• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tulppien väri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tietämättä mitään Divarin tyhjäkäynnin säädöstä tai tyhjäkäyntipiireistä: Kuuluuko sitä tyhjäkäyntiä oikeasti säätää ilmaläppiä avaamalla vai onko tuossa erilliset tyhjäkäynti-piirit? Jos tyhjäkäynti pitäisi säätää ohivirtausventtiiliä tmv. avaamalla, niin tuo ilmaläpän avaaminen voisi selittää hitaan kierrosten palutumisen?

Ei synkkaamalla saa mitenkään tulppien väriä tasaantumaan. Se on toimenpide, joka tasaa tyhjäkäynnillä kaikki pytyt käymään synkassa. Kiihdytyksissä/kaasu auki kun luistit on katossa, tuolla ei ole mitään merkitystä.
Kyllä toi ykköspytyn laiha seos tulee joko ilmavuodosta, tai todennäköisemmin pääsuuttimen tukkeutumisesta tai muista bensansaantivaikeuksista.

Kaasuttimen kalvo ja neula, ainakin näin omassa suzukissa, kalvossa reikä ja suutin neulat kuluneet lovelle ja tulppa musta mistä kalvo rikki, jos tuossa nyt kalvo kaasarit?

Tietämättä mitään Divarin tyhjäkäynnin säädöstä tai tyhjäkäyntipiireistä: Kuuluuko sitä tyhjäkäyntiä oikeasti säätää ilmaläppiä avaamalla vai onko tuossa erilliset tyhjäkäynti-piirit? Jos tyhjäkäynti pitäisi säätää ohivirtausventtiiliä tmv. avaamalla, niin tuo ilmaläpän avaaminen voisi selittää hitaan kierrosten palutumisen?
Nii... tommoset perus BDST28 Minkunithan tuossa on, eli tyhjäkäyntisuutin ja tyhjäkäynnin seosruuvi löytyy joka kaasarista (näissä kaasareissa juuri seosruuvi, ei ilmaruuvi) joilla on tietty merkitystä tyhjäkäyntiin. Noiden seosruuvien asentoa ei ole tsekattu. Haynesin manuaalin mukaan pari kierrosta auki on tehdässäätö. Tämmöisessä vanhassa pelissä voi tietty tuon seosruuvin o-rengaskin olla "vähän huonossa kunnossa" ja kaiketi vuotaa ilmaa... no, tiedä häntä. Sitten tosiaan tuo tyhjäkäynninsäätöpotikka säätää mekaanisesti sitä miten kiinni nuo kaasuläpät jää kun kaasun sulkee, eli erillinen kaasareitten ulkopuolinen systeemi verrattuna tyhjäkäyntipiiririin. Tossa kuvassa keskellä tuo "peukaloruuvi".

potikka.jpg

sulla on joku vika siellä ja nyt sää tasapainotit sen vian kanssa.

se tietysti vähän parantaa jotain, kun se kompensoi vikaa, mutta voi olla aika kaukana todellisestä synkasta sitten kun vika on korjattu.

jos vika tuli talvella itsestään, niin vettä kaasareissa tai jotain kovettumaa. jos esim yhden pytyn pääsuutin on vähän tukossa noin pienessä koneessa, niin tehoa puuttuu reippaasti, kun yksi pytty laahaa.

vaihda uudet tulpat, sitten masinoolia tankkiin, niin se vie vesipisarat suuttimista. jos ei auta, niin pura kaasarit ja zoomaa ne suuttimet läpi katsoen.

Ei synkkaamalla saa mitenkään tulppien väriä tasaantumaan. Se on toimenpide, joka tasaa tyhjäkäynnillä kaikki pytyt käymään synkassa. Kiihdytyksissä/kaasu auki kun luistit on katossa, tuolla ei ole mitään merkitystä.
Kyllä toi ykköspytyn laiha seos tulee joko ilmavuodosta, tai todennäköisemmin pääsuuttimen tukkeutumisesta tai muista bensansaantivaikeuksista.
Kyllä, näin minäkin sitä miettinyt olen. Mutta yllättävän paljon tuo synkkaus auttoi kulkupuoleen. Tosin, pienitehoinenhan tuo on niin pieni muutos tuntuu (kun kaasu on kuitenkin jonkinverran aukikin). Koitan vielä nyt uusilla tulpilla katsella ja päätellä jotain seoksista ja arvailla sitten mistä johtuu. Tosiaan kun nyt ainakin tyhjäkäynti on hiukan huono, vaikka synkka oin kohtuu hyvä. Tyhjäkäyntipiirin ongelman viittaisi. Tosin, satasen vauhdissa/5000rpm täyskaasu on aika tunnoton, joten pääsuutinkin voisi olla tukossa.. (toivossa on hyvä elää että tohon sais hiukankin enemmän voemaa...).

sulla on joku vika siellä ja nyt sää tasapainotit sen vian kanssa.

se tietysti vähän parantaa jotain, kun se kompensoi vikaa, mutta voi olla aika kaukana todellisestä synkasta sitten kun vika on korjattu.

jos vika tuli talvella itsestään, niin vettä kaasareissa tai jotain kovettumaa. jos esim yhden pytyn pääsuutin on vähän tukossa noin pienessä koneessa, niin tehoa puuttuu reippaasti, kun yksi pytty laahaa.

vaihda uudet tulpat, sitten masinoolia tankkiin, niin se vie vesipisarat suuttimista. jos ei auta, niin pura kaasarit ja zoomaa ne suuttimet läpi katsoen.
Tätäpä olen ajatellut myös, venojen säädöistä ei ole tietoa, joskaan minä en nyt mitään erityisen huolestuttavaa ääntä kuule, mutta enpä ole oikea kaveri selalisia kuuntelemaankaan. Mutta jos nyt vaikka imuventtiili olisi jotenkin .. vuotava(?) tms. niin sehän luulisi synkkaan vaikuttavan.

Talvella oli kaasarit pöydällä, neulaputket vaihdoin uusiin ja uudet kumikurkut. Neulat oli minun silmiin ihan uuden näköiset. Tankki oli pöydällä tyhjänä kun vaihdoin ja korjasin uuden käytetyn bensahanan tuohon. Vettä ei ole systeemissä, kuivassa tallissa säilytetty talvi ja pestykään ei ole jälkeen. Muutenkin kaasarit oli kaikenkaikkiaan puhtaan näköiset talvella, en vaan tyhmyyttäni tarkistellut tarkemmin. Kaasareiden kalvot voi tietty olla vuotavat. Olisi pitänyt niitäkin talvella venytellä valoa vasten, mutta vaan pintapuolisestiu tutkin ja näyttivät kyllä yllättävänkin hyviltä, eli likaa eikä mitään sinne kuulumattoman näköistä mönjää.

venttiilinvälyksethän yleensä kiristyvät, kun venttiili takoutuu syvemmälle kanteen, joten ei sieltä mitään kuulu, ensin rupeaa kantamaan, sitten palaa venttiilit, lopulta jos nokka kuluu aivan pilalle, niin jotain voi kuulua.

mutta kyllä siihen ylämäkeen jossa testailit, ottas joku honda dominatorikin yli 90km/h:ssa. ja siinä ei ole kuin 45 heppaa.

Jospa siinä kaasarien purkamisen yhteydessä, kun vaihdot neulaputket, jokin meni pieleen? Onko noissa kaasareissa sama kuin BDST 38:ssa, eli kumikalvot niiden muovikoppien alla. Ja siellä myös yksi pieni o-rengas syvennyksessään joka vahingossa mulla meinasi jäädä pois kun oli tipahtanut purkamisessa. Ja niiden kumikalvojen kanssakin sai tapella että sai ne pysymään oikeassa kohtaa kun laittoi sitä muovikoppaa kiinni.

Joo kyllä on muoviset kopat luistien+kalvojen päällä. Mitään o-rengasta en siellä nähnyt, jotenkin tuota Haynesin remonttiohjeistusta katsoessani, niin o-rengas kai löytyy tuon osan alta missä itse luisti liukuu. Sitä ei tarvinnut irroittaa neulaputkien takia.

Sen vertan nyt päivitystä tilanteeseen, että synkronoinnin jälkeisen eilisen maantieajon (100-110 km/h) jäliltä tulpat näyttää nyt melko hyviltä.
smile_org.gif
Eli voisi päätellä että ainakin tuolla pikkukaasualueella, eli alle puolikaasulla, homma toimii nyt aika hyvin, ja sen kyllä omakin fiilis vahvistaa. Täydellä kaasulla tuppaa (edelleen) olemaan jotenkin puhditon, eli olisiko sitten pääsuuttimissa vaan jotain tuketta. Tuo aloitusviestin kuvanhan pitäisi kertoa seoksien tilane juuri 100% kaasulla noin 4500-5000 rpm, ja kaasarien synkkaus ei minun järkeni mukaan ihan tuppinurin tilanteessa luulisi vaikuttavan, kun kaasuläpät on auki kokonaan eivätkä siten rajoita imua. Tosiaan tuo ylämäki Tampereen ja Hämeenkyrön välissä... Hitaasti se veti sen ylös, mutta jos olisin antanut kolmosta tai nelosta niin sitten se luullakseni olisi kyllä vetänyt ylös ihan reilusti laittomia lukuja... Mutta mutta..

Tuossa justiin kun palailin lenkiltä, niin rohkaistuin säätämään tuota tyhjäkäynnin "peukaloriivista" tyhjäkäyntiä takaisin pienemmälle, kuten se oli ennen synkronointia. Tuloksena kierrokset tietty laski ja tyhjäkäyntiä vaivannut huono käynti loppui miltei kokonaan. Ei ilmeisesti EHKÄ mennyt synkronointi pieleen tällä kertaa, ainakin tyhjäkäynti jäi ennen koneen sammutusta tosi sileäksi, lukuunottamatta satunnaisia rupsuja.

No, kyllä mulla tässä nyt vielä tuelee se suurin, eli kerta vielä tankkia irti ja otan kaasarit pöydälle samalla kun tsekkaan venttiilien välykset. Tutkin nyt suurennuslasilla ja jopa ajatuksella, suihkuttelen crc carburetor cleaneria ja koitan olla tuhoamatta kumisia osia sillä... Piru vaan kun tuo isän kompura hajos, ei rupea käymään ja ei ole paineilmaa. Ilmeisesti pitää käydä ostamassa sparypurkki-ilmaa..  
shaun.gif

Seuraava mopo on kyllä mulla kakspyttynen. Tympii jo tehdä kaikki asiat neljäänkertaan.

Joo kyllä on muoviset kopat luistien+kalvojen päällä. Mitään o-rengasta en siellä nähnyt, jotenkin tuota Haynesin remonttiohjeistusta katsoessani, niin o-rengas kai löytyy tuon osan alta missä itse luisti liukuu. Sitä ei tarvinnut irroittaa neulaputkien takia.

Sen vertan nyt päivitystä tilanteeseen, että synkronoinnin jälkeisen eilisen maantieajon (100-110 km/h) jäliltä tulpat näyttää nyt melko hyviltä.
smile_org.gif
Eli voisi päätellä että ainakin tuolla pikkukaasualueella, eli alle puolikaasulla, homma toimii nyt aika hyvin, ja sen kyllä omakin fiilis vahvistaa. Täydellä kaasulla tuppaa (edelleen) olemaan jotenkin puhditon, eli olisiko sitten pääsuuttimissa vaan jotain tuketta. Tuo aloitusviestin kuvanhan pitäisi kertoa seoksien tilane juuri 100% kaasulla noin 4500-5000 rpm, ja kaasarien synkkaus ei minun järkeni mukaan ihan tuppinurin tilanteessa luulisi vaikuttavan, kun kaasuläpät on auki kokonaan eivätkä siten rajoita imua. Tosiaan tuo ylämäki Tampereen ja Hämeenkyrön välissä... Hitaasti se veti sen ylös, mutta jos olisin antanut kolmosta tai nelosta niin sitten se luullakseni olisi kyllä vetänyt ylös ihan reilusti laittomia lukuja... Mutta mutta..

Tuossa justiin kun palailin lenkiltä, niin rohkaistuin säätämään tuota tyhjäkäynnin "peukaloriivista" tyhjäkäyntiä takaisin pienemmälle, kuten se oli ennen synkronointia. Tuloksena kierrokset tietty laski ja tyhjäkäyntiä vaivannut huono käynti loppui miltei kokonaan. Ei ilmeisesti EHKÄ mennyt synkronointi pieleen tällä kertaa, ainakin tyhjäkäynti jäi ennen koneen sammutusta tosi sileäksi, lukuunottamatta satunnaisia rupsuja.

No, kyllä mulla tässä nyt vielä tuelee se suurin, eli kerta vielä tankkia irti ja otan kaasarit pöydälle samalla kun tsekkaan venttiilien välykset. Tutkin nyt suurennuslasilla ja jopa ajatuksella, suihkuttelen crc carburetor cleaneria ja koitan olla tuhoamatta kumisia osia sillä... Piru vaan kun tuo isän kompura hajos, ei rupea käymään ja ei ole paineilmaa. Ilmeisesti pitää käydä ostamassa sparypurkki-ilmaa..  
shaun.gif

Seuraava mopo on kyllä mulla kakspyttynen. Tympii jo tehdä kaikki asiat neljäänkertaan.
Pääsuutin tai seosputki hieman tukossa, en huomannut olitko bensan pintaa tarkastanut, liian alhaalla niin kuormituksen alla ei jaksa mennä.

smile_org.gif

shaun.gif

Pääsuutin tai seosputki hieman tukossa, en huomannut olitko bensan pintaa tarkastanut, liian alhaalla niin kuormituksen alla ei jaksa mennä.
Ettei olisi vaan kalvot puhki. Mulla oli joskus xs1100:ssa parissa kalvossa pienen pieniä reikiä ja oireili juuri tuolla lailla. Vaatii valoa vasten tarkastelun. Reiät oli kalvojen vekkikohdissa.
Synkronointi näytti vaikuttavan mutta juurikin isolla kaasulla toiminta oli ihan pielessä.

No niin, tilanne elää, niinko sanotaan. Luultavasti syy numero ykkönen on selvinnyt ja se johtuu niin sanotusti "user errorista", eli allekirjoittanut on talvella laittanut luistikammion kannen väärin päin kiinni. Vähän se ihmetyttää, koska yleensä olen kohtalaisen tarkka tämmöisissä..
kaboom.gif

Tilanne alkoi aukeamaan kun pesin kaasareita ulkoapäin pensselillä ja bensalla sutimalla. Jostain tipahti pieni o-rengas! HÄH... ja tutkimaan... löyty, jokaisen luistikammion kannen vieressä oli reikä jonnekin kaasareiden sisuksiin, siinä päällä o-renkaat, paitsi tässä mistä sellainen tipahti. Ihmettelin mielessäni, jotta miksi helkkarissa siinä o-renkaat on, vähän näytti niinkuin olisi ryyppypiirille mennyt joku ilmakanava.. edelleen kummastelin o-renkaiden tarvetta siinä... No jatkoin hommaa ja laitoin sen o-renkaan puolihuolimattomasti siihen pesuastian reunalle. No, lopulta ykköskaasari oli sitten purettu ja putsattu ja aloin laittamaan kansia kiinni, niin mulla leikkas, jumakaut, siinä luistikammion muovisessa kannessa on sellainen ulkonema mikä sopii sen reiän päälle missä on ne o-renkaat! Ahaa-elämyksen siivittämänä tajusin että siinä luistikammion kannessa on reikä mikä johtaa luistikammioon!!! Tämä reikä on mulla siis ollut kaikissa kaasareissa suoraan ulkoilmaan, koska kannet on olleet väärin päin. Voin arvata, että mokoman kardinaali-vuodon takia luistit ei ole nousseet kunnolla ylös missään vaiheessa!!! Kyllä pettymys on melkoinen jos tuolla ei ole vaikutusta vehkeen menohaluja parantavasti!

Ykköskaasarin kalvo oli ehjä, mutta kakkoskaasari – mikä nyt on auki – kalvo on rikki, muutaman millin halkeama...  
sad_orig.gif
Toivottavasti nyt ei olis enempää.. on mennyt kohta tohon vanhukseen korjaamiseen muutenkin niinpaljon potentiaalista bensarahaa...

Mutta nyt on selkeästi vikaa käsillä ja jotka pitää korjata!  
smile_org.gif
Sellainenkin huomio, että seosruuvi oli ykkösessä 3,5 kiekkaa auki ja kakkosessa 2,75 kiekkaa! Tehdassäätö on kaks kiekkaa. Talvella huomasin, että tähän on mua ennen asennettu avoimet 45 kW kumikurkut 37kW saksalaispoikien kuristettujen kumikurkkujen tilalle. Tuon lisäksi jonkun olisi pitänyt neulaputketkin vaihtaa isommiksi, mutta sitä ei oltu tehty (tiedän, koska mä vaihdoin ne). Ilmeisesti seosruuveja on sitten säädetty aukipäin jotta on saatu seosta paremmaksi avoimille kurkuille – TAI sitten kaasareita ei ole synkronoitu, ja tyhjäkäyntiä on koitettu parantaa seosruuveista, ja nyt kun mä synkkasin ne niin tyhjäkäynti on huono... (vaikka veto alakierroksilla ok).

No, niin, mutta kuitenkin, tässä vielä kuva noista luistikammioiden kansista, reijistä ja o-renkaista. Tossa ykköskaasarissa nyt kansi on asennettu oikein, ja muissa väärin.

kannetvaarinpain.jpg

Nyt on suuttimet yms. putsailtu CRC:n carburetor cleanerilla. Ykköskaasarin neulaventtiilin sihdissä oli jonkin verran hienoa roskaa tai jotain. (Ykköspytyn vaaleampi tulppa täyskaasulla?) Muut oli aika ok. Neulaventtiilit näytti kärjestään tosi "teräviltä", sivuista ne oli hiukan kuluneet alapäästään, mutta varmaan sillä ei ole vaikutusta. Kohon korkeudet tsekkasin kanssa ja kolmoskaasarissa koho oli "selkeästi" (?) millin tai puolitoista alempana kuin nuo muut. Kolmospytyn tulppahan oli aavistuksen tummempi kuin muut. Pikkuisen väänsin sitä kohon neulaventtiilin kieltä ja nyt on aika pitkälti samassa 12-12,5 milliä. Hayneisn manuaalin mukaan pitäs olla 11-13 milliä. Ainoastaan kakkoskaasarissa sitten oli loppujen lopuksi kalvossa reikä. Kaikki tyhjäkäynnin seosruuvit oli eri asennossa: 3.5, 2.75, 2.5 ja 2.2 Nyt ovat tehdäs 2.0 kierrosta auki.

Sit vielä venojen tsekkaus...

Alustava kauhunsekainen kokemus elämäni ekasta venttilien tarkistuksesta (ykkös ja kakkossylinterin vasta)... Alustavasti aivan päin persettä ne ovat. Pakopuoli vaikuttaa olevan liian tiukkaa ja imupuoli liian väljää. Kokeilin alustavasti miten sen venttiilin saa painettua alas, tuolla erikoistyökalulla, jotta sen säätöpalan saisi pois sieltä välistä. Ei jumaliste ensin läksi usko siihen että saan ikinä tarkkaan mitattua sen välyksen oikein ja sitte lopullisesti että sen työkalun saa pysymään siinä säätöpalan kupin reunassa...
omg.gif
Kiva saundi kun se työkalu lipeää ja vena lyö kanteen
omg.gif

Pitää aloittaa uudelleen alusta huomenna se mittaaminen.. Jos homma ei ala ns. sujumaan.. niin kyllä menee koko päivä.. Selkäkin on just liian pitkä, että perseellään kun istuu lattialla, niin joutuu köyristämään että näkee nokan. Tttu mitä hommaa.
shaun.gif
Onneks on vaan kaks venaa per sylinteri.

Nokissakin näky jotain jäljen tynkää, ei nyt mitään vakavan oloista mutta jotain kiiltävästä poikkeavaa kumminkin.

No niin tiätty
wink.gif
Tosiaan jostain syystä oma "silmä" onnistui skippaamaan nuo o-trenkaat kokonaan.

Mutta kyllä on nyt haasteellisin homma saada tuo venapuoli kuntoon. Eipä se välystenkään mittaaminen niin triviaalia ollut, mutta eiköhän sieltä nyt välykset saatu, kaikki suunnille oli liian pienet, 1 ja 4 imuvenat oli toleranssissa.

Mutta millä ne säätöpalat saa sieltä pois. Mulla on se yamahan työkalu millä pitäisi onnistua, mutta kyllä on vaikeaa, mitä tuossa nyt harjoittelin sen työkalun käyttöä. Venttiilit vaan paukkuu kun työkalu lipeilee... Vakavasti harkitsen nokka-akseleiden irrottamista...

Nooo niiii!!!  
biggrin.gif
Kyllä muuttu kulkupuoli mopossa!!! Nyt "vetoköyrä" on tasaisen mukava ja vetoa alkaa tapahtumaan heti tuolla 4000 kierroksen paremalla puolella, tämmöistä tämä pitääkin olla! Nyt voi valita paikkansa liikenteen virrassa! Ylämäkeen kaasua avattaessa mennään sakkonopeuksiin ja ja... Kyllä varmaan jos olis kokemusta moottoripyöristä enemmän kuin viime syksyltä, niin olis heti keväällä tajunnu että nyt on systeemit pielessä.

Venttiileistä kuuluu nyt säädön jälkeen enempi ääntä... melkein kaikki venat oli liian pienellä välyksellä. Kaipa niiden kuuluukin sitten pitää ääntä.  
lookaround_orig.gif

Koeajon perusteella en nyt ole vieläkään tyytyväinen tuohon tyhjäkäyntiin, vaikuttaa siltä, että kun ilmanputsari on pois kaasareiden synkkauksen ajan, niin on pakko nostaa kaasun stoppiruuvista tyhjäkäyntiä hiukan isommalle. Sitten kun laittaa systeemit kasaan ja lähtee ajamaan, niin kiekat jää ylös ja myös kierrokset laskee aika hitaasti. Tankilla ruuvasin tyhjäkäyntiä pienemmälle ja vaikutti kotipihaan tulaessa että kiekat olisi laskeneet nopeammin alas. Eikä se ihan nätisti käy mutta... Nyt ajetaan enemmän ja välitetaan väjhemmän

Kaasareisa (1-2-3-4) oli seosruuvit 3.5, 2.75, 2.5 ja 2.2. Aika paljon auki noi ykköne varsinkin ja kakkone. Laitoin ne tehdassuosituksiin 2.0... ja vielä neljäsosakierrosta päälle. En jaksanut alkaa enää korvakuuntelemaan noita... sen verran on ottanut selänpäälle tämä remppaaminen  
cool.gif

Mutta kyllä on nyt turvallista ohittaakin, kun kone vetää heti eikä seittemässä tonnissa!!!  
062802jumpie_prv.gif
smile_org.gif

Back