• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Truck in vai out ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Truck in vai out ? - Rekkamies ystävä vai jotain ihan muuta?

• 1. No Comments, tunnen monia ja ihan jees tyyppejä

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Varon tekemästä tuttavuutta, pidän aina välimatkaa

• 3. Siinähän noita peilistä joskus näkee EVVK

• 4. Ajan kiinni aivan perässä niin säästyy p-aine eikä ota tuuli

• 5. Kiltisti perässä 90 km/h ja jos antaa vilkulla merkin menen

• 6. Aina ohitse heti ja kovaa, vaikka oikealta jos ei muuten

• 7. Nuoria sällejä känny korvalla, niitä tosiaan saa varoa !

• 8. Kuin punainen vaate minulle ! Yrittävät kaikkea jäynää..

• 9. Kiilaisin eteen mutta kun ei niitä saa kiinni edes !!

• 10. Yritän ymmärtää heitä, ovat kaikkien kiusattavana

• Ääniä yhteensä
    0
Tulkitoon sitten vaikka ilotulitukseksi.
Jos laitan sitten jalan sivuikkunasta luontoon?
pftroest.gif
No voi anteeksi, onpa herkkää toisinaan. Vilautus vasemmalla vilkulla tarkoittaa "kiitos", jotkut tekee sen myös hasardeilla. Minun puolestani vaikka hanuria näytät, ei vaikuta.

ajan ite isoo autoo ja täytyy myöntää toi rajoitinta vasten ajaminen mut joskus vaan pitää ottaa kaikki irti et kerkee tai sit se on vaan korvien välis et siit olis jotai hyötyä ku ei siinä voita (matkasta tietysti riipuen) ku muutamasta minuutista tuntiin. mut sit jos silti myöhästyy ni ainakin ite aattelen et oon yrittäny kaikkeni ja sit on ihan hyvä mieli siitä...

Viime kesänä tuli ajettua Lahti-Tampere väliä aika tiuhaan ja sillä pätkällähän nuo ohituspaikat on aika kortilla, vallankin kun alitehoisella kustomilla laskettelee. Tasan yhden kerran näytti rekkamies signaalia että nyt on turvallinen ohittaa, sekin auto ulkomaan rekisterissä... Että mene ja tiedä sitten, varmaan hyviäkin tyyppejä löytyy. Eihän se tosin velvollisuus ole näyttää ohituspaikkoja kellekään mutta silti.

pftroest.gif
No voi anteeksi, onpa herkkää toisinaan. Vilautus vasemmalla vilkulla tarkoittaa "kiitos", jotkut tekee sen myös hasardeilla. Minun puolestani vaikka hanuria näytät, ei vaikuta.

Sorry. Jos olisin eilen kuollut, olisi tuokin asia jäänyt arvoitukseksi.
Kiitos valistuksestanne.

Ei helv... mitä juttuja.

Eikö siellä jänkällä ole tilaa missä mellestää?

Pysy kotonas niin ei ole rekkamiehet riesana.

Viime kesän ajoin Pori-Helsinki-Porvoo väliä pari kertaa viikossa, ja lähes poikkeuksetta vilkuttivat kun ohitus oli mahdollista. Hyviä tyyppejä pääosin
bowdown.gif

Ohittajana oon kiittäny palaamalla takaisin kaistalle (vilkku normaalisti oikealle) ja sen jälkeen kerran vilkku vasemmalle ja kerran oikealle (a*tolla käytän vilkkuja, mopolla nostan tassua valoisalla ja pimeällä vilkuttelen). Yleensä ovat kuitanneet väläyttämällä pitkillä perään (ei siis ole mitään v*ttuilua vaikka pimeällä saattaa siltä tuntua).
Turvavälistä: Kattokaas joskus monenko rekan edessä se turvaväli säilyy, jos sellainen sattuu olemaan. Eteen mennään, jos on edes 10m rako edellä ajavaan. Ainoa keino saada se turvaväli siihen takaisin on hidastaa. Seurauksena takaa lähtee seuraava ohittamaan ja ryhmittyy suoraan eteen siihen juuri tehtävään turvaväliin. Siinä saisi koko matkan ajaa vähintään 5 alle rajotusten, eikä silti toivoakaan turvavälistä, ainoastaan "kiitosta" siitä, että ajaa hitaammin kuin muu liikenne. Täysin käsittämätöntä toimintaa kotiloilta varsinkin tiellä, missä on useampi kaista samaan suuntaan
omg.gif
Jos siitä rekasta on päästävä ohi niin pidetään itse huoli siitä, että ohituksen jälkeen tehdään siihen rekan eteen tilaa, eikä jäädä eteen köröttelemään.
Tietysti rekkakuskeista löytyy myös niitä, jotka eivät koskaan sitä väliä edes pyri tekemään (syystä tai toisesta, mutta saattaa johtua myös tuosta em. tapahtumaketjusta) ja niitä jotka ajavat jatkuvasti rajoitinta vasten (näitä tuntuu löytyvän myös motoristien joukosta
biggrin.gif
)
Ja ihan varmasti sieltä rekan ratin takaa löytyy niitä m*lkkuja ja teiden ritareita niinku muidenkin ajoneuvojen puikoista
smile_org.gif

Edit: niin ja tunnenkin muutaman kuskin. Pari mielestäni ihan m*lkkua (toisten mielestä ei) ja joitakin ihan mukavia sällejä (toisten mielestä ei)
tounge.gif

Sano että se tuntuu yllättävän kivalta kun motoristi/auto kiittää vilkulla
smile_org.gif
withstupid.gif

miten kiitetään vilkulla?

withstupid.gif

Voisi otta tavaksi..
Ohituksen jälkeen kun on palattu takasin omalle kaistalle niin kerran,pari näyttää vilkkuja vasemmalle
smile_org.gif

Mut mopolla mä olen kääntynyt satulassa ja heilauttanut kättä kiittääkseni sitä kuskia joka on näyttänyt että tie on vapaa.
Lainaa (Harri @ Maalis. 06 2006,11:32)
Lainaa (7ÄRRÄ @ Maalis. 05 2006,14:29)
Sano että se tuntuu yllättävän kivalta kun motoristi/auto kiittää vilkulla
smile_org.gif

withstupid.gif

miten kiitetään vilkulla?

withstupid.gif

Voisi otta tavaksi..

Ohituksen jälkeen kun on palattu takasin omalle kaistalle niin kerran,pari näyttää vilkkuja vasemmalle
smile_org.gif

Mut mopolla mä olen kääntynyt satulassa ja heilauttanut kättä kiittääkseni sitä kuskia joka on näyttänyt että tie on vapaa.

Mä oon käyttäny hätävillkua kiitoksien jakamiseen. Pari vilautusta ku on palannu omalle kaistalle
idea3.gif
idea3.gif

Harvoin olen nähnyt henkilöautonkaan vilkulla kenenkään ohituskehoitusta antavan...mutta asiaan. Itse annan useinkin ohitusvinkin takana tulijalle ja suurin osa siihen reagoikin nopeasti. Siis heti kun se on annettu eikä sitten vasta aleta empimään että uskaltaiskohan. Tilaisuus turvalliseen ohitukseen menee kuitenkin nopeasti ohi, jos ei heti aloita ohitusta.

Paljon useemmin ammattikuskin näkee olevan herrasmies liikenteessä kuin ihan yksityisautoilijan. Vaikka periaatteessa vois kuvitella, että asia olis toisinpäin. Nimittäin varmaan rupee ajanmyötä leipääntyyn tuohon ajolihaksen hommaankin jne. Ainoo mitkä kyrpii on noi ryssänrekat, niitä kun ohittelee mopolla ni pikkasen hirvittää katella sitä vaappuvaa rengasrivistöä ihan iholla, puhumattakaan mitä perässä ajellessa sieltä kyydistä saattaa lennellä. Pari kertaa tullu lankkua näkökenttään ja sekös hirvittää... Täällä Kotkan suunnalla noita "punakoneita" kyllä vilisee ihan liikaa.
veryangry.gif

noin miljuuna kilsaa tullu erillaisilla raskailla ajoneuvvoilla ajeltua ja paljon tullu vilkulla ohitusmerkkiä näytettyä, tosin paljon myös vilkkua vasemalle vilkauttamalla tullu ohittajalle viestitettyä että "älä helvetissä lähe ohittaa ku vastaan pukkaa liikennettä" tämä mielestäni lisääntynyt viimeaikoina.

Muutaman kerran tullut haketta ja purua kypärään kun olen kärkkynyt ohitusta suht lähellä. No eipä ole pahemmin haitannut nuo rekat. Kuitenkin niistä pääsee todella helposti mp:llä ohi, toisin kuin henkilöautolla ajaen. Jos rekkakuski näyttää vapaata tietä vilkulla, niin aina olen morjestanut kohdalla tai silloin kun olen takas omalle kaistalle päässyt.
smile_org.gif

Sen verran on itekkin rekan rattia tullut väännettyä, että riittää näkemystä niidenkin puolelle. Yksikään rekoista ei ole turhaan siellä liikenteessä. Kyllä rekat tietä antaa vilkulla jos se vaan on turvallisesti mahdollista. Itteä itutti kaikkein eniten rekan ratissa, mäen alla olevasta risteyksestä eteen tuuppaavat kotilokuskit. Moottoripyörät ei yleensä ole ollut rekoille ongelma, toivottavasti ei myöskään toistepäin. 2-pyöränen vastaan 18-pyöränen... ohi pääsee kevyesti, mut pusua en tahtois antaa
bowdown.gif

Muutaman kerran tullut haketta ja purua kypärään kun olen kärkkynyt ohitusta suht lähellä. No eipä ole pahemmin haitannut nuo rekat. Kuitenkin niistä pääsee todella helposti mp:llä ohi, toisin kuin henkilöautolla ajaen. Jos rekkakuski näyttää vapaata tietä vilkulla, niin aina olen morjestanut kohdalla tai silloin kun olen takas omalle kaistalle päässyt.
smile_org.gif
+ 1

JOVAIN ON !
sport05.gif

ainakin ite muistelen aikoinaan sitä kun jos vähänkin pitempään ajelit ISON perässä niin kohta sait vilautuksen ja oli turvallinen mieli lähteä ohitukseen ! Nykyään ei moista juuri tapaa, korkeintaan risainen ressu lentää lavalta kun ei ole aikaa ollu kuskilla sitä kunnolla sitoa.
totta turiset, mutta yksi syy tähän ohitusmerkin käyttämättömyyteen on se että paljon on yleistynyt tapa että kun merkki annetaan menee siitä vielä kilometri ja sitte vasta lähdetään ohittamaan...ja mennään sitte kans...vaikka tilanne on jo jotain aivan muuta.

tapana olisi kyllä suotava edelleenkin.

siinä olet oikeassa, että tavat ovat huonontuneet. alalle on tullut monenmoista hiihtäjää, jotka ovat heti ammattimiehiä kun pääsevät ison auton rattiin.
ennen isäntä mietti tarkkaan kelle autonsa antoi..nykyään riittää kun on vain halpa ja menee vaikka pyrstö edellä puuhun kun sanotaan.

tossa perässä ajamisesta...mielummin reilu väli tai reippaasti ohitte...iso auto...paljon mahdollisuuksia.

rekkamiehet nuo teidemme kunkut... Joo ovat ihas asiallista sakkia kaikki. Tänä keväänä ku olin nesteellä kahvilla ajokamat päällä yks tuli jututtaa kohta tuli muitarahtareita ni oli pöydäntäydeltä sakkia
tounge.gif
eipä siinä mitään kovat oli pojjiilla essonbaari jutut mut mikäs siinä kuunnellessa

Oman lyhyen uran aikana tuli tehtyä tämmöisiä havaintoja;

- itse pyrin aina pitämään riittävän turvavälin ihan vaan omankin mielenrauhan takia (son stressaavaa ajaa lähellä toisen persettä tietäen hidastuvuuksien ero jos jotain sattuu), vaan onhan se totta että ihmeen paljon niitä hännystelijöitäkin kuskien joukkoon mahtuu, ei ymmärrä. Tuo on kyllä vähän niinku taitolaji jos liikennettä on paljon, jos pidät liian suuren välin niin usein henkilöautot ohittavat siihen väliin..ja jäävät siihen väliin. Toisto x 10 ja son ikäänkuin kuminauha, minkä perässä olet ja vauhti hidastuu vähitellen. Perin ärsyttävää kun on hoppu.

- alun karmeiden kokemuksien jälkeen en _ikinä_ näyttänyt ohitusmerkkiä kenellekään, ellei ollut tooodella pitkä näkyvyys suoralle, ilman risteyksiä (yleensä ne lähti tuollaisessa tilanteessa jo itsekin ohi). Kyllä sai monta kertaa olla paskat housussa noissa tilanteissa kun vielä näytti, sä et voi tietää millainen reaktionopeus sillä tyypillä sun takanas on. Paras tais olla sellasta 20 sekunnin luokkaa merkistä, useasti meinas tulla ahdasta.

- rekan mittarin 80 km/h on 80 km/h, henkilöautoissa yleensä 75 km/h luokkaa, jopa 70 km/h. Ja niinku tiedätte niin moottoripyörissä voi olla vieläkin suuremmat heitot.

- täysin tiivistä hakeautoa ei taida löytyä uutenakaan, varsinkaan jos purua ajaa. Son se alkumatka lastauspaikalta kun tulee se suurin vuoto, jos kauhakuormaajalla lastataan niin ei siinä taida keretä millimetrityötä tekemään = vähän jää lastitilan ulkopuolellekin. Ei tämmöseen oikein taida kaikkia tyydyttävää ratkaisua löytyäkään. Koittakaa kääntää päätä kun näette, että on hakeauto, puru tulee vasta perästä.
biggrin.gif
Itse en ole saanut puruja silmille, mutta mä pidänkin maantienopeuksissa aina visiiriä kiinni (rupeaa silmät vuotamaan muuten). Yks paska homma, missä olis kuskeilla parantamisen varaa on hiekka-/vastaavien maakuormien kastelu, ei siinä niin paljon aikaa mene kunnolla kastellen siihen hälläväliä -kasteluun verraten.

Back