• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tämä rengas kuluu liian nopsaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ttuttu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ttuttu

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Helsinki/Etelä-Savo
Moro. Mitäs mieltä ollaan? Saako rengas kulua teräkset paljaaksi alta 7000 km ILMAN mitään burnaamista tai edes liikennevaloista lähettelyä? Siltakivi Battlax 014R Radial F - tuota rengasta ei kannata minulle enää tyrkyttää. Oli ensiasennus gummina K12S:ssä!
mad.gif
Meinasi todella kusta reissu oikein kaksin käsin.
crazy.gif

Siis ei kai se sais jos itse sais päättää, mutta kyllä ne vaan aika useasti kuluu... En ole vielä yhdelläkään takasella yli 6,5tkm ajanut.

Kyllä se sporttirenkaalla ihan tarpeeksi on. Itse pääsen Pirelleilläni sen alle 5 tonnia ja kertaakaan en ole kumia polttanut.

Joo... siis mulla BT21:set ja luulen takasen antautuvan reilun kympin jälkeenja kyseessä kuitenkin touring-rengas.
Joo, munkin on pakko mollata britkettiä, taas. Uusi sarja bt21rää alla ja eturengas meni melkein sakoille ekan 2-3tkm aikana! Nyt on hiukka ruvennut kestämään lopuksi, mutta takasessa on vielä ihan hienot varat vieläkin jäljellä. Eli minusta tuntuu, ettei tämä "sportstouring" rengas kestä sportstouring pyörän painoa.

Tasan vikat britketit mitkä ostan.

Tokko Bridgen on alunperinkään pitänyt kestää enempää kuin se 7 tkm. Millä paineilla ajoit? Metzeler M3 kesti mun Zetorissa takasenakin sen 13 tkm sekalaista ajoa kun ajeli vähintään 3 barin paineilla, eikä ollut vielä kankailla.

...tuonpa takia en ole alkanu vaihtamhan hyväksi todettua ja omiin ajotapaan/-tottumuksiin soveltuvaa rengasmerkkiä ja -mallia.

Alla taitaapi olla jo neljäs tai viides satsi toista merkkiä. Ja vaihot tehny takaselle 14-16 tkm (silloinkin vielä pintaa hyvin, mutta kulmikkaaksihan tuo mennee) ja eka etusen vaihoin 19 tkm jälkhen, mutta sitten olen vaihtanu molemmat yhtä aikaa.

Paineistahan tuo kulutuskestävyys aika pitkälti johtuu.

Esim. Supersportteihin tarkoitetulla seosrenkaalla, pehmeällä seoksella, ajoin itse katua 8 tkm ja sekaan sopi parit burniksetkin, mutta takasen paineet oli 3,1 bar. Jos ajelee jollain 2,4 - 2,6 bar paineilla niin on melkoisen varma että kulumista tapahtuu kohtuu rivakkaan, olipa kumi mikä tahansa.

jep, varmasti yleisimpiä syitä ripeään kulumiseen ja/tai epätasaiseksi kulumiseen on hieman liian alhainen rengaspaine.

Suosituksetkaan harvemmin ottaa huomioon esimerkiksi sitä, miten rankasti keskiverto sukankuluttaja ylikuormaa pyöränsä, kun lähtee kaksipäällä kuukaudeksi Eurooppaan. Sitten tahkotaan autobaanalla kovia vauhteja, ja jos paine silloin on vähänkin alle sen mitä pitäisi*, ei mikään ihme jos munkit sulaa alle. Väärin näyttävät painemittarit on myös eräs asiaan myötävaikuttava tekijä.

* Useissa tapauksissa hieman päälle valmistajan suosituksen voi kulumisen kannalta olla optimi, varsinkin jos on raskas kuorma.

Alla taitaapi olla jo neljäs tai viides satsi toista merkkiä. Ja vaihot tehny takaselle 14-16 tkm (silloinkin vielä pintaa hyvin, mutta kulmikkaaksihan tuo mennee) ja eka etusen vaihoin 19 tkm jälkhen, mutta sitten olen vaihtanu molemmat yhtä aikaa.
Road 2 ?

Se kestää kulutusta mutta puhkee helposti pikku piikeistä.
...jep, tuosta tykännyt. Siis renkaasta ja sen kestävyyestä ja toimivuuesta. En siis siitä että se puhkeaa herkästi. Ei tosin siitä kokemusta  
tounge.gif
Vaikka lentokenttäajojen vetojen välissä etenki Joensuussa sai nyppiä jottain ohuita rautalankoja kohtuullisen paljon  
blush.gif
Mutta ei rikkonu rengasta nekään.

edit: nuo nypittävät rautalangat olivat siis kentän pinnasta renkaaseen "imeytyneitä" ei siis renkhan runkoa
smile_org.gif

Tokko Bridgen on alunperinkään pitänyt kestää enempää kuin se 7 tkm. Millä paineilla ajoit? Metzeler M3 kesti mun Zetorissa takasenakin sen 13 tkm sekalaista ajoa kun ajeli vähintään 3 barin paineilla, eikä ollut vielä kankailla.
Tourinki paineet eli 3.3 takana ja 3 edessä. Etunen ihan ok mutta takasesta pistelivät rautalangat reikiä sormiin. Nyt on Metzelerin Roadtec Z8 Interactit ja kylläpä oli eri fiilis ajella Kumiveikolta himaan. Nyt on paineet 2.5 ja 2.9.
Siltakiviä en huoli. Ensiasennus kumithan nuo olivatkin.
Tarkennus itseltään Kumiveikolta: "eteen tuli siis Z6 Interact G eli vahvistettu etunen ehdotuksestani, kun tuumasin että vahvistettu toimii paremmin melko raskaskeulaisessa Bemussa. Takana on Z8. Vahvistettuna ei Z8 eturengasta ole vielä lainkaan saatavana."

Kiitos Marko tarkennuksesta!
smile_org.gif

Tourinki paineet eli 3.3 takana ja 3 edessä. Etunen ihan ok mutta takasesta pistelivät rautalangat reikiä sormiin. Nyt on Metzelerin Roadtec Z8 Interactit ja kylläpä oli eri fiilis ajella Kumiveikolta himaan. Nyt on paineet 2.5 ja 2.9.
Siltakiviä en huoli. Ensiasennus kumithan nuo olivatkin.
Noi ensiasennusrenkaat ovat kai käsittääkseni eri, kuin oikeat merkkirenkaat. valmistusmaat ja tasot renkaissa vaihtelvat. Pyöränvalmistaja kun tilaa renkaita aika ison mällin kerralla niin siinä yksittäisen parin hinta ratkaisee aika paljon.

Korjatkaa jos oon asian iohan väärin käsittänyt
nixweiss.gif

Itselle takana racetech k2 ja ratalelussa pyöri ensin. Nyt ajettu katua reilut 5000 ja saattaa mennä vielä toisetkin 5000 jos nätisti ajelee. Kovemmat renkaat ei ainakaan itsellä tossa gixussa kestä kun tuppaavat kiihdytyksissä sutimaan. Paineita pidän sen 3 bar.

Kävin vaihdattamassa renkaat ja kaupanpääliseksi sain luennon renkaiden kestävyydestä ja avainrenkaaseen kalibroidun ilmanpainemittarin.
Myyjän mukaan mikään muu kuin lämpö ei saa rengasta kulumaan-liian lämmin kumi ei pysy kasassa, ja liian korkea paine taas kohdistaa kitkan pieneen alueeseen joka vuorostaan lämpiää liikaa. 2.7 oli yksin ajaessa oikea paine ja kymmenisen minuutin jälkeen piti laskea painetta jos oli päässyt nousemaan. Laukuilla suositeltiin 3.0 takarenkaalle. Kahdella takarenkaalla on 23tkm takanapäin, kiihdytyksineen, ja kolmasosa kilsoista kolmilla laukuilla...

Kaverilla meni Bandiitin ensiasennuskumit (Dunlop Sportmax tms) jossain 3500 kankaille. Ja todellakin körötteli sillä mopolla, tuskin ajo edes ylinopeutta. Nyt se ajaa seuraavaks Z6:lla varmaa 20tkm ;)

Aivan käsittämätön tuo dunloppien kulahtaminen.

Jotenkin aina kummastuttaa tämä ihmettely renkaiden kulumisesta, mitä pehmeempi rengas ( usein myös pitävämpi kuluu nopeasti ) ja taasen kovempi rengas kestää pidempään.
itsellä Pilot Powerit on morjens 2000-3500 km( riippuu toki ratapäivien määrästä ) ja taasen pilot road näköjään kesti 2 euroopan reissua 4000 km ja 6000 km

puhun siis takarenkaasta.

Back