• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tälläistä tänään...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja halko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nimittäin sellaista että tuossa töistä kotiin ajelessa meinasin törmätä poliisiin, ihan kirjaimellisesti.

Taajamassa ajoi ihan suoraan kolmion takaa eteen miekkataksi. Kiva oli jarrutella sadekelissä
biggrin.gif
. Ja seuraavassa risteyksessä sitten toiselta puolelta tuli paku eteen samalla tavalla.

Muistakaahan että täällä varkaudessa ei osata ajaa, ja poliisikin yrittää sinut murhata...

Mitenkäs muilla kokemuksia tälläisistä kokemuksista?

Minä olen ajellut vasta reilun viikon ja todennut sen mitä autokoulussa opetettiin, että "aja niin että jokaisen postilaatikon ja risteyksen takaa tulee joku eteen" ja todennut, että näin se vaan on. Enkä kertaakaan ole ylinopeutta ajanut, pistänyt vaan miettimään että jos olisin ajanut ko tilanteissa mitä kolme ehtinyt tulla, niin olisinko muka ehtinyt jarruttaa. En.

Minä olen ajellut vasta reilun viikon ja todennut sen mitä autokoulussa opetettiin, että "aja niin että jokaisen postilaatikon ja risteyksen takaa tulee joku eteen" ja todennut, että näin se vaan on. Enkä kertaakaan ole ylinopeutta ajanut, pistänyt vaan miettimään että jos olisin ajanut ko tilanteissa mitä kolme ehtinyt tulla, niin olisinko muka ehtinyt jarruttaa. En.
Hyvä asenne harrastukseen.

^Mainio asenne tosiaan.
Mä sain työkaverilta ohjeistuksen, "kuvittele että kukaan ei näe sua niin hyvin menee". Totta.
Ajoin kortin kesäkuussa eli tuore motoristinalku täälläkin.
smile_org.gif

Onhan tässä jo pari läheltä piti -tilannetta tullut matkan varrella, hyvää jarrutusharjoittelua.
tounge.gif

^ tuo kanssa toimii.

Ihan yllätyin ainakin itse, että mitenkä erilainen maailma on ajella moottoripyörällä mitä autolla. Autolla rullaan sen 80+ tkm vuodessa ja se kokemus mitä sieltä tulee, ei kovinkaan päde moottoripyöräilyyn. Ihmiset ei vaan tahdo havaita moottoripyöriä, valitettavasti.

Myönnän kyllä että tulee seurattua kolmiontakaa tulevia paljon tarkemmin kuin autoillessa. Usein käsi siirtyykin kahvalle jo valmiiksi jos vaikka...

..mutta harvassa on ne jotka ovat yrittänyt "teilata". En tiedä onko minulla vain hyvä tuuri vai muilla äärimmäisen huono  
biggrin.gif

Välillä jopa ihmetyttää onko tämä oikeasti näin yleinen ilmiö. Ne kerrat kun olen joutunut jarruttamaan vähän rajummin (paniikkia ei kertaakaan) on sattunut liikenneympyrässä kun liittyjä katseli väärään suuntaan (???sattunut myös autolla) ja tänävuonna kun tulin pimeän mutkan takaa ja taksi pyyhkäisi kolmion takaa eteen puhelin korvalla.
Asiaa omassa päässä puituani alkukiivastuksen jälkeen tulin siihen tulokseen että autolla olisin itsekin tunkenut siihen. En nyt sentään ikkunaa veivaa auki ja kuuntele tuleeko sieltä mutkan takaa MP, eikä varmaan kukaan muukaan.
Taputtelin itseäni selkään kun "noudatin"(eli hidastin pari kymppiä) alennetun nopeusrajoituksen kylttiä med jokunen lisäkilpi vaarallisesta risteyksestä tuntemattomalla tiellä.

Pihatieltä joku meinasi tulla eteen (taas pimeähkö mutka) mutta täti ehti jarruttaa ja itsekin olisin ehtinyt. Taas, autolla olisi käynyt samoin.

Monien mielestä minun pitäisi olla kuitenkin lähes huomaamaton. Kokomusta  matalahko pyörä vakioputkilla ja mustaharmaa kuski mattamustalla kypärällä jossa tumma visiirikin kaiken lisäksi. Valotkin varmaan aika huonot kuten pyörissä yleensä.

Eilen tuli Ukin poliisitalolta Lokalahdentielle keskelläpäivää maija ilman mitään hälyvaloja senverta hulppeesti että ihan piti valoja väläyttää... Olisin pysäyttänyt ja rapsassu sakon mutta kun neet on poliiseja, en minä
nixweiss.gif

-k-
singledero.gif

Liekkö vaan Varkauden ongelma
wink.gif
Kieltämättä muutaman viikon motskarikortillisena on saanu täällä aika monta törttöä väistellä mm. kuorma-auto on vängännyt kolmion takaa heti ekalla ajotunnilla.

Olipas hyvä vinkki kuvitella olevansa näkymätön
thumbs-up.gif

En tiedä onko tämä ollut sitten aloittelijan tuuria, että näitä on tullut eteen. Tosin vaikuttaa asuinpaikkakin missä on ja missä ajaa. Mutta kyllä toivon, että kaikki motoristit minä mukaanlukien kiinnittäisi huomiota autoihin "jotka eivät meitä näe vaikka pitäisi" ja ajettaisiin vielä ensikesänäkin. Siitä on hyvä lähteä.

Tänään ei ollu mun päivä liikenteessä... Ekaks valoissa ollessani joku abaut nelivuotias pikkunassikka lippis vinossa ottaa semmosen kyykkyasennon ja alkaa mittailla mua sillälailla tietäväisen näköisenä –
biggrin.gif
varmaan vähän niinkun isin poika ja sillai
biggrin.gif
– niin tuota virnuillessani sekoilin kytkimen kanssa oikein huolella lähdössä... Sitten meinasin ajaa yhden mersun päälle, kun en huomannu kolmiomallisen liikennemerkin puuttumista risteyksessä. Seuraavaksi samassa risteyksessä mersun paikalla ollessani mun perään meinasi ajaa joku nuori jannu.. sai vedettyä onneksi juuri ja juuri oikealta ohi, itte olin kääntymässä vasemmalle. Melkei tunsin oikeassa jalassa sen ohituksen. Kaveri moikkaili sivuikkunasta nolon näköisenä. Sitten "erään johtosarjan" liitin alko taas pragaamaan ja vilkut lopetti toimintansa. Olis nys sopiva väli niin pääsis vaihtaan sen.

En nyt tunne mitenkään itseäni taitavammaksi kuskiksi kuin muut mut jotenkin alkaa herätä kysymys onko tietyillä kuskeilla enemmän taipumusta joutua riskitilanteisiin. Mulla on kohtalaisen paljon kilsoja ja en todellakaan ajele kovinkaan hiljaa mutta silti tuollaisia tapauksia että joku tulee sivutieltä tai kolmion takaa eteen ja joudun panikoimaan, ei synny usein.

Johtuuko tämä siitä että en tajua joutuneeni vaaraan vai siitä että esim. heti kun näen sivutiellä auton - varaudun että se voi tulla eteen. Usein auto kääntyykin hieman typerästi ja jää esim. junnaamaan siihen eteen mutta koska asian ehtii tiedostaa ajoissa oon siirtynyt jo vastaantulevien kaistalle ja jatkan samaa vauhtia ohi.

Itselle on kehittynyt tapa että aina lähestyessä risteystä jossa odottaa joku auto, oon valmiina jarruttamaan niin pitkään kuin se olisi mahdollista vaikka auto tulisikin eteen ja kun matkaa on liian vähän turvalliseen pysäyttämiseen teen kiihdytyksen jotta selviän auton edestä pois mahd. nopeasti.

Nimittäin sellaista että tuossa töistä kotiin ajelessa meinasin törmätä poliisiin, ihan kirjaimellisesti.

Taajamassa ajoi ihan suoraan kolmion takaa eteen miekkataksi. Kiva oli jarrutella sadekelissä
biggrin.gif
. Ja seuraavassa risteyksessä sitten toiselta puolelta tuli paku eteen samalla tavalla.

Muistakaahan että täällä varkaudessa ei osata ajaa, ja poliisikin yrittää sinut murhata...

Muistaakseni varkaudessa oli lisäkilvellä mäkkärin pihasta tullessa kerrottu "tulet pihasta, väistä muuta liikennettä" sekä sillan liikennevaloissa "vasemmalle kääntyvä, väistä suoraan ajavia" tjms..
Nyt selvisi miksi noita kilpiä laitetaan..
thumbs-up.gif

biggrin.gif

Muistaakseni varkaudessa oli lisäkilvellä mäkkärin pihasta tullessa kerrottu "tulet pihasta, väistä muuta liikennettä" sekä sillan liikennevaloissa "vasemmalle kääntyvä, väistä suoraan ajavia" tjms..
Nyt selvisi miksi noita kilpiä laitetaan..
thumbs-up.gif
Kyllähän juuri nämä liikennemerkit sieltä löytyy ja melkein saisi jokaisen kolmion alla lukea että väistä muuta liikennettä...

Ja tuosta tilanteesta vielä sen verran että sattui ihan poliisiaseman vieressä. Katsoin jo kauempaa että mitä se miekkataksi meinaa, kun ei oikein tahtonut siihen risteykseen hiljentää, sitten katsoi kuski minua päin ja painoi kaasua. Hiljensi kaasua kyllä jo kun en ollut varma että tuleeko eteen, jarruttelemaan jouduin silti. Kyllä meinasi jonkun verran kiehataa siinä, mutta ajatus että olisi poliisi ajanut päältä nauratti
biggrin.gif
ja vielä aseman edessä. No eipähän olisi ollut pitkä matka selvittelemään tapahtunutta, ja kerrankin virkavalta heti paikalla.

Pitää talvella maalata pyörä keltaiseksi, josko erottuisi paremmin.

En tiedä onko tämä ollut sitten aloittelijan tuuria, että näitä on tullut eteen. Tosin vaikuttaa asuinpaikkakin missä on ja missä ajaa. Mutta kyllä toivon, että kaikki motoristit minä mukaanlukien kiinnittäisi huomiota autoihin "jotka eivät meitä näe vaikka pitäisi" ja ajettaisiin vielä ensikesänäkin. Siitä on hyvä lähteä.
Jep, itse ajattelen että jokainen sivutieltä tulija on potentiaalinen eteen tulija. Joskus noita oikeasti tulee ihan eteen, ja jopa niin että näkee kuskin katsovan ihan kohti, mutta ei ilmeisesti sisäistävän että pyörähän sieltä tulee.
Xenonit nykyään minullakin...

biggrin.gif

Kyllähän Varkauden maijakuskeilla on oikein kirjallista näyttöä ajotaidoistaan. *YLE*

Eteen tökkiminen lähes loppui muutama vuosi sitten kun laitoin Xenon valot...  
nixweiss.gif

Saman ilmiön olen itsekin huomannut !

Risteyksistä, huoltaseman pihoilta jne, eteen tulijat ovat vähentyneet huomattavasti. Tai ainakin luulen niin, kyllä niitä nytkin on aika paljon ollut, mutta ovat huomanneet ja äkkijarrutus heiltä, mitä ei aikaisemmin ollut vaan tulivat suoraan eteen.

Kyllä mä mieluummin xenonista sakot otan, kuin törmään johonkin kotiloon vaikka oikeassa olisinkin.

Onhan se kummallista. Auton kanssa en oikein muistakkaan koska olis joutunut tekemään paniikkijarrutuksen, mopolla kolme kertaa tänä suvena näiden kolmion takaa tunkevien kanssa.

Mut tänään oli kyllä kaiken huippu jossain Juankosken lähistöllä. Avara kangasmaasto ja näkyvyyttä monta sataa metriä, hyvä tie jolla lähes ysikymppimutka mulle oikeaan. Vastaan tulee joku Dodge Monaco-luokan jenkkilahna joka oikaisee aivan surutta minun puolelle ihan niinkuin se ei olisi nähnyt minua ollenkaan. Sain sen mutkan kuitenkin taipumaan valkoisen viivan oikealla puolella olevalla jotain kymmenen sentin asfalttisiivulla. Kohdatessa tuulenpuuska tuntui vasemmassa lahkeessa eli aika läheltä meni. Onneks ei ollut hiekkaa siinä mutkassa.

Piti oikein tarkastaa että palaahan se tuikku siinä nokalla...paloi se. Pitäisköhän tosiaan viritellä jotkut xenonit kun alkavat suoraan edestäkin tulemaan päälle.

Back