• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tilavin kyykky pitkälle kuljettajalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hurtta
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hurtta sanoi:
Kiitos vastauksista :)
Busa oli mukava (polvikulma pitkällä kuskilla aika jyrkkä siinäkin), mutta oli luovuttava.
RC8 on vähän hieman hinnakas ja ei taida olla ajo-ominaisuuksiltaan kaikken mukavin "yleiskäytössä".
Mites tuo ZX-10R ?

Mikähän kyykky mahtaa olla mukava yleiskäytössä :grin: jos en rataa harrastaisi,ei kyykkyä tallista löytyisi. Nimimerkki seitsemäs kyykky menossa.

grandi67 sanoi:
Mikähän kyykky mahtaa olla mukava yleiskäytössä :grin: jos en rataa harrastaisi,ei kyykkyä tallista löytyisi. Nimimerkki seitsemäs kyykky menossa.

:thumbup: Tasan samaa mieltä ja toisinpäin; Koska en harrasta rataa, niin siksi kyykkyä ei tallista löydy.

Monella olen kyllä ajanut ja yksikään ei ole vastannut ajatuksiani mukavasta yleispyörästä. Ei edes Busa, vaikka ei aivan kyykky olisikaan. On kuitenkin niin paljon kyykympi ja ahtaampi sekä tiukemmat polvikulmat kuin esim. Bemun K 12 ja 13 S malleissa, että minulle sillä on todellista merkitystä.
Vaikka en ole mitenkään pitkä (184), niin minulle kyykyllä ajaminen on pitemmällä matkalla tuskaa. Myös mutkapätkille sekä nurkka-ajeluihin löytyy paljon parempia ja mukavampia vaihtoehtoja :orgmp::orgmp:

Jatkanpa vielä hieman Gixeri-ketjussa aloittamaani pohdintaa siihen paremmin sopivassa paikassa. Eli hakusessa ois kyykky, jossa penkin ja tangon/mittariston/pleksin välinen etäisyys ois tuntuvasti pidempi kuin -07 CBR600rr:ssä. Tehoja ei paljoa tarvitse olla lisää eli ergonomian ehdoilla mennään.

Mitä nyt pyöriä olen istunu ni Gixerit ja R1 ainakin ovat vaikuttaneet menevän oikeaan suuntaan.

Kaikkien kaveri Google löysi myös mielenkiintoisen linkin, jossa noita mittoja on laitettu taulukkoon ja alla muutamia esimerkkejä:
749R '04 _______ 30.5
CBR600RR '06 __ 27.7
CBR1000RR '04 _ 28.8
ZX-6R '06 ______ 28.3
ZX-10R '04 _____ 28.8
GSX-R600 '06 ___ 29.3
GSX-R750 '06 ___ 29.3
GSX-R1000 '04 __ 29.9 ('05 mitta oli 25.3, voiko olla oikein)
YZF-R6 '06 _____ 27.9
YZF-R1 '04 _____ 29.1

http://www.motorcyclistonline.com/performancedata/122_0108_pdataresults/

Valitettavasti mitään '06 uudempaa tuolta ei löydy, mutta antaa silti osviittaa merkkien välisistä eroista. CBR vaikkuttaa siis myös numeroiden valossa ahtaalta kun taas Sukisukeissa on kautta linjan tilaa.

Tämän pohjalta nyt sitte vaa koeajoja järkkäilemään. :thumbup:

Olen 185cm pitkä ja vaihdoin kyykkyyn tänä kesänä ja olin itsekin vähän huolissani polvikulmasta ja ajoasennosta. Päädyin '08 bladeen ja pelot osoittautuivat turhiksi. Tietysti ajoasento vaati vähän totuttelua, mutta hyvin tuolla ajaa vähän pidempääkin pätkää, vaikka pienet säännölliset tauot ovatkin suositeltuja. Koeajamallahan tuo parhaiten selviää.

Joo, oon pelaillu aika paljonki ton Cycle Ergon kanssa, mutta jotenki tuntuu että penkin ja tangon korkeuserot valmistajien välillä tekee vertailun ainakin lukujen perusteella vaikeaksi. Toki silmämääräisesti tuota penkin ja tangon välistä etäisyyttä voi arvioida.

Itseäni ei siis polvikulma, etunoja tai penkin korkeus juuri haittaa, oli se sitten mitä vaan. Säädellään sitte klipareita ja jalkatappeja jos niikseen. Suurin ongelma nykypyörälläni on eteenpäin kumartaessa kypärän pleksiin osuminen. Jos taas istun taaempana, en saa tankista enään kunnon tukea jarruissa/mutkissa.

Ainakin minusta tuntuu että juuri tästä syystä sopivan ajoasennon löytäminen ja etenkin mutkissa roikkuminen tuottavat turhankin paljon ongelmia. (Tämä teoria on myös Tanelin klinikalla hyväksytetty :thumbup:)

EDIT: Ennen kuin kukaan kerkeää pilkkua viilaamaan, niin mutkissa ongelma ei siis tietenkään ole kirjaimellisesti pään pleksiin osuminen mutta hyvin edessä istuminen tekee roikkumisesta vain jotenkin luonnotonta.

Ite oon 186cm ja oikeastaan mikään kyykky ei ole ollut ahdas. Tai no Yamaha R6R oli, oikeastaan ainoa jossa tullut ongelmia ajoasennon vuoksi. Todella yksilöllinen juttu, ja tarvittaessa saat säädettävillä clipareilla ja jalkatapeilla melkein joka pyörästä sopivan:thumbup:

Back