• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Talvi-/ensimmäisen remontin ongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TTT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaveri on jo plakkarissa, samainen jonka kanssa nuo vaimennukset resetoimme, ja hän juurikin on luvannut tulla tuon välys- operaatio part 1. kanssani suorittamaan. Muuten hyvä sälli, mutta ei osaa sanoa mopoista mitään selkokielellä ja asuu turhan kaukana kädestäpitäjäksi.

Ja eihän sitä nyt summamutikassa... Monta olutta olen, autotallissa mopoa tuijottaen, juonut tätä suunnitellessa ja pohtiessa.

Mutta ei hätiä mitiä, menään rauhalliseen tahtiin ja katsotaan perusasioiden jälkeen niitä advanced juttuja. Mopo kuitenkin tulee olemaan tuossa vieressä koko talven ja en varmasti pysty pitämään näppejä erossa. Kyseessä kuitenkin niin ajankuluharraste, kuin kulkupeli.

Kaivoin mielenkiinnosta esiin viestin, jonka sain Kymäläiseltä noista stefoista. Mikäli ymmärsin hänen viestin oikein, tuo noin 200 olisi alta alle hinta, ei irroitettujen. Irroitettujen ei varmaankaan pahan hintainen, mutta rahareikä kuitenkin + hän kysyi onko minulla osat vai joutuuko hän hommaamaan. Tuo toisen liikkeen alk 90 irto ei sisällä osia yms.

Manuaalia löytyy niin trumpan oma kuin haynesin vastaava.
Osittain ongelma tullut juurikin noiden niteiden raamatullisesta lukemisesta.

Tässä on tullut jo monta hyvää pointtia, jotka vahvistavat jo aiempaa käsitystäni -> Miksi korjata/vaihtaa, jos vikaa ei ole.
Kaipasinkin juuri jonkin sortin tukea ajatukselle, sillä jostain kuitenkin nuo määreet huoltoihin on laskettu (teoreettiset kesto/käyttä-iät).

Voi ny vittu, jos sulla on tehdasmanuaali ja haynes niin kyllä siellä kerrotaan mitä kannattaa tehdä ja tarkistaa. Jarrulevyjen paksuudesta lähtien ja nokkaketjun mittaukset ja kaikki siltä ja väliltä, mitä sä nyt haluat tällä keskustelulla lisää tuoda?

Joku viisas sanoi että tieto liisää tuskaa...
wink.gif

Irtotelareiden stefojen vaihto on alk 90€/kpl treen alueella.
Kymäläinen lupasi halvemmalla, mutta ei se ilmaista ole hänelläkään. kuitenkin halu on itse tehdä ja oppia. Pitkä talvi aikaa murehtia tallilla niiden kanssa
smile_org.gif
.
Toi stefojen vaihto on loppujen lopuks hyvin helppo homma.

Ekaa kertaa ku tekee mitä tahansa hommaa, niin kannattaa digillä räpsii kuvat joka työvaiheesta. Varsinkin jos meinaa osat jättää levällee pitemmäksi aikaa. Tosin manuaalistakin selviää, ett missä järjestyksessä palikat pistetään takas.

Hieman turhan paljon kyllä minun mielestäni hehkutetaan huoltomanuaalin jumalaista voimaa. Kyllähän sieltä paljon ohjeita löytyy, mutta moni tärkeä tai vaikea tehtävä on saattanut jäädä täysin huomiotta tai se hoituu täydellisessä korjaamoympäristössä helposti. Esimerkkinä otan nyt vaikka tuon GW:n etuputkien huolto. Moista perushuoltoa olen tehnyt useampaankin eri vehkeeseen, mutta tuossapa onkin 'hieman' enemmän tuota esijännitystä jousissa kasattaessa. Kun ei miehen paino riitä kunnolla painamaan jousta tarpeeksi kasaan, että tulppa edes yltäisi kierteille, niin miten sen saa kasaan? Manuaali ohitti asian tyyliin 'kasataan käänteisessä järjestyksessä'. Kaikkea tuli yritettyä, mutta liikkuvia osia ja voimia oli liikaa. Lopuksi virittelin putken autotallin kippioven saranan ja hallitunkin väliin. Akka piteli putkea sivusuunnassa paikoillaan ja itse tunkkasin ja kiersin tulpan paikoilleen.

Toi stefojen vaihto on loppujen lopuks hyvin helppo homma.

Ekaa kertaa ku tekee mitä tahansa hommaa, niin kannattaa digillä räpsii kuvat joka työvaiheesta. Varsinkin jos meinaa osat jättää levällee pitemmäksi aikaa. Tosin manuaalistakin selviää, ett missä järjestyksessä palikat pistetään takas.
Tohdinko enää sanoa että näin olen ymmärtänyt  
smile_org.gif

Pokkaria ja kännyn kameraa käyttänyt jo varmistamaan takaisinpäin menoa. Autopuolella huomannut sen oikein toimivaksi ratkaisuksi, vaikka tekisi "jotain helppoa".
Varsinkin tuo trumpan oma manuska on selkeä noiden vaiheiden suhteen ja löytyy tosiaan vielä hyviä räjäytyskuvia.

Onkos muuten kellään tietoa noista stefoista?
Hieman lähteestä riippuen, annetaan stefan mittoihin useampaa tulosta. Sisä-/ulkohalkaisija on vakio, mutta paksuuteen tulee vaihtoehtoja useampi.

Ja esim world of triumph ei anna kokoja ollenkaan.

Hieman turhan paljon kyllä minun mielestäni hehkutetaan huoltomanuaalin jumalaista voimaa. Kyllähän sieltä paljon ohjeita löytyy, mutta moni tärkeä tai vaikea tehtävä on saattanut jäädä täysin huomiotta tai se hoituu täydellisessä korjaamoympäristössä helposti. Esimerkkinä otan nyt vaikka tuon GW:n etuputkien huolto. Moista perushuoltoa olen tehnyt useampaankin eri vehkeeseen, mutta tuossapa onkin 'hieman' enemmän tuota esijännitystä jousissa kasattaessa. Kun ei miehen paino riitä kunnolla painamaan jousta tarpeeksi kasaan, että tulppa edes yltäisi kierteille, niin miten sen saa kasaan? Manuaali ohitti asian tyyliin 'kasataan käänteisessä järjestyksessä'. Kaikkea tuli yritettyä, mutta liikkuvia osia ja voimia oli liikaa. Lopuksi virittelin putken autotallin kippioven saranan ja hallitunkin väliin. Akka piteli putkea sivusuunnassa paikoillaan ja itse tunkkasin ja kiersin tulpan paikoilleen.
Se on kyllä aivan totta että manuaaleja on monen tasoisia.
Mutta joka tapauksessa "huono" manuaalikin on aina(?) parempi kuin ei mitn manuaalia.

Toisaalta, netissä on se hyvä puoli, että sieltä voi aina kysyä, ja hyvin usein vastauksista ainakin yksi on sellainen, josta oikeasti on hyötyä.
Toki sekaan mahtuu sitä yleistä "vitun urpo, etkö osaa? / Älä tee!! / Vie ammattilaiselle!!1" diipa daapaa, kuten tässäkin triidissä on jo nähty.

Ainakin 2005-06 Kawasaki ZX-6R huoltomanuskasta voisin sanoa, että se on täydellisen kattava ja erittäin selkeä. Sen avulla on ihan aivan kaikki hommat onnistunu, mitkä ylipäätään on tarkotettu huoltohommiks.

Ehkäpä noissa manuaaleissa on suuri ero myöskin sen takia että pienellä merkillä tai vähän myydyllä mallilla ei voida panostaa siihen tuotetukeen. Kun sitten taasen isoilla merkeillä on jo valmiit tuotteistusprosessit manuaaleillekin, jolloin niiden taso on aivan eri luokkaa.
Tosin esim bemun s1000rr:n huoltomanuska on sieltä paskimmasta päästä, joten poikkeuksiakin löytyy.

oonkohan mää ainoo ihminen jolle asiat ei oikeessa elämässä suju manuaalien tapaan...

kasataan käänteisessä järjestyksessä

sanokaas nyt ihan rehellisesti manuaalioppineet ruuvarit....

ihanko kaikki on onnistuneet noin vain helposti yksistään?

oonkohan mää ainoo ihminen jolle asiat ei oikeessa elämässä suju manuaalien tapaan...
kasataan käänteisessä järjestyksessä
sanokaas nyt ihan rehellisesti manuaalioppineet ruuvarit....
ihanko kaikki on onnistuneet noin vain helposti yksistään?
No duada jos esim mä selaan eka manuaalit läpi, etin lisätietoo netistä, ja kyselen vielä nettifoorumilla; niin ei kai se oikein mene tohon "yksin tekemisen" kategoriaan, koska käytän hyväksi monen eri ihmisen tietoa?
Ts en mä rupee räpeltämään mitään haastavampaa hommaa ennen kun mulla on edes joku etukäteiskäsitys siitä miten homma pitäis tehä ja miltä lopputuloksen pitäis näyttää.

Kyllähän sieltä paljon ohjeita löytyy, mutta moni tärkeä tai vaikea tehtävä on saattanut jäädä täysin huomiotta tai se hoituu täydellisessä korjaamoympäristössä helposti. Esimerkkinä otan nyt vaikka tuon GW:n etuputkien huolto. Moista perushuoltoa olen tehnyt useampaankin eri vehkeeseen, mutta tuossapa onkin 'hieman' enemmän tuota esijännitystä jousissa kasattaessa. Kun ei miehen paino riitä kunnolla painamaan jousta tarpeeksi kasaan, että tulppa edes yltäisi kierteille, niin miten sen saa kasaan? Manuaali ohitti asian tyyliin 'kasataan käänteisessä järjestyksessä'. Kaikkea tuli yritettyä, mutta liikkuvia osia ja voimia oli liikaa. Lopuksi virittelin putken autotallin kippioven saranan ja hallitunkin väliin. Akka piteli putkea sivusuunnassa paikoillaan ja itse tunkkasin ja kiersin tulpan paikoilleen.
Pitää kyllä ositain paikkansa. Mutta toisaalta näkisin manuaalit ja läpyskät juurikin ohjeina. Katsoin tuosta Haynesia ja trumpan omaa manua kohdasta etuhaarukoiden huolto ja kyllä siellä mainitaan ihan laatikossa tuosta suuresta jännityskestä jousessa. trumpan manussa suositellaan vielä tietenkin trumpan omaa työkalua nönnönöötä työn avuksi.
Muutekin, näissä minun kirjoissa, näyttää olevan huomautukset ja vinkit paikoillaan.

Kyllä silti lähden luottavaisemmin tekemään hommia kun on nuo kirjat. En lähtisi hommiin ollenkaan ilman niitä. Ja todellakin esim täältä saa, pääsääntöisesti, hyvää apua jos sitä kaipaa.

Varmasti joku GW huoltoa aloittava arvostaa tuotakin tietoa, jos sen täällä hänelle kertoo.

Kaikissa jousikuormitteisten systeemien purkamisissa kannattaa ehkä koittaa suorittaa se purkaminen vaikka sopivankokoisen muovipussin sisällä. Varsinkin jos remonttitila on sekainen ja mahdollisesti tallia kiertävälle radalle lentävä osa on pieni.

Kaikissa jousikuormitteisten systeemien purkamisissa kannattaa ehkä koittaa suorittaa se purkaminen vaikka sopivankokoisen muovipussin sisällä. Varsinkin jos remonttitila on sekainen ja mahdollisesti tallia kiertävälle radalle lentävä osa on pieni.
Ei mitenkään tyhmä neuvo, eittei käy kuten ameriikan sedälle kävi...
tounge.gif

Ja sepelipihalla ei sitten kannata irroittaa pyörästä mitään laukkua pienempää osaa, ei varmaankaan löydy ennen kuin korvaava on jo ostettu...
lookaround_orig.gif

Huvittavaa tän tavaran tilaus tuolta UK maasta asti.
Tavarat varmaan mahtuu kirjekuoreen, mutta silti kuluineen tulee hintaa ihan kivasti, suhteutettuna tavaroihin siis.

Vähän sama kuin tilaisin kortsuja Amsterdamista, kun en tiedä, sopiiko nuo R-kioskin spärdärit mun...
Ja sitten jälkikäteen voi todeta että kyllä se ärrän suki-suki olisi ajanut asian...

Hivenen valaisen asiaa, että rakensin sellaisen "hienon" pukin, jolla sain etupään ilmaan huolto varten. Testasin sen avaamalla toisen etujarrun ja huomasin, että hivenen rispaantuneet kumit siellä pilkotti.

Itsellä on vähän saman tyyppinen toimintamalli niin MP:n kuin muiden moottoripelien huollossa ja korjauksessa kuin TTT:llä vaikuttaisi olevan.

Kysymyksessä ei ole niinkään tehokkuuden tai taloudellisen hyödyn tavoittelu vaan harrastus ja halu varmistua, että kaikki toimii kunnolla. Varsinkin kun käsiin tulee pyörä, jonka historiasta ei ole tietoa, niin mielellään minäkin tarkistaisin paikat tavallista tarkemmin.

Jos tekemisessä on malttia ja ennakolta on otettu asioista selvää, niin kyllä monet hommat onnistuu hyvin, kuten tällä on jotkut kommentoineet.

Reilu 10 vuotta sitten kun aloittelin MP harrastusta uudelleen enduroharrastuksella, niin kierteitä jouduin välillä turhaan korjaamaan, kun ei oikein ollut näppitumaa tarvittaviin momentteihin. Ne ovat yllättävän pieniä. Nyt on ollut momenttiavain jo pitkään käytössa.

Manuaalien huolto-ohjeet tuntuvat yleisesti ottaen ylimitoitetuilta. Ehkä ne on tehty varman pälle niin, että aina varmasti selviää seuraavan huoltovälin, oli sitten kalusto ollut millaisissa olousuhteissa tai käytössä tahansa.

Jos ketjussa ei ole jumiutuneita lenkkejä eikä se ole venynyt yli speksin, niin kyllä sillä vielä voi ajella. Venyneisyyttä kun mittailee, niin kannattaa tehdä se useammasta kohdasta.

Rattaiden kuluneisuuden arviointi on vähän vaikeampaa. Parhaiten kuluneisuuden huomaa kun putsaa vanhan rattaan hyvin ja vertaa sitä uuteen. Jos ei nyt ole tarvetta vaihtaa, niin jättää hyllyyn odottamaan tarvetta.

Nyt on itsellä pohdinnassa Busan talven huoltolista.

Back