• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TomTomRider:n kiinnitys...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lady Rider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuulostaa sen verran yleiseltä nämä murtumisongelmat, että kannattaa laittaa Tomppa jonkinlaisten värinänvaimentimien tms. välitysellä pyörään kiinni, jottei pyörän tärinät ja värinät siirry suoraan Tomppaan.

ainakin roketin värinöissä ne kax nastaa hitsaa aika lailla lieneekö justsyynä värinät?? mutta takuu toimii.. kax tompaa jo takuuna vaihdettu ja ei tarvi kuinviedä laite liikkeeseen niin saa uuden heti mukaan!
smile_org.gif
Mihin liikkeeseen? Ja mitkähän niitä asiansa hoitavia liikkeitä olisi? Niitä epä- ja virallisia maahantuojia kun tuntuu olevan pilvin pimein.

Kuulostaa sen verran yleiseltä nämä murtumisongelmat, että kannattaa laittaa Tomppa jonkinlaisten värinänvaimentimien tms. välitysellä pyörään kiinni, jottei pyörän tärinät ja värinät siirry suoraan Tomppaan.
Taitaa vaan olla niin, että Rider itsessään edustaa sellaista massaa, joka tien epätasaisuuksissa aiheuttaa laiteyhdistemälle (rider & teline)  sellaisia kiihtyvyyksiä, jotka murtavat telineen. Valitettavasti.

Tuntuu vielä, että mitä pystympään asentoon Rider on asennettu sen suurempia ongelmia syntyy. (Tämä on ihan mutu tuntumaa. Onko jollakin telineitä rikkoontunut kun  Riderin näyttö on suurinpiirtein kohti taivasta?)

Tulin juuri 2 viikon euroopparundilta, ja Navigaattori oli käytössä, aina kun toimi. TomTomin teline tuntuu olevan täysin susi. Ei suostu lataamaan, vaikka virtaa tuleekin. Tuntuu toimivan, jos 2 käsin puristaa navigaattoria telineeseen
sad_orig.gif
, mikä kyllä vaikeuttaa ajavista huomattavasti.. Viilasin hieman tomtomin takana olevia nasturoita, että laskeutuisi paremmin telineeseen, mutta selkeästi jonkinlainen muotoiluvika kyseesä, ei pääse painumaan tarpeeksi pohjaan telineeseen. Sen verran välillä ottaa kontaktia, että menee itsestään päälle.. Mukavaa kun on päivän ajanut ja illalla kun alkaa etsimään hotellia, akun varoitusvalo on yleensä jo tunnin vilkkunut. EN itse kyllä SUOSITTELE laitteen ostoa, ennen kuin korjaavat telineen sellaiseksi, että virran kontaktipinnat toimivat luotettavasti!! Ilmeisesti navigaattorin telineeseen kiinnittävän kumilätkän saranaosa on jotenkin liian paksu ja estää navigaattorin painumisen riittävän syvälle telineeseen.
t. Ilkka

Itse liimasin semmoiset ohuet vaahtokuminpalaset siihen alaosan "hyllylle", ettei pääse elämään. Hyvin on pelittänyt 5000tkm ja latauskin on toiminut. Taitaa tuo lataus helpottua pikemminkin, jos sitä vähän nostaa. Lisäsi se on Etolasta ostettujem tärinänvaimennuskumien varassa. Isommissa töyssyissä vähän heiluu, mutta muovit on vielä ehjät. Paikalleen asentaminen on hieman hankalampaa ja lisäksi tein semmoisen varmistusnarun pikaliittimellä muistikortin kaulanarusta.

Taitaa vaan olla niin, että Rider itsessään edustaa sellaista massaa, joka tien epätasaisuuksissa aiheuttaa laiteyhdistemälle (rider & teline)  sellaisia kiihtyvyyksiä, jotka murtavat telineen. Valitettavasti.
No, joka tapauksessa: heilui se pyörä tai Tomtom, niin joustava kiinnitys vähentää rasitusta niissä kiinnikkeissä.

Minulla oli vuoden verran kapula-Navicore yhdistelmä käytössä. Sen sai kyllä toimimaan, mutta näytössä ei oikein kirkkaudet riittänyt ja latausta varten olisi pitänyt tehdä sähköjumppaa. Niinpä tänä kesänä ostin Tomppa Riderin ja olen tosi tyytyväinen.

Ruotsin retkellä Rider vei luotettavasti perille ja oli helppokäyttöinen jopa ajossa (nasta peitettynä :-). Kerran tuli jumitilanne, josta selvisi resetillä (jahka löytyi tarpeeksi ohut tikku sen painamiseksi). Muuten aivan mahtava vehje.
bowdown.gif

Ostin juuri ennen reissua Raiderin ja siihen Keski-Euroopan ja Saksan kartat. Toimi loistavasti ja oli helppo reittejä luoda, varsinkin pienen harjoittelun jälkeen ( 2 iltaa laivalla ). Ainoaksi ongelmaksi muodostui laitteen kiinnityksen laukeaminen Dresdenin
mukulakivillä. Yhtäkkiä huomasin värkin olevan irti ja putoamaisillaan maahan, onneksi sain napattua kopin. Pikaisen stopin jälkeen tarkistin tilanteen ja huomasin, että muovinen osa johonka itse Raider kiinnitetään ja jonka yläosassa on "lukitusvipu" jolla laite saadaan pysymään paikallaan oli murtunut ylempien ruuvien kohdalta ja koko "lukitusvipu" liikkui 5mm eteen ja taakse. Onneksi Saksassa oli kuminauhoja joilla laite saatiin loppumatkaksi pysymään paikoillaan. Nyt alkanee takuu-rumba. Ostopaikkana oli Gigantti.

Nyt alkanee takuu-rumba. Ostopaikkana oli Gigantti.
Jos lohduttaa, et ole ensimmäinen, jolta teline kämähtää. Tsekkaa myös ovatko itse Riderin takana olevat kaksi neliön muotoista muovitappia kuluneet (tunnistaa siitä, että harmaa pintamaali on poissa tappien jostakin kylje(i)stä). Normaalisti ovat kuluneet. Tästä osittain johtuu se, että Rider rupeaa liikkumaan telineen kiinnityksessä. Kun liikkeet muuttuvat riittävän suuriksi, kiihtyvyydet sitten rikkoo muutakin.

Näppituntuma on, että n. 4000 - 6000km jälkeen tapit ovat kuluneet sellaisiksi, että joko telineeseen syntyy murtumia tai sitten kontaktit eivät enää toimi kunnolla ja Rider rupeaa resetoitimaan itseään. (näitä on nyt ollut kavereilla useampia ja itselläni on toinen Rider setti menossa ja taas pitäisi lähettään vaihtoon)

Niin tämä viesti vaan siksi, että, kun lähetät Tomtomille takaisin tavaraa, niin laitat molemmat eli telineen ja Riderin matkaan. Uudessa telineessä vanha Rider kuluneilla tapeilla rupeaa vatkaamaan telineessä välittömästi. Ja kohta on sama murhe edessä. (ja on se muutenkin, mutta vasta n. 5000km päästä).

Jos kuka rupeaa saamaan jotain uutta konstruktiota olevia Rider telineitä/ Ridereita takaisin Tomtomilta, pistäkäähän viestiä tänne foorumille! Ei ne voi loputtomiin vaihdella näitä vehkeitä omaan piikkiinsä ilman, että korjaavat sen perussyyn ongelmiin.

Ääni tompalle vaikka teline on jäänyt hieman turhan heikoksi. Mulla on nykyään aina tomppa kiinni lisäksi nauha-pika kiinnitys systeemillä tangossa että ei tipu kyydistä.

Nyt käyty Gigantissa takuu asioilla ja koko laite vaihdettiin heti ja nyt tässä periaatteella, koska ostosta kulunut alle 30 päivää. Takuu yhtä hyvä kuin TomTom itse.
062802jumpie_prv.gif

Murheita näyttää olleen "yli kylkien" Tompan kiinnitysten / murtuvien nippeleiden ja kuluvien nappeleiden kanssa. Nythän se selvisi, miksi kaverin Tomppa sanoi työsopimuksen irti Pohjois- Norjassa ( kuviteltiin asennuspajan mokanneen).

Tietääkö kukaan, onko Tomppaan tulossa päivitettyä / korjattua versiota ensi kesäksi??
Olen haaveillut suunnistuslaitteen hankintaa, mutten haluaisi hoidella takuuasioita 5000 km:n välein!

Murheita näyttää olleen "yli kylkien" Tompan kiinnitysten / murtuvien nippeleiden ja kuluvien nappeleiden kanssa. Nythän se selvisi, miksi kaverin Tomppa sanoi työsopimuksen irti Pohjois- Norjassa ( kuviteltiin asennuspajan mokanneen).

Tietääkö kukaan, onko Tomppaan tulossa päivitettyä / korjattua versiota ensi kesäksi??
Olen haaveillut suunnistuslaitteen hankintaa, mutten haluaisi hoidella takuuasioita 5000 km:n välein!
Hanki Zumo. Takana 1800 km vesisateessa ilman ongelmia. Tosin 5000 km:iin on vielä matkaa...

Back