• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarvikevisiiri FJRään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaan tämäkin on puitu aikaisemmin, mutta onko kokemuksia mikä olisi sopiva? Olen alle 180 cm lyhyt ja ainakin näillä kokemuksilla alkuperäinen visiiri on liian matala.
Ala-asennossa riepoo kypärää ja hartioita, ylhäällä vielä humisee kypärään, kokeilin tuossa motarilla ns. kyykkyasentoa ja oli kuin olisi rauha tullut maailmaan. Mutta, se 'kyykky' ei oikein sovellu matkailuun.....
sport05.gif

Cee baileys monster blow tuli viime kesänä laitettua. Oon vähän alle 180cm pitkä. Pleksin korkeus varmaan riittää, mutta sitä ei voi nostaa ylös asti. Alkaa pyörittämään tuulta pleksin ja ajajan välissä. Syynä tuulen pyörimiseen on se, että pleksi nostettaessa kääntyy pystyyn. Optimi korkeus pitää hakea ajaessa, muuten tyytyväinen ei paisko käsivarsiin ja hartioihin. Näin fjr:n owners club jenkkien sivuilla kuvat; joissa kaveri lyhensi ylempiä varsia, tekemällä niihin uudet reiät. Varmaan auttaa yläasennossa. Ongelmana on se, että pleksi ei pidä ylös noustessaan samaa kulmaa koko liikkeen ajan. Uudessa 2006 mallissa ymmärtääkseni tämä on korjattu. Itselläni työn alla ylempien varsien kiinnityspisteen pudottaminen alaspäin 30mm ja varsien lyhentäminen12mm. Katotaan mitä tulee.

Itse olen 176 cm ja on tuo korkein jammun oma visiiri. Sen ei tartte olla ihan yläasennossa, jotta suhinat loppuu. Nyt hommasin uuden California Scientific pleksin, joka vielä odottaa asennusta. Niinkuin v.s.o.p larsen sanoo tossa yllä, niin tuolla FJR owners clubilla on kokemuksia tuosta pleksistä ja muutama jopa on tehnyt alkuperäiseen pleksiin reiät tuon CalSci:n innoittamana. Jahka täällä Oulussa pääsen ajelemaan, niin panen kyllä kokemuksia tuosta pleksistä.

Mulla on myynnissä Givin hyväkuntoinen FJR:n korkeampi visiiri.Ota yhteyttä jos kiinnostaa. Toimi ainakin mulla mainiosti, itse olen 170 cm pitkä.

Itse olen 176 cm ja on tuo korkein jammun oma visiiri. Sen ei tartte olla ihan yläasennossa, jotta suhinat loppuu. Nyt hommasin uuden California Scientific pleksin, joka vielä odottaa asennusta. Niinkuin v.s.o.p larsen sanoo tossa yllä, niin tuolla FJR owners clubilla on kokemuksia tuosta pleksistä ja muutama jopa on tehnyt alkuperäiseen pleksiin reiät tuon CalSci:n innoittamana. Jahka täällä Oulussa pääsen ajelemaan, niin panen kyllä kokemuksia tuosta pleksistä.
sanoi:
Jahka täällä Oulussa pääsen ajelemaan, niin panen kyllä kokemuksia tuosta pleksistä.

No nyt on jo huominen, eikä vieläkään kuulu kokemuksia, en malta enää odottaa. FJR Ownersissa on kyllä niin mairittelevat arviot kyseisestä pleksistä, että on vaikea malttaa olla tilaamatta sellaista. Kun olet saanut sen asennettua ja päässyt kokeilemaan sitä käytännössä, kerro havaintosi.

Itselläni on FJR 2003 -malli vakiopleksillä, ja pleksi on mielestäni miellyttävimmillään ala-asennossaan 185-senttiselle kuskille. Pleksiä tulee nostettua oikeastaan vain vesisateella tai kaksi päällä ajaessa. Yläasennossaan se aiheuttaa enemmän viheliäistä kypärämelua.

Olen itse mietiskellyt sellaista mahdollisuutta, että pleksin yläreunaan laittaisi lisäsiivekkeen siten, että pleksin ja siivekkeen väliin jäisi sola, joka ohjaisi ilmavirtaa tehokkaammin ylös ja mahdollisesti oikein toteutettuna vähentäisi pyörteilyä. Yhden sen kaltaisen lisäsiivekkeen olen nähnyt, en tosin FJR:ssä vaan Bemarin isossa endurossa. Mutta nuo California Scientificin ilmareiät pleksin alareunassa ajanevat saman asian, ehkä vielä vähän fiksummin. Tuntuisi ihan loogiselta, että ilmavirta pleksin takana voi pysyä paremmin laminaarisena, kun alareunan taakse saadaan kunnon ilmavirta.

Äkkiseltään ratkaisu vaikuttaa nerokkaan yksinkertaiselta, enkä usko edes sateen tulevan silmille reikien kautta. Kauanko muuten meni tilauksesta pleksin tuloon, ja sujuiko tilaus kaikin puolin ongelmitta? Ilmeisesti tilasit USA:sta?

t. Juha
Hki

Kauanko muuten meni tilauksesta pleksin tuloon, ja sujuiko tilaus kaikin puolin ongelmitta? Ilmeisesti tilasit USA:sta?
Tilauksen tulo kesti pari kuukautta, koska siellä oli teknisiä ongelmia. Sieltä tuli sähköpostin lähettämisestä parin päivän päästä viesti, että heidän laserleikkuri oli mennyt rikki ja siihen liittyvää osaa sitten venattiin. Sieltä tuli lopulta viesti, että laite korjattu ja siitä viikon päästä sain pleksin. Sinänsä ei mitään erityisempiä ongelmia; tilasin tuolta jenkkilästä ja hain sitten paketin paikallisesta tullista.

sanoi:
laserleikkuri oli mennyt rikki

Jep. Jään odottamaan käyttökokemuksia, ja jos pleksi osoittautuu hyväksi, ties vaikka saisin itsekin sellaisen täksi kevääksi. Toivotaan, että laser toimii, niin ei tarvitse odottaa koko kesää, jos päädyn tilaamaan sellaisen.

Aika kallista muovia muuten on tuo laser-leikattu tuulilasi. Olisi voinut sanoa, että euron tulo kadotti kohtuuden hinnoista, mutta kun kysymys on taaloista, niin ei se taida euroista johtua. Taalahan on nyt kuitenkin kohtuullisen halpa. Tulli on ilmeisesti vähän yli 20% ja lisäksi tulee jotain postitus- ja laskutuskuluja? Ilmeisesti USA:n verot muistetaan kuitenkin jättää perimättä, kun tuote lähetetään USA:n ulkopuolelle?

Juha

Ostakaa FJR:ään MRA:n pleksi, ei maksa omaisuuksia, ei tule tulleja eikä veroja ja jos siitä pleksi paranee niin sitten menee piloille koko moottoripyörällä ajaminen. On kokemusta eikä pituutta ole kuin 181.
Sakuista niitä saa Louisin sivuilta.

No nyt pääsin viimein ajelemaan, naama virneessä vieläkin
smile_org.gif

Kävin ensiksi ajelemassa vanhalla pleksillä, se pitempi jammun malli (4 cm korkeampi, ja 5 cm kapeampi)
Mulla siis Schubert C2, tankoa korotettu 2,5 cm paloilla ja itse olen 176 cm. CalScin medium pleksi on 50 cm korkea ja 69 cm leveä, siis noin 7 cm korkeampi ja 9 cm leveämpi kuin orkkis. Korkeimmassa asennossa joutuu katsomaan pleksin läpi, eli medium on sopivan kokoinen mun mittaiselle. Pleksi on hieman sinertävä. Ajossa sitten kokeilin eri vauhteja ja pleksin asentoja. Verrattuna alkuperäiseen, paine ja pyörteet väheni oleellisesti. Ala-asennossa kypäräsuhinat ovat vähentyneet oleellisesti, oikeastaan vain ajoviima kuuluu, ei pleksistä näytä tulevan erityisiä pyörteitä (kuulisin sen huminana, ja keskiruumiissa ei tuntunut minkäänlaista painetta). Pleksin yläasennossa kaikki suhina loppuu kokonaan. Olipa oikeastaan aika outo tunne, kun tuli niin hiljaista, että aloin kuulla Schubertin aurinkolipan sirinän (se pienessä tärinässä hieman särisee). Ja tuli siinä huumassa ajettua melko kovaa, kun pleksi toimi niin hyvin. Itse asiassa aivan huomaamatta meni ylinopeuden puolelle, myös ala-asennossa. Suurimman osan ajelin ala-asennolla, koska ajotuntuma oli paras eikä kypärämelu ollut kohtuuton kovillakaan nopeuksilla. Pleksi ei väpätä suurilla(kaan) nopeuksilla eikä kaupungissa.
Kallis se on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta olen tyytyväinen ostokseen, se on paras omistamistani plekseistä (orkkis ja se pidempi jammun pleksi).

Ostakaa FJR:ään MRA:n pleksi, ei maksa omaisuuksia, ei tule tulleja eikä veroja ja jos siitä pleksi paranee niin sitten menee piloille koko moottoripyörällä ajaminen. On kokemusta eikä pituutta ole kuin 181.
Sakuista niitä saa Louisin sivuilta.
Eipä löydy Louisin sivuilta MRA:n pleksiä Fjärrään. Fj ja Xjr on, muttei Fjr. Sieltäkö omasi hommasit?

Anttoo, mistä osoitteesta pleksin tilasit ?
Mull on 700 km ajettu fjr 2006 ja heti tuntui, että pleksi pitäisi olla 5-10 cm korkeampi. (olen n. 177cm lyhyt)
Tässä mallissa on säädettävä ohjaustanko tai siis tangot, ohjekirja sanoo, että säädätä kahvojen etäisyyttä valtuutetussa huollossa, onko kellään teeseitse kokemusta kahvojen säädöstä?

Anttoo, mistä osoitteesta pleksin tilasit ?
Mull on 700 km ajettu fjr 2006 ja heti tuntui, että pleksi  pitäisi olla 5-10 cm korkeampi. (olen n. 177cm lyhyt)  
Tässä mallissa on säädettävä ohjaustanko tai siis tangot, ohjekirja sanoo, että säädätä kahvojen etäisyyttä valtuutetussa huollossa, onko kellään teeseitse kokemusta kahvojen säädöstä?
Tilasin ihan tuolta ylläolevasta linkistä CalSci. Se medium olisi varmaan sullekin sopiva.
Mulla on '03 FJR ja laitoin tuuman korotuspalat itse. Ei siinä muuta kuin vaan joutui noita johtoja venyttämään. Ja katsomaan, ettei mikään liitosjohto lähde irti. En tiedä tosta '06:sta.

MOP; olen 177cm lyhyt, enkä todellakaan kaipaa korkeampaa pleksiä, tuo -06 vakio tuntuu olevan ihan riittävän iso jo muutenkin...

Stongan säädön voit tehdä itsekin, molemmat puolet auki, liikkuvat "yhdessä" eteen/taakse...kuulemma.

Pitää kokeilla tuota stongan säädön vaikutusta ajoasentoon. Mull on Schubertin Consept ja kyllä korvatulppia vaatii, paitsi jos ajaa pleksi yläasennossa ja selkä kaarella (epänormaali ajoasento pitkäselkäiselle persjalkaiselle).

Tai sitten on kypärän / pleksin vaihdon aika.

Back