• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Talven aikana akun lataus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Obelixxx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mistä tietää onkos akku hyytelö -vai lyijyakku ?
Ladataakos niitä eri tavalla , kerran kuussa vai kahden kk välein vai ?
Entäs kuinka kauan aikaa ladataan ?
Laturi ilmeisesti pitää olla mp-laturi , ainakin ostin semmosen 19 euroo .  
withstupid.gif

Kiitos vastauksista jo etukäteen  
bowdown.gif

Olen kuullut ettei akkua tartte talven aikana latailla, eikun vaan keväällä starttaa....tottakai on hyvä että välillä n. kerran kuussa pyörittää hiukan moottoria lämpimäksi. Muitten kokemuksia asiasta....
nixweiss.gif

Tästä on ollu ennenkin puhetta. Lyijyakkuhan ei kestä säilytystä, vaan sitä pitää kokoajan käyttää, tai pitää jännite ylläpitolaturilla vakiona. Lyijyakun kennojen pinta menee säilytyksessä huonoksi ja elinikä lyhenee selvästi. Hyvä konsti on vaikka kerran kuussa vuorotellen ladata akku täyteen, ja sitten iskeä akkuun kiinni joku pieni kuorma millä purkaa sitä, ja taas ladata täyteen.
Jos akkua säilyttää ilman purku/lataus systeemiä, tykkää akku mahdollisimman viileästä paikasta, jossa ei kuitenkaan ole jäätymisvaaraa.

MP-laturihan tarkoittaa vain sitä, että sen latausvirta on jotain 500mA ja 800mA välillä. Ylläpitolatureissa latauksen jälkeen syötetään vain minimaalista virtaa pitämällä kuitenkin jännite korkealla.

tjsp

Itsellä kokemuksia: Yuasa nesteakku (kesti 11v
eek.gif
), 1. Varta hyytelö (kesti 1 ajokausi), 2. Varta hyytelö takuuseen (kesti 3kk
mad.gif
) ja nyt on kiinni Globen neste (3kk takana ja vielä OK). Eli mitä tästä voi päätellä? Ainakaan mun pyörään ei hyytelöakku kelpaa
veryangry.gif

Olen kuullut ettei akkua tartte talven aikana latailla, eikun vaan keväällä starttaa....tottakai on hyvä että välillä n. kerran kuussa pyörittää hiukan moottoria lämpimäksi. Muitten kokemuksia asiasta....
nixweiss.gif
Jos monta kertaa starttailee ja käyttää vain lämpimäksi, varmasti heikkenee akku. Ei se pyörän laturi puske juuri mitään pienillä kierroksilla, ja kun tarpeeksi vajaaksi pääsee, ei ajamallakaan. Kyllä kaikkien kulkupelien akku kannattaa ladata välillä "seinälaturilla", muuten ei kohta lataudukaan ihan täyteen.

Mukava lukea ajattelevien vastauksia. Myös kysymyksen asettaja on perimmäisen totuuden lähteillä: Akku edellyttää tyyppinsä mukaista latausta.

Ns. "suljetut", huoltovapaat akutkin poikkeavat perinteisestä, hengittävästä litkuakusta.

Yleensä akkuun on valmistajan toimesta kirjoitettu latausohjeet. Niitä kannatta lukea ja hämmästellä, jos tietous aiemmin on perustunut sulkemattomiin versioihin.

Mikäli suljettu akku jätetään pitkäksi aikaa pyörään kiinni ja sitten keväällä koetetaan 500 mA:n laturilla sitä henkiin, niin eipä onnistu. Lukekaa akun valmistajan ohjeet!

Oman hyytelöakun otan syksyllä sisälle säilytykseen ja lyön keväällä mopottimeen ja starttaan... Eipä ole vielä ongelmia esiintyny.
cool.gif

Itse ostin Halpa-Hallista ylläpito laturin ja ajattelin jättää sen talveksi päälle:
http://www.ducatibikes.com/?artikkeli=modifiointi&id=2
...Varsinainen Halpa-Halli  
biggrin.gif
En varsinaisesti halua mainostaa mutta ORG! - Web Shopista olisit saanu samaisen laturin vielä 10€ halvemmalla  
smile_org.gif

Itselläni on kyseinen laturi ja olen ollut tyytyväinen. Itse käynnistelen pyöräni noin kuukauden välein ja sitte käyttelyn jälkeen latailen akun vielä täyteen tuolla laturilla... n. 5h riittää ihan hyvin.

Tuosta akun lataamisesta talvisaikaan: useissa ohjeissa käsketään lataamaan akku täyteen 1-2 kuukauden välein tuollaisella hitaalla (n. 500 mA) laturilla. Mitä mieltä olette sellaisesta vaihtoehdosta, että laittaisi tuollaisen hitaan laturin ajastimeen kiinni ja antaisi akulle virtaa vaikka 15 minuuttia päivässä jatkuvasti talven yli. Onko tuollainen lataaminen akulle hyväksi vai pahaksi?
nixweiss.gif

Tuosta akun lataamisesta talvisaikaan: useissa ohjeissa käsketään lataamaan akku täyteen 1-2 kuukauden välein tuollaisella hitaalla (n. 500 mA) laturilla. Mitä mieltä olette sellaisesta vaihtoehdosta, että laittaisi tuollaisen hitaan laturin ajastimeen kiinni ja antaisi akulle virtaa vaikka 15 minuuttia päivässä jatkuvasti talven yli. Onko tuollainen lataaminen akulle hyväksi vai pahaksi?  
nixweiss.gif
Hankin juuri tuon "svedun" Ctek XS800 mallisen laturin jonka pitäisi periaatteessa voida olla koko talven kiinni akussa. Sehän antaa jotain pulsseja silloin tällöin ja purkaa sekä lataa akkua koko ajan jos haluat. On sille kyllä muutakin käyttöä talveksi, esim. moottoajoleikkurin akkua voi "hoitaa" samalla vehkeellä. Siinäkin on tällainen "huoltovapaa" akku. Myös normaalia nesteakkua voi ylläpitää (esim. vene, asuntovaunu ym.). Tämä laite ei kuitenkaan "herätä" heikkoa akkua jos jännite on mennyt tosi pieneksi (napajännite alle 6 volttia 12 V:n akussa).
sport05.gif

Kyljessä lukee GS...(Oliskos sitten sen merkkinen?)  Uljas peli on ollu tähän asti.  
cool.gif
GS taitaa olla Globen
nixweiss.gif
Globeenhan sitä itsekin vaihdoin kun
veryangry.gif
tuohon Vartaan. Oli muuten halvin mahdollinen akku "Reiskaan", Stormilta Konalasta
biggrin.gif
Joo, tiiä häntä...Mutta hyytelömallia on. Ekan talven oli kiinni pyörässä kylmässä tallissa tammikuusta huhtikuuhun, silti se pentele päräytti Yammun tulille tuosta noin vaan...
tounge.gif
Oliskos sitte eka kerta mun kokemuksissa että halpa = hyvää?!?

Tämä CTEK XS3600-laturi vaikuttaa kyllä hintansa arvoiselta. Kuukauden välein olen talvisin lataillut, vaikka sitähän voisi pitää kokoajan kiinni. Ja Exiden "halpis"-akku on toiminut erinomaisesti jo 3 kesää...
062802jumpie_prv.gif

Mites muuten on, lataako pyörän laturi parhaiten tyhjäkäynnillä vai korkeilla kierroksilla ajettaessa. Onko kenelläkään FAKTATIETOA asiasta.

Yksi kaveri meinaan usotteli minulle, että lataus on tehokkainta tyhjäkäynnillä. (kyseessä ei tainnut olla edes kusetus)
omg.gif

Back