- Sijainti
- Piikkiö
Motorexilta löytyy pari 5w/40 SG öljyä, Cross Power 4T ja Power Synt 4T.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Motorexilta löytyy pari 5w/40 SG öljyä, Cross Power 4T ja Power Synt 4T.
Olet tässä varmaan ihan oikeassa. Tuo "kaupungissa ja asfaltilla" mainita tulee siitä, että asun kaupungissa ja ajattelin aloitella varovasti lähialueilla. Toinen syy on se, ettei minulla ole autoa ja pyörä on myös ns. hyötykäytössä. Nastoitusta olen hieman tutkailut ja ns. välikelin rangas vaikuttaa aika hyvältä.Mielestäni tuo aikomasi talvipyöräilyn muoto, eli ajelu kaupungilla ja enemmän tai vähemmän paljaalla asfaltilla on talvipyöräilyä tympeimmillään.
....
Sinuna minä varustelisin pyörän kunnon nastarenkailla ja kiertelisin sellaisia hienoja maalaisteitä, joita ei ehkä kesäisin soran vuoksi tule niinkään ajetuksi ja jättäisin asfalttitiet autoa ja kesää varten.
Minä olen useissa eri pyörissä, WR400-Jammu, kaksi eri LC-4-Kotaria sekä nykyisessä Superissa, käyttänyt talviöljyinä jotain 5W-40-autoöljyä. Lähinnä Shell Helix Ultraa tai Mobil Super 3000:sta. Mitään ongelmia ei ole ollut ja Superikin lähtee ilman temppuilua napista käyntiin seisottuaan viikon kymmenen asteen pakkasessa.
Ihan tavallisella märällä monilevy kytkimellä nuo kotarit on varustettu.Minä olen useissa eri pyörissä, WR400-Jammu, kaksi eri LC-4-Kotaria sekä nykyisessä Superissa, käyttänyt talviöljyinä jotain 5W-40-autoöljyä. Lähinnä Shell Helix Ultraa tai Mobil Super 3000:sta. Mitään ongelmia ei ole ollut ja Superikin lähtee ilman temppuilua napista käyntiin seisottuaan viikon kymmenen asteen pakkasessa.
En tunne noiden pyörien tekniikoita, mutta märkäkytkimisissä pyörissä ei ole suositeltavaa käyttää liian liukasta öljyä kytkimen luistamisen takia, ja kait siksi tehdaskin suosittelee enintään SG-luokkaa. En taida ottaa riskiä kytkimen uusimisesta, kun noin SG-luokan öljyjäkin näemmä saa.
Näyttääpä houkuttelevalta tuo talvimetsäJa nuo talviset tiet...![]()
Setämies ajeli viimetalven yhdistelmällä er5 + nappularenkaat enskanastoilla.
Kuulemma äärettömän hauskaa...
Menin eilen tuon pikkuräntäsateen jälkeen katuliimanastarenkailla töihin (Tampere) muutaman kilsan ja rehellisesti sanottuna ei ole monta kertaa ennen elämässä ollut yhtä paha "paskat kohta lörtsii housuun" fiilistä ajon jälkeen.Olet tässä varmaan ihan oikeassa. Tuo "kaupungissa ja asfaltilla" mainita tulee siitä, että asun kaupungissa ja ajattelin aloitella varovasti lähialueilla. Toinen syy on se, ettei minulla ole autoa ja pyörä on myös ns. hyötykäytössä. Nastoitusta olen hieman tutkailut ja ns. välikelin rangas vaikuttaa aika hyvältä.Mielestäni tuo aikomasi talvipyöräilyn muoto, eli ajelu kaupungilla ja enemmän tai vähemmän paljaalla asfaltilla on talvipyöräilyä tympeimmillään.
....
Sinuna minä varustelisin pyörän kunnon nastarenkailla ja kiertelisin sellaisia hienoja maalaisteitä, joita ei ehkä kesäisin soran vuoksi tule niinkään ajetuksi ja jättäisin asfalttitiet autoa ja kesää varten.
Tuo pätee melko hyvin kevyisiin pyöriin mutta kyllä esimerkiksi parisataa kiloinen superi on melko kelju ajettava vaikkapa uraisessa hangessa mikäli alla ei ole kunnon jäätä tai polannetta, johon nasta, kunnollinen sellainen siis, pääsee puremaan. Neitseellisessä hangessa, melko syvässäkin, se kyllä menee hyvin. Painava pyörä voi toisinaan olla hyvin hankala ajettava... Olen nyt viimeisen kymmenen vuoden kuluessa ajellut kuutena, seitsemänä talvena noilla aiemmin mainitsemillani pyörillä ja nykyinen superi, vaikka muuten mielestäni on ehkä paras pyörä, mitä minulla on ollut, on se vähiten talviajoon sopiva, juuri painonsa vuoksi. Ja rohkenen arvella, yhtään ketjun aloittajan pyörää väheksymättä, että se on millä tahansa mittapuulla sopivampi talviajoon kuin W650-Kawa. Ylivoimaisesti hauskin talvihäksätin, mitä minulla on ollut, oli kilvellinen krossimönkkäri, 700-kuutioinen Raptor-Jammu. Millään järkisyyllä sellaista ei juuri voi perustella mutta hauska se on, aivan omaa luokkaansa!Kaikkihan muistavat että pyörä vakautuu vasta vauhdissa, myös talvella... On joskus aika pirullista kun millään ei järki antaisi myöten kääntää lisää hanaa, mutta pystyssä pysyäkseen on pakko. Jos varvistelee hitaassa vauhdissa niin homma on tosi ikävää.
Yllä kirjoitettu ei päde paljaalla asfaltilla eikä muun liikenteen seassa.
Hankitiellä... Hanaa vaan, kyllä se siitä!