• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tankkilaukuista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jonyman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on Bagsterin tankinsuoja, ja sihen 40L tankkilaukku. Yhden kesän suoja oli kiinni koko ajan, vieläpä nakupyörässä (kuva). Pari kertaa muistaakseni otin irti ja pesin ja vahasin tankin uudelleen. Sisäpinta on sellaista aika ilmavaa/pehmeätä vaahtomuovia.
Ei tankissa naarmuja näkynyt, mutta ehkä jonkinlaista himmentymää lakkapinassa oli tankin kulmien kohdalla. Jos tuota käyttää satunnaisesti, niin tuskin tulee mitään. Ja pohjalle siis vedin monta kerrosta kunnon vahaa.

Miten semmoinen magneettilaukku tankkia oikein pääsee naarmuttamaan/nirhaamaan?

Kävin eilen Moto-raumassa muilla asioilla ja tiedustelin samalla tätä. Sanoi siellä kaveri, että ei naarmuta. Mainitsi vielä itse käyttävänsä kyseistä tuotetta pärrässään.

Otti semmoisen givi:n laukun ja lämäsi sen hornetin tankkiin kiinni. Magneetit pysyivät sen verran tiukkaan kiinni ettei laukku varmasti pääse ajossa liikkumaan. Laukun/magneettien alapinta oli sellaista liukuesto-pintaista kumia joka ei kyllä mitään maalipintaa naarmuta. Vaikka vähän liikkuisikin, niin pitäisi olla vähintään jotain pikkukiviä välissä, että jälkiä tulisi. Tuleeko sinne sitten normi matka-ajossa jotain vittumaisia pikkupartikkeleita?

Laukkua olen itsekin ostamassa uuteen mopottimeeni ja ei kyllä millään haluaisi mitään naarmuja löytää siitä tankista ensi reissun jälkeen.

Jos jollain kuitenkin on kokemuksia päinvastoin, niin ei kai siinä sitten mitään. Vähän kyllä ihmetyttää ja epäilyttää suuntaan jos toiseen... Truth is still out somewhere.
lookaround_orig.gif
Reissun aikana irroitat tankkilaukun ehkä 2-4 kertaa päivässä? Silloin sinne laukun ja tankin väliin joutuu väkisinkin kakkia, koska 100% varmuudella reissussa sataa, kura lentää ja hiekka pölisee. Ei vaadi kovin paljon mielikuvitusta, jos arvailee kuinka käy.

Eli toisin sanoen, magneettilaukku ei naarmuta, jos laukun ja tankin välissä ei ole ylimääräistä tavaraa. Muuten kyllä. Eri asia sitten on, jaksaako siitä välittää.

Täs ois yks vinkki jonka olen kuullut.
Kontaktimuovia tankkiin niin ei tuu jälkiä.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
Minä olen taas kuullut, että tuosta tulee kauheat jäljet. En uskalla kokeilla. Kiitos kuitenkin.
niin tulee. edelliseen busaan laitoin takakatteeseen ruotsi-norja turneen ajaksi kontaktimuovia, estämään pehmeiden kangaslaukkujen heilumisen myötä tulevia naarmuja. Joo, ei tullut naarmuja, mutta eipä lähtenyt liimatkaan pois vaikka minkälaisella liuottimella pesi.
mad.gif

Olen käyttänyt magneettikiinnitteistä tankkilaukkua tuhansia kilometrejä, ja pahimmat jäljet maalipintaan on syönyt "varmistusnaru", joka tulee etukautta runkoputken ympäri. Nämä jäljet siis tankin etureunassa, josta ne ohjauksen tappiin kääntämällä löytyvät etsittäessä. Tankin päälle ei juurikaan naarmuja ole tullut.

Jos muistaa puhdistaa tankin ja laukun ennen kiinnitystä, ja ottaa laukun pois suoraan nostamalla, pystyy mielestäni välttämään naarmuja ihan riittävästi. Naarmuja siihen tankkiin tulee joka tapauksessa, ja jokainen tietysti käyttää juuri niin paljon aikaa ja vaivaa niiltä suojautumiseen kuin näkee tarpeelliseksi.
033102bebe_1_prv.gif

Mulla on nyt 40000 ajettu Ducati, jossa on aina magneettikiinitteinen tankkilaukku paikallaan ja se irroitetaan useita kertoja päivässä. Yhtään ainutta naarmua ei ole tankkiin tullut, vaan pikemmin niin että juuri tankkilaukun kohdalla maalipinta on kuin uusi. Kannattaisiko vaihtaa toinen tankkilaukku vai hiekotatteko te tankin ennen laukun asennusta?
wink.gif

Tässäkin asiassa laatu on varmaan se mikä ratkaisee. Itelläni oli yhden reissun ~1200km tuollanen 40€ magneeteilla kiinnittyvä tankkilaukku ja tuloksena naarmuja... Eihän niitä nyt näe kun oikeen tiiraamalla, mutta omastaan sitä on aika tarkka ja sen jälkeen en tuota rostiskoa ole käyttänyt. Ostin tuollasen bagster hommelin käytettynä ja siihen olen kyllä todella tyytyväinen. Tankinsuoja istuu kuin hanska, eikä ole pahan näköinen vaikkei siinä laukkua aina edes pitäis... SUOSITTELEN!!!
thumbs-up.gif

LuggageLocker
LuggageLocker kuvia

Tuo on mielestäni mitä mainioin ratkaisu. Hieman niinkuin tuo Bags-Connectionin systeemi, mutta jäykällä pohjalevyllä. Omistan tuollaisen luggagelockerin takalaukun ja työn jäljessä tai laadussa ei ainakaan ole mitään moitittavaa.

Itse etsiskelin myös naarmuttamattomia tankkilaukkusysteemejä ja nuo Bags-Connectionin laukut olivat aika vahvoja vaihtoehtoja. SW-Motech (siis tuon lukitusjärjestelmän kehittelijä) myi tuota tuotetta ennen omalla nimellään ja hieman erimallisilla laukuilla. Noissa uudemmissa laukuissa voi joillain tankin muodoilla ja varsinkin täyteen pakatulla tankkilaukulla vielä syntyä laukun ja maalipinnan välistä kontaktia (tämä siis MP-messuilla itse konkreettisesti todettuna). Onneksi satuin löytämään vielä "vanhanmallisen, aidon" SW-Motech QuickLock tankkilaukun joka on valmistettu kauttaaltaan jäykistetystä materiaalista, täten eliminoiden roikkumisen tai riippumisen aiheuttaman tankin naarmuuntumisen.

Tuotekehittely on kuitenkin voinut mennä eteenpäin, enkä väitä etteikö nuo uudemmat laukut voisi olla myöskin ihan kelvollisia.

tjsp.

Jay
Mites tuo lukitussysteemi on tuossa kiinni? Saako tuon härpäkkeen tuosta helposti irti?

Siis tämä: http://www.luggagelocker.com/images/tank6a.jpg

Mulla on ollut Bagsterin laukuista sekä Tech' up että tankinsuojan kanssa käytettävä laukku. Käytössä Tech' up oli hieman näppärämpi kun laukun sai lukittua yläasentoon tankkauksen ajaksi, samoin laukun kiinnittäminen ja irroittaminen oli hieman näppärämpää kuin tässä toisessa. Sen sijaan tankinsuojalla oleva malli suojaa tankkia kaikelta muultakin kuin tankkilaukulta, ja lisäksi laukkujen suhteen on valinnanvaraa.

Bags Connectionin Engage XL Quick-Lock laukkuja saa myös Suzukilta tilattua, jos siis suzukilla ajelee ja kiinnostaa. Hintakin taisi olla hieman edullisempi? (10-15e edullisempi) Nopeammin tosin taitaa saada Heinolta laukkunsa.

Jep tuli kokeiltua menneenä kesänä sitä kontakti muovia tankkilaukun alle. Jätti mielettömät kalvot tankin maalipintaan jotka sain nipin napin peitettyä värivahalla. Olin kyllä lukenut ko aiheesta joskus...EN SUOSITTELE KENELLEKKÄÄN!

Tuskastuneena päätin etten enää käytä tankkilaukkua ever! Ens kerralla vähemmän rompetta mukaan...

Cheers!

Mulla tuli kawan mukana vanhalta omistajalta tälläinen tankinsuoja jossa on laukun kiinnitystä varten koukut sekä edessä sellaiset käännettävät "lukitus" lärpäkkeet. Kuva1, Kuva2, Kuva3 ja Kuva4.

Suoja on tekonahkaa tai jotain vastaavaa ja sisäpuoli on pehmeää vaahtomuovia. Kaiken lisäksi se on vieläpä pyörän väreissä  
smile_org.gif
.

Ikinä en ole tuota käyttänyt koska kauppoja tehdessä ei tullut tuohon sopivaa laukkua. Eli jos joku tietää minkälainen laukku tuohon sopii ja on suunniteltu niin saa kertoa... Vai sopiiko siihen mikään.

Mulla tuli kawan mukana vanhalta omistajalta tälläinen tankinsuoja jossa on laukun kiinnitystä varten koukut sekä edessä sellaiset käännettävät "lukitus" lärpäkkeet. Kuva1, Kuva2, Kuva3 ja Kuva4.

Suoja on tekonahkaa tai jotain vastaavaa ja sisäpuoli on pehmeää vaahtomuovia. Kaiken lisäksi se on vieläpä pyörän väreissä
smile_org.gif
.

Ikinä en ole tuota käyttänyt koska kauppoja tehdessä ei tullut tuohon sopivaa laukkua. Eli jos joku tietää minkälainen laukku tuohon sopii ja on suunniteltu niin saa kertoa... Vai sopiiko siihen mikään.
Bagsterhan se on ja sopivuuslista löytyy täältä.

Tuommonen LuggageLocker laukku ollut käytössä pari kesää.

- Älä hukkaa avaimia kun laukku kiinni (ei onnistu tankkaus)
- Toisen avaimen rikkoin, jenkeistä olisi saanut tilata uuden, Suomessa ei tunnu uuden teetäminen onistuvan.
(rikkoutunut toimii vielä varalla)
- Viime kesänä pari kertaa ongelmia saada tankin korkki auki.
Ilmeisesti auringon paisteessa musta härpäke tankissa elää ja tiukka sovitus saa aikaan sen, että korkin avaamiseen tarvittiin ruuvaria. Tämä poistui kun lisäsin pienet aluslevyt ruuveihin joilla härpäke tankissa kiinni. Joskus korkia avatessa edelleenkiin tuntee, ettei avaudu ihan normaalisti.
- Tankkiin ei jätä jälkiä, tarkempi henkilö voi härpäkkeen poiston jälkeen havaita jälkiä korkin reunuksissa.
- Samasta telineestä pystyi tekemään myös kameran yms. kiinnikkeen
- Ei kauhean iso, mutta esim. vaihtovaatteet (farkut, kengät yms.) saa just sopimaan, muutama tölkkikin sopii
- Pari kuvaa ilman laukkua (itse laukku usein takalaukkujen sisällä, kaivetaan tarvittaessa esiin). Laukku menee tyhjänä aika litteäksi.

http://www.moottoripyora.org/kuva-al....9&pos=1

-IPa-

- Älä hukkaa avaimia kun laukku kiinni (ei onnistu tankkaus)
Siis onko laukku _aina_ kiinne ollessaan lukossa ja tarvii avaimen irroitukseen?

Onko laukku kaikestahuolimatta hintansa arvoinen, ostaisitko uuden?

Alkaa kohta jo vituttamaan jos tuosta firmasta ei ala kuulumaan emaileihin vastauksia, tuo kaveri on jo viikon selvitelly postikuluja suomeen mutta ei tunnu kiinnostavan kaupan teko vaikka parikin laukkua ehkä olis tilauksessa.

Ei kyllä järin nätti tuo renkula ilman laukkua mutta vaikuttais olevan kuitenkin parempi systeemi kun sw-motechilla...

Joku laukku tässä pitäis hankkia, bagsterkin on vielä yksi vaihtoehto.

- Se baseplate (eli jäykkä pohjalevy) on aina irroitettava avaimella ! Itse avainta ei tarvitse lukossa paljon kääntää, mutta se pitää kaivaa esiin jostain. Kiinitys esim. tankkauksen jälkeen onnistuu ilman. Laukku pohjalevyssä kiinni vetoketjulla ja samoin laukkussa itsessään vetoketju. Eli lukko lukitsee sen, ettei laukku ajon aikana irtoa. Ei mitään vaikutusta varkaille;-
- Avaimella koko hoito (laukku+pohjalevy) irtoaa kerralla.

- Teoriassa laukun voi kiinikkeisiin vaihtaa itse. Laukun pohjassa on näet toinen rinkula 3:lla ruuvilla ja se rinkula menee tankissa olevan rinkulan sisään.Omaan laukkuun sitten jäykkä pohja ja siihen pienempi rinkula ruuveilla kiinni.Pohjalevy (kankaan sisällä) muuten alkujaan puuta.Laukut tehdään selvästi käsityönä yksittäiskappaleina.

- Itselle toinen vaihtoehto olisi sw-motech. Mutta sitä ei silloin ollut tarjolla, messuilla/kaupassa olen siihen tustunut.

Vaikea sanoa kumman valitsisin jos nyt pitäisi tehdä päätös:
- Sw-motec:ssa parempi viimeistely/varustelu, tässä taas jäykkä pohja.
- Itselle ollut siitä hyötyä, että koko hoito menee tyhjäna litteäksi (5cm) ja sen voinut tunkea esim.takalaukkuihin ja matkan aikana kun takalaukut tulleet täyteen, on tällä kuskattu esim. kaljat kohteeseen

- Rahtikuluista Suomeen ei mitään havaintoa,toin itse matkatavaroina jenkeistä.Itsellä tilaus meni OK, varmistin kyllä puhelimella, että toimitus hotellille jenkeissä onnistuu jne.

- Mun Tank Locker laukku silver/black värillä. Ei siinä hopeaa ole kuin läpinäkyvän karttataskun reunat. Materiaalina ns. "Lexel Pebble".

- Otin muutaman kuvan laukusta ja rinkulasta.
http://www.moottoripyora.org/kuva-albumit/index.php?cat=10389

PS: Jos päädyt tilamaan tuollaisen voisin osallistua kuluihin tilamaalla samalla uuden avaimen, sadesuojan yms.)

Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto on tuo Bags-Connectionin systeemi, jossa tankkilaukku kiinnittyy bensatankinkorkin kaulukseen...en ole kokeillut, joten en osaa sanoa muuta kuin että mielenkiintoinen ratkaisu.

Heinon sivuille
Mulla ollu viimekesän käytössä tää SW-Motech:in laukku ostettu RM-heinolta tampereelta. Olen erittäin tyytyväinen hankintaan. Ei osu tankkiin eikä naarmuta ! Oli myös suht edullinen.

Lisäksi väittäisin, että kaikki mikä tankkiin ottaa kiinni myös naarmuttaa (viimeistään sadekelillä) jos ei suojaa tankkia.

Back