• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tampereella kolisi 20.6. n.klo 19:30

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja White
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään 20.6. n.klo 19:30 Tampereella Jyväskyläntiellä vähän ennen Partolan ostoshelvettiä oli onnettomuus tapahtunut, ei näyttänyt kovin pahalta. Pyörä taisi olla zzr(?), punainen ja se makasi lohduttoman näköisenä eri puolella tietä, kuin kuski. Kuski istui tien sivussa ja siinä oli joku auto pysäköinyt ja muutama ihminen oli siinä motoristin luona. Mitäköhän ihmettä oli käynyt?

Villi veikkaus -Motoristi oli splittaillut ruuhkassa ja auto oli kääntynyt eteen? Mutta minkäköhän takia kuski ja prätkä oli toisistaan n.50metrin päässä toisistaan ja eri puolilla tietä?

Juu saman näin. Siinä oli melko paljon tuota armeijan kuljetuskalustoa parkissa. Olisiko ne olleet jotenkin tekemisissä asian kanssa?
Kuski näytti ainakin fyysisesti olevan ihan ok, joka on pääasia!!

Kyllä kyseessä oli klassinen perään ajo. Takana tulleessa autossa poikaa kiinnosti enemmän poppikone, kuin liikenteen seuraaminen. Nopeusrajoitus kun aleni, niin poika posautti hiljentämättä perääni. Ei kertomansa mukaan edes huomannut minua, ennenkuin rysähti. Lensin kuulemma auton konepellille ja siitä sitten tielle. Törmäys oli sen verran kova, että pyörä jatkoi matkaansa tien toiselle puolelle itsekseen. Onneksi vastaantulijat pystyivät väistämään pyörän, ettei lisävahinkoja syntynyt. Iso kiitos näille armeijan hepuille täytyy antaa, sillä he oliva ensimmäisinä paikalla rauhoittelemassa minua. Samalla he suorittivat ensitarkastuksen. Selvisin onneksi vähällä (murtunut ranne ja ruhjeita), mutta nyt hatuttaa vastapuolen toiminta. Vieläkään ei auton omistaja ole vaivautunut tekemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölleen. Saas nähdä kauanko tässä menee.
Ps. se pyörä on muuten tupla x.
Hyvää kesää kaikille.

Toipumisia sulle. Onneksi ei käynyt hengen päälle.
smile_org.gif

Vieläkään ei auton omistaja ole vaivautunut tekemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölleen. Saas nähdä kauanko tässä menee.
Hyvää kesää kaikille.
Teitkö itse vahinkoilmoituksen?
Mulla oli semmonen tilanne kans ettei vastapuoli tehnyt koskaan vahinkoilmotusta, mutta onneksi kävin tekemässä oman version tilanteesta vastapuolen vak.yhtiöön. Oli kiva tunne kun auto korjattiin ja 2vko sen jälkeen maalari soittaa ettei saa rahaa vak.yhtiöltä, no siitä soitto vak.yhtiöön että mikä tilanne kertoivat että vastapuoli ei ole tehnyt ilmoitusta ollenkaan ja ei saa puhelimella kiinni/ ei vastaa. Vak.yhtiö rauhoitteli että 3 kertaa kirjallinen pyyntö ja sen jälkeen käytetään vastapuolen vakuutusta joten maalari sai korvauksen.
Joten kokemuksen mukaan kutsukaa aina poliisi paikalle.
(Vaikka olis kuinka selvä tapaus tai myöntää syyllisyyden)

Vieläkään ei auton omistaja ole vaivautunut tekemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölleen. Saas nähdä kauanko tässä menee.
Hyvää kesää kaikille.
Teitkö itse vahinkoilmoituksen?
Mulla oli semmonen tilanne kans ettei vastapuoli tehnyt koskaan vahinkoilmotusta, mutta onneksi kävin tekemässä oman version tilanteesta vastapuolen vak.yhtiöön. Oli kiva tunne kun auto korjattiin ja 2vko sen jälkeen maalari soittaa ettei saa rahaa vak.yhtiöltä, no siitä soitto vak.yhtiöön että mikä tilanne kertoivat että vastapuoli ei ole tehnyt ilmoitusta ollenkaan ja ei saa puhelimella kiinni/ ei vastaa. Vak.yhtiö rauhoitteli että 3 kertaa kirjallinen pyyntö ja sen jälkeen käytetään vastapuolen vakuutusta joten maalari sai korvauksen. Joten kokemuksen mukaan kutsukaa aina poliisi paikalle.
Samaan olen päätynyt aina pollarit paikalle, niin ei jää epäselvyyksiä.
Kaverin autoa kolhi nai... eikun eräs henkilö parkkipaikalla ja myönsi syyllisyytensä paikan päällä.
Myöhemmin tämän syyllisen henkilön aviom.. eikun aviopuoliso ilmoittikin ettei vaimo ollutkaan syyllinen ja sitten menikin maksut omasta vakuutuksesta.
Eli polliisi paikalle niin ompahan jotain muutakin kuin sana sanaa vastaan.

Sain auton perääni kolme viikoa sitten. Soitin paikalta poliisille, joka otti puhelimessa multa ja vastapuolelta lausunnot ja sanoi ettei partiota kannata kutsua selvässä tapauksessa paikalle. Kirjasi polliisin järjestelmään tiedot, jos peräänajaja rupeaa jälkikäteen muuttamaan lausuntoaan.

Hyvä juttu, ettei käynyt pahemmin!
Onko sulla se autoilijan rekkari? Selvitä tiedot ja kysäse et tarviiko sille "lainata" puhelinta et saa ilmoituksen tehtyä.

Minut toimitettiin ambulanssilla sairaalaan, joten vastapuolen yhteystietojen tarkastaminen jäi poliisien tehtäväksi. Poliisit toimittivat minulle tutkintailmoituksen tapahtuneesta seuraavana päivänä. Peräänajaja oli tunnustanut syyllisyytensä, joten siltä osin asiassa ei ole mitään epäselvää. Harmittaa vain tuon poitsun isän välinpitämättömyys tapausta kohtaan. Jos oma poikani törttöilisi liikeenteessä vastaavasti, en itse kehtaisi vetkutella vastaavasti asioiden kanssa. Soitin tänään vastapuolen vakuutusyhtiöön ja tiedustelin, että miten tällaisessa tapauksessa asiaa pitäisi viedä eteenpäin. Voin kuulemma itse tehdä vahinkoilmoituksen kärsineenä osapuolena ja homman pitäisi lähteä tästä rullaamaan.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, mistä kaikesta voi vaatia korvausta.
Pyörä, ajovarusteet, kipu ja särky?

Kaikesta mahdollisesta voi / kantsii vaatia. Kaikki kannattaa kirjauttaa ylös, pieninkin kolotus tai kivistys. Eri asia sitten mitkä vak.yht. hyväksyy. Vaatteet oli tietty UUDET?!! Laskevat muutoin vuosi vähennyksiä niistä. Lääkärikulut, ambulanssin omavastuu, lääkkeet jne. ilmanmuuta. Ja jos jää jotain pysyviä arpia / särkyjä niin niistä saa korvaukset noin vuoden päästä.

sanoi:

arvoesineet..rannekello,puhelin ymm.. eli ihan kaikesta!

olin just itse matkalla juhannuksen viettoon mopolla ja näin sut,pyörän ja poliisi auton! ihmettelen et millai tossa saa pyörän kaatumaan,sanoin tyttöystävälle et oisko sairaskohtaus tjms. mut selvisihän se! onneksi ei pahemmin käyny
sad_orig.gif

onneks ei käyny pahempaa. Itee kerran kaatuneena laitoin mopon lisäks : housut, takki, pitkätkalsarit, kännykkä, kypärä, hanskat, takinalla ollupaita ja kengät kaikista tuli korvaus
cool.gif

Itselle kävi toukokuun puolessa välissä seuraavanlainen tapaus:
Liikennevalo-ohjatussa risteyksessä vastaantuleva auto kääntyi vasemmalle, suoraan eteeni, ei käyttänyt vilkkua. Törmäsin jarrutuksen jälkeen auton kylkeen. Auton kylki vaurioitui, pyöräni meni lunastuskuntoon. Itse selvisin olosuhteisiin nähden aika vähällä. Katkenneen solisluun lisäksi oli eriasteista kolotusta siellä sun täällä.
Ambulanssi odotti vieressä, mutta en suostunut lähtemään sairaalaan ennen kuin poliisit tulivat paikalle. Autoilija myönsi syyllisyytensä, ei kuulemma ollut nähnyt minua. Autoilija vetkutteli vahinkoilmoituksen kanssa, joten tein sen sitten itse.

Ja sitten niistä korvauksista:
Pyörälle ja ajovarusteille aiheutuneista vahingoista saat korvauksen syyllisen vakuutusyhtiöltä. Omassa tapauksessani Suomen vahinkotarkastuksen (http://www.svt.fi) tarkastaja arvio niin pyörän kuin ajovarusteidenkin vahingot ja korvaus tuli sen mukaan. Kypärä meni uusiksi ja ajohousuista sain myös korvauksen. Muut ajovarusteet säilyivät ehjänä. Svt otti rikkoutuneet ajovarusteet haltuunsa.
Pyörä meni lunastukseen ja hinta määriteltiin soittamalla useisiin mp-liikkeisiin ja kysyttiin sieltä vastaavan mallisen/ikäisen/kuntoisen pyörän hinta-arvio.
Jos maksettu lunastushinta ei tyydytä voit tehdä asiasta valituksen. Vakuutusyhtiön jo maksama lunastushinta on ns. riidaton osio jonka voit nostaa vaikka tekisitkin valituksen.

Lienee turha kirjoittaa aiheesta romaania tähän, joten alla muutamia hyödyllisiä linkkejä joista saat lisätietoa:

Käytetyn ajoneuvon arvon määrittely:

http://www.autokorjaus.fi/Tiedotteet/Lunastus.htm
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00941.pdf

Liikennevahinkolautakunta - Normit ja ohjeet 2007

Seisonta-ajan korvaukset
http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/quideline.asp?id=511

Tilapäinen haitta (kipu ja särky)
http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/quideline.asp?id=499

Toivottavasti näitä ei kovin moni tarvitse ja niille jotka tarvitsevat näistä on apua.

Kyllä kyseessä oli klassinen perään ajo. Takana tulleessa autossa poikaa kiinnosti enemmän poppikone, kuin liikenteen seuraaminen. Nopeusrajoitus kun aleni, niin poika posautti hiljentämättä perääni. Ei kertomansa mukaan edes huomannut minua, ennenkuin rysähti. Lensin kuulemma auton konepellille ja siitä sitten tielle. Törmäys oli sen verran kova, että pyörä jatkoi matkaansa tien toiselle puolelle itsekseen. Onneksi vastaantulijat pystyivät väistämään pyörän, ettei lisävahinkoja syntynyt. Iso kiitos näille armeijan hepuille täytyy antaa, sillä he oliva ensimmäisinä paikalla rauhoittelemassa minua. Samalla he suorittivat ensitarkastuksen. Selvisin onneksi vähällä (murtunut ranne ja ruhjeita), mutta nyt hatuttaa vastapuolen toiminta. Vieläkään ei auton omistaja ole vaivautunut tekemään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölleen. Saas nähdä kauanko tässä menee.
Hyvää kesää kaikille.
Hienoa että selvisit vähin vammoin. Olin itse viime lokakuussa XX:llä vastaavassa onnettomuudessa. Tarinani on tuolla turvallisuus puolen arkistoissa.

Miten muuten, käytitkö selkäpanssaria?

Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista.

Ajotakissani (nahkaa) on suojat olka- ja kyynärpäissä sekä selässä. Hoitajien mukaan juuri tämä takki pelasti minut pahemmilta vammoilta.
Kevari-ikäinen poikani on koko kesän marissut minulle pukeutumismääräyksistä ajaan lähdettäessä, mutta eipä ole enää. Ilmeisesti kaikki täytyy oppia kantapään kautta. Onneksi se kantapää oli tälläkertaa minun, eikä pojan.

Onneksi ei käynyt pahemmin, kun näissä pyörissä on tuo takapuskuri niin olematon näissä tilanteissa.

Toivottavasti saat pyörän ja itsesi nopeasti kuntoon.

Pikainen päivitys vanhaan aiheeseen. Nyt, 8 viikkoa myöhemmin, alla on jälleen bläkkäri (kolaroitu meni lunastukseen). Ensin ajo hiukan hirvitti, mutta nyt vanhat kiksit nousivat taas pintaan. Tulipahan vaan mieleen, että on se vaan hienoa olla hengissä ja motoristi  
biggrin.gif
.

Back