• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tehoja, tehoja.. perk. lisää poweria!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli, kyse on loppupelissä statuksesta eikä todellisuudesta?

Hieman sama asia kuin joku helvetin VW cittari V12 koneella.. pimmeetä sanon minä, eihän sellasella ole mitään asiaa edes maastoon. Oikeelle sportille sillä ei pärjää ku öljysoralla (asfaltilla taas mutkassa vetää koppi nurin).
Juurikin näin.
thumbs-up.gif

Hieman sama asia kuin joku helvetin VW cittari V12 koneella.. pimmeetä sanon minä, eihän sellasella ole mitään asiaa edes maastoon. Oikeelle sportille sillä ei pärjää ku öljysoralla (asfaltilla taas mutkassa vetää koppi nurin).
Se vaan on niin häpeällistä myöntää ajavansa tietynlaisella pyörällä, statuksen vuoksi, eikä todellisten tarpeiden vuoksi
wink.gif

Tää on sitä rispektin metsästystä jota löytyy meistä jokaisesta, mutta koska joku jossain on päättänyt sen olevan häpeällistä ei sitä uskalleta myöntää
lookaround_orig.gif

Ylärajaa ei mielestäni ole, ihmisethän noita kiihdytys pyörijäkin ajavat. Itse en ole mikään "tehohullu" mutta ei mua haittaakkaan jos tehoja olisi vaikka tuplat kaikissa vehkeissä mitä tallista löytyy. Jos toimeen tulemisestä on kyse niin varmaan autoon riittää se 60hp ja mopoon reilu 40hp. Toimeen on tultu ennenkin ja tultaisi varmaan nytkin.

Näin se varmaan on, että statuksesta kaikki on jollaintapaa kiinni jos pysähtyy asioita hieman miettimään. Ittekin hommasin aikoinaan vanhan jaggen (no ei niin vanha), kun sen sai ihan "tavallisen" auton hinnalla jo.

Puolitosissaan perustelin hankintaa asiaa ihmetteleville, jotta on siinä iso takaluukku ja mukava ajoasento pitemmälle työmatkallekin. Eihän se jagge edes ole tykki nykymittarin mukaan mutta mielestäni mukavasti tykittää silti.. vaikka tuon tonnisen Hondan jälkeen ajettuna tuntuu aika nuhapumpulta
bawling.gif

Kuhan sais tuon pajeron korjattua niin vois rymistellä sitte sillä maastojermu-statuksella vaihteeksi
smile_org.gif

Näin se on nähtävä vaan piti selvästä aiheesta oikeen ihmetellä
crazy.gif

...
Toisaalta taas sellainen 200-250 heppaa tuntuu tosiaankin olevan enää kiikun kaakun ihmisen hallittavissa oleva voima liikenteessä noilla nykyisillä teho/painosuhteilla. Vaikka samaa onkin hoettu jo 50 vuotta, niin sanoisinpa kuitenkin, että nykyisestä maksimista ylöspäin ei juuri ole asiaa ihmisen fysiikan kanssa.
...
-hh-
Ai jaa. Kai se sitten noin on. Mä en vaan ole vielä huomannut.

Vaikka niitä tehoja ei oikeasti missään tarvitse, niin sitä vaan kaipaa aina vähän lisää. Vaikka sitä olisikin jo käytössä tuo mainitsemasi 250 heppaa...

t. Repa

Sopiva teho on sellainen, että yhdellä reissulla tulee itsekseen huudettua noin 5 kertaa "kylä lähtee!!".
Siihen tarvitaan 150kW plus tehot.
Ihan mielenkiinnosta (kun ei oo 150kw) niin miten tuo ilmenee;

matkarundeilla kahvasta raa-alla väännöllä 60 -> 120 km/h sekunnissa?

vai

kiihdyttäessä --> ja vitusti lisää kiihdyttäessä tajunta laskee hämärän puolelle?

Epäilen, että tuo eka on helpommin todettavissa ja helpommin toteutettavissa kun vääntöö on tarpeeksi.
Harvoin se huuto enää irtoaa meikäläisen pyörällä (110 kW), paitsi joskus kakkoselle ohittaessa. Siksi olen vaihtamassakin
biggrin.gif

Paras olisi tietysti sellainen kone, että kiihtyisi aivan helvetisti jo alakierroksilta ja sitten tulisi vielä lisäksi kymppitonnin jälkeen tehopiikki..

Tossa yks kerta oli turuntiellä (80/100 aluetta) helvetinmoinen rekkaletka, sellaset reilu 7 plus rekkaa toisissaan kiinni ja perässä vielä toivotonta ohituspaikkaa odottavat muutamat autot. Tulin jonon hännille.. tjaa-a toteamus ja näköpiirissä sellanen mukava muutaman sadan metrin suora.

Lähin siitä tietty ohittamaan, kun ei ketään vastaan tulossakaan. Yks pykälä alas, jottei kiekat laske alle 4 tonnin ja tasaisesti kaasua, jotta autoilijat ehtii nähdä.. siinä sitte ranneliikettä syvempään (ei tarvii vaihtoja) ja aina syvempään, kun tuntuu rekkajono haihtuvan silmissä.
juu, samalla tavalla itse, mutta Vaalimaan tiellä. Ja yksi niistä jonon hännillä roikkuvista, ohitettavista autoista ampaisi kohta perään. Itsellä siinä n 170 taulussa takaisin omalle kaistalle, ja lailliset 85 lukemat mittariin. Siinä se Toyota kohta oli roikkumassa takarenkaassa kiinni. Ja peilistä näin Toyotan säleikköön upotetut kaksi sinistä vilkkua...
shaun.gif

150 kW on kuin laittais tulista sinappia makkaran päälle,
50 kW kuin maustais saman makkaran mauttomalla sinapilla.

Sama lopputulos kummallakin, maha tulee täyteen ja nälkä lähtee, mutta toinen vaan tuntuu paremmalta.

Turhakkeissa pitää olla tehoa riittävästi plus 50kW, vähintään.

Kyllä se 50 riittää ja vieläpä aivan vanhanaikaisina hevosvoimina.
Edellisessä mopossa oli semmoiset 100hv ja olihan se kiva joskus vähän pitää pientä kivaa, mutta enimmäkseen en juurikaan niitä tehoja tarvinnut. Hyvä kuitenkin, että on paljon valinnanvaraa vehkeissä, niin saavat "tehonnälkäisetkin" tarpeensa tyydytettyä
smile_org.gif

Oot muuten aivan oikeassa, mihin niitä tehoja oikeen tarvitaan.

Jokaselle 50hp mopoauto alle ja eiku
062802moto_prv.gif

Mihi me ees tarvitaan omia kulkuneuvoja? Oikeesti! Jokanen myy autonsa NYT ja rupee käyttää vain julkisia kulkuneuvoja!

Mihi me itseasiassa tarvitaan ees julkisia ku enemmistöllä on sentää jalat? Eiku kävellen/pyöräillen töihin ja kaikkiin muihin elämänaskareisiin, including lapinreissut ja turkin matkat...

empä tiiä.. vähän samaa olen miettinyt.

eipä kovin montaa kertaa ole tänä(kään) kesänä mennyt saati tarvinnut yli 7000rpm jolloin on hiukan reilu 100rwhp käytössä.

ohan se tietty niinkin että tehon mukana saa vääntöä ja sitä kautta mukavuutta lisää. jos joskus vaihdan tai hommaan kakkos-pyörän, niin varmaan se on joku matka-enska puksutin.

revittely ei ole se "mun juttu" mopoilussa
tounge.gif

...
Toisaalta taas sellainen 200-250 heppaa tuntuu tosiaankin olevan enää kiikun kaakun ihmisen hallittavissa oleva voima liikenteessä noilla nykyisillä teho/painosuhteilla. Vaikka samaa onkin hoettu jo 50 vuotta, niin sanoisinpa kuitenkin, että nykyisestä maksimista ylöspäin ei juuri ole asiaa ihmisen fysiikan kanssa.
...
-hh-

Vaikka niitä tehoja ei oikeasti missään tarvitse, niin sitä vaan kaipaa aina vähän lisää. Vaikka sitä olisikin jo käytössä tuo mainitsemasi 250 heppaa...

t. Repa
Ehkä se on sitten yksilöllistä. Minun hoksottimillani ei vaikapa 300-350 hepoa 200 kilon mopossa enää hallitsisi. Etenkin ohittelu kaupunkioloissa olisi meikäläiselle jo liian riskaabelia. Ainoa paikka, jossa voisi käyttää maksimitehoja taitaisi jäädä joillekin suorimmille kantateille ja tietty motareille.

-hh-

Pitkälti niin. Noita suuritehoisia sportteja kun on paljon ja silti ne renkaan reunat näyttävät ihan koskemattomilta monissa, vaikka mutkaan taittuminen pitäisi olla aivan ylivertaisella tasolla. Ja jotkut ostaa radalla hierottuja renkaita alle tilanteen korjaamiseksi. Kulkeehan ne hyvin, ykkösellä kymppitonni tauluun ja jo on toistasataa pitkälti kyytiä. Kakkonen pesään ja alkaa jo melkein kakkosella nopeuskin.

120kW löytyy siellä kymppitonnissa ja paljon alempanakin ihan mukavasti, vaan jospa vielä vähän, myös alle kymppitonnin. Ykkösellä riittää satasen ylitys, että on käyttöä mauillekin vaihteille.

Jaa että vähänkö vituttaa ellei mitään tapahdu kun kääntää tupin nurin... alkais vaikuttaan aika tylsältä koko harrastus!

...
...
-hh-

t. Repa
Ehkä se on sitten yksilöllistä. Minun hoksottimillani ei vaikapa 300-350 hepoa 200 kilon mopossa enää hallitsisi. Etenkin ohittelu kaupunkioloissa olisi meikäläiselle jo liian riskaabelia. Ainoa paikka, jossa voisi käyttää maksimitehoja taitaisi jäädä joillekin suorimmille kantateille ja tietty motareille.

-hh-
Mä olen ratkaissut tän ongelman asentamalla mopooni kaasukahvan. Sillä on kätevä säädellä tehoa aina kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.

...
...
-hh-

t. Repa

-hh-
Mä olen ratkaissut tän ongelman asentamalla mopooni kaasukahvan. Sillä on kätevä säädellä tehoa aina kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.
Artsi puhui vähän mutta asiaa, oli pyörässä 10hv tai 400 hv (kuten Artsin busassa
biggrin.gif
) niin se ranneliike ratkaisee aika paljon...
smile_org.gif

Kai se on sitten enemmänkin statuksestakin kiinni kuin siitä mihin sitä oikeasti tarvitsee. Tietysti teho/vääntö valitaan sen mukaan mihin tarkoitukseen pyörä tulee. Esim. 60hv motolla pärjää ihan mukavasti kaupungissa, mutta onhan 'kunnon' tehoilla ja väännöllä mukavampi ajaa vähän isompia nopeuksia.

Mielipide sano koira kun..
baaa.gif

Pitkälti niin. Noita suuritehoisia sportteja kun on paljon ja silti ne renkaan reunat näyttävät ihan koskemattomilta monissa, vaikka mutkaan taittuminen pitäisi olla aivan ylivertaisella tasolla. Ja jotkut ostaa radalla hierottuja renkaita alle tilanteen korjaamiseksi. Kulkeehan ne hyvin, ykkösellä kymppitonni tauluun ja jo on toistasataa pitkälti kyytiä. Kakkonen pesään ja alkaa jo melkein kakkosella nopeuskin.

120kW löytyy siellä kymppitonnissa ja paljon alempanakin ihan mukavasti, vaan jospa vielä vähän, myös alle kymppitonnin. Ykkösellä riittää satasen ylitys, että on käyttöä mauillekin vaihteille.
Ei se tehon paljous tai vähäisyys vaikuta mitenkään siihen kuinka paljon uskaltaa/osaa kallistaa tai millaisella kaarrenopeudella voi ajaa.

Joku saattaa ostaa vanhoja kisarenkaita myös siksi että niitä käyttämällä rengaskulut puolintuu sporttipyörässä.

Back