• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Talvirenkaaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei nyt suoraan asiaan liittyen, mutta vierestä viedään...
Jatkaakseni samalla linjalla:
Photogallery 1
Photogallery 2
Photogallery 3

Lähde: iceroadracing.net

Jos tänne etelään tänä talvena saataisiin edes hitusen jäätä, on tarkoitus duunissa pyöräyttää jokunen pultti sorvissa teräväksi, ostaa ebaysta satasen minimoto ja yhdistää edelliset. Helppoa, halpaa, "suht" turvallista ja perskele jos ei hauskaa piisaa niin hakeudun hoitoon......
Toihan on pilkkijämotoristin unelmakone...
aburnhal.jpg

Viime talvena oli tuon moton alla mez karoo rallinastoilla, juurikin 5,5 takavanne ja 150 kumi.
En saanut rengasta vanteelle ilman sisuskumia.
Hyvä oli ajaa vaikka ei nuo rallinastat tietenkään enskapiikin veroisia ole.
Hei, onko tossa SM:ssä samanlevyinen takavanne kuin SD:ssä? Kiinnostas melkein itteekin toi talviajelu. SD:ssä on normi takakumi 180/55-17.

Jaa...miksköhän pitää aina kysellä tyhmiä kun vois kattoo googlesta...No kuitenkin itselleni vastaten: Myös Superduken takavanne on 5,5" leveä.

Mistähän löytyisi sopivat talvirenkaat kawaan zr-7:kaan? koot eteen 120/70 17 taakse 160/60 17.
google ei näytä paljoa vaihtoehtoja antavan.
Kuinka vaikeaa se on sitten itse nastoittaa rengasta? onko kovin turvallistakaan kun ei tiedä nastojen vaatimuksista?

Täällä mikkelissä tiet ovat talvella enemmän jäässä kuin lumipeitteessä.

Mistähän löytyisi sopivat talvirenkaat kawaan zr-7:kaan? koot eteen 120/70 17 taakse 160/60 17.
Kuinka vaikeaa se on sitten itse nastoittaa rengasta? onko kovin turvallistakaan kun ei tiedä nastojen vaatimuksista?

No tuollaiseen kawaan sopisi ehkä hieman loivempi kuvio, kun ei varmaan tule ihan mettikössä ja hangessa ajeltua ja olisi mukavampi kestopäällysteellä.
Noihin sitten käy nastoittamassa tai nastoittaa itse mieleiset nastat.

Tässä yksi esimerkki.

Eteen
Pirelli MT 60 120/70 R 17 58V TL
*Kuva*
Taakse
Pirelli MT 60 RS CORSA 160/60 R 17 69V TL
*kuva*

Itse nastoittaminen on helppoa kuin heinänteko Helsingissä...
Itse nastoittelin mönkkärin renkaita viime talvena.

Akkuporakoneeseen nastojen mukana tullut asennustyökalu ja eikun ruuvaamaan... ja keväällä ruuvattiin pois. Ja ihmeellisintä on että kaikki nastat olivat keväällä tallessa. Tosin moottoripyöräilyyn verrattuna ajo on nastoille huomattavan paljon helpompaa mönkkärilla ja kilometritkin olivat vähäisiä.

Jees, tuo Pirelli mt60 kuulostas ja näyttäis hyvältä..

Ja nastoitus ei myöskään luulis sit vaikea olevan, pitääpä kattella jotai sopivaa nastaa, joka ei kuitenkaan tekisi ajoa paljoa liukkaammaksi asfaltilla ajaessa.

Itse ajaminen tulee olemaan ihan rauhallista cruisailua lähiössä, joten ei kai sitä nii helposti kaadu. Eikä ihan joka kelissä pakko ajaa.

pitäskö piruuttaan itekin ajaa talvella ja varustaa 12r nastoilla. joku tuollainen mt60 jos löytyisi vähintään 180 leveänä, niin sopisi just 6" vanteelle, miksei 190 leveänä, olisi vielä vähän sopivampi. kärry persiössä ja silleen. kovalla lumipyryllä sillä ei varmaan viittisi ajella, tai hirmupakkasilla, mutta etelä-suomessa on ollut aika huonosti viime aikoina kunnon pakkasia ja vähän luntakin. jäätä on välillä ja suolaloskaa tietty. kaikkein vähiten huvittaisi ajaa suolasohjossa tai muussakaan sohjossa. talvella ajoalustan pidonvaihtelu on todella runsasta ja pieniä kömyämisiä voi sattua herkemmin. enemmän pitää ennakoida kuin kesäkelillä.

Mistäs te oikee tilaatte noita nastoja?
Mönkkäriin kävin ostamassa paikallisesta Agrimarketista. Ne taisivat olla jotain traktorin nastoja.

Moottoripyörään tilasin tulevalle talvelle paikallisesta Jyväs Marine -nimisestä konemyymälästä tällä kertaa.
(nyt ei puutu enää kuin gummit, joihin ruuvaisi, tai siis ei ole tullut kyllä vielä nastatkaan...mutta talvi tuntuu tulevan)

062802jumpie_prv.gif
Liike lähemmäs kultaista -60 lukua kun motskareilla ajettiin ympäri vuoden.

Jos ny ton VFR:n saa myytyä niin pikkuenska alle ja läpi vuoden.

Niin joo, ei tullu mielee että ihan liikkeistäkin voisi nastoja kysellä. On tullu liikaa totuttua netistä tilaamaan kaikkea mahollista.  
smile_org.gif

Ihan mielenkiinnolla odotan talvikelejä ja uusia renkaita.
Joskus ajanu talvella mopolla, ei kovin vaikeaa.  200 kilosella moottoripyörällä tarvitaanki jo enemmä varovaisuutta.

Viime talven ajelin (tai siis kone korkkas tammikuussa..) pikku Hondalla, itse nastoitetuilla renkailla. Ongelmana noissa renkaissa on kumin riittävyys nastoitukselle. Nappulan korkeus ei meinaa riittää edes 11 millin nastalle. Pitäisi olla isonappulainen kumi. Tuossa on takana Heidenaun joku rengas ja etunen on muistaakseni Michelin. Nastoina edessä alumiinirunkoinen pakettiauton nasta takana 11 tai 12 millin henkilöauton nasta, nastat liimattu Loctite 454. Eturenkaaseen askartelin vielä vanhasta sisuskumista inlinerin, ettei mahdollisesti hankaa sisärengasta rikki, ajettaessa matalemmilla paineilla. Piikitys sujui pienen harjoittelun jälkeen ihan sujuvasti.
Kovalla assulla tuo etunen on ihan hirveä ajettava alle 60km/h nopeuksissa. Kun vauhtia on +80, ei vippaa enää juurikaan. 120 tuli kokeiltua, mutta jarrutusmatka jäisellä hiekkatiellä kasvaa jo aika villiksi..
Kallistelua ei talvella tule harrastettua, sen huomaat heti, kun kokeilet ensi kertoja.
Lystiä puuhaa se talvirälläys on! Tänä talvena on tarkoitus vähän pienentää entisestään kulkinetta, kun en ole Hondaan tarvittavia osia saanut mistään. Soliferilla lähdetään liikkeelle  
buttrock.gif
Siis oikealla suomalaisella Solifer Speedillä, ei millään kiinalaisella äpärällä..

Back