• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

TIKKARIMARATOONI MAKKARALLE SU 20.9 Vuosaaren ABC 10.00

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolt
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
marko.fzs sanoi:
Lue Pk-Ryhmäajo-ohjeet. Riisori on koonnut siihen aika hyvän paketin.
Klikkaat tota ORGin kokoontumuset letka-ajelut ym. tuolla ylhäällä. Jos vielä arveluttaa, niin lähtöpaikalla veturin pakeille.
Onhan nuo ohjeet ihan hyvät ja niitä olen noudattanut joka ikisellä kurapyöräreissulla.
Ikinä ei ole kukaan eksynyt missään metsäpoluilla eika traktoriurilla kun tuota noudattaa. Ja alkuinfo on pidetty aina.
Eikä mitään peräpukamia ole tarvittu koskaan.

"8. Risteysten merkkaus
Risteysten merkkaus on oleellisin asia onnistuneeseen letka-ajoon ja samalla asia, joka helpoimmin unohtuu. Jokaisen letkassa ajavan velvollisuus on merkata risteys takana tulevalle. Tämä tarkoittaa sitä, että odotat risteyksessä niin kauan, että takanasi tuleva tietää varmasti, mihin suuntaan letka jatkaa"

Tuntuu vaan siltä. että ORGin ajeluilla tarvitaan joku peräpukama, kun porukka ei vaan osaa. Mä osaan kyllä.

Perusideana letkoilla on se, että ajetaan niin kauan suoraan kunnes joku merkkaaja näkyy risteyksessä. Jos näköyhteys peräpukamaan on kadonnut, niin saahan hän sinut kiinni viimeistään siellä missä seuraavan kerran joutuu kääntyä. Eli T-risteys, liikenneympyrä, näköyhteys risteystä merkkaavaan tai muuta vastaavaa. Yleensä myös ison teiden ylityksissä / taajamien stop risteyksissä jne on myös joku merkkaamassa vaikkei tarvitsisikaan kääntyä.

Peräpukamaa tarvitaan juuri siihen, koska inhimillisiä virheitä sattuu ja joku ei joskus ole vaikka huomannut merkkaajaa tai joltain on unohtunut merkata. Ei mene sitten pahimmillaan yli puoli letkaa erillään pääletkasta ja paketti hajoa.

Peräpukama yleensä on myös se auttava käsi jos joku edessä oleva vaikka kaatuu. Ei tarvitse jäädä oman onnensa nojaan tai koko loppuletkan kääntyä ympäri 10 kilometrin päässä ihmettelemään että onkohan se Pekka tulossa sieltä vai onkohan sille sattunut jotain, vaan muut pääsee jatkamaan letkaa ja pukama sekä mahd. pari muuta jotka ovat olleet taaempana voivat keskittyä avustamaan ja avustuksen jälkeen liittyä takaisin pääletkaan koska pukama tietää mihin pääletka on menossa.

Eihän se peräpäävahti pakollinen ole, mutta monet letkaveturit halauvat yleensä ottaa jonkun tutun perävahdiksi siksi, että tietävät siellä jonkun myös "kaitsevan" porukkaa viimeisenä. Varmistaa että kaikki tulee ehjänä seuraavalle taukopaikale ja perille asti, eikä porukka eksy välistä.

Teemu 79 sanoi:
Eiköhän sun ole parempi jäädä kotiin jos on noin vaikeaa..:crash:

Kiitos kommentistasi ja mielipiteestäsi.
Ehkä on parempi, että en tule sinne sunnuntain ajeluun ollenkaan mukaan.
Mukavaa reissua vaan muille tapahtumaan osallistujille.

Karkov sanoi:
Perusideana letkoilla on se, että ajetaan niin kauan suoraan kunnes joku merkkaaja näkyy risteyksessä. Jos näköyhteys peräpukamaan on kadonnut, niin saahan hän sinut kiinni viimeistään siellä missä seuraavan kerran joutuu kääntyä. Eli T-risteys, liikenneympyrä, näköyhteys risteystä merkkaavaan tai muuta vastaavaa. Yleensä myös ison teiden ylityksissä / taajamien stop risteyksissä jne on myös joku merkkaamassa vaikkei tarvitsisikaan kääntyä.
Tuotakaan en nyt oikein ymmärtänyt.
Jos risteyksestä tai liikenneympyrästä ajetaan suoraan, niin edellä ajavan ei tarvitse odottaa, ymmärtääkseni.
Joten siinä ajan suoraan vaikka takana eikä edessä näkyisi ketään.
Vai pitääkö siis joka ikisessä risteyksessä ja liikenneympyrässä odottaa takana tulevaa vaikka ajettaisiin suoraan?

Jos olen ajanut siitä risteyksestä suoraan, josta piti kääntyä, kun siellä ei sitä edellä ajavaa ollut minua odottamassa, niin miten se peräpäävahti tietää, että olen ajanut siitä risteyksestä suoraan vaikka piti kääntyä

Pekkavee sanoi:
Jos risteyksestä tai liikenneympyrästä ajetaan suoraan, niin edellä ajavan ei tarvitse odottaa, ymmärtääkseni.
Vai pitääkö siis joka ikisessä risteyksessä ja liikenneympyrässä odottaa takana tulevaa vaikka ajettaisiin suoraan?

Jos olen ajanut siitä risteyksestä suoraan, josta piti kääntyä, kun siellä ei sitä edellä ajavaa ollut minua odottamassa, niin miten se peräpäävahti tietää, että olen ajanut siitä risteyksestä suoraan vaikka piti kääntyä
Vaikka sä maastomopolla ajatkin niin ei se sitä tarkoita että kun t-risteyksestä puuttuu merkkaaja niin jatkat suoraan umpimetsään. Siihen se peräpää letkasta sitten kerääntyy ja perämies tietää mihin päin lähdetään jotta letka löytyy uudestaan.

No niin, takaisin aiheeseen...
Eli duunissa venähti vähän pitempään, eikä koiraakaan kehtaa kokopäiväksi yksin jättää.
Niinpä liityn matkaan tiksistä.

Nää Pekkaveen kysymykset on hyviä! Asioiden pieleen meno on mahdollista aika monella tavalla letka-ajelussa... mutta kun sääntöjen mukaan ajetaan niin sitä ei yleensä (tai oikeastaan koskaan) tapahdu.
Letka ajaa pieleen silloin kun risteystä ei ole merkitty! Esim. näin:
- Eräällä Mini Touringilla peräpää soitti Rajamäestä veturille että missä nämä ovat. Oltiin Vihdissä. Perämiehen navi ei suostunut ohjaamaan oikealle reitille.
- Isompi virhe tuli kerran kun Peräpää soitti Nastolasta veturille että missä ollaan... Oltiin Mäntsälässä. Siinä oli aika iso lauma ajanut isoa tietä niin kovaa ettei perämies saanu kiinni.
Mutta niissä letkasäännöissä on myös muitakin ohjeita kuin risteysten merkkaus, esim. se paikka letkassa. Jos kaikki ajavat oikeassa paikassa niin että edessä ajava on se juuri ja juuri hieman nopeammin ajava mutta ei niin paljon nopeammin että varsinaisesti jää jälkeen... niin letkan kuskit pysyvät jatkuvasti toisiinsa näköyhteydessä!
Tämmöisessä optimaalisessa tilanteessa risteysten merkkauksia tarvitaan vain jos on "erikoistilanne" eli joku tietyö, liikennevalo, hankala ohitettava ajoneuvo tms...
Mutta siis useimmiten letkaan saapuu kuskeja jotka tietävät mitä vauhtia se ajaa ja tietävät että itse pysyvät "helposti" mukana siinä vauhdissa. Silloin letka pysyy kasassa ja liikkuu yhtenä dynaamisena yksikkönä mutkateitä soljuvasti eteenpäin ja silloin kaikki nauttivat letka-ajelusta täysin siemauksin! Ja korostus sanalla NAUTTIA!

Viimeksi muokattu:
Pekkavee sanoi:

En ole koskaan pystynyt ajaman suoraan liikenne ympyrästä. Ja ihmettelen suuresti, jos liikennekouluttaja väittää muuta. Nyt pätemisen tarve pienemmälle ja eteenpäin.

Jaahas. Täällähän on ollu pienimuotoinen sota käynnissä:O
Kaikki letkasäännöt pätee tikkariin, mutta kun vauhti on hidas ja autoja ei ohiteta ei letka veny joten risteyksien merkkausta ei käytännössä jouduta tekemään. Ja sovitaanko että kukaan ei suosittele muita jäämään pois mun letkoista. Pitäisin sen oikeuden vaan itselläni.

Tuffa sanoi:
Nyt varmistui, jotta hyvin varma ehkä :dunno:

Elikkäs joko heti alusta tai sitten myöhemmin, tai siltä väliltä.

Mutta kuitenkin sunnuntaina tiedän ehkä tarkemmin. :)

:pissed: Just joo

Ystävällisten sukulaisten ansiosta pääsen livahtamaan vasta joskus kahden kolmen aikaan.

Eli pitäiskö mun tulla sinne Porkkalantien alkuun ja kurvata letkan perään.
Vai miten olisi parasta:dunno:

Startti 3. Noin 14.00 ollaan bembölen nahvituvalla, tai siinä bensa-asemalla.

Tuffa sanoi:
:pissed: Just joo

Ystävällisten sukulaisten ansiosta pääsen livahtamaan vasta joskus kahden kolmen aikaan.

Eli pitäiskö mun tulla sinne Porkkalantien alkuun ja kurvata letkan perään.
Vai miten olisi parasta:dunno:

Ite mietin kanssa että jos kerkeän ennen tuota klo 16 porkkalantien alkuun niin jään siihen päivystämään ja kurvaan letkan perään.

Pitkiss ilmeisesti letkan perässä, saas nähä näkeekö tuollaista Camo pyörää.

9PR8eiuh.jpg

Ja matka jatkuu :)

Kiitokset
Oli mukavaa, että oli tuo 3. startti, niin ehti mukaan.
Ja Kylmälän kierros aivan mahtava, niin tuli minullekkin hieman ajoa :cruising:

Kiitokset myös täältä suunnalta, letkassa ajaminen oli kivaa (eka kerta), ja makkarakin oli hyvää, kiitos Go-za.
Pysähdyin takasinpäin tullessa Masalassa niin otin pari kuvaa siitä mällätystä autosta.

20150920_175941d34de.jpg

20150920_18001465536.jpg

Back