• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Teräspultit alumiiniin = galvaaninen korroosio?

J-PS sanoi:
Tiesuolasta en ole isommin huolissani, tuo kärry tulee lähes 100% kesäkäyttöön. Mites toimisi RST-vetoniitti (=poppari) kiinnityksessä?

-jp-

Riittävä määrä riittävän isoja niin miksi ei - kasataanhan lentokoneitakin niiteillä (niitti+liima).

Jos kiinnityspisteet on rungossa kiinni niin pohjalevyyn ei tuhottomasti sivuttaisvoimia tule, joten sikäli niitti toimii. Suurin ongelma IMO on se että alumiini, turkkilevykin, on märkänä/likaisena tuhottoman liukasta renkaan alla. Ja alumiini on suht notkeaa jos runkopalkkien välit on isot-> saattaa painua ajan/kuorman kans montuille jollon saattaa repiä niittejä/reikiä (riittävä määrä ja koko).
Itse menisin perinteisellä vesivaneripohjalla - kestävä, tukeva, voi vetää kiinnitykset/liukuesteet jne tarpeen mukaan suoraan pohjaan, jne.

Kiinnitysmielessä pulttiratkaisun etuna voisi pitää helpompaa korjaamista/muokkaamista + pulttien alle on helppo laittaa kiinnityspisteitä.

Mulla on tommonen Hulco Terrax2 -kärry Avantin kuskaukseen. Siinä alumiiniturkkilevy on niitattu galvanoituun teräsrunkoon. Eiköhän se ihan kestävä rakenne ole.

hulcoterrax2_2.jpg

Mulla on itsetehty teräsrunkonen kärry jossa just 3 mm alumiini turkkilevyt pohjana.
Kärry on tehty ihan pyörien kuljettamista varten.

Tukikehikkoon pitää olla tarpeeks tiheä, sillä näin ohut levy taipuu suht helposti.
Ekan kesän käyttökokemuksen jälkeen tihensin omassani pohjakehikkoa...

Turkkilevyjen ja pohjakehikon väliin laitoin silikooniliimaa ja 6 millin pallokantapultiella oon varmistanu turkkilevyjen kiinni pysymisen.
Pohjan sidonta lenkit on tietenki pultattu pohjakehikoon.

pupu sanoi:
Tukikehikkoon pitää olla tarpeeks tiheä, sillä näin ohut levy taipuu suht helposti.

Juu, Hulconkin pohja näyttää tommoselta. Kärryn kokonaispaino on 3000kg

Hulco pohja.jpg

pupu sanoi:

Juffe sanoi:
Juu, Hulconkin pohja näyttää tommoselta. Kärryn kokonaispaino on 3000kg

katso liitettä 11793

Mulla jonkin verran harvempi :D

Mut mun kärryn kantavuuskin on vain n. 400 kg :)

Sitä kantavuutta haettu hiukan lisää, omapainoa keventämällä.
Ku ei oikein saa kokonaispainoo, vanhas itsetehdys kärrys muutetuks (muutoskatsastetuks) :(

Back