Jos haluat, alastarolla pääset kokeilemaan onko about rapiat 90 italialaista heppaa enemmän kuin sinun melkeinylikakssataa (200) japonialaista RAM-air heppaa. Ja mutkarata-osuudella siis, kiihdytys on mitä on ja edustaa vain moottoria eikä koko pyörän suorituskykyä.
Jyri, olen toki samaa mieltä, että moottori ei todellakaan kerro kaikkea, mutta ei tuo 90 heppaa taida riittää Alastarossa, olettaen, että kyseessä on edes suunnilleen yhtä painavat pyörät ja tasokkaat kuskit. Las palmas ja pääsuoran lähtö on niin tiukkoja, että mutkanopeutta ei saa millään pidetyä niin ylhäällä. Mutta on tuossa pointtia, ja en usko, että Tylylläkään on mitään hyvin toimivaa alustaa vastaan.
Ei 90 hp:lla kauaksi jää, mutta jäänee kuitenkin. Varsinkin jos kyseessä on kisatilanne, niin Suitsa tms. tonninen tulee suoralla ohi ja on mutkan läpi tulppana. Vrt. esim MotoGP kun 4t-pyörät tulivat kuvioihin.
Lisäksi, jos kyseessä on 90hp twini, moottorijarru saattaa olla ongelma. Mutkiin taitetaan aika jyrkästi sisään, ja esim tonnisella en itse saa aina parhaalla tehoalueella olevaa pykälää sisään.
Toki Rossi veisi esim. minua Alastarossa vaikka Derbin skootterilla, mutta se ei kerro niinkään pyörän ylivertaisuudesta kuin kuskista.
Vertailun vuoksi. Piikit kiersivät rataa 2005 ajalla 1.25, ja tonniset ja kuussatkut 1.21 (0.3s nopeampi). Tonnisten ja kuussatasten erosta en vetäisi johtopäätöstä, että 90hp on vieläkin nopeampi.