Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lainsäädännön mukaan autoa ei tarvitse huollattaa merkkiliikkeessä auton takuuaikana. Auton takuu (koskenee myös moottoripyöriä) pysyy voimassa riippumatta siitä missä autoa on huollatettu. Takuun säilymisen ehtona on, että auto huolletaan autonvalmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.Mitens muuten tänäpäivänä olikaan, muistaakseni tuli ihan laki jossa tuo takuu ei katkea vaikka vehkeen huollattaa jossain muualla kuin merkkihuollossa. Muistanko väärin vai kuinka?
Mutta entäs, jos laadun huononeminen onkin aiheutunut määräaikaishuollon virheellisesti tehdystä huollosta?Takuu on voimassa, jos ”ostaja osoittaa, että laadun huononeminen tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista ei ole aiheutunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä”.
Tarkoitat varmaankin merkkihuollon virheellisesti tekemästä määräaikaishuollosta...Mutta entäs, jos laadun huononeminen onkin aiheutunut määräaikaishuollon virheellisesti tehdystä huollosta?Takuu on voimassa, jos ”ostaja osoittaa, että laadun huononeminen tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista ei ole aiheutunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä”.
sanoi:Eräänlaisissa jokapyöränkorjaamossa pyörämallit vaihtelevat todella paljon, joten kokemusta ei ehdi jokaisesta keräämään. Asentajilla on kuitenkin LÄHES poikkeuksetta suuri ammattitaito liittyen pyörien korjaukseen.
sanoi:En ole testiä lukenut, mutta mikäli TM olisi kertonut tai vihjaillut tekaistuihin vikoihin liittyviä oireita (tuskin teki), ehkäpä hommat olisi tullut tehtyä. Esimerkiksi "perä tuntuu ajossa löysältä" tai "jäähdytysnestettä hukkuu erityisen paljon" saavat varmasti mielenkiinnon kyseisiin kohtiin. Asentajat eivät ohita sellaisia kohtia ikinä.
sanoi:Mikäli joku tuo pyörän esim. 20 tkm huoltoon, ei ensimmäisenä tule mieleen se, että pyörässä olisi ruuvit löysällä tai liian paljon öljyä.
niinTarkoitat varmaankin merkkihuollon virheellisesti tekemästä määräaikaishuollosta...Mutta entäs, jos laadun huononeminen onkin aiheutunut määräaikaishuollon virheellisesti tehdystä huollosta?Takuu on voimassa, jos ”ostaja osoittaa, että laadun huononeminen tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista ei ole aiheutunut määräaikaishuollon laiminlyönnistä tai virheellisesti tehdystä huollosta, korjauksesta tai säädöstä”.
Niin siis siihen "pöytäkirjaan" on ruksittu mitä siihen huoltoon kuuluu, se ei tarkoita´, että ne olisi tehty. Lievimpänä esimerkkinä todettakkoon pissapojan täyttö ja pyyyhkijöiden toiminnan tarkistus, mikä kuuluu huoltoohjelmaan jostain syystä. Ennen huoltoa lyöt sen aivan piripintaan , niin silti laskutetaan 3 litraa lasolia. Korjaajalla kestänyt aika kauan todeta, että kyllä nää toimii.Jokainen moponsa huollattava voisi jatkossa ottaa huollosta huoltopöytäkirjan allekirjoitettuna. Näinhän autoillekin annetaan pöytäkirja merkkikorjaamoissa, siitä voi tarkistaa, mitkä asiat on käyty läpi.![]()
![]()
Kuulostaa aavistuksen verran keinotekoiselta jälkimarkkinoinniltaEipä kovinkaan montaa huoltoa pysty tekemään muualla kuin merkkihuollossa.. tai pienet välihuollot tarkistuksineen ja öljynvaihtoineen.. mutta esin tuossa zx10ärrässä 12tkm välein on ruiskun synkkausta tjsp.. ja siihen ei jokapuljussa taidakkaan olla laitteita![]()
Niin, ja kuinka monessa on laitteet, mutta sitä ei kuitenkaan tehdä?Eipä kovinkaan montaa huoltoa pysty tekemään muualla kuin merkkihuollossa.. tai pienet välihuollot tarkistuksineen ja öljynvaihtoineen.. mutta esin tuossa zx10ärrässä 12tkm välein on ruiskun synkkausta tjsp.. ja siihen ei jokapuljussa taidakkaan olla laitteita![]()
Joo se on niin helppoa vain vilkaista huollettavaa kohdetta ja todeta, että ok on ja hypätä seuraavaan kohtaan.Niin siis siihen "pöytäkirjaan" on ruksittu mitä siihen huoltoon kuuluu, se ei tarkoita´, että ne olisi tehty. Lievimpänä esimerkkinä todettakkoon pissapojan täyttö ja pyyyhkijöiden toiminnan tarkistus, mikä kuuluu huoltoohjelmaan jostain syystä. Ennen huoltoa lyöt sen aivan piripintaan , niin silti laskutetaan 3 litraa lasolia. Korjaajalla kestänyt aika kauan todeta, että kyllä nää toimii.
Ei se käsittääkseni mene, mutta kyse on siitä, että miten todistat, että olet tehnyt sen asianmukaisesti.Olen nyt aivan pihalla näiden huoltojen suhteen.
Meneekö pyörästä siis takuu jos määräaikaishuoltoon kuuluu esim. pelkkä öljyjen vaihto ja teen sen itse?![]()
niinpä..kysymys:entä jos ohjeajan puitteissa ei työtä ehditä tehdä. ajasta,kuitenkin asiakas maksaa vaikkakin työ (tai huolto jää keskeneräiseksi) lopputulos on tällöin asiakkaan kannalta epätyydyttävä? eiks kuitenkin tehtävät täytyisi hoitaa kunnolla..eikä vedota siihen että ei ehdi.. jäljet johtaa tällöin johtoportaaseen, eikä tällöin asentajia voi kauheesti syyttää. sama juttu kerran parturissa ollessani ihmettelin kun typykkä alkaa hutiloimaan ja hermostuneesti kyselee ,että onks hyvä. mä siinä kysäsin ,että mikä meininki? mimmi tokas: pomo on sanonnu 15 min max per leikkaus...kummallista touhua nykyään.Ensinnäkin, asentajille asetetaan ohjeajat, minkä sisällä heidän tulisi suoriutua tehtävästään. Kokemuksesta voin sanoa, että joskus nämä ajat ovat todella tiukat.
Samat sanon minäkin.Minulle suositeltiin paikkaa ja niin olen myös itse tehnyt sen jälkeen.Antaisin vielä yhden tähden lisää JL-Biken kavereille.Kiitos ja kumarrus.Olen kolme vuotta jo huollattanut pyörääni JL-Bike:ssa ja tämä testi vahvistaa sen, jonka olen jo tiennyt. Heidän hinta-laatu suhteensa on varsin hyvin kohdallaan.
![]()
Vähän ohi aiheen, mutta rautakangen huolto se vasta ammatitaitoa tarvitseekin. Kaikkihan sen kärjen teräväksi takoo, mutta kuka karkaisee sen oikeaan kovuuteenEi niille BW:n pipopäille mitään uskalla viedä huoltoon, eikun... siis uskaltaa, ehkä, rautakangen voisin viedä.
Misä sä huallata su pyärätäs josses sä sitä pyst huallattama baikworldis? No sä tiätyste hualla ite!