• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tarjouksen pyytäminen moposta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisiko tuossa tarkoitettu myös sitä, ettei kannata ostaa pyörää vain numerotietojen, ulkonäön ja kylmien tyyppien perusteella?
Sitten kun lähdet ajamaan, ajoasento osoittautuu käytännössä sietämättömäksi 10 minuutin jälkeen, vaihteisto on mielestäsi kelvoton ja kytkin liian jäykkä, moottori ei käytännössä väännä tai kierrä kuten odotit ja tärisee liikaa tai liian vähän, jousitus ei olekaan niin hyvä kuin oletit, pleksi aiheuttaa hirveät pyörteet ja melun... Sitten voipi hieman harmittaa?
Jos kaiken tämän pystyy ajaessa huomioimaan, niin omasta mielestäni ajamisen ilo on jossain hyvin kaukana.
crazy.gif

On tietenkin eri asia, jos on tottunut istumaan nahkasohvalla, iskelmäradion pauhatessa ja painamassa vakionopeudensäätimestä yhden plussan lisää.

Mutta, jokainen tyylillään.

Itse en koeajoista paljoa perusta ja kun liikkeestä ostan/ostaa, niin yleensä kauppaan kuuluu myös takuu, vaikka olisi käytetty peli.

Jos kaiken tämän pystyy ajaessa huomioimaan, niin omasta mielestäni ajamisen ilo on jossain hyvin kaukana.  
crazy.gif
Minä taas en ymmärrä miten joku voisi ajaa moottoripyörällä kiinnittämättä huomiota tuollaisiin asioihin. Onhan se siinä määrin "perstuntumalla" harrastettava laji.
Eikä tuollaisia asioita tarvitse mitenkään erityisesti yrittää huomioida - päinvastoin ärsyttävät asiat nimenomaan tunkevat tajuntaan halusi tai ei.
Luulisi että mainitsemillasi matkasohvilla juuri mennäänkin niin "liidellen" ettei mikään tunnu missään. Vaikka en minä niistä mitään tiedä, enkä haluakaan tietää.
Kyllä tuota pyörävalikoimaa on nykyään niin paljon että luultavasti jokaiselle löytyy kokeilemalla mieleinen, ei ole pakko ostaa sitä mitä kauppias tarjoaa ja sitten opetella pitämään siitä. Se ikään kuin oli pointtini.
Kuten sanoit, jokainen tyylillään. Minun tyylini on valita mieleiseni pyörä kokeilemalla, eikä sopeutua johonkin mikä mahdollisesti ei miellytäkään.

En oikein tiedä miten se takuu tähän koeajamiseen kuuluu, kyllä minäkin sain koejaa ihan uutta pyörämallia jonka sitten päädyin ostamaan, uutena ja täydellä takuulla. Enkä siis ostanut sitä koeajopyörää vaan ihan pakasta reväistyn kappaleen.

Tiedustelusoitto klo 13.15. Todella asiallinen tarjous sähköpostiin samana päivänä ILLALLA 20.30.Seuraavana päivänä puhelimessa pientä viilausta.Vuorokausi "kuumeen" mittausta ja kauppatapahtuma paperille.Näin Tampereen Heinolla.Jos sieltä vielä keväällä uusi peli ilmestyy,niin eipä valittamista.
biggrin.gif

Eräässä liikkeessä Etelä-Karjalassa pyysin tarjouksen heinäkuussa laitoin kuvat yms mitä pyydettiin, marraskuussa ei ollut vielä vastausta tullut.

Kun tiedustelin työreissun yhteydessä paikanpäältä miksi moinen menettely niin vastaus oli : "väliraha liian pieni" (5000€)...no eikös siitä olisi voitu mulle ilmoittaa niiku lupasit sp:osoitteeseen ...??
smile_org.gif

Poistuin....

Reaaliarvo nykyisestä ajokista tiedossa, kyse sit vaan varusteista uuden suhteen, neuvottelukysymys, vastaus tuli hyvinkin äkkiä! Mut olikin BMW liike!

Moto-seinäjoki vastasi tarjouspyyntöön tänään noin 1,5 tunnissa.
Kyseessä suorakauppa ja yhteydenotto s-postilla.
Tiedustelu käytetystä pyörästä.

Eräässä liikkeessä Etelä-Karjalassa pyysin tarjouksen heinäkuussa laitoin kuvat yms mitä pyydettiin, marraskuussa ei ollut vielä vastausta tullut.
Itse kävin vuonna -04 eräässä oululaisessa liikkeessä paikanpäällä kysymässä vaihtotarjouksen. Mun silloinen mopo tsekattiin paikanpäällä, ja tarjous piti tulla heti milanon messujen jälkeen.. Noh, viis vuotta menny, eikä oo tarjousta kuulunu
biggrin.gif
Tuommoinen aika ei varmaan oo enää kohtuullinen?..

Pyysin eräästä paikallisesta liikkeestä käteistarjousta TDM900:lle kun se tuli markkinoille vuonna 2002. Ei ole tarjousta vielä tullut.

Vuonna 2001 olin ostamassa supermotoa tai vastaavaa mutta silloin en ehtinyt edes tarjousta kysymään kun myyjälle tuli jo kiire mennä kauppaamaa ketjulukkoa jollekin kaverilleen.

Onhan se tietysti mukavaa kun tavaraa ei tyrkytetä.

Alkuperäiseen kysymykseen: Tarjouksen tekohan saa kestää juuri niin kauan kuin sinä sille aikaa annat. Kun tulee mitta täyteen odottelua, vaihdat liikettä. Näin minä olen tehnyt. Yleensä kauppaa tosissaan tekevä liike on kokemukseni mukaan vastannut asiallisesti tehtyy tarjouspyyntöön hyvinkin nopeasti (ainakin jotain).

Päivä, taikka kaks on semmonen normaali aika. Sen enempää en odottelisi vastauksia.

Joku myös kirjoitti sitä, että näitä kyselyjä tulee yrittäjälle hippasen.
Tähän vastaisin, että sitähän se yrittäjyys on. Teet pyydettyjä tarjouksia, ja tiedät ettei niistä kuitenkaan kovinkaan moni johda kauppoihin. Mutta jos on yrittäjällä sellainen asenne, että ei kannata vastata, kun ei kauppoja tuu kummiskaan, niin ei varmaan pitkälle yritystään vie. Varsinkaan tämmösenä aikana.

Itse olen pyytänyt tarjousta mopottimesta tuolta ee speediltä.
Vastaus tuli alle 1vrk, ja oli ihan asiallinen.

Jos oikeesti kiinnostaa niin tuskin kannattaa luottaa sähköpostiin. Email on niin kasvoton keskustelukanava kuin voi olla. Jos lähetäjälle tulee 10 mailia päivässä ja kaikkiin vastataan voi vastaanottajalle tulla 100 mailia joista kaikki tyyliin "paljonko maksaisit vaihdossa tähän ja tähän".

Jos oikeesti kiinnostaa niin njäe vaivaa ja soita tai mene käymään. Jos et jaksa niin tuskin sullekaan kukaan jaksaa vastata.

Vois kuvitella että varsinkin näin sesongin ulkopuolella olis myyjällä aikaa vastailla tarjouspyyntöihin.

Saattaa toki olla että jollain kauppiaalla ulko-ovi käy siihen tahtiin ettei ehdi meileihin vastaamaan.
Vai onko myyjät tuijottamassa faxia että josko ne tilaukset tulis sieltä...  
nixweiss.gif

Mopo kuin autokauppojen yleisin ongelma on että nettitarjouspyyntöihin ei voi vastata samalla vakavuudella kuin soittoihin. Tämä johtuu pääsääntöisesti siitä että vaihdokin tiedot ovat niin puutteellisia ettei niistä voi yksinkertaisesti tehdä tiukkaa tarjousta.

Sitten jos teet tarjouksen mikä on "hieman väljempi", niin heti luokitellaan kusettajaksi

Eli tehkää tarjouspyyntö niin perusteellisilla tiedoilla että ei jää varmasti mitään epäselvää vaihdokista tai jos ei jaksa kaikkia tietoja laittaa niin liittäkää nyt ainakin puhelinnumero mukaan että myyjä voi soittaa takaisin (puhelinnumero puuttuu turhan usein).

Turha siitä vaihdokista on odottaa mitään nettien korkeimpia hintoja, koska myyjien on tehtävä kaupoilla elantonsa ja vastattava tuotteista seuraaville omistajille eli lähinnä niistä virheistä minkä sinä "rehellinen" jätit siihen vaihdokkiin
omg.gif

Kun annat mopostasi/autostasi kunnon tiedot ja myyjä lupaa välirahaksi esim 3-5 tuhatta saadaksesi sinut paikalle, niin jos vaihdokissasi ei todellakaan ole mitään vikoja ja renkaat yms on hyvässä kunnossa niin jos siinä vaiheessa myyjä sanoo välirahaksi esim 4 tuhatta niin voit hyvällä omalla tunnolla kysyä mistä se myyjä löysi ne tuhannen euron viat
wink.gif

Tässä vaiheessa voit hyvällä omalla tunnolla pyytää myyjää tekemään kaupat 3 tuhannen välirahalla tai haukkua kusettajaksi jos ei vikoja löydy

Kyllä myyjät sitä työtänsä yleensä tosissaan tekee jos meinaa laskunsa maksaa. Halua on tehdä kauppaa, mutta jos vastaavia vaihdokkeja saa halvemmalla vaikka suoraan netistä niin voit vaan arvata onko mielenkiintoa kauppoihin? Ethän sinäkään sieltä netistä yleensä niitä kalleimpia lähde katsomaan paikan päälle, jos vastaavia on halvemmalla?

Työkseni myyn autoja ja mopokaupoistakin kyllä jotakin tiedän
smile_org.gif

Tämä ei ole mitään katkeran myyjän vuodatusta vaan "harvinaisen" rehellisen automyyjän järkeilyä.

ps. yhdessäkään omassa mopo tai autokaupassa en ole vielä hävinnyt yli 10 000 euroa
wink.gif

Kun aloitin tämän ketjun, niin "lopetankin" sen; kaupat tuli tehtyä saman liikkeen kanssa, kuin mistä ostin edellisenkin mopon. Homma meni samalla lailla; maililla kysyin tarjousta, myyjä soitti ja kertoi hintansa ja siihen minä sitten lankesin.
smile_org.gif
Nyo uusi ylivuotinen Bemari tallissa.

Jos oikeesti kiinnostaa niin tuskin kannattaa luottaa sähköpostiin. Email on niin kasvoton keskustelukanava kuin voi olla. Jos lähetäjälle tulee 10 mailia päivässä ja kaikkiin vastataan voi vastaanottajalle tulla 100 mailia joista kaikki tyyliin "paljonko maksaisit vaihdossa tähän ja tähän".

Jos oikeesti kiinnostaa niin njäe vaivaa ja soita tai mene käymään. Jos et jaksa niin tuskin sullekaan kukaan jaksaa vastata.
Tottakai lähden ajelemaan ympäri Suomea oman pyörän tiedot A-nelosella kuvien kera, jotta kauppiaiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan sähköposteihin.

Sehän on kuitenkin ihan uskomattoman rankkaa ja aikaa vievää hommaa, se kirjoittaminen.

Itse olen tarjouspyyntöjä laittanut jonkun verran, yleensä puolitosissani.
En pahastu, jos tarjous on huonompi mitä itse ajattelin.

Myyjä pystyy kuitenkin pelaamaan korttinsa hyvinkin helpolla oikein, vaikka toteamalla, että näillä tiedoilla en voi parempaa tarjousta tehdä, pääsetkö vaikka käymään tai voitko soitella, puhutaan lisää. Tai soittaa itse asiakkaalle.

Näin on itselle käynyt 2 kertaa, ensimmäisen kanssa tehtiin kaupat, toisen kanssa en tehnyt kauppoja, vielä.

Sen verran hyvä maku jäi molemmista paikoista, että melko varmasti jatkossakin olen heihin yhteydessä, kun pyörän vaihtoa harkitsen.
bowdown.gif

Eikä tää vastausasia liity ainoastaan vahdokkeihin. Vuosi sitten näihin aikoihin koitin ostaa pyörää suoralla kaupalla ilman mitään liikkeen rahoituksia. Eipä kiinnostanut montaakaan liikettä vastaaminen kun koitin kysellä tarkempia tietoja pyöristä, vaikka tiedusteluissa mainitsin olevani oikeasti ostamassa ilman mitään vaihdokkeja. Jos liikkeellä ei ole tarkoitus vastata netin kautta lähetettyihin tiedusteluihin niin voisi varmaan sitten laittaa nettiin sen asiakkaille tiedoksi. Esimerkiksi itsellä ei ollut kyse, ettei oikeasti kiinnostaisi vaan siitä, että ei päivisin ole aikaa soitella liikkeisiin. Iltaisin on aikaa katsella ilmoituksia ja lähettää tiedusteluja kiinnostavista peleistä.

Tuo asenne, että "jos oikeasti kiinnostaa niin näe vaivaa" on mun ymmärryksen mukaan just aika monen alan kauppiaan asenne. Siinä on pielessä se, että mun ymmärtääkseni sen myyjän pitäisi nähdä vaivaa kauppojen eteen eikä asiakkaan.

^ Just näin.
Olisko viime vuosina käynyt kauppa niin hyvin että jotkut myyjät on tottuneet helppoon elämään.
Myyntihommissa joutuu yleensä tekemään töitä.
Ammatinvalintakysymys.

Vanha yleinen myyntialan sääntöhän on se että kaikista kontakteista max. 20% johtaa todelliseen kaupalliseen neuvotteluun (esim. tarjoukseen) . Niistä max. 20% johtaa kauppaan. Ja niistä taas max. 20% uuteen kauppaan.

Työtä joutuu tekemään, niin useimmat tietysti tekevätkin.
Mutta aina löytyy niitä jotka yrittävät vain "kuoria kermaa".

Ite en ymmärrä, miksi ihmiset pelkää myyjälle soittamista? Siitä kun tulee kauppiaankin puolelle semmoinen olettamus, että ihan tosissaan se siellä taitaa olla vaihto/ostoaikeissa ja hintakin mennee enemmän kohdilleen kerrasta. Jos itse pelkää jäätyvänsä puhelimessa, niin ne muutamat asiat voi kirjottaa eteensä paperille, että muistaa kysellä kaikki tarvittavat jutut. Niin teen itsekin, jos jotain tavaraa pitää hankkia ja kyseltävää olis muutakin kuin hinta. Jos sitten välttämättä haluaa jotain kirjallisena, niin kyllä myyjä varmaan pyynnöstä laittaa sähköpostilla perään tarjouksen.

Kymmenisen vuotta sitten oli yleisenä vitsinä, että Nokialla nörtit ei enää edes puhu toisilleen töissä, vaan lähettävät siihen viereiseen työpisteeseen asiansa mailina. Taitaa muu juro suomen kansa seurata pikku viiveellä perässä.

Back