• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tee-se-itse sivulaukut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko jollakulla kokemusta kovien sivulaukkujen tekemisestä itse? Mitä materiaalia olette käyttäneet ja miten hyvin projekti on onnistunut? Mielessä käynyt alumiini, teräs ja lasikuitu, jotka luonnistuisivat autotallinikkarille. :)

retrokawa sanoi:
Onko jollakulla kokemusta kovien sivulaukkujen tekemisestä itse? Mitä materiaalia olette käyttäneet ja miten hyvin projekti on onnistunut? Mielessä käynyt alumiini, teräs ja lasikuitu, jotka luonnistuisivat autotallinikkarille. :)

alumiinista kanttaat sellaset ku kaikilla gessumiehillä on :thumbup:

Jovvain! 80-luvun lopulla, kun markkinoille tuli niitä neuvosto-alumiinijerrykannuja, niin niistä tein kätevät, kevyet ja kestävät! Pianosaranalla läpät sivuille ja ikkunatiivistenauhaa tiivistykseen. Ja net avattavat hanakorkit tuli tiätty alaspäin, niin sai sitten mahdollisesti sisään tulleet vedet ja roskat kätevästi pois.....:D

Helppo ku saippua, oli tehhä ite! Rautasahalla vain aukkoa kylkeen that´s it!

Vähissä on tee-se-itse-miehet. :)

Katselin Touratechin valikoimaa ja sieltä tuli mieleen, että tekemällä itse saisi paljon paremmin pyörään istuvat laukut ja reilusti alle tonnilla. Lisäksi niihin voisi tehdä omia virityksiä, kuten vaikka työkalutilan pohjalle tai tärinäsuojatun ja laturilla varustetun paikan läppärille. Myös ulkoisille kiinnityksille tai tavarakoreille voisi olla käyttöä reissun päällä.

Esimerkiksi tuolta löytyy kaikenlaista kulmapalaa, lukkoa, saranaa, kahvaa,listaa, yms.:

https://www.thomann.de/fi/rakki_ja_kotelo_rakennustarvikkeet.html

Lisäksi alumiinipeltiä ja mielikuvitusta. Tietysti jonkinlainen leikkuri ja kantti olisi hyvä löytyä jostain käyttöön mutta alumiinin
kanssa pärjää ihan käsikäyttöisillä autotallivehkeillä.
Ite en ole koskaan laukkuja tehnyt, tämä nyt vaan oli tällanen vinkki.
Suunnitellut joskus olen tuota tekemistä mutta jäänyt juuri tälle asteelle.

Mulla on sivulaukkuna isän n 15vuotiaana lähettinä käyttämä nahkainen fillarin laukku. On retro ja perintö/tunnearvoa. Ei mahdu kauheesti ja vesikin menee sisään luulisin, mutta eipä oo matkamopokaan:)

HO266 sanoi:
Esimerkiksi tuolta löytyy kaikenlaista kulmapalaa, lukkoa, saranaa, kahvaa,listaa, yms.:

https://www.thomann.de/fi/rakki_ja_kotelo_rakennustarvikkeet.html

Lisäksi alumiinipeltiä ja mielikuvitusta. Tietysti jonkinlainen leikkuri ja kantti olisi hyvä löytyä jostain käyttöön mutta alumiinin
kanssa pärjää ihan käsikäyttöisillä autotallivehkeillä.
Ite en ole koskaan laukkuja tehnyt, tämä nyt vaan oli tällanen vinkki.
Suunnitellut joskus olen tuota tekemistä mutta jäänyt juuri tälle asteelle.

Kiitos vinkistä, nuo luukun reunat ovat se hankala paikka, johon profiililistat ovat näppäriä.

Alumiinihan on vain yksi valmistusmateriaali. Ohut vaneri + lasikuitu voisi myös toimia hyvin, kun sillä tehdään veneitäkin. Pelkällä lasikuidulla muoto on lähes vapaa, mutta teko muotteineen työlästä.

Vaneri plus lasikuituhan on aika hyvä kohteissa joissa väsymismurtuma saattaa kolkutella alumiinia.

Etrasta löytyy kaikkea DIY mielenkiintoista,kumista tiivistenauhaa yms. Kannattaa käydä kattelemassa. Ovat aina antaneet pyytämättä joku 10% alea mun pikkuostoksista. Eivät myy käteisellä.

shyhander sanoi:
Vaneri plus lasikuituhan on aika hyvä kohteissa joissa väsymismurtuma saattaa kolkutella alumiinia.

Ainakin epoksilla saa hyvin sitkeitä ja helposti reissussakin korjattavia rakenteita aikaiseksi. Mitä olen sivulaukuista lukenut, niin olennaista olisi tehdä niille kunnon räkki, joka ottaa vastaan pääosan kuormista. Se taas kannattaa tehdä joko teräksestä tai rosterista.

Back