• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takavanteen puhdistusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei,
tuli tänään koitettua vanteen puhdistukseen Fairy super spraytä,eli samaa tavaraa jolla poistetaan palaneet ruuan jämät kattiloista ym.
Hyvin näkyy tehoovan myös ketjurasvaan.Purnukassa kyllä lukee,että vältettävä käyttämästa maalipinnoilla.Omassa Kawassa ainakin vielä maalit tallella.
Eikä tartte itte maksaa,ku emäntä kantaa kaupasta  
biggrin.gif

Itse en tiedä millä omaa takavannetta on putsattu, mutta kun vahailen sitä ihan normaalisti normivahalla niin rättiin jää aina väriä vanteesta
nixweiss.gif
Ihmettelen et miksi ihmeessä siitä lähtee väriä...huomasin tossa, että jostain kohin pikkusen pohjamaalit näkyy haaleena, voi hitsi
confused_orig.gif

Mutta tämä nyt vain sillä, että kai ne maalit voi sieltä vanteesta lähteä...

Hei,
tuli tänään koitettua vanteen puhdistukseen Fairy super spraytä,eli samaa tavaraa jolla poistetaan palaneet ruuan jämät kattiloista ym.
Hyvin näkyy tehoovan myös ketjurasvaan.Purnukassa kyllä lukee,että vältettävä käyttämästa maalipinnoilla.Omassa Kawassa ainakin vielä maalit tallella.
Eikä tartte itte maksaa,ku emäntä kantaa kaupasta  
biggrin.gif
Keskimäärin nuo varoitukset on laitettu purnukoihin ihan tarkoituksella...
pftroest.gif

itse putsaan aika usein lakkabensalla/ tinnerillä sit vaan normi pesu ja vahaus päälle niin avot
eek.gif

Aika tehokkaasti saa vanteet puhtaaksi shellin aineellakin. Joku 2-vaiheinen vanteenpuhdiste. Hirveen kitkerän hajusta ainetta mutta lähtee todella tehokkaasti rasvat ja muut liat vanteesta.

Ja liekköhän tuon fairyn varotukset johtuis tuosta maalipinnalle käytöstä siitä että ku fairyllä on tapana rikkoa se veden pintajännitys jolloin tuo pesuaine/vesi seos pääsee imeytyyn maalin huokosiin.

Itse olen käyttänyt yleisspraytä WD-40. Ei vahingoitaa pintaa ja rasva lähtee sukkelaan. Toimii myös tarraliimojen irrottajana.

Tosi hyvä myös kurapyörän suojaukseen ja myyntimeikkaukseen.

Tinneri = tolueenin ja asetonin seos (60-80 % ja 20-40 €). Tärpätti = tämä (Mineraalitärpätti on puolestaan öljystä jalostettua vastaavaa liuotinta). Käytännössä kummallakin sama vaikutus eli liuottaa jossain määrin maalia (ja asetoni muovia) jos sillä pesee. Itse olen todennut, että paras rasvan/öljyn poistaja on MEK (EMK tai butanoni tai miksi sitä nyt haluaakaan kutsua), mutta se kyllä liuottaa maalia ja sulattaa muovia aika tehokkaasti. Takavanteen puhdistukseen sopii myös jossain määrin liuotinbensiinit yms. teollisuusbensiinit=naftat, sillä nämä ei meikäläisen kokemuksen mukaan niin paljoa liuota maalia kuin tärpätti yms. Mutta itse käytän pääsääntöisesti maalipintojen pesuun biopohjaisia puhdistusaineita sillä nämä eivät liuota maalipintaa pois mutta nämä eivät myöskään ole niin tehokkaita ketjurasvan poistajia.

edit: itse olen kanssa huomannut että crc:llä ja vastaavilla rost off:lla lähtee rasva suht tehokkaasti pois mutta näistä jää jäljelle rasvainen pinta joka vaatii kuitenkin pesun. Ja aika kallista on käyttää crc:tä pesuun...

Mietin tätä samaa ja tulin tulokseen että rasva lähtee rasvalla, moottoriöljyllä lähtee parhaiten vanhat ketjuöljyt vanteesta. Maalattuun vanteeseen kun ei meinaa ph neutraalit puhdistusaineet purra eikä viitsi cleanereillä tuhota maalipintaa. Tälle peukku :thumbup:

Itse käytän WD-40 ketjujen ja takavanteen puhdistamiseen.

Teflon pohjainen ketjuspray on hyvä ketjun kevytvoiteluun, mutta automaattivaihteiston öljy on kyllä mielestäni paras jos kestää sen alkusotkun.

Teollisuusbensiini, jota Korrek myy nimellä Lensitil, Biltema nimellä Rasvan kylmäpoistoaine, Puuilo nimellä Polaric liuotinpesu....

Noissa kaikissa on mukana hieman tensidiä, joten tuote emulgoituu huuhteluveteen eikä jää vanteen pintaan kalvoksi.

Pet_M sanoi:
Itse käytän WD-40 ketjujen ja takavanteen puhdistamiseen.

Teflon pohjainen ketjuspray on hyvä ketjun kevytvoiteluun, mutta automaattivaihteiston öljy on kyllä mielestäni paras jos kestää sen alkusotkun.

Juuri tällä reseptillä täälläkin. WD-40 sekä ketjun, että vanteen puhdistukseen ensin ja lopuksi pumppupullosta vaihteistoöljyä ketjulle. Antaa "mehiä" seuraavaan ajokertaan ja pyhkäsee loput vaihteistoöljyt vanteesta ensimmäisen lenkin jälkeen... Sit pysyykin hienona suht pitkään. :thumbup:

P.S: Ainiin, melkein unohdin... Sitten mulla on aina 5L pänikkä dieseliä varastossa josta tankkaan sumutepullon. Sopii kaikkeen rasvojen ym. yleispesuun ja on huomattavasti hellempi kuin tinnerit tai bensat sun muut. Ihan yhtä tehokasta kuin lamppuöljy, mutta mittarilta tankattuna pesee hinta / laatu suhteessa kaikki. :rakastunut:

Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt Motonetin liuotinpesuainetta pumppupullolla. Hyvin tuntuisi lähtevän ja lämpimällä vedellä huuhtelu ei vaikuta olevan pakollista, lähtee kylmälläkin. Yleensä siis liuotinpesu->pinelinellä pesu. Voisin kyllä koittaa tuota WD:tä seuraavaksi. Se on havaittu hyväksi pesuaineeksi, mutta voiteluaineeksi siitä ei oikein ole :D Jenkkiläisethän käyttää tuota kaikkeen melkein ruuanlaitosta lähtien :D

Vahasin talvella vanteet , nyt on helppo pyyhkästä räätillä normi pesun jälkeen mahdolliset ketjurasvan roiskeet pois. Toisaalta , miksi rasvata ylenpalttisen paljon ketjuja ?

Back