• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarttis neuvoja ja vihjeitä pyörän hankintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vanhakäpy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tällänen vanha muija on hankkimassa ensimmäistä pyörää ja ajattelin, et täältä vois saada neuvoja ja vihjeitä. Ainoa asia jota en halua kuulla, on et osta customi
biggrin.gif
. Itestä tuntuis et pyörä olis Kawasaki ER 6 F. Tuttava (jolla EI ole moottoripyörää) sanoo, että on liian tehokas ekaks pyyöräksi, myyjät ja ite taas sitä mieltä, että sitä kahvaa ei ole pakko kääntää täysille eikä edes lähellekään. Piikit ei kiinnosta kauheasti jos ne kerraan kulkevat just ja just satasta
cool.gif
. Nyt ton kawan sasi aika edullisesti, alta 8 tonnia niin käytetyä vastaavaa ei ehkä kannata ajatella. Eikä hirveästi kiinnosta muutenkaan, kun ei ole ketään kuka tulis noutamaan tien päältä pois, jos mopotin päättää sinne parkkeerata. Joka paikassa kerrotaan, että tossa olis uusi tekniikka ja siks ei kannata muita n. vastaavia ostaa, mutta neuvoja otan mielelläni vastaa. Merkillä ei ole väliä, vain sillä että pyörässä on kate, eikä ole ihan kyykkymalli. Joku valmis 25 kW versio käy myös. Kun kysyin myyjän mielipidettä Suzuki GS500/f vai toi kawa, niin myyjä hoki et eieieiei Suzuki. Sanoi, että tietysti hän myy minulle Susun jos haluan, mutta ei suosittele sitä. Ton Suzukin kyllä sais 25 kw:n versiona ilman lisäkuluja, hinnasta en tiedä.

Olin itse samassa tilanteessa aiemmin tänä vuonna. Itse päädyin sitten käytettyyn pyörään, jolla pystyy treenaan ja josta ei tule kauheasti takkiin vaikka siitä joutuisi luopumaan puoli-ilmaiseksi...

Mutta, mun eka neuvo on se, että kannattaa valita sellainen pyörä mitä uskaltaa lähestyä (ittellä yks isoimmista kriteereistä
confused_orig.gif
) ja joka tuntuu hyvältä koeajossa. Sitten mun mielestä toi 600 F ei oo mikään liian raisu peli vielä, varsinkaan jos se on kuristettu. Ei sillä ihan vahingossa taida takapyörää alta saada...

Jos otat katteellisen pyörän, niin kannattaa käydä maantiellä koeajamassa ja katsomassa, mihin se viima osuu. Samalla siinä koeajossa kannattaa varovasti kokeilla kaasukahvaa (moottoritiellä) ja kokeilla, tuntuuko ne tehot liian kovilta (tosin kuristetuista en osaa sen enempää sanoa).

Nii kannattaa ainakin valita pyörä joka kummiskin miellyttää itseään eikä aina välttämättä se mitä suositellaan(se ois hyvä sulle jne jne..) ...Vituttaahan se sitten ajella jollai rumiluksel josta ei paskanvertaa tykkää ...
Liikkeessähän kyllä tehdään niinkuin asiakas haluaa ja jopa usein kyseisen operaation saa tingattua kauppahintaan (kuristus ym ym..)
Makuja on monenlaisia niinkuin pyöriäkin joten kukaan ei oikeastaan voi tehdä valintaa puolestasi...
Totta, ei sitä kahvaa tarvi vääntää tappiin nanosekunnissa vaan maltillinen kaasunkäyttö kilometrikertymän alkuvaiheissa harkinnan mukaan..
( tästä neuvosta voisi itsekkin ottaa oppia...)
Ainakin se neuvona et jalkojen on hyvä yltää maahan asti pyörän päällä istuessa...(tosin itsehän olen persejalka ja jalat yltävät vaan osittain toistaiseksi..).. helpottaa huomattavasti pyörää liikutellessa esim.parkkaamisessa...

Turvallisia kilometrejä ..!
062802moto_prv.gif

Itsekkin olen ekaa omaa pyörää hankkimassa. Täysin aloittelijana voisin ajatuksena iloille heittää, että ehkä kannattaa ostaa halpa pyörä, jolla kokeilla todellinen tarve pyörälle. Jos kokee asian omakseen ja haluaa isompaa pyörää, niin vaihdossa isompaan ja uudenpaan saa todenäköisesti saman, minkä on ekasta maksanut. Vaihto kalliimpaan käy usein kivuttomasti.

Jos ostaa heti uuden pyörän kallilla hinnalla, ja ei tykkää koko hommasta, niin sen myyminen suoraan on aika työlästä. Vaihdossa ei silloin voi ottaa pyörää, kun siitä ei kerran tykännyt. Kaikenhan saa myytyä, mutta hinta on silloin yleensä puolet maksetusta, jotta sen varmasti saa myytyä.

Tappion minimoimiseksi ja fiiliksen jatkuvuuden testaamiseksi kannattaa ehkä kokeilla halvalla aloituksella.

Kaitpa se erkkakuutonen olis ihan ok valinta ekaksi mopoksi. Toisaalta, ennenkuin menet sitä ihka uutta ostamaan, kannattaa muistaa että melkoisen usein se ensimmäinen pyörä on se, joka vaihtuu suht sassiin johonkin toiseen, kun se oma maku alkaa kehittyä ja näkemys omasta tarpeesta ja tyylistä tarkentua ajokokemuksen myötä.

Siinä mielessä joku samantyyppinen käytettykin voisi olla silti ihan järkevä vaihtoehto. Siitä tekniikasta nyt ei kannata olla järin huolissaan näissä lähimenneisyyden pyörissä, merkistä riippumatta, kunhan ei satu sellaista tosi huonosti pidettyä yksilöä kohdalle.
Eikä sen ekankaan mopotin tarvitse välttämättä olla joku tylsä demaripyörä. Kannattaa käydä tutustumassa myös niihin harvemmin täälläkin ehdoteltuihin, ihan oma(pers)kohtaisesti.

Mutta ennenkuin ostat minkäänlaista mopoa, koita jo valmiiksi miettiä millaista ajoa sillä tulet ajamaan, pelkkää hupia lähitienoossa, työmatkaa ja kaikenlaista muuta, vai kenties pelkästään matka-ajoa. Sitten ota huomioon se, että tuo näkemys ja makukin tulevat kenties muuttumaan melko piankin. Yleensä se ensimmäinen näkemys päivittyy sitten omaperskohtaisen kokemuksen myötä, ja kriteerit muuttuvat.
Niin ja tietysti pidä huoli siitä, että perusasiat ovat kunnossa, eli että pyörä on sopiva sinulle fyysisesti; jalat yltävät maahan edes kohtuullisesti, jaksat liikutella pyörää myös ilman konevoimaa, ajoasento on mukava myös ensimmäisen 15 minuutin jälkeen, jne.

Pyörän valinnassa ratkaisee tietyt realiteetit: kuskin koko ( saa jalat kunnolla maahan -> antaa kokemattomalle varmuuden tunnetta ), pyörän käyttötarkoitus ( kaupunkiajoa, matkailua vai sekalaista pyöritystä -> tarvitaanko laukkausarjaa, pleksiä tms. mukavuusvarustetta ) ja tietenkin nuo taloudelliset seikat. Ajotaitojen kehittämisessä ei tuo custom -tyypin pyörä ole välttämättä paras, kaikilla toki perustaidot oppii. Meidän perheen naisväen kalusto on 500 ( 2 kpl ) ja 600 ( 1 kpl ), kaikki hankittu käytettynä. Huollot tehdään itse, mutta ei noissa puolilitraisissa paljoakaan varsinaista korjattavaa ole ollut; varmatoimisia peruspyöriä. Etenkin tuo viime kesänä hankittu Honda CB500S -98 on ollut miellyttävä yllätys: kevyt, ketterä, hyvä ajoasento, helppo hallittavuus, pieni polttoaineen kulutus. Eikä lähde käsistä vahingossa, mutta kapulaa kiertämällä löytyy terhakka teho vaikkapa satunnaiselle ratasessiolle. Pyörällä oli ostohetkellä ajettu runsas 17 km, renkaat piti uusia ( n. 150 euroa ) ja pelistä maksoin kohtuuhinnan 3500 euroa. Kuristuskurkut 25 kW:iin maksoivat runsas 40 euroa + muutoskatsastus.
Uusissa pyörissä tuo 600:ten luokka on juuri sopivaa aloittelijalle merkistä riippumatta. Käytetyissä kannattaa tutkia noita 500 -kuutioisia, ovat edullisia käyttöpyöriä.

No toi E R kutonen on just sellanen minkä päälle ees uskalsin kiivetä ja jalatkin ylettyy hyvin maahan (168 cm). Kaikki vahdokit mitä oon nähnyt, on kauhean massiivisen näköisiä, siks toi kawa pistikin silmään. Onks mitään mikä olis samaa kokoluokkaa noin näöllisesti, jota vois sitten alkaa etsiskelemään?.

Aika montaa erilaista mopottia voi madaltaa myös jälkikäteen. Yksi vaihtoehto, joka on suht matala ja kevyt käsitellä olisi vaikka just tuo (kirjoitusvirheiden mukana jo pois editoimani) Monster 620, olkoonkin että se ei ole katettu versio. Kannattaa silti käydä kokeilemassa.

Sitten on tietty pikkubandiitia, BMW:n pari F 650 -mallia, jne.

Käy tutkimassa nuo 600-kuutioiset peruspyörät: Kawa ER6, Honda CBF500, Suzuki GSR600, Yamaha FZ6, Ducati Monster, mikseipä myös Guzzi Breva 750. Eiköhän niistä löydy se "oma" ?
Käytetyistä voit kokeilla esim. Kawa ER-5, Suzuki GS500E, Honda CB500 ja verrata noihin uusiin malleihin.

Suzukin sivuilla ainakin mainitaan että "Saatavissa 25 kW:n versiona ilman lisäkuluja."

Ja eihän tossa näy muutenkaan olevan kuin 33 Kw. Eli jos kortti/ikä sallii noi kaikki tehot, niin liekö tarpeellista kuristaakaan?

clik

Lähestyppä sitä hommaa sen kautta, että mitä itse haluat?
Tarvitseko pyörän jolla kruisailet kaupungissa ja lähimaastossa, vai tarvitsetko pyörän, jolla ajat pitempää matkaa mukavasti?
Haluatko rasvata pyörän ketjuja jatkuvasti, vai otatko kardaanipyörän, joka on huomattavasti helpompi pitemmässä reissussa.
Jos tarvitset tehoja, niin mihin?Auton alta poispääsemiseen risteyksessä vaiko matka-ajossa ohituksissa...
Minulle oman pyörän valinnassa tulivat kriteereiksi; pitkä matala pyörä, jolla on helppo ajaa pitempää matka-ajoa.Kulkee kuin juna.....Muttei taivu 160 km vauhdissa mutkiin ilman voimaa...
Pyörä joka on tarpeeksi matala, että pystyn sitä helposti käsittelemään.
Pyörä jossa on kardaani->ei tarvitse olla rasvaamassa koko ajan, vaikkakin kärsin lähdöissä risteyksistä. (näköjään enimmäkseen ajan kyykkyporukassa ja jään aina risteyksissä)
Pyöräni on customiksi kylläkin tehokas...halusin niin, jottei tarvitse jäädä kenenkään jalkoihin tuolla liikenteessä..tosin alavääntöjä saisi olla enemmän...
Kuitenkin.Mene liikkeisiin ja istuskele pyörien päällä ja mieti miltä tuntuisi viedä kyseistä pyörää liikenteessä, kaupungissa ja sitten ulkopuolella...
Pyörän valinta on pitkälle silmän, muodon ja toiminnallisuuden valintaa...

Harvemmin varmaan ajaisin mitään pitkää matkaa, tehoja tavitsee olla vain sen verran, että pyörä kulkee kevyesti 100-120 km/h ja että sillä pystyy helposti ohittamaan lain sallimissa nopeuksissa. Eikä aikomus ole lähteä valoista kuin nappi housuista
smile_org.gif
. Hävettää vähän sanoa, että mulle se pyörän ulkonäkö taitaa merkitä aika paljon.

Oma eka pyöräni on viime kesänä hankittu pikkubandit, vm -01. Sopii ainakin mulle kokonsa puolesta, vaikka en mikään pitkäsääri olekaan (pituutta hurjat 163cm). Eihän pyörää tietenkään jalat maassa ajeta, mutta toki hallinnan kannalta se on mm. pysähdyksissä hyvä että koipi yltää maahan asti. Painoahan banditis on sen pari sataa kiloa eli kovin railakkaasti sitä ei paikallaan kannata lähteä kallistelemaan. Ellei sitten ole suomen vahvin nainen.  
biggrin.gif

Kortin ajoin autokoulun hornetilla, joka on banditia kevyempi ja se tuntui kyllä jotenkin kiikkerältä omaan pyörään verrattuna.
Mut käy ehdottomasti testaamassa eri vaihtoehtoja, toivottavasti mieleinen löytyy!  
smile_org.gif

Itse hankin ekaksi pyöräkseni 900 kuutioisen Triumphin(Thunderbird). Tehoja vakiona 70hp, mutta painoa hiukka päälle 200kg. Helppo käsitellä, mutta yläpainoisempi kuin esim. customit.

Itsekin olen aika lyhyt(172cm) ja lyhyillä jaloilla, mutta jalat yltää hyvin maahan. Pyörä on tyypiltään "retromallia". Ihastuin ulkonäköön ja tietty legendaariseen merkkiin. T-birdiä ei ole tehty enää vuoden 2003 jälkeen, joten käytetty olisi ainoa vaihtoehto. T-birdillä on "sisarmalleja" Legend TT ja Adventurer.

Tietty jos retro kiinnostaa, niin onhan Triumphilla toi Bonneville sarja, jos Twinit kiinnostaa. Bonne on kevyempi, ja painopisteeltään matalampi kuin esim T-bird. Istuinkorkeus taitaa olla vielä matalampi. Halvin uusi Bonne maksaa n.10t uutena, mutta tätä uutta Bonnea on tehty vuodesta 2000 lähtien, joten käytettyjäkin löytynee. Yleensä omistajat ovat nihkeästi vaihtelemassa näitä pyöriä...

Nämä kaikki mainitsemani Trumpat ovat luotettavien pyörien maineessa, ja niillä on 10tkm huoltovälit. Alhaalta vääntäviä koneita, ja helppoja ajaa. Googlettamalla löydät kaikista pyöristä helposti kuvia, jos kiinnostaa...

Niin, oma pyöräni ei ole muuten myynnissä...
wink.gif

Suzukin sivuilla ainakin mainitaan että "Saatavissa 25 kW:n versiona ilman lisäkuluja."

Ja eihän tossa näy muutenkaan olevan kuin 33 Kw. Eli jos kortti/ikä sallii noi kaikki tehot, niin liekö tarpeellista kuristaakaan?

clik
Juu, ei tosiaan kannata kuristaa nuita 500-kuutioisia. Ne ei todellakaan ole mitään mitään tykkejä. Itse alotin aikoinaan ER-5:lla ja tylsyys tuli jo kuukauden päästä... On ne niin laiskoja. Mut onhan se muuten ihan hyvä ja kevyt harjoittelu pyörä. Nakun kaataminen ei tule sitä paitsi niin kalliiksi, jos/kun se tulee vastaan.

Moottoripyörän hankinnoissa menee kaava jotensakin seuraavasti:
Ensimmäiseksi hankitun pyörän pitää olla makee... (kyykky)
Kokemusten (iän) karttuessa haluaa sitten käytännöllisen, ajettavan  pyörän (matkaenduro, tai muu matkapyörä) ja kun sitten on aikansa erilaisia ajellut (ja ikää tullut tarpeeksi), päätyy Harrikkaan, kun haluaa vielä haasteita ja elämyksiä, mut ei halua (uskalla) ajaa kovaa.  
tounge.gif

tounge.gif

tounge.gif

Luin ehkä vähän huonosti viestisi, mutta jos olet vanha, niin mihin sitä kuristusta tarvitaan?

Kommentti 2: FZ6 ei ehkä ole se hakemasi pyörä. Suhteellisen huono alavääntö, kytkin on/off -tyylinen ja kaasu myös päällä/pois -tyyppinen.

Kommentti 3: se, että pyörän ulkonäkö on tärkeä, ei ole häpeilemisen asia. Pyörän ulkonäkö on tärkein kriteeri (ellet osta työksesi prätkiä ammattikäyttöön esim. 4000 kpl/vuosi).
smile_org.gif

Back