• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietämätön astelee mopokauppaan...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä se on ostaja joka maksaa myös sen ostohetken "lisäalen".
Ei sitä ainakaan rahoitusyhtiö sille liikkeelle omasta "pussistaan" maksa.
Ja useimmiten kyllä rahoitusliikkeen laina on kalliimpaa kuin oman pankin, jos sinne on asiansa hoitanut, eikä luurankoja oo kaapissa.

tounge.gif

Omavastuu käytännössä vähennetään sit mahdollisesta korvaussummasta. Mutta olen huomannut että omavastuuksi "normaalissa" mopovakuutuksissa aina 150e koska saman hintainen kuin esim. 600e omavastuulla.
Ömmm... jos meinaat että omavastuusta huolimatta vakuutus on aina samanhintainen, niin ei kyl pidä paikkaansa.

Katselin Pohjolan nettisivulaskurista vakuutushintaa ja tulos oli seuraavanlainen:

ISOKASKO
----------
Omavastuu Bonusoikeudellinen Vuosimaksu
150e Kyllä 1388,28e
300e Kyllä 1320,82e
450e Ei 719,26e
600e Ei 674,25e

Jos tosta ny jotain voi päätellä, ni 450e omavastuu tulee vuodessa pirun paljon halvemmaks (edellyttäen ettei käy mitään)

Niin ja kiitos kaikille vastaajille! Oli todella paljon avuks kaikki vastaukset, eikä tällä kertaa yhtää idiootti-kommenttia tullu ees väliin.

Omavastuu käytännössä vähennetään sit mahdollisesta korvaussummasta. Mutta olen huomannut että omavastuuksi "normaalissa" mopovakuutuksissa aina 150e koska saman hintainen kuin esim. 600e omavastuulla.
Ömmm... jos meinaat että omavastuusta huolimatta vakuutus on aina samanhintainen, niin ei kyl pidä paikkaansa.

Katselin Pohjolan nettisivulaskurista vakuutushintaa ja tulos oli seuraavanlainen:

ISOKASKO
----------
Omavastuu   Bonusoikeudellinen   Vuosimaksu
150e            Kyllä                     1388,28e
300e            Kyllä                     1320,82e
450e            Ei                          719,26e
600e            Ei                          674,25e

Jos tosta ny jotain voi päätellä, ni 450e omavastuu tulee vuodessa pirun paljon halvemmaks (edellyttäen ettei käy mitään)
Tuossa ei ole bonusoikeutta noissa kahdessa "halvemmassa"!
20%/60% on lähtö bonus MP:llä jos ei onnistu neuvotteleen korkeempaa.

Joku mun kaveri (en muista enää kuka) sanoi että bonukset alkaa ensimmäisessä vakuutuksessa jopa miinukselta.
Ööh, kyllä liikenteeseen saa jokapaikasta 20% ja kaskoonkin yleensä 50-60% - jos ei saa niin naapuriyhtiö varmasti antaa.

Itse sain suoraan erinäisten erikoisalennusten lisäksi ekoihin vakuutuksiin suoraan 20/60 bonukat.

kun tiedät mitä haluat ja sulla on rahaa, myyjä kyllä hoitaa kaiken muun. kun he rekisteröivät pyörän/auton liikkeestä käsin myyjä kysyy vakuutuksista tai sinä menet rekisteröimään pyörää katsastuskonttorille konttoritäti kysyy minkä vakyhtiön haluat ja miten laajan vakuutuksen haluat.. sitten keräämään kilometreja ja hyviä fiiliksiä!
062802jumpie_prv.gif

vakuutuksiin vielä...,

Jotkut rahoitusyhtiöt, esim. GE, myy myös osamaksuun sidottuja vakuutuksia. Ne on bonuksettomia, eikä niissä ole seisonta-aikaa. Omavastuu 150€. vak.maksu/kk riippuu tietty pyörästä.
Hyvää näissä vakuutuksissa on se, ettei vakuutusmaksut nouse koko aikana, ja voi ottaa pyörän ajoon koska vaan. Huono puoli on,
että ovat nostaneet aika tuhmasti näiden hintoja!
Mulla 3 vuotta sitten otettu (kuutioluokka yli 750 cc) 78€/kk, kaveri otti keväällä 2005 samanlaisen 111€/kk.
Kun osarit on maksettu, vakuutuskin loppuu.
Jos haluat ottaa oman vakuutuksen, Pohjolalla taitaa olla niitä halvimpia.
Niin, ja sitten vielä yks juttu, jotkut rahoitusyhtiöt vaativat vakuutukselle alimman omavastuun....

Joku mun kaveri (en muista enää kuka) sanoi että bonukset alkaa ensimmäisessä vakuutuksessa jopa miinukselta.
Ööh, kyllä liikenteeseen saa jokapaikasta 20% ja kaskoonkin yleensä 50-60% - jos ei saa niin naapuriyhtiö varmasti antaa.

Itse sain suoraan erinäisten erikoisalennusten lisäksi ekoihin vakuutuksiin suoraan 20/60 bonukat.
Viimevuonna kävin kaikki suurimmat vakuutusyhtiöt läpi kun kyselin pyörään vakuutuksia niin kaikkiin sai kyllä vähintään tuon 20/60 bonarit heti matkaan.

OK! Noh, huomenna on sit se suuri päivä, kun mä sinne kauppaan astelen. Saa nähä tuunko elossa sieltä
smile_org.gif

Ainakin tää raskain osuus, eli vanhasta kullasta luopuminen, on jo hoidettu

Hoo... Muistaakseni GE-rahoitus vaatii maksusopparin ajaksi täyskaskon ja lisäksi pyörän omistajuus ei siirry ostajalle, ennen kuin kaikki rahoituserät on maksettu... Käytännössä tämä nostaa kk-tason rahoitusserän ja todellisen vuosikoron ainakin samaan, kuin muilla riskirahoittajilla (käyttöluotot tms.). Uuteen pyörään täyskasko lienee järkevää (?), mutta ei käytettyihin/vanhoihin pyöriin.

Nyrkkisääntö: AINA on vuositasolla halvempaa hakea muutaman tonnin laina paikallisesta OPNordeaSäästöpankkiSamposta kuin liikkeen rahoituksilla... Sitten, kun puhutaan kymppitonneista, astuu "oikeissa" pankeissa vakuudet peliin, jolloin niiden puutteessa moni on pakotettu ottamaan liikkeen (GE Money, Noredean käyttöluotto tms.) rahoituksen.

PPK

Back