• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarraliiman poisto tankista...

Olisiko jollain tietoa/suositus miten saisi pyörän tankista tarrojen liiman siivottua parhaiten pois?

Tuossa pyörän tankissa oli liimattuna pari tarraa sisältäen jotain tankkausohjeita jne. Ne eivät tietenkään voineet irrota suosiolla vaan siihen tankkiin jäi aikamoisen liimamöhnät. Yritin sitä pesuaineella pois mutta erittäin huonoin tuloksin. Jollain liuottimella se tietenkin lähtisi mutta siinä kärsii varmaan maalipinta samalla
nixweiss.gif

Minun täytyisi myös saada vanhasta tankinsuojasta jääneet todella sitkeät ja rumat liimat pois, jotta saisin uuden suojan tilalle.

Uusi suoja on pienempi kuin edellinen, joten muuten jää ruma jälki ympärille.

Rautakaupasta Xylen purkki mukaan, tarkoitettu limanpoistoon jonka jälkeen vahat pintaa...

Ensin jollain raavitaan kaikki paperitöhnä irti, Sitten vaan putsataan vahalla liima pois, toimi ainakin mulla hyvin, mitään ei jääny.

WD-40 tai glymin tar remover, liotus onnistuu helposti levittamalla ko. aineella kostutettu talouspaperi liimatuhrujen paalle.

(ja ianikuinen muistutus, poistatpa oljylla tai liuottimella, vaha menee mukana, eli muistaa sitten suojata myos pinnat)

Vanha ja hyväksiluulemani keino (eli sama kuin coozin, paperitöhnät pois ja vahalla vaan) ei enää ainakaan näiden superhypertarraliimojen kanssa toiminut, millä oli tohon uutukaiseen pyörään asennetut kielto-/varoitus- yms. tarrat lätkitty. Parin tunnin tuloksettoman äheltämisen jälkeen hiustenkuivaajan kanssa, paperitöhnien rapsuttelun yms yms jälkeen onneksi sain toimivan vinkin, jotta CRC on se taikasana. Eipä muuta ku testaamaan ja niinhän se toimi ja nopeasti ja  hyvin toimikin, eikä lähteny mitään ylimääräsiä (maaleja tms).

Ei ainakaan minun tapauksessani lähde vahalla. Mitä tuo Xylen tekee tankin maalipinnalle? Onko ihan turvallista käyttää?

Hm. Mä yksinkertaisesti kastelin paperin bensassa ja sillä pyyhkimällä liimajämät lähti... (Ei kai se maalipintaa tapa, jos ei tolkuttomasti käytä, kun roiskuuhan bensaa hieman tankille joskus muutenkin tankatessa.) Sitten tietty vahaa pintaan  
smile_org.gif

Odotan nyt, kuinka pian saan kuulla tehneeni jotain tolkuttoman typerää, kun muutenhan tuo oli ihan liian yksinkertainen ratkaisu...  
nixweiss.gif

Henkilökohtaisesti nappasin hiuskuivaajan käteen, lämmitin liiman kunnolla, ja varovasti hankasin sormella sitä lämmitettyä liimaa joka oli kiinni katteessa. Lähti kun lähtikin, eikä tullut naarmun naarmua.

Itsekin tuossa viimekesänä tankinsuojan vaihdoin kun vanha irtosi liimapinnastaan - tosin tuo liimapinta olikin sitten ihan kiitettävän hyvin tankissa kiinni
confused_orig.gif
Öljyllä sain lioteltua tuon lopun kaman siitä itse liimapinnan päältä pois - kama imi öljyn itseensä, pehmeni ja irtosi pikkuhiljaa nypeltämällä. Liimapinta taasen lähti bensalla varsin helposti, mitä nyt paria nurkkaa joutu hiukka enempi "liuottelemaan". Kun pinta oli kerran jo bensalla pyyhitty puhtaaksi, vahattomaksi ja rasvattomaksi, niin siihenhän oli hyvä rämpästä uusi suoja paikoilleen ja ainakin n. 1v jälkeen hyvin on pysynyt. Tietty uuden suojan liimaamisen jälkeen 2x vahaus noille "ylimääräisille", bensalla putsatuille alueille
smile_org.gif

Hm. Mä yksinkertaisesti kastelin paperin bensassa ja sillä pyyhkimällä liimajämät lähti... (Ei kai se maalipintaa tapa, jos ei tolkuttomasti käytä, kun roiskuuhan bensaa hieman tankille joskus muutenkin tankatessa.) Sitten tietty vahaa pintaan  
smile_org.gif

Odotan nyt, kuinka pian saan kuulla tehneeni jotain tolkuttoman typerää, kun muutenhan tuo oli ihan liian yksinkertainen ratkaisu...  
nixweiss.gif
Bensalla mäkin olen aina liimajämät poistanu, eikä mitään vikaa ole maalipinnassa. Kestäähän se maali ihan loistavasti just noi tankkausroiskeet yms.

Hieman liiottelua lähteä ostamaan jotain erillistä litkua liimojen poistoon, saatikka viritellä föönejä pihalle
wink.gif

Joistakin tarroista ei jää edes liimaa tankkiin jos kuumentaa föönillä.

Ksyleeni liuottaa kyllä liimatahrat tehokkaasti. Tosin kannattaa aina testata miten se pinta kestää liotinta.

Tuota hiustenkuivaajaa olen itsekin käyttänyt kaikkiin muihin pintoihin tarroja poistaessani, mutta bensa ja hehkuvien vastusten läpi kulkeva ilma yhdistelmä ei oikein vakuuta
nixweiss.gif

Älkää Xyleeniä missään tapauksessa laittako, se poistaa kaikki maalit...
crazy.gif
Ksyleeni ei tee mopon maalipinnalle yhtään mitään, joitain muoveja se tosin saattaa pehmittää. Ksyleeni on parhaita liimatahrojen poistajia ja sillä lähtee monennäköinen liima.
Toki moni liima liukeaa muihinkin liuottimiin. Esim. etanoli, isopropanoli, tärpätti, mineraalitärpätti, liuotinpohjainen moottorinpesuaine, white spirit, wd-40, crc, bensa, tinneri, asetoni, triklooretyleeni jne, jne...

Back