• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Toisen moottoripyörän hankkiminen - vakuutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo, mulle tuli nyt lasku Lahi-Tapiolasta ja ei tämä tietenkään mene niin hyvin kuin oletin. Myös Lähi-Tapiolassa on jokin "kauden perusmaksu" - josta siis minulle sanottiin, että se on 13e / vuosi. No se on se jos pyörä ei ole ajossa lainkaan ajokaudella. Jos pyörä on ajossa päivänkin, niin siihen mätkäistään summa X päälle. Summa X siksi, että edes virkailija ei osannut sanoa mikä summa tai miten se lasketaan tai mistä se muodostuu!!! Ihan uskomatonta minusta, että oletetaan minun maksavan lasku, josta ei edes paikalliskonttori tiedä mistä maksan.

No virkailija lupasi ottaa asiasta selvän. Joka tapauksessa tämä tietänee sitä, että vakuutusmaksuni nousevat. BMW:n vuosimaksu on n. 200e ja Hondan n. 185e jos siis ne olisivat ajossa koko ajokauden 70% bonuksilla. Laitoin nyt Hondan seisontaan ja otin BMW:n ajoon reilun kuukauden ajaksi (41vrk) ja lasku tuosta ajasta reilu 60e. Laskin, että 7kk vakuutuksena tuo olisi n. 315e eli 115e enemmän kuin pitäisi.

Näyttää siltä, että pitänee pyytää ensi kesäksi tarjouksia toisen pyörän n. 3kk vakuutuksessa oloon muista firmoista. Tai sitten pitää toinen pärrä ensi kauden ajan vakuutuksessa 20% bonareilla sen 3kk jos se tulee jopa halvemmaksi.

Yksi yhtiö, jonka kanssa ei kannata kuvitella/yrittää pelaavansa on Pohjola. Oman pärrän ympärivuotiset vakuutukset ovat tuolla. Hinta hyvin kohtuullinen, mutta seisontaa ei tunneta. Kun pyörä hajosi tarpeeksi pahoin ja piti ostaa "varapyörä" kesäksi, niin ainoa mahdollisuus saada bonarit siirrettyä ja vakuutus seisomaan oli palauttaa kilpi katsastusasemalle. Pitkin hampain antoivat palo- ja varkausvakuutuksen kilvettömälle koska olen "etuasiakas".

Hauska yksityiskohta oli, että K1-katsastuksessa hyvin pitkin hampain ottivat kilven takaisin ja kertoivat että pyörää ei sitten saa takaisin liikenteeseen kuin aikaisintaan vuoden päästä. Kun kysyin, että mitä tapahtuu, jos tulen 10 tai 11 kuukauden päästä tuota rekisteröimään, niin mamma vaan punasteli ja sanoi, ettei tiedä mitä tapahtuu.

Vain Suomessa tälläisestä yksinkertaisesta asiasta on saatu byrokraatin taivas ja paperinviilaajan ilotalo.
On se todella ihmeellistä, että vakuutusyhtiössä ja katsastuskonttorilla saa epävarmoja, vääriä ja "en tiedä" vastauksia.

C-A-D sanoi:
Kun pyörä hajosi tarpeeksi pahoin ja piti ostaa "varapyörä" kesäksi, niin ainoa mahdollisuus saada bonarit siirrettyä ja vakuutus seisomaan oli palauttaa kilpi katsastusasemalle. Pitkin hampain antoivat palo- ja varkausvakuutuksen kilvettömälle koska olen "etuasiakas".

Hauska yksityiskohta oli, että K1-katsastuksessa hyvin pitkin hampain ottivat kilven takaisin ja kertoivat että pyörää ei sitten saa takaisin liikenteeseen kuin aikaisintaan vuoden päästä. Kun kysyin, että mitä tapahtuu, jos tulen 10 tai 11 kuukauden päästä tuota rekisteröimään, niin mamma vaan punasteli ja sanoi, ettei tiedä mitä tapahtuu.

Tätä itse haluasin että olisi mahdollista pyörissä, siis sama kuin harraste autossa, jää pelkkä kasko sille laitteelle kun seisoo. Mulla jos kajahtaa tuon pyörä tällä hetkellä, niin se on pitkään poissa liikenteestä....No paras vaihtoehto on myydä se sitten, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus. Niin että ei tarvitse katsastaa

TwinTenox sanoi:
Joo, mulle tuli nyt lasku Lahi-Tapiolasta ja ei tämä tietenkään mene niin hyvin kuin oletin. Myös Lähi-Tapiolassa on jokin "kauden perusmaksu" - josta siis minulle sanottiin, että se on 13e / vuosi. No se on se jos pyörä ei ole ajossa lainkaan ajokaudella. Jos pyörä on ajossa päivänkin, niin siihen mätkäistään summa X päälle. Summa X siksi, että edes virkailija ei osannut sanoa mikä summa tai miten se lasketaan tai mistä se muodostuu!!! Ihan uskomatonta minusta, että oletetaan minun maksavan lasku, josta ei edes paikalliskonttori tiedä mistä maksan.

No virkailija lupasi ottaa asiasta selvän. Joka tapauksessa tämä tietänee sitä, että vakuutusmaksuni nousevat. BMW:n vuosimaksu on n. 200e ja Hondan n. 185e jos siis ne olisivat ajossa koko ajokauden 70% bonuksilla. Laitoin nyt Hondan seisontaan ja otin BMW:n ajoon reilun kuukauden ajaksi (41vrk) ja lasku tuosta ajasta reilu 60e. Laskin, että 7kk vakuutuksena tuo olisi n. 315e eli 115e enemmän kuin pitäisi.

Näyttää siltä, että pitänee pyytää ensi kesäksi tarjouksia toisen pyörän n. 3kk vakuutuksessa oloon muista firmoista. Tai sitten pitää toinen pärrä ensi kauden ajan vakuutuksessa 20% bonareilla sen 3kk jos se tulee jopa halvemmaksi.

No mulla se maksu on ollut vuosimaksu/360 per päivä.Helppo laskea. :)

maassa jossa 3/4 väestöstä ei koskaan maksa nettoveroja saadaan helposti tämmöinen systeemi aikaiseksi.

JT

Husky510 sanoi:
Tätä itse haluasin että olisi mahdollista pyörissä, siis sama kuin harraste autossa, jää pelkkä kasko sille laitteelle kun seisoo. Mulla jos kajahtaa tuon pyörä tällä hetkellä, niin se on pitkään poissa liikenteestä....No paras vaihtoehto on myydä se sitten, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus. Niin että ei tarvitse katsastaa

Mulla on toi efen raato IF:n seisonnassa, laitoin sen suoraan kun ostin sen... Pyörä nyt palasina mutta kilvissä ja hinta parikymppiä vuosi ja sais siihen kaskonkin jos haluais.

C-A-D sanoi:

Mä ostin keväällä Viragon, jonka kone kolisee. Samalla kun rekisteröin sen omiin nimiin, niin palautin kilven K1:lle. Ei ollut mitään puhetta vuoden "seisonnasta", sitten vaan hakemaan uusi kilpi konttorilta kun otan pyörän ajoon.

DizzySpell sanoi:
Mulla on toi efen raato IF:n seisonnassa, laitoin sen suoraan kun ostin sen... Pyörä nyt palasina mutta kilvissä ja hinta parikymppiä vuosi ja sais siihen kaskonkin jos haluais.

Ok, mulle ne on sanonut pohjolassa että ainoa ratkaisu on kilvistä poistaa tänä päivänä.
No tietysti sitä voi vaihtaa sellaiseen yhtiöön missä on seisonta mahdollisuus

vaihto tapiolaan vaan. Sielläkin on jatkuva vakuutus, eli talvea ei tarvitse ilmoittaa, eikä sen seisotus vaikuta hintaan, koska talvikuukaudet eivät maksa mitään muutenkaan eivätkä ole seisontakelpoisia, mutta kesäkuukausia voi seisottaa.

Kuitenkin aika hankalaa on löytää se kuukauden seisotus tuosta suomen 2kk kesästä. eli mikään pyörävuorottelu ei toimi millään.

tietysti jos on lähtemässä lomalla 2 viikon reissuun toisella pyörällä, niin ehkä toisen seisotus on järkevää, että ajaa sen 2 vk reissua yhdellä ja sitten vielä 2vk, että tulee kuukausi täyteen, toisaalta silloinkin tulee ruvettua suunnittelemaan elämää jonkun vakuutusmaksun mukaan, joka on kyllä ihan väärä lähtökohta.

ainoa järkevä monipyörärakenne tällä hetkellä on kerryttää kahdet bonukset ja sitten vain pitää kaksi vakuutuksissa. tai että toinen pyörä on museopyörä.

joku päiväkohtainen vakuutuskin voisi olla ihan toimiva. mutta hintaa tuskin saataisiin ikinä järkevälle tasolle.

JT

jaket sanoi:
vaihto tapiolaan vaan. Sielläkin on jatkuva vakuutus, eli talvea ei tarvitse ilmoittaa, eikä sen seisotus vaikuta hintaan, koska talvikuukaudet eivät maksa mitään muutenkaan eivätkä ole seisontakelpoisia, mutta kesäkuukausia voi seisottaa.

JT

Kannattaa sitten varautua, ettei homma sitten menekään noin. Perushinta X tempaistaan mukaan siinä vaiheessa kun alkaa seisottamaan kesken kauden. Sitten nouseekin vuosimaksu..

Ajattelin hupi pyöräksi tuollaista Honda Dax kiinan kopiota 125 kuutioisella koneella,mutta vakuutus maksu olis enemmän kun nykyinen Aprilia 850 samassa yhtiössä.Ei mitään järkeä.

TwinTenox sanoi:
Kannattaa sitten varautua, ettei homma sitten menekään noin. Perushinta X tempaistaan mukaan siinä vaiheessa kun alkaa seisottamaan kesken kauden. Sitten nouseekin vuosimaksu..

Juu. Mä laitoin seisomaan touko-heinäkuu ja vuosimaksu tippui vain 50€. Hitto puolet ns. Ajokaudesta ja vaikutti vain noin vähän. :kääk:

Mulla taas tuli palautuksia 1.4.-15.6.2013 seisonta-ajasta n. 280€ Tapiolasta, olin siis maksanut vakuutusmaksun yhdessä erässä kesäkuussa 2012 ja 15.6.2013 päättyi vakuutuskausi.

Mulla on kaks pyörää kokoajan vakuutuksissa,toisessa ympärivuoden(50%) ja toisessa seisonta ajallinen(20%).
Kalliiksihan tuo tulee mutta laitoin perheen toisen auton seisontaan joten se kompensoi jonkin verran vakuutuksia.
Yhtiönä on IF ja siihen olen ollut aina tyytyväinen.

Mielenkiintoista nähdä miten tuo Tapiolassa määräytyy - kun virkailija lupasi asian minulle korkeammalta taholta selvittää. Tuntuu ihan randomilta. Honda oli vakuutuksessa ostopäivästä vajaan kuukauden, sitten seisontaan loppukaudeksi ja maksu oli jopa vähemmän mitä pitäisi. Alle 20e / 26vrk. Aika usein olen laittanut pyörän lokakuuksi seisontaan jolloin hyvitys on ollut asiallisesti se mitä pitäisikin. BMW oli siis vakuutuksessa 1.4 - 16.5 ja sitten seisonnassa 17.5 - 24.6 ja nyt taas ajossa 25.6 - 4.8 ja siihen on nyt sitten lisätty jotain ylimääräisiä maksuja.

Ainoa mikä on varmaa, on se että systeemi on harvinaisen epäselvä. Jopa siinä määrin, ettei rivivirkailijakaan tajua siitä mitään tai pysty esim. tarjousta tehdessään laskemaan asiakkaalle tuota.

Mata76 sanoi:
Mulla on kaks pyörää kokoajan vakuutuksissa,toisessa ympärivuoden(50%) ja toisessa seisonta ajallinen(20%).
Kalliiksihan tuo tulee mutta laitoin perheen toisen auton seisontaan joten se kompensoi jonkin verran vakuutuksia.
Yhtiönä on IF ja siihen olen ollut aina tyytyväinen.

Mites kauan Ifissä pitää olla ajossa pyörä jotta bonarit kasvaa, oliko puolitoistakuukautta?

TwinTenox sanoi:
Ainoa mikä on varmaa, on se että systeemi on harvinaisen epäselvä. Jopa siinä määrin, ettei rivivirkailijakaan tajua siitä mitään tai pysty esim. tarjousta tehdessään laskemaan asiakkaalle tuota.

Jotenkin käy mielessä, että mahtaako tällainen tilanne olla ihan laillinenkaan? Pitäähän verkokaupassakin myytävissä tuotteissa kai olla lainmukaan hinta näkyvillä :dunno:

Samaa mietin ja jos asiaan ei tule selkoa, niin pitänee ilmoittaa, että kysyn hinnoittelun laillisuudesta kuluttaja-asiamieheltä.

Back