• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarvitaanko peilejä mihinkään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manfred
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No entäs se vihreä väri niissä peilien taustoissa. Onko vaan sutaistu fiilis-pohjalta vai havaittavuuden parantamiseks..?  
biggrin.gif
Pääsitpäs sanomaan.
tounge.gif
No, mulla on sivulaukkujen takanurkat sutattu samalla huomiovihreällä, että päättele siitä. Eihän se kauniilta näytä, ei. Suunnilleen yhtä rumalta kuin lanssi.
biggrin.gif

En ymmärrä miten mopolla voisi ajaa ilman peilejä, nehän on aivan yhtä tarpeelliset kuin autoissakin. Omaani jopa parantelin, jotta kuollut kulma pienenisi ja pään pyörittelyt loppuisi. Parannusta tuli, mutta ei oo peilit tarpeeksi hyvät vieläkään
sad_orig.gif

Montakohan turhaa peräänajoa tulevanakin kesänä sattuu vain siksi, että motoristin pitää pyöritellä päätä kaistaa vaihtaessaan..?
Eli toisin sanoen ajat liian lähellä autoja?

Lifesaveri (vilaisu olen yli) on pakollinen.

Ihan oikeesti hei.

Aikaisemmin ajelin kustomilla, jonka peileistä tie näkyi koko leveydeltään. Nykyinen Tedium jättää tien keskikohtaa pimentoon. Olen kokenut sen harmittavasti vähentävän turvallisuuden tunnetta. Kun joskus aurinko heittää äkisti varjon pöyrän sivulle, oikein säpsähtää kun luulee jonkun päässeen yllättämään. Mutta en ole vielä keksinyt sopivaa parannuskeinoa. Suurempi peili tai pitempi varsi auttaisi, myös pienen kuperan peililisäkkeen (autojen lisävarusteita) rustaaminen saattaisi toimia, mutta en haluaisi rumasti muutella pyörän ulkonäköä. Jos joku on kehitellyt kikkoja takanäkyvyyden lisäämiseksi, niistä kannattaisi raportoida. Ohjeita kaivataan, mielellään vaikka kuvien kanssa.
Pään kääntäminen on toinen juttu, se on aina tarpeen mm. ohituksissa ja risteyksissä.

Suosittelen lisäpeiliä peilin sisään, kuten autoissa. Toimii oivallisesti kun siihen tottuu, eikä muuta pyörän ulkonäköä oleellisesti. Tarrakiinnitteinen lisäpeili on myös helppo poistaa niin halutessa.

Edit: niitä on saatavana myös sellaisia, joita voi säätää hieman, yleensä tosin vain vaakasuunnassa.

Jepjep! meinasin sanoa etten o ihan sata varma peilien pakollisuudesta mut en sano kun tais jollain olla ihan laki pykälää asiasta...
omasta kokemuksesta: säätämistähän se on mut joka pyörässä oon saanu suht hyvät näkymät... (kyykkyjen pikku peileistä ei kyl o juuri kokemusta)
yleensä semmonen fifty/sixty jako olkapäätä ja muuta maailmaa on ollu hyvä, ei sillä ihan kaikkea näe, mutta ainakin viereisen kaistan (ja taaksekin kohtuullisesti,jos takana tuleva ei aja ihan nakissa kiinni...)

Eli toisin sanoen ajat liian lähellä autoja?

Lifesaveri (vilaisu olen yli) on pakollinen.

Ihan oikeesti hei.
Turvaväliä pyrin aina pitämään. Enkä tästä ala väittelemään ja kiistelemään. Kukin tyylillään, mutta..
Jos mopossa (ja autossa) on kunnolliset peilit ja osaa käyttää niitä, niin olen toista mieltä.

50 km/h = ~14 m/s, 100 km/h = ~28 m/s jne..

Vilaisu olan yli ~1 sekunti, se on liikaa monessa tilanteessa. Kaveri särki joskus itsensä pahoin. Ajoi bussin perässä kaupungilla, meinasi ohittaa - vilkaisi olan yli ja samassa se bussi sitten pysähtyi. Viittäkymppiä suoraan perään, mopo lunastukseen ja kaverilta joka paikka hajalla. Henki säilyi, mutta mopoilut ja moni muukin juttu loppui siihen.
Itselle on sattunut monta vastaavaa - onneksi läheltä piti tilannetta ja siksi pyrin toimimaan niin, ettei tarvitsisi vilkuilla.

Väitänpä, että jokaiselle on päätä pyörittäessä sattunut ainakin oho-tilanteita. Jos joku muuta väittää, niin en usko.

Itsellä vaikeuksia nähdä peileistä mitään muuta kuin olkapäät. Pitäiskö jatkaa varsia tahi vaihtaa uudet tuntosarvet mopsiin vai käännelläänkö jatkossakin vain päätä
nixweiss.gif
Onko muuten pakolliset ylipäätään
withstupid.gif

Meikkaamiseen tai tukan oikomiseenkaan en niitä tartte
tounge.gif

Mites muilla näkyvyys taakse peileistä?
HULLU
smile_org.gif

Peilit on ehdottomat, kerran pelastanut tänä keväänä jo alle jäämiseltä kun autojonon pysähdyttyä pappa jätti jarrutuksen viimetippaan mun takana ja jouduin vetämään sivuun mun edellä olevan auton rinnalle... katson aina risteyksiin hidastaessa myös peileihin varsinkin silloin jos joutuu pysähtymään normaalia rivakammin. maanteilläkin tulee vilastua usein kuka takana liikkuu, saatan olla vainoharhainen mutta kuten kirjoitin niin on niistä ollut oikeasti hyötyä!!

Kyllä pelit on!
thumbs-up.gif

Mä tiiraan vähän väliä peileistä, niin pyörällä kuin autollakin.
Hyvä tietää onko takana joku, jos on jarruttelemassa, ettei tule ja aja yli... vetää sitten sivuun vaikka niinkuin tuossa ylhäällä jo todettiin!

50 km/h = ~14 m/s, 100 km/h = ~28 m/s jne..

Vilaisu olan yli ~1 sekunti, se on liikaa monessa tilanteessa. Kaveri särki joskus itsensä pahoin. Ajoi bussin perässä kaupungilla, meinasi ohittaa - vilkaisi olan yli ja samassa se bussi sitten pysähtyi.
Näin kävi myös allekirjoittaneelle, jono pysähtyi juuri sillä sekunnilla (tekivät äkkijarrutuksen kiilarin takia) ja Fjärrä imeytyi Lexuksen takaluukkuun.

Jouduinpa ajelemaan muutaman päivän ilman peilejä ja melkoisen orvolta tuntuu kyllä kaistanvaihdot ja koko ajan epäilyttää että sinivuokot on varmaan ihan selän takana. Ei sitä päätä saa kyykystä kovin paljoa taaksepäin käännettyä.

Omassa ex-Jammussani oli yksi pieli vasemmalla ja sekin sojotti poikkeuksellisesti alaspäin
biggrin.gif

Ajaessa totesin että on ne peilit hyvä juttu...meinaan ohitustilanteissa pääsin näpsäkästi  lähtemään ohi, mutta paluu omalle kaistalle tapahtui auton etukulmasta aloitetulla sekuntilaskelmalla. Siinä piti vaan toivoa ain, että ohitettava ajoneuvo ei kovin ärsyyntyisi ohituksestani ja alottaisi kovaa kiihdytystä, sillä silloin laskelmani olisivat pettäneet!  
blush.gif

Joten pitäkää ne peilit vaan paikoillaan. Jollette omaa yhtä hyviä suojelusenkeleitä kuin minä  
wink.gif

Tuohon polliisijuttuun...kyllä mun mopossa orggiksena on ollut peilit, mutta yksikään polliisi ei maininnut mitään puuttuvasta peilistä ja toisesta  joka osoitti aikaslailla huonosti...Ne kyllä ihastelivat mopottimeni rumuutta  ja sitä että nainen ajaa sellaisella paskalla, jota monikin poliisi rottapyöräksi kutsui
nixweiss.gif
Järki mulla jäässä, mutta asenne kohillaan  
biggrin.gif
Olihan siinä rekisterikilpikin ilmastointiteipillä kiinni  
biggrin.gif
Ja paljon oli sitä korjattu nippusiteillä ja sähköteipillä  
blush.gif

Kyllä mulle ainakin peilit ovat tärkeät ja sen kokoiset että niistä todellakin näkee jotakin.
Samat sanat. Ja mistä sitä muuten näkee peruutettaessa..?
biggrin.gif

Annettu Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992

Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista

129 §
Taustapeilit

Moottoripyörässä ja L5-luokan ajoneuvossa tulee olla vasemmalla puolella «taustapeili». Moottoripyörässä, jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 100 km/h, tulee olla «taustapeili» myös oikealla puolella. Moottoripyörän taustapeilin sijoituksen, näkyvyyskentän, pinta-alan, lujuuden ja kiinnityksen myötäämisen tulee vastata EY:n neuvoston kaksipyöräisten sivuvaunullisten tai sivuvaunuttomien moottoriajoneuvojen taustapeilejä ja niiden asennusta koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (80/780/ETY) vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 80/1272/ETY, EY-direktiivin 71/127/ETY vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina direktiivillä 88/321/ETY, tai E-säännön n:o 81 taikka 46/01 vaatimuksia.

280 §
Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen otetut ajoneuvot

1. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä, jos se on tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukainen. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksytyssä ajoneuvossa ei kuitenkaan vaadita valonheitinten pesulaitetta, takaikkunan huurteenpoistolaitetta eikä henkilöautossa oikeanpuoleista taustapeiliä. Lisäksi saa takasumuvalaisin olla tarvittaessa myös ajoneuvon oikealla puolella.

2. Ennen tämän asetuksen voimaantuloa käyttöön otetun ajoneuvon määrittelyä ei muuteta, ellei ajoneuvon omistaja tällaista muutosta vaadi.

3. Jos ajoneuvon rakennetta tai varusteita muutetaan tämän asetuksen tultua voimaan, on muutos tehtävä tämän asetuksen mukaisesti.

Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Liikenneministeri
Ole Norrback

Voiko tuota enää selvemmin sanoa..?
lookaround_orig.gif
En tiedä mistä olet kopioinut kyseisen tekstin, mutta ei pykälää ole enää olemassa.

Kyllä olisi orpoa ajaa ilman peilejä. Olo olisi kuin sokealla. Kyllä minä ainakin vähän väliä vilkuilen peileihin että tiedän mitä ympärilläni tapahtuu, mm. hälytysajoneuvojen havaitseminen ennalta ja jos itse vaihtelee kaistoja tai ohittelee, niin silloin on suurinpiirtein koko ajan ajantasalla siitä mitä takana on tulossa. Toki ei nuo peilit poista pään kääntämistä kuolleisiin kulmiin, mutta vähentää yllätyksiä.

Hirveesti hyvia syita ja puolusteluja peilien tarpeellisuudelle...mutta hyvin on mennyt ihan ongelmitta ja kolareitta ilmankin, eli taas kerran se yhdelle hyva ja oikea tapa ei aina sita kaikille ole.

Back