• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takki / Housut aloittelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesuZ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Laitla
Eli:
Haluaisin tietää ajotakeista/housuista, että millaset kannattaisi tälläisen aloittelevan motoristin itselleen hommata?
Mielellään edullisia vaihtoehtoja, mutta kaikki tieto olisi hyödyksi.

Kiitoksia.

Nahkaa tai kangasta, molemmilla on suosijansa.
Itse ajan kelissä kun kelissä ja Rukan Goretex puku.
Lähinnä kannattaa muistaa että varusteet suojaa myös vahingon sattuessa, farkut ja farkkurotsi on heti puhki jos jotain sattuu.

Itse olen harkinnut hankkia tekstiilitakin, vai miksi niitä nyt kutsutaan? Eli mielellään niistä tietoa...

itse käytän yokon advance takkia ja evolution housua..
suosittelen kerralla hankkimaan kunnon kamat ettei tarvi sitekan vesikelin jälkeen ihmetellä et miski tulee vesi sisään ja kalleimmissa vermeissä toi kulutuskestävyys kaatumis tilanteissa on hiukka paremoi kuin halis vermeissä.
tästä asiasta on täälläkin keskusteltu ja paljonkin ja mielipiteitä on niin monta ku on käyttäjääkin...
mut kannattaa mennä kokeilemaan rohkeesti vaan eri merkkejä ja malleja ja niiden istuvuuksia itselleen..
kyl ne myyjät sit opastaa..jos satut löytään tästä maasta ystävällisen myyjän..
tarjoon melkeen pullakahveet....
liian moni tekee sen virheen et ostaa ne halvat ensin ja sit jo seuraavaksi kesäksi kalliimmat...toki jos on rahaa sillä keinolla toimia niin ookoo...
mutta ainakaan mulla ei o varaa ostaa paskaa..

Minulla on myös tuollaiset Rukkan goretex vaatteet ja täytyy sanoa, että olen enemmän kuin tyytyväinen. Hinta oli jossain 800e:n paikkeilla takki+housut Ei ole päässyt viima eikä vesi puremaan vaikka kilometreistä yli puolet on tullut ainakin sateessa jos ei jopa kaatosateessa lämpötilan ollessa alle 10 astetta.
nixweiss.gif

Miellyttäväksi tekee ajamisen kun tietää ettei tarvitse vettä pelätä.
062802moto_prv.gif

itse ostin aluksi mp-asun puvun hyvin pärjännyt monta vuotta ei ole sade tullut läpi ja tarennut on... ja hintaa oli 2000mk:n pintaa! jos nyt olisin aloittelemassa ostaisin heti n 1000€ puvun olisi varma sijoitus vuosiksi eteenpäin! (mp-asun puku ei kestä kuin n.30000km)

Ajovarustetta valitessasi, mene mopokauppaan taikka omalla mopolla kauppaan: jotta saat sovittaa ajovarusteita mopon päällä ettei kiristä/purista mistään. Älä osta liian isoa tekstiilipukua jottei ala lepattamaan. Sovita mahdollisimman montaa merkkiä/mallia, koska asuissa on "istuvuuseroja" ja puku on paras käytössä, kun se istuu kuin hanska. Valitse sellainen ajopuku, jossa on kunnolliset suojat ja pintakangas vähintään 500d (riittävän suuri hankauskestävyys) kudonnaltaan. Eriliinen selkäsuoja takin alle toimii paremmin kuin nuo takkien omat, itselläni on Dainesen Backspace2:nen, mutta on niitä halvempia ja yhtähyviä saatavilla.

edit: typot

Itsekin aloittelijana ja näin opiskelijan kukkarolla halusin myös halvat ajovarusteet. Tiedän että fiksumpaa olisi ehkä satsata kerralla kunnon varusteisiin, mutta kun kukkaron nyörit eivät antaneet myöden, tilasin itselleni ensin kankaisen ja myöhemmin vielä nahkaisen ajoasun Saksasta Louisilta. Hinta oli murto-osan siitä mitä noiden "aitojen" hinnat ja ainakin vielä olen ollut todella tyytyväinen. Tosin wasserdichtin ajoasuni vedenpitävyyttä ei ole vielä tullut testattua enkä siis osaa sanoa miten sitten suu pannaan kun sataa...Toivottavasti messingille
biggrin.gif

Mp-asun takin ostin viime kesänä on lämmin irotettavalla lämpövuorella jos liian kuuma iskee ottaa vain veke, käy sekin kädenkäänteessä.
Ei fuskaa vettä eikä ilmaa, tietysti kovassa vauhdissa kylmällä kelillä rinuksessa tuntuu viileältä.
Kovinkaan korkeaa kaulustahan takissa ei ole joten nahkainen kaulasuoja on viileässä hyvä olla ja mielellään alle vielä vaikka buffi tai kommandopipo.
Tuollainen takki irtoaa uutena alle 300éuro

Yokon motodorit on aikasta hyvä valinta, jos ei ole varaa satsata kalliimpien merkkien gore-texeihin. Itellä on tommoset housut ja takki ja hyvin pitää vettä jos ei ihan kaatamalla tule pitempää matkaa. Ja näissähän on toi hipora kalvo.

Olettaisin rukan olevan myöskin hyvä.

IXS:llä oli/on tarjous noista ajokamppeista. Tais olla goret 599€ ja ei-gore 399€.

Jos säästää haluaa, niin kannattaa katella mallistosta poistuvia asuja. Syksyllä on aina poistomyyntejä, mutta niihin on vielä aikaa etkä varmaan halua ajella tuulipuvussa koko kesää. Esim. allrigtissa oli ainakin keväämmällä mp-asun takki+housu -yhdistelmä 399€.

Moro!
Yokon vaatteisiin oon ollut tyytyväinen. Hinta oli jotain 700-800€ kun ne ostin, mut ei oo tarvinnu katua. Suosittelen ostamaan kerralla hyvät, vaikka ne maksaakin enemmän.

Vaikka olisitkin aloitteleva motoristi, mutta jos vähänkään tuntuu siltä että laji kiinnostaa ja aiot pysyä jatkossakin pyörän sarvissa niin älä "säästä" varusteissa.

Itse olen todennut tässäkin "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" lauseen pitävän enemmänkuin paikkansa  
wink.gif

Juu kyllä tavotteena olis tästälähin joka kesä olla pyörän selässä, vähintää muutama tuhat km...
smile_org.gif
baaa.gif

Mut takki ja housut edelleen hakusessa...
Asukokemuksia kuunnellaan hartaasti ;)

Itse ostin Halvarssonin takin dryway kalvolla varustettuna (220 €) ja saman valmistajan housut (150 €).
Kengät MP-asun valmistamat (150 €), ja hanskat myös (50 €).
Kaikista tingin hinnasta vähän pois.
Eli yhteensä 570 €. Ei varmaan nämäkään halvimmasta päästä mutta sieltä kalliimmastakaan.

Just ajoin tunnin vesisateessa kehäteitä ja pääteitä ja vaikka vettä tuli koko ajan ja tiet aivan märät niin ei päässyt vesi läpi mistään. Alkoi tuntumaan lopussa että nyt on farkut alta märät mutta kylmä vesi kankaassa vaan tämän tuntemuksen aikaan. Eli yllätys oli suuri kun vaatteet alla olivatkin kuivat.

Muutenkin takki, housut ja kengät on laadukkaan tuntuiset materiaaleiltaan ja omasta mielestäni jopa hyvännäköiset kun eivät ole sitä perinteistä mustaa (ja rumaa) tyyliä.
Ainoa miinus ruotsin lippu vaatteiden saumassa joka pitää leikata tietenkin pois.  
biggrin.gif

Hanskat nyt tuntuvat hintaan nähden aika rimpuloilta, mutta pituvät nekin hyvin veden ulkopuolella.

Lisäksi on sitten nahkatakki joka päällä ajellaan kun ei sada.

edit: ja jos et siis omista vielä kunnon kenkiä ja hanskoja niin osta ne myös.
Itsellä kokemusta miltä tuntuu ajella kun näpit jäässä ja aivan märät ja sama tuntemus jaloissa..ei paljoa lohduta jos takki ja housut pitää vettä siinä vaiheessa.

Kotimainen Hanx on aika kohtuullinen hinta/laatusuhteeltaan. Tehtaanmyymälä löytyy Leppävirran kupeesta Oravikoskelta ja Humppilasta. Vaimon puku on Hanxin tekemä, ja itsellä on toinen ajopusero sekä rospuuttohanskat Hanxilta. Kannattaa ainakin kysäistä. Tai edes vilkaista www.hanx.fi

Omakohtaisia kokemuksia on alla olevan sepustuksen verran. Vaikka juttu menikin alkuperäiselle kysyjälle jo privana, ehkä tässä kuitenkin on jotain jollekin muullekin.

__

KAATUMISTESTI (tämä on kirjoitettu noin vuosi - puolitoista sitten, heti lippojen jälkeen ja postattu kello 04:00 yöllä, joten vähän voi olla ilmaisussa parantamisen varaa)

Hiekkaa kannattaa varoa - tätäkään testiä ei nimittäin olisi järjestetty ilman risteyksessä ollutta hiekkaa ja siihen liukastumista. Eli. Tulin tahtomattani kokeilleeksi puolittaista "lowsidea". Tai ainakin jotain siihen suuntaan, kaikki kun kävi niin nopeasti, etten oikeastaan vieläkään tajua mitä tapahtui. Lopputulos oli kuitenkin se, että lojuin pitkin katua pyörä siellä jossakin.

Testiolosuhteet: Puolipouta, lämpöä noin +10 astetta, vauhtia 30-40 km/h, suorakulmainen risteys ja hiekotushiekoista puhdistamaton asfalttipinta - negatiivisella kallistuksella suhteessa kääntymisen suuntaan.

Kokeiltavana: Shoei Z-One kypärä, Dainese Trax takki, Yokon Legend housut, Dainesen Rap saappaat ja Alpinestarsin GP Plus hanskat. Lisäksi päällä Dainesen Gillet Space selkäsuoja/vartalopanssari (ei testattu).

Testiasetelmassa mielenkiintoa voi herättää tekstiilihousut (Cordura/Goretex) ja nahkatakki yhdistelmä joka ei kai ole niitä kaikkein
yleisimpiä. Yhdistelmä tarjoaa kuitenkin tiettyjä etuja ainakin siinä suhteessa, että sateen sattuessa on paljon helpompi vetäistä pelkkä sadetakki kuin koko sadepuku päälle. Täyteen nahkaan verrattuna tämä lienee pelkästään etu, joskaan tekstiilihousun pito tankkia vastaan ei nahkaa vastaakaan. Yleisesti varustekokonaisuus lienee parempaa keskiluokkaa, ehkei täysin "race"-tasoa, mutta varmaankin enemmän kuin kelvollista. Mutta pidemmittä puheitta itse testiin, "tyvestä puuhun"-metodiikkaa noudattaen alhaalta ylös.

Saappaiden ollessa ensimmäisenä testausvuorossa, pari sanaa Dainesen Rap-mallista lienee paikallaan. Saapas on jalkterän sivuilta, sääriluun edestä ja sivusta panssaroitu Goretex-saapas, suunniteltu etupäässä touring-käyttöön, joskin käynee hyväksi yleissaappaaksi. Itse testin osalta oletettavasti pyörä kaatui vasemman jalan päälle, josta liukuminen alkoi. Ensimmäinen isku tuli kaiketi poikittain jalkaan, joka puolestaan liukui jonkin aikaa pyörän alla kunnes pyörä jatkoi omille teilleen aina kadun reunukseen saakka. Lääkärintarkastuksen perusteella jalalle ei käynyt yhtään mitään. Saappaan sisäreunaan, siis pyörän ja jalan väliin, ei tullut ihmeempiä muistoja. Kantapään suojana olevaan panssariin on nähtävästi osunut jokin moottorin osa - sen verran teknisen näköinen painauma siihen on tullut. Sisäpuolelta saapas kuitenkin suojasi hyvin, painaumaakaan en edes huomannut ennen kuin tarkastin asian. Sisäpuolesta poiketan saappaan ulkoreuna vaikuttaa ottaneen enemmän itseensä. Jalkaterän suoja on aika surullisen naarmuinen ulkopinnaltaan. Saappaan nahkapinta on liukumisen jäljiltä aika hiotun näköinen. Tämä pätee myös sääriluun ulkoreunan suojaan. Mielenkiintoista jäljissä on kuitenkin se, että kaikki jäljet ovat tulleet täsmälleen panssarien kohdalle, joka varmaankin tarkoittaa oikein kohdistettuja suojia. Yleisesti ottaen saappaiden voi kuitenkin katsoa tehneen tehtävänsä. Mitään vammoja ei tullut pyörän päällekaatumisesta ja liukumisesta huolimatta.

Goretexin (tai tässä tapauksessa Goretex/Cordura sekoitteen eli Batavian) kulutuskestävyydestä erilaisissa lipoissa lienee väännetty kättä täältä ikuisuuteen. Vaikka tämä testauskierros ei varmastikaan anna osviittaa tekstiiliasujen kestävyyteen maantienopeuksista tai vastaavista, ainakin tämän kokemuksen perusteella tekstiilit riittävät nyt käsiteltävistä nopeuksista suojaamaan vaurioilta. Pedanttistakin pedanttisemman tarkastelun perusteella housuihin jääneet vauriot voi kuitata niin, että lahkeen vetoketju on muuttunut sävyltään mustasta harjatuksi alumiiniksi. Vastaavasti lahkeen heijastin ei taida enää heijastaa yhtään mitään, joskin kaatumispaikan asfaltista en mene takuuseen. Polven sivun osalta polvisuojan reuna sai nähtävästi siipeensä ja polven kohdalta tikkauksia on nähtävästi kulunut rikki/poikki. Itse kangas säilyi kuitenkin ehjänä polvista, joskin vähäistä rispaantumista pääsi tapahtumaan koko säären matkalta. Isompi tälli taisi kuitenkin tulla suoraan lonkkaan - tämän ollessa oikeastaan ainoa paikka jossa lääkäri löysi jotain näkyvämpää. Reiden yläosa ja pakaran sivun alaosa näyttävät mustuvan käänteiseen Michael Jackson-tyyliin, mutta mikä mielenkiintoisinta, reisiluun ja lonkan tai itse lonkkaluun kohdalla ei kummempaa jälkeä näy. Itse asiassa, mustelmassa/ruhjeessa on vähän kolmionmallinen mustumaton kohta lonkkanivelen/lonkan kohdalla, jolle en keksi muuta selitystä kuin sen, että Yokon housuissa olevat lonkkasuojat todellakin suojaavat kolhuilta. Mustelmia lukuunottamatta jalat näyttävät siis selvinneen vammoitta.

Kaatumisen yhteydessä koitin ilmeisesti ottaa koppia maasta - joskin huonolla menestyksellä. Hanskojen ollessa pesis-räpylää pienemmät, yritykseni taisi olla valmiiksi tuomittu epäonnistumaan. Kaikesta huolimatta hanskoissa näkyvät jäljet vaikuttavat odotettua pienemmiltä ja näyttää siltä, että käsi tuli maahan kämmensyrjä/rystyset edellä. Itse kämmeneen ei vähäisiä naarmuja lukuunottamatta tullut oikeastaan mitään jälkiä. Rannenivelen sivusuojaan on toisaalta osunut jotain sen ollessa puolittain rispaantunut ja vähän repeytynyt nahkapinnaltaan. Rystysten ja sorminivelten Kevlar-panssareissa näkyy joitakin laahautumisen jälkiä, muttei mitään ihmeellisempää. Ilmeisesti käteni ei ehtinyt ihmeemmin osua katuun, muuten näin vähäiset jäljet eivät oikein olisi selitettävissä. Käsien osalta kosketukset jäivät ilmeisen vähäisiksi, joten testi ei varmaankaan tältä osin koetellut hanskoja niin pitkälle kuin olisi voinnut. Hyvä niin.

Nahkatakkien suojaavuus lienee lähinnä selviö ja varmaankin Dainesea pidetään yleisesti yhtenä parhaista. Odotukset tällaiselta varustukselta ovat varmaankin korkeat, eikä omien kokemusteni perusteella odotuksissa ole mitään vikaa varsinkin jos varusteet pystyvät ne täyttämään. Aluksi todettakoon se, että pahimmat vammat tulivat ylävartaloon, jos niitä nyt vammoiksi voi edes sanoa. Lääkärin arvion perusteella jokin "pectoralis major" ja sen sukulaiset "pectoralis ja kaverit" ovat rinnan puolelta revähtäneet vähän enemmän, samoin kuin "Rhomboid" ja "Trapetzius" selän puolelta. Suomeksi tämä tarkoittaa rinta-, selkä- ja niskalihasten revähtymiä. Käytännössä em. paikat ovat vähän jäykkinä. Näin kuulemma siksi, että kyynärpäähän ja hartiaan on tullut jos jonkinlaista iskunomaista vääntöä suuntaan jos toiseenkin. No. Takki onkin sitten sen näköinen. Sekä kyynärvarsi että olkapää ovat saanneet upouuden katu-uskottavan retro-lookin, ainakin jos kulunut nahkatakki sellaiseksi lasketaan. Joo. Oli käytännössä tuliterä rotsi, enkä ollut ihan tätä hakemassa. Vaikka nahan pinta kuitenkin meni rikki, oli erikoista huomata ettei yksikään tikkaus ole kulunut poikki. Päinvastoin, takissa näyttää olevan ompleet vähän sivussa varsinaisista saumoista ja vaikka sauma onkin hioutunut tasolle "retro", ompeleet ovat säilyneet ehjinä viimeistä tikkausta myöten (Aivan. Kuullostaa erikoiselta. Kuitenkin, vaikka miten etsin, en löytänyt yhtäkään katkennutta ommelta - toisin kuin housuissa). Vaikka vauhti ei ollutkaan kova, tätä voinee pitää Dainesen kannalta hyvänä merkkinä. Ehkä tikkaukset ovat tarkoituksella sijoitettu niin kuin ovat, ehkä näin on muissakin rotseissa. Oli miten oli, laahautumiskestävyyden osalta voi kai olla tyytyväinen. Edellä mainittuihin iskuihin testatussa takissa on kyynärvarren puoliväliin ulottuvat kyynärpääsuojat, jotka vaikuttavat toimivan. Vaikka nahka kyynärpäässä onkin vähän ikävän näköistä kyynärpäihin tuli iskusta tuskin mustelmaakaan. Erinomaisen hyvä. Kyynärpäätä pahemman näköistä jälkeä tuli kuitenkin olkapäähän ainakin ulkoisesti tarkastellen. Nahka hioutui huomattavasti enemmän kuin kyynärpäässä, mutta ei kyllä kulunut läheskään puhki. Kuten kyynärpäästkään, olkapäästäkään ei mennyt luita, joskin edellä mainitulla tavalla isku on ollut aika kova. Luunmurtumia kokeneena voin kuitenkin todeta sen, että mikä päivä tahansa mielummin revähtymä kuin murtuma - tämä lienee itsestään selvää. Nivelten suoja vaikuttaa tässä takissa kuitenkin olevan kohdallaan, joten ei valittamista. Summa summarum. Takki toimi kuten pitikin. Suojasi iskuilta ja laahautumiselta. Revähtymiä voi varmasti pitää olemattomina vaurioina.

Edellisestä olkapääkuvauksesta ei varmaan ole vaikea päätellä, että pääkin osui katuun. Vaikka niskalihakset ovatkin arkoina, mitään ihmeellisempää ei tähänkään liittynyt. Visiirin reunaan ja kypärän sivuun tuli vähäisiä jälkiä - oikeastaan niin merkityksettömän näköisiä ettei niiden perusteella voisi kuvitella kypärän kanssa kaadutun ja sen osuneen katuun. Ilmeisesti isku on tullut melkein suoraan sivusuunnassa eikä pää ole laahautunut pitkin katua. Kannattaa varmaan myös laittaa korvan taa, jos aikoo käytettyä kypärää hankkia. Ulkoisesti kaatumista ei ainakaan tästä Shoeista voi päätellä varmaan mitenkään. Kaatumisen "jäljettömyydestä" huolimatta voin kai olla tyytyväinen, tietäessäni kypärän olevan kunnolla suojaava. Taju ei lähtenyt, eikä pahemmin tähtiäkään näkynyt. Pystyyn pystyi nousemaan melkein välittömästi. Toki pari tuntia lipan jälkeen tuntui vähän siltä, kuin olisi turpaansa saanut, mutta eiköhän olo tuosta asetu. Kypärän istuvuuden osalta voi todeta, ettei kypärä kaaduttaessa liikkunut mihinkään vaan pysyi siinä asennossa johon olin sen kiinnittänytkin. Sanomattakin lienee selvää, että hattu meni vaihtoon välittömästi - toiseen samanlaiseen. Mikäli satut muuten harkitsemaan Z-Onen hankintaa, pikku vinkki voi olla paikallaan. Kypärän sisus on aika kova, eikä jousta nimeksikään. Käyttämättömän Z-Onen saaminen päähänsä on suoraan sanoen yhtä tuskaa, varsinkin kun kypärän kaula-aukko on niin tiukka kuin on. Kannattaa kuitenkin uskoa myyjiä ja ottaa pienin mahdollinen koko jonka päähänsä saa. Viikossa-parissa kypärä muotoutuu miellyttäväksi ja ennen kaikkea se on käytännössä hiljainen (osin varmasti tiukan kaula-aukkonsa johdosta).

Tässä vaiheessa voi kai esittää perinteisen kysymyksen: "Miltä nyt tuntuu?". Sanalla sanoen vähän hölmistyneeltä. Henkilölle, joka ei ole törmäillyt, voi todeta homman käyvän niin nopeasti että kysymykseen: "mitä tapahtui?" vastaaminen lienee mahdollista vain tässä esitetyllä tavalla tarkastelemalla jälkiä joskus myöhemmin. Koska jokainen on josku pienempänä kaatuillut, ei kaatumisessa sinänsä liene mitään ihmeempää. Ongelmana voinee olla vain kaiken tapahtuminen nopeammin kuin uskoisi. Jos jotakuta muuten kiinnostaa tietää miltä tuntuu kun kypärä lävähtää maahan, voi todeta sen pamahtavan aika kovaa. Yht'äkkiä vain kuuluu "PAM" ja siinä se. Ei mitään dramaattisempaa, mutta ei kovin miellyttävä kokemus.

Kaiken edellä olleen jorinan jälkeen on varmasti aiheellista kysyä mitä tästä opimme. Ainakin itse opin sen, että keväällä kannattaa aidosti olla varovainen hiekkojen kanssa. Vaikka olenkin kuullut tuhat ja yksi saarnaa aiheesta "hiekka kaarteessa" ja pyrkinyt sitä varomaan, en nähtävästi ollut riittävän varovainen. Toinen aiheellinen opetus onkin sitten matkani tarkoitus. Olin yksinkertaisesti ajamassa kodista konttorille ja olin jo jonkin aikaa kelaillut miksi ihmeessä viitsisin vetää joka ainut kerta varsinaisen ajovarustuksen päälle viiden minuutin matkalle. Hei. Eihän kenellekään tapahdu mitään työmatkalla? Eihän. Olin itseasiassa jo vakaasti päättänyt, että säiden salliessa "tyhmät gore-housut" saa jäädä coolin kesälookin tieltä. Onhan se nyt paljon siistimpää ajaa farkuissa ja lenkkareissa. No. Kokemusteni perusteella taidan kiltisti pysyä kunnon ajovarustuksessa myös työmatkoilla. Voi olla, että kertomus siitä kuinka monta grammaa hiekotushiekkaa reisistäni leikattiin irti farkkusäleiden joukosta tai millaisia jänniä tageja olen saanut jalkani kipsiin olisi raadollisuudessaan mielenkiintoinen, mutta moiseen stooriin liittyvän luomistuskan johdosta taidan jättää ajovarustetestin toisen osan jonkun toisen kirjoitettavaksi.

Korppi, hyvää tekstiä.
thumbs-up.gif
Itse "konttasin" viime vuoden keväällä (kylmä sää, hiekka, uusi eturengas??) kun kallistin pyörää 60 km/h voimakkaasti S-mutkaan. Dainesen Tribal-takista naarmuuntui oikea kyynärpää pahasti, mutta nahka ei puhjennut eivätkä saumat revenneet mistään. Jos ei takissa olisi ollut niin hyvä kyynärsuoja, kyynärpäästä olisi asfaltilla liukuessaan tullut pahan näköinen. Farkuista meni polvi puhki ja vähän verille, mutta mitään muuta ei käynyt. Jalassa olleet Alpinestarsin Webit vain vähän naarmuuntuivat. Z-One oli päässä, mutta se ei kolahtanut mihinkään ja Yokon ohueen nahkahanskaan tuli pieni naarmu. Kyllä siinä oppi konkreettisesti, että hyvät vermeet ovat prätkähommissa kaiken A ja O. Kun ei sen pahemmin käynyt ja pyörästäkin menivät vain katteet päreiksi, laitoin isohkon laastarin polveen ja menin tunti kaatumisen jälkeen pelaamaan tennistä vakiovuorollani.
biggrin.gif

Kaveri ajoi piikkinsä nurin pari vuotta sitten soran takia 80:n alueella. Liukui ja pyöri jotain 50 metriä asfaltilla, pyörä sitäkin enemmän. Yllään oli Sinisalon gore-puku, paikkojen kolottamisien lisäksi näkyviä jälkiä ei tullut oikein muualle kuin käsivarteen, josta kangas hankautui läpi vaikkakin vain vähän, fillarillakin kaatuessa hitaissa vauhdeissa tulee pahempaa jälkeä.

Kaveri hankki uudestaan samanlaisen puvun ja minä myös, kyllä se on ihan erilaista ajella kun tietää että on jotain suojaa päällä, kuin vain shortsit jalassa.

Back