• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

tarina custom-kevarin kaupoista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiukuting
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asiallinen käytös vie aina pisimmälle, vaikka vastapuolelta sitä ei löytyisikään. Toki kuluttajasuoja-asiamies on yksi "työkalu" ongelmien korjaamiseksi mutta ei sekään mikään ukko-ylijumala ole. Loppujen lopuksi kuluttaja on melko usein altavastaajana tapauksissa jotka EI ole jo lähtökohtaisesti aivan täysin selkeitä rikkomuksia. Toi kuluttajasuojalla uhkailu on menettänyt jo kaiken merkityksensä kun sitä käytetään joka ikisessä käänteessä jos ei olla täysin tyytyväisiä kaupan lopputulokseen. Töissä noita juttuja tulee vastaan vähintään kerran viikossa ja kokemuksesta voin sanoa että kuluttaja häviää jutun 9 kertaa 10:stä.

Osta se rele itse ja maksa vaikka parikymppiä jollekin korjaamolle että vaihtaa sen, pääset paljon helpommalla.

Tomosissa kiinan ihmeissä vika voi olla ihan missä vaan ja se vika voi korjaantua ihan liittimien putsuksella crc ynm..

ja kannattaa käydä kaikki liitokset läpi ihan aloittaa ohjaustangosta
smile_org.gif

ei ole kova homma
062802moto_prv.gif

Varmaan myyjällä on vähän vaikeuksia motivoitua tälläisesta nappikaupasta. En usko että jää katetta juuri mitään.

Kuitenkin:

Lahti ei ole kovin kaukana Helsingistä.
Pyörät tykkää siitä että niillä ajetaan.
Jos ostaa sen halvimman 900e kiinavempeleen, niin voi varmaan henkisesti valmistautua ettei tämä ole viimeinen ongelma sen kanssa.

Ei keppejä tai hampaita, mutta mä keskittyisin laittamaan sen pelin ajokuntoon keinolla millä hyvänsä ja ajaisin sillä. En riitelisi myyjän kanssa. Se on kuitenkin paljon kivempaa kun lumetkin on sulaneet
smile_org.gif

Osta se rele itse ja maksa vaikka parikymppiä jollekin korjaamolle että vaihtaa sen, pääset paljon helpommalla.
Ei mulla ole mikään kiire asian kanssa, saan kortin ehkä siinä kuukauden päästä.

Ja jos mä haluisin päästä helpolla, olisin korjauttanut sen itsekseni, mutta miksi antaa moisen ukon huijata ihmistä toisensa perään, kun kukaan ei pane vastaan, peruuttaa vaan kynnysmatto hampaissa pois paikalta. Vaikka mä häviäisinkin tän homman, niin ainakin olen yrittänyt. Ei siinä sen kummempaa.

Joo siis sehän on ihan susta kiinni miten haluat toimia. Kyllä mä ymmärrän että tässä hommassa taitaa olla enemmänkin periaatteista kiinni...

Helposti tossa vaan käy niin että koko homma vie hemmetisti aikaa, vaatii sulta melkosta vaivannäköä, soittelua, selvittelyjä, yms. Jos (kun) saat aikanaan myyjän vaihtamaan sen osan oot käyttänyt aikaasi pari kuukauttakin jonkin muutaman kympin homman takia.

Toinen vaihtoehto on että äänestät jaloillasi ja pidät huolen että jokainen kahdella pyörällä kulkeva ihminen kuulee tosta tapauksesta: enemmän sä tällä aiheutat haittaa kauppiaalle...

Staga ajatuksineen
bowdown.gif

Meillä on kokemuksia monestakin halpis kulkupelistä, joiden perusteella kehottasin yrittään vaihtaa ao liikkeestä toiseen merkkiin.
wink.gif

Eiköhän tää keskustelu jo anna aika paljon mainetta paikalle..en vaan suostu vielä sanomaan paikan nimeä ääneen. Katson nyt mitä huominen tuo tullessaan ja sitten mietin lisää.
Mielipaha on suuri, kun liikkeestä ostamisella pyrin minimoimaan tälläset tappelut, mutta metsään mentiin ja kovaa. Oma syy, ainakin opin että kannattaa miettiä ainakin sata kertaa ennenkuin päättää aloittaa mitään uutta harrastusta mikä vaatii jonkinlaisten välineiden ostoa.
biggrin.gif

Ite varmaan hiljaisuudessa kävisin hakemas sen releen ja testaisin lähteekö toimimaan, jos toimii, niin puhelu myyjälle ja haistattaa vitut.
Jos ei niin puhelu myyjälle, et tuu hakee tää ja laita kuntoon.

Vaikka tässä tapauksessa ostajaa vituttaa, niin kannattaa vähän miettiä niitä omia periaatteita. Myyjä on hyvin selkeästi hyvin asennevammainen, mutta toivottavasti ostaja ei.. ;)

Itellä kyl ois varmaan alkanu kellot jo soida, jos myyjä nihkeä edes myymään (tulemaan ylipäätään näyttämään ostettavaa laitetta).

Toivottavasti homma lähtee rokkaa ja kiinan ihme alkaa toimimaan ja kestää.

edittiä: niin eihän tää ole ostajan vika, joten turha tuntea mitään alemmuuskompleksia asiasta, mutta joissain tapauksissa voi säästyy isolta vaivalta, kun ei seiso jääräpäisenä periaatteidensa takana.

Parempi laiha lohtu kuin lihava riita.

1) Pyydä rele mahd. nopeasti itsellesi, ja vaihda se itse tai jonkun tutun avustuksella.

2) Sovi myyjän kanssa, että viet pyörän johonkin autosähkökorjaamoon, jossa rele vaihdetaan.

Näiden jälkeen jos pyörä toimii kaikkia on osaltasi ok. Jos ei toimi, niin pyydät myyjää hakemaan pyörän korjattavaksi tai kaupan purku. Tässä vaiheessa voi kuluttaja-asiamiehen ottaa mukaan, jos homma ei ala toimia. Tuskin myyjä suostuu kaupan purkuun, jos se on jo ailahdellut mielessäsi, eikä siihen ole perustetta, jos myyjä suostuu vian/viat korjaamaan.

Hyvää tilanteessa on se, että pyörä hajosi nyt eikä esim. kahden viikon päästä. Riitelyllä (periaatesyistä) oletettavasti pienestä asiasta (rele) saa vain huonon mielen itselleen.

ei ole purku ailahdellut kuin vihoviimeisenä vaihtoehtona. En halua mitään muuta kuin tuon sähköstartin takas toimintaan, en mitään muuta.
smile_org.gif
en halua uusia öljyjä, en täyttä bensatankkia enkä muutakaan lässynlässyä, vain pyörän siinä kunnossa kuin se oli myynninhetkellä, eli toimiva.
smile_org.gif

ei ole purku ailahdellut kuin vihoviimeisenä vaihtoehtona. En halua mitään muuta kuin tuon sähköstartin takas toimintaan, en mitään muuta.  
smile_org.gif
en halua uusia öljyjä, en täyttä bensatankkia enkä muutakaan lässynlässyä, vain pyörän siinä kunnossa kuin se oli myynninhetkellä, eli toimiva.  
smile_org.gif
Mitäs jos me kerätään sulle kolehti niin saat mielenrauhan tossa asiassa? Saadaan yks motoristi taas tien päälle. Lupaat vaan sitten pysyä hengissä! Mä voin laittaa 1€
tounge.gif
, anna sun tilinumero.

Pölhö! Ei sun tai kekenkään tehtävä oo toisen kämsyistä maksaa..mä en tielle pääse ennenkuin on kortti ja siihen menee se kuukauden päivät, joten voin ihan rauhassa osottaa sen aikaa. Siihen asti istun täysvarustuksessa pyörän päällä ja pärisytän huulia..
biggrin.gif
autokoululla saa tietty ajaa sitten ihan oikeesti, heti kun ne vaan alkaa ajeluttamaan oppilaita.
smile_org.gif

Pölhö! Ei sun tai kekenkään tehtävä oo toisen kämsyistä maksaa..mä en tielle pääse ennenkuin on kortti ja siihen menee se kuukauden päivät, joten voin ihan rauhassa osottaa sen aikaa. Siihen asti istun täysvarustuksessa pyörän päällä ja pärisytän huulia..  
biggrin.gif
autokoululla saa tietty ajaa sitten ihan oikeesti, heti kun ne vaan alkaa ajeluttamaan oppilaita.  
smile_org.gif
TYTTÖ! Nyt se tilinumero niin saadaan tääkin asia päätökseen
033102bebe_1_prv.gif

Eläs juippi tytöttele..
mad.gif

mutta katotaan nyt miten huomenna menee. Jos olen väärässä niin nielen kiltisti kiukkuni ja sillä siisti.
smile_org.gif
ja sitä paitsi, ei eurolla pitkälle pötkitä vaikka saisitkin sen mulle antaa..
biggrin.gif

sitä paitsi, ei eurolla pitkälle pötkitä vaikka saisitkin sen mulle antaa..
Riippuen kaupasta mistä sen startin releen haet, niin epäilen että euro saatta hyvinkin olla jo 20-50% uuden osan hinnasta. Ihan noin koko kiistan mittasuhteitakin ajatellen tuo on hyvä huomioida.

Mikä pyörä ja mikä malli tässä nyt oli kyseessä? Täältä varmasti löytyy apu tuohon vaihtohommaankin niin, kuten Nomadkin tuossa ylempänä jo mainitsi, voit ainakin kokeilla onko se vika siinä releessä.

IMHO.. Kun kaikki  menee hyvin kaikki ovat tyytyväisiä. Siinä vaiheessa kun jokin töksähtää. punnitaan sekä ostaja että myyjä.Myyjän kannattaisi katsoa peiliin,se tyytyväinen ostaja on paras markkinamies,tyytymätön tehokkain huonon maineen levittäjä. Lisäksi tyyyväinen asiakas tulee liikkeeseen hyvin suurella todennäkisyydellä myös toistamiseen.
Ostajalla on oikeus asiasta valittaa muttas se vanha kaupankäynnin sääntö, ostaja varokoon, pitäisi aina pitää mielessä. Kompromissi missä molemmat antavat hiukan periksi..  paras ratkaisu,siinä kun säilyvät molempien kasvot. Jos pyörä on ostettu kunnossa olevana,se  toimitetaan perille kunnossa olevana.. piste kiitos ja aamen. Jos ostettu muille ehdoilla.. tilanne onkin ihan toinen. Se minkä merkkinen pyörä on sillä ei ole merkitystä,ei kauppahinnalla,ei sukupuolella.
Paskan voi myydä,mutta se pitää asiakkaalle kaupanteon  hetkellä kertoa selkästi ja rehellisesti.. Jos ei kerro korjatkoon hölmöytensä ja opetelkoon kaupankäyntiä lompakon ja kantapään kautta.  

sitä paitsi, ei eurolla pitkälle pötkitä vaikka saisitkin sen mulle antaa..
Riippuen kaupasta mistä sen startin releen haet, niin epäilen että euro saatta hyvinkin olla jo 20-50% uuden osan hinnasta. Ihan noin koko kiistan mittasuhteitakin ajatellen tuo on hyvä huomioida.

Mikä pyörä ja mikä malli tässä nyt oli kyseessä? Täältä varmasti löytyy apu tuohon vaihtohommaankin niin, kuten Nomadkin tuossa ylempänä jo mainitsi, voit ainakin kokeilla onko se vika siinä releessä.
Merkki ei ehkä selviä mutta kuva lienee tuolla, puolivälissä sivua: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=113836

Honda CG 125:n kopio näköjään moottorina tuossa laitteessa. Googgelin ensimmäinen tulos (http://hondacg125.awardspace.com/basic_fault_finding.htm) ilmoittelee että ainakin Hondan originaaleissa on tyyppivikana startin ongelmissa joko a) heikossa latauksessa oleva akku tai b) startin sisällä on niin paljon pölyä että pyörijän harjat eivät saa kontaktia. Tiedä sitten onko tuo jälkimmäinen kovinkin yleistä vasta 2000km kohdalla.

Akun lataamisesta lienee paras aloitella. Tuossa YouTubessa ukko näyttää kädestä pitäen tuon startin putsausoperaation:
http://www.youtube.com/watch?g....related
http://www.youtube.com/watch?v=FUFD0xWCGms&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9Yy5UWdw-bc&feature=related

Ekan pätkän alkupuolella äijä näyttää millaista ääntä tuollainen pölyn tukkima startti pitää. Jos räpsytysääni täsmää niin vika lienee sama.

Joka tapauksessa vaikuttaa että kauppiaan rele/solenoidi-diagnoosi voipi olla hutikin.

ja en tosiaan joo oo sillä metriäkään ajanu(ei oo korttia vielä) ja ennen hajoamista en myöskään koskenut sitten tammikuun.  
sad_orig.gif
Jos tuo pitää paikkansa, niin akku kannattaisi ladata sen vuoksi, että se ei tule pyörähtämään edes uuden releen kytkemänä.

Ettei nyt vaan myyjä/kauppuri tuonut pakulla pihaan jo silloin tammikuussa tyhjää akkua?

Ymmärsin, että ostaja on tässä tapauksessa melko uusi harrastaja eikä ainakaan moottorien kanssa ollut paljoa tekemisissä. Lataa se akku ja kokeile ihan huviksesi ladatulla akulla ennen kolmannen maailmansodan syttymistä.

Positiivisella yhteistyöhakuisella asenteella se Sinunkin pyöräsi lähtee takuuvarmasti nopeammin taas toimimaan.

Niin...muuten jos kauppias olisi ilkeä, niin jäisit kirjaimellisesti yksin rikkinäisen pyöräsi kanssa. Ymmärsin sen jääneen käynnistymättä sähköstartilla silloin kaupantekohetkellä. Olet siis hyväksynyt sen sellaisena joten sehän on edelleen ostajan hyväksymässä "siinä kunnossa ja niillä varusteilla" kunnossa.

Yhteys myyjään ja pyydä myyjän ratkaisuehdotus? Olisiko hyvä ajatus?

Back