• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Trangia mukaan Keski-Eurooppaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja drtc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörämatkailussa en kyllä menisi sijoittamaan noihin "polttaa ihan mitä vaan lentopetrolista lehmänlantaan" tyyppisiin polttimiin. (Tai ylipäätänsä kyllä missään muussakaan Euroopan alueella tapahtuvassa matkailussa...)
Nuo monipolttoainevehkeet soveltunevat todellakin paremmin talvivaeltajille tai kaksipyöräisillä matkaaville, jotka tekevät useamman kymmenen tuhannen kilometrin reissuja.

Toimiiko trangia myös bensalla? Kun erillisiä bensakeittimiä on ainakin olemassa. Bensa on muutenkin parempi polttoaine retkikeittimessä kuin sinoli. Parempi lämpöarvo, saa maailman joka kolkasta, toimii kovallakin pakkasella ja siksi toiseksi yleensä motoristeilla on aina bensaa matkassa
tounge.gif
Ystävän neuvo.. Älä tee sitä
smile_org.gif

+1 ääni kaasulle

Partiossa, intissä ja prätkäreissuilla on tullut lotrattua ihan tarpeeksi sinolin yms nesteiden kanssa. Loppupelissä kaikki haisee sille.

Muutama vuosi sitten hommattiin kaverin kanssa kaasukeitin, joka on kokoontaitettuna nyrkin kokoinen. Siihen kaasu kiinni ja keittämään.

Viime reissuilla olen tosin majoittunut mökeissä/hotelleissa ja nauttinut ruoat ravintoloissa. Enää ei katsos jaksa tiskata saati purkaa&pakata telttaa. Jää samalla enempi aikaa ajamiselle  
cool.gif

Kyllä mulla kulkee trangia mukana reissulla kuin reissulla.

Vaatiihan se tilaa sen verran että jos olis joku "pienemmällä kuljetuskapasiteetilla" oleva kulkuneuvo niin eihän sitä sitten mukana raahattaisi.

Mukava sillä on keitellä aamu-väli-iltapalaa, sumppia, teetä tai kaakaota ja joskus ihan pääruokaakin.

Jos kohdalle sattuu hyvä kalastuspaikka, maisemat on kohdillaan tms, mutta ei nyt just näy sitä mäkkäriä tai kyldyyrikahvilaa, niin on se ihan luksusta syödä tai juoda jotain lämmintä sapuskaa siinä maisemia ihaillessa.

Ai niin, mulla on kaasupoltin ja teräspintaiset kattilat, siistiä keitellä ja kohtuu helppo tiskata. Painosta ei oo matkalehmä vielä valittanu.

-Hyvä ruoka, parempi mieli-

Terv. Patakakkonen
biggrin.gif

Minä en ota moista vehjettä mp-reissulle. Tilaa ei ole liikaa ja toiseksi; käytän majoituksiin gasthaus tyyppisiä paikkoja ja käyn etsimässä ko. kylän/kaupungin halpisruokapaikkoja. Eipä minulla ole telttaa tai muitakaan camping vehkeitä mukana. Telttareissulle en mopolla lähde.

Minä en ota moista vehjettä mp-reissulle. Tilaa ei ole liikaa ja toiseksi; käytän majoituksiin gasthaus tyyppisiä paikkoja ja käyn etsimässä ko. kylän/kaupungin halpisruokapaikkoja. Eipä minulla ole telttaa tai muitakaan camping vehkeitä mukana. Telttareissulle en mopolla lähde.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Keitin on hyvä juttu pohjoiseen mentäessä.  Mutta miksi keitellä tuolla, missä ruoka on useimmiten parempaa ja edullisempaa kuin kotimaassa.

Minulle iso osa reissun nautintoa on istuskella jossain pikku ruokalassa ja nauttia "mamman" laittamaa ruokaa.

Kaasu on hyvä.
Mikä pointti on tuossa Sinolin heikon pakkaskestävyyden kertaamisessa? Harva varmaan mopoilee sellaisilla keleillä (lämpötiloissa), joissa tuosta pakkasen kestämättömyydestä on haittaa.

JOVVAIN....
sport05.gif

...........Naaaaaaaa, seja sama, kuhan o jotain jotta met saamma aamul jäätyneet jarrulevyt sulaks ja palat liikkuumaa. Sama o ku sohju yöllä jäätyy lokasuoja alle nii se ei pyörä pyöri pia aamul.

Kuumal veel net saa parraiten vapaiks ja taas pääsee jutaammaan ! Rangia on sap´mi-proof (sano testattu) verme !

Sinol ja kaasut o myöte AINA ku Jyykeäs poikethan.

sport05.gif

Paljon Euroopassa reissaavana en suosittele sen kummemmin trangioita kuin telttaakaan. Halvat majapaikat ja sapuskat toimivat parhaiten, hotellin saa monasti samalla hinnalla kuin camping paikan.

Itsekin olen aina pohjoismaissa teltta/trangia linjalla, mutta Keski- Eurooppaan en niita raahaa.

w4p2

Paljon Euroopassa reissaavana en suosittele sen kummemmin trangioita kuin telttaakaan. Halvat majapaikat ja sapuskat toimivat parhaiten, hotellin saa monasti samalla hinnalla kuin camping paikan.

Itsekin olen aina pohjoismaissa teltta/trangia linjalla, mutta Keski- Eurooppaan en niita raahaa.
Muualla kun Saksassa en ole keski Euroopassa telttaillut, mutta ihmettelen jos sillä 7-10€:lla saa hotellin. Jos näin niin olempas ollut tyhmä kun raahannut telttaa ja trangiaa mukana
withstupid.gif

Joo, epäilempä kuitenkin, että teltta ja trangia on kustannustehokkaan reissaajan ykkös vaihtoehdot, sitä paitsi telttailussa on ihan oma tunnelmansa joka itseäni erityisesti viehättää (kelivaraus). Tarkoitus on jälleen ensikesänä teltta ja trangia ottaa mukaan.

Ei se trangia haise yhtään millekkään sinolille jos antaa sen lopun sinolin palaa pois keittimestä. Jos sammuttaa tulet siitä ja pakkaa reppuun niin varmasti valuu ja haisee.

Ei se trangia haise yhtään millekkään sinolille jos antaa sen lopun sinolin palaa pois keittimestä. Jos sammuttaa tulet siitä ja pakkaa reppuun niin varmasti valuu ja haisee.
Juurikin näin. Lisäksi aina poltin muovipussissa kattiloiden sisällä. Taitaa olla mulla vielä tuplapussissa. Jos nestettä jää reilusti yli, sen voi kaataa takaisin pulloon ja polttaa loput "hajut pois". Tippaakaan ei saa polttimoon jättää nestettä kun sen pakkaa kasaan.

Muualla kun Saksassa en ole keski Euroopassa telttaillut, mutta ihmettelen jos sillä 7-10€:lla saa hotellin. Jos näin niin olempas ollut tyhmä kun raahannut telttaa ja trangiaa mukana
withstupid.gif

Joo, epäilempä kuitenkin, että teltta ja trangia on kustannustehokkaan reissaajan ykkös vaihtoehdot, sitä paitsi telttailussa on ihan oma tunnelmansa joka itseäni erityisesti viehättää (kelivaraus). Tarkoitus on jälleen ensikesänä teltta ja trangia ottaa mukaan.
Hostellit maksavat noin 10-15e ennen/yö ennen heinäkuun loppua jolloin hinnat hieman nousevat.

Usein siihen sisältyy jonkinmoinen aamupala.

Yksin matkustavalle ainakin huomattavasti mukavampi vaihtoehto, kuin telttailu. Ei tarvitse raahata mitään ylimääräistä mukana ja tutustuu helposti muihin matkustavaisiin.

Joskus noissa on jopa "yksityis"huoneita pariskunnille tai pienille ryhmille.

Tätä olen käyttänyt.

http://www.finnish.hostelworld.com/index.php

Tällä en tarkoita, etteikö telttailu olisi kivaa, mutta huomautan että on olemassa toinenkin kustannustehokas vaihtoehto majoitukseen Euroopassa.

kyllä mie ainakin olen kuskannut tuota trangiaa aina mukana. on todella kiva jos sattuu jotain matkalla keittä kovennetutteet.
ajatus kulkee sen jälkeen paljon vauhdikkaammasti.
eikä se haise sen enempää kuin herrasmiesaamulla.
033102beer_1_prv.gif

(vinkki: esilämmitimeksi käy ihan tavallinen tuikkukynttilä.)

Itse ajattelin trangian ja halpisteltan alkusyksyn iranin reissulle ottaa mukaan..

Jos on vähäisintäkään kulinaristin vikaa ja lompakossa 15€/pvä ylimääräistä, niin kannattaa jättää trangia kotio Keski-Euroopan reissulla. (Iranin pöperövalikoimista en tiedä
biggrin.gif
). Saksalaistyyppisen TUHDIN illallisen syöt ~15€:lla, eikä seuraavana päivänäkään vatsa kurni – useimmiten määrät on toista kuin Suomessa. Siihen vielä pari kyytipoikaa 2€/stobe.. Mäkkärit ja käkkärit kannattaa jättää suosiolla väliin.

Maku, tottumus, raha ja tapa asioitahan nuo retkiruokailut sekä majoittumiset. Mutta, itse pidän trankialla keitetyn tuoreen aamukahvin tuoksusta kesäaamuna teltan edessä. Talveksi muisteltavaa
biggrin.gif

Kulinaristi on aina kulinaristi! Ja mikään ei voita aamukahvin makua ulkosalla nukutun yön jälkeen
smile_org.gif
Iranin ja Turkin sapuskat on varmasti parasta mitä on, mutta (mielestäni) moottoripyörämatkailuun (-seikkailuun!) kuuluu myös luonnossa nukkuminen.

Jos matkakuumetta haluaa potea, kannattaa selata tämä advriderin ketju (turkin matkailua).

Ketju:
ADVriderin ketju

Täällä olisi hyvä herätä:
220.JPG

Maku, tottumus, raha ja tapa asioitahan nuo retkiruokailut sekä majoittumiset. Mutta, itse pidän trankialla keitetyn tuoreen aamukahvin tuoksusta kesäaamuna teltan edessä. Talveksi muisteltavaa  
biggrin.gif
Ei se Trangia poissulje sitä, etteikö syötäisi muualla, se vain toimii vaihtoehtona.
Kyllä, aamu ja iltakahvi retkellä, vaikka hotellin parvekkeella Trangialla keitettynä on poikaa.
-Sergei-

Back