Joo, eli tekis mieli vaihtaa tohon vanhaan XJ diversioniin sähköinen bensapumppu siinä alkuperäisenä olevan alipaineella toimivan bensapumpun tilalle. Kuulemma paranis käynnistyminen muutamien päivien tai viikonkin ajamattomuuden kälkeen. Nyt saa sahata aika tosissaan joskus. Lisäks on hiukka sellanen olo, että kun tankin täyttää, niin piripinnassa kone olis jonkunverran virkeämpi verrattuna siihen kun bensamäärä laskee kaasareiden alapuolelle – tää tietty voi olla sitä kuuluisaa mutua parhaimmillaan
Mut kumminkin..
Niin, mistä sopiva pumppu? Tohon Diversiooniin saa tietty orkkikseni sähköpumpun reilulla satasella, mikä on muutamaa vuotta nuorempaan XJ diversiooniin tarkoitettu. Biltemassa olisi pumppuja ainakin.. täällä Onko kellään noista kokemuksia tai ajatuksia? Kaasarikone kun on niin mitään korkeapaineista ei kai saa käyttää. Mikä mahtaa olla sopiva paine..? Tollanen 19,90 euron neliönmallinen pumppu kiehtoisi koska hinta ja fyysinen koko on pieni, mutta onko toi paine liikaa vai sopiva, 0,27–0,34 bar.
Ja mitenkä, toimiiko noi kaikki pumput automaattisesti siten, että ne pysähtyy kun paine kasvaa tarpeeksi, eli ei eivät paina kaasareihin väkisin bensaa, vai tartteeko noihin itse rakentaa joku systeemi? Mun ymmärtääkseni noi sammuu itsestään, eli muuta ei tarvita kun akulta (releen ohjaamana) 12 voltin virtaa sisään ja kaikki pelaa sitten itsestään?
Niin, mistä sopiva pumppu? Tohon Diversiooniin saa tietty orkkikseni sähköpumpun reilulla satasella, mikä on muutamaa vuotta nuorempaan XJ diversiooniin tarkoitettu. Biltemassa olisi pumppuja ainakin.. täällä Onko kellään noista kokemuksia tai ajatuksia? Kaasarikone kun on niin mitään korkeapaineista ei kai saa käyttää. Mikä mahtaa olla sopiva paine..? Tollanen 19,90 euron neliönmallinen pumppu kiehtoisi koska hinta ja fyysinen koko on pieni, mutta onko toi paine liikaa vai sopiva, 0,27–0,34 bar.
Ja mitenkä, toimiiko noi kaikki pumput automaattisesti siten, että ne pysähtyy kun paine kasvaa tarpeeksi, eli ei eivät paina kaasareihin väkisin bensaa, vai tartteeko noihin itse rakentaa joku systeemi? Mun ymmärtääkseni noi sammuu itsestään, eli muuta ei tarvita kun akulta (releen ohjaamana) 12 voltin virtaa sisään ja kaikki pelaa sitten itsestään?

ja pumppu oikein sykähteli innoissaan siinä ämpärin päällä istuessaan. No siinä tietty sitten kokeilin että pysähtyykö se ja palaako sulake jos se pysähtyy. Mulla oli semmosta kirkasta bilteman öljynkestävää letkua ja sen taittamalla ei saanut pumppua kokonaan pysähtymään, mutta kun laittoi sormen letkun päähän niin pyssäs.
ja sitte 2. vaikuttaa että tyhjäkäynti on kertaluokkaa parempi. Aikaisemmin varsinkin kylmänä kierrokset helposti valui alas alas alas... Nyt jököttää viisari terhakkaasti justiin asianmukaiseen suuntaan osoittaen.
Tuuttasin letkut kiinni ja läksin hiukan asioille biltemaan… ja aika kauan se naputteli ihan normaalisti (kuulee ilman korvatulppia ja tuntee sormella), mutta sitten katos naputus ja pispalanharjulla alko örrrääämään ja kone sammui sitte sinne. Kädellä koitettuna se bensapumppu on kuuma, ei nyt tulikuuma että polttais, mutta kuumakuuma. Höyrylukko tulee mieleen, mutta kun se on ennenkin toiminut, niin taitaa olla oikeeta vikaa. Pääsin taas kotio letkuttamalla suoraan bensahanasta kaasariin (tankki täynnä) ja parkkiksella taas se naputtaa ihan tuttavallisesti niinkuin ei mitään!
Jotenkin se nyt kuumasta ottaa vissiin jonkinlaista jumitusta. Osaako kukaan sanoa tuollaisen pumpun sisuskaluista, että mikä siinä sähkösessä pumpussa lämmön suhteen olisi se heikko kohta. Onko siellä joku mäntä vai kalvo vai mikä.