• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takarenkaan kuluminen kantikkaaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tuli reissussa ajettua takapyörä keskeltä kuluneeksi ..
( eli keskellä leveä tasainen alue ja sen reunoilla sitten selvät kantit )

Onko mitään konstia saada nuo kantit kulumaan pois ..
auttaisiko esim rengaspaineen radikaali laskeminen ..

Antti
P.S
tietysti jonninmoinen "bomber burnout"-pyörittely saattaisi olla myös ratkaisu

Veikkaan, että sulla on ollut liian alhaiset rengaspaineet. Koita ensin nostaa paineita ohjekirjaa vastaavaksi. Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.

Pieni ylipaine ei kotimaan teillä haittaa, sillä yleensä painesuositukset ovat samat ajelitpa kuumassa Espanjassa tai viileässä Suomessa ja ovat siis keskiarvoja erilaisiin olosuhteisiin.

Veikkaan, että sulla on ollut liian alhaiset rengaspaineet. Koita ensin nostaa paineita ohjekirjaa vastaavaksi. Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.

Pieni ylipaine ei kotimaan teillä haittaa, sillä yleensä painesuositukset ovat samat ajelitpa kuumassa Espanjassa tai viileässä Suomessa ja ovat siis keskiarvoja erilaisiin olosuhteisiin.
Juu, ei missään nimessä enää pienempiä paineita. Kovemmat paineet ja mutkiin.

Voihan nenä, näinhän se rengas nimenomaan kuluu normaalissa käytössä. Radalla on eri juttu.
tounge.gif

Kertokaas kuinka noita paineita kannattaa muuttaa kuormauksen mukaan. Vai tartteeko edes?

Ei nyt kaupunkipyörittelyyn mut tonnin lenkki kaks päällä voi jo vaikuttaa.

Itse olen huomannut että jotkin renkaat kuten nytkin alla olevat bridget pitävät 0,2 kovemmasta paineesta, mutta se on pyörästä, renkaasta ja kuskista kiinni.

Juu, ei missään nimessä enää pienempiä paineita. Kovemmat paineet ja mutkiin.
Niin..
Kyllä tuo keskikohdan kuluminen on minun rauhallisen täyden lastin matka-ajon syytä ..
Ja laitoin kyllä reissun alussa painetta lisää ..

mutta tosiaan kun noista huoltsikoiden mittareista kun ei aina tiedä

ja ilmeisesti tämänkertainen kuorma olisi vaatinut vielä enemmän painetta..

Harmittaa vaan uudehkon renkaan tärvääntyminen tuommoisella pienellä 3500 km lenkillä..

Vai että kovemmat paineet ja mutkiin
Jotenkin minä ajattelin että alhainen paine saisi nuo kantit kulumaan .. ainakin voisi kuvitella, että rengas menisi helpommin mutkissa tuon olemassa olevan kantin ylitse ..

Mutkittelua tyhjällä tiellä keskiviivojen välistä,tai muuten vaan ajelee kaistaa laidasta laitaan,ei tule kantikkaaksi.

Vai että kovemmat paineet ja mutkiin
Jotenkin minä ajattelin että alhainen paine saisi nuo kantit kulumaan .. ainakin voisi kuvitella, että rengas menisi helpommin mutkissa tuon olemassa olevan kantin ylitse ..
Juu, en osaa perustella tätä tieteellisesti, mutta kokemus on osoittanut, että oikea rengaspaine vähentää kantikkaaksi kulumista. Laiskana miehenä olen ollut huono tarkistelemaan rengaspaineita ja monelle renkaalle on siksi käynyt kuvailemallasi tavalla. Nyt, kun olen saanut itseni ryhdistäytymään ja todella tsekkaamaan paineet säännöllisesti, on ongelma poistunut tai ainakin vähentynyt.

Jos haluat asiantuntijoiden perusteluja, miksi asia on näin niin aiheesta on keskusteltu tällä foorumilla aiemminkin, käytä hakutoimintoa tai KVG "kato v***u googlesta".

Tällainen ohje oli yhdellä renkaan valmistajalla:

Keep the tyres inflated to the values shown in motorcycle handbook. This correct inflation pressure must be maintained as a minimum. For fast driving on the road, the tyre pressure should be increased by 0.2 bars; for driving with a lot of baggage the inflation pressure in rear tyre should be increased by 0.2 bars.

Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
eipä tuo kyllä ihan noinkaan mene,sillä liian pienillä paineilla
hyrrävoima pullistaa renkaan keskustaa tolkuttomasti,ja silloinhan
tuo "löysä" rengas kuluu nimenomaan keskeltä,tulikohan tämä
sanottua edes vähänkin tajuttavasti,no kyllä joku selittää tämän
varmaan selkeämmin kun minä.

Juuri näin. Alhaiset paineet aiheuttaa "pussin" syntymisen renkaan eteen ja se jauhaa sen keskeltä sileäksi. Niinkuin tuossa lontoon kielen pätkässä sanottiin, pieni ylipaine on paikallaan suurissa nopeuksissa ja kovemmalla kuormalla. Kääntäen sanoisin että aina 0.2 - 0.3 ylipaine jos et ole radalle menossa tai muuten tarvitse aivan maksimi sivuttaispitoa.
sport05.gif

Harmittaa vaan uudehkon renkaan tärvääntyminen tuommoisella pienellä 3500 km lenkillä..
Jos paineet on ok, niin onko rengastyyppi oikea pyörääsi? Jos 3,5 tonnissa menee selkeästi kantikkaaksi, niin onko alla liian pehmeä rengas kuormaan nähden?
Itseänikin alkoi epäilyttää tuo renkaan tyyppi. Edes kyykyissä ei mene renkaat noin nopeasti. Voisi olla aiheellista kokeilla jotain toista tyyppiä/valmistajaa kun ostaa uuden renkaan. Toihan on pilalla, vaikka kyllä sillä vielä varmaan ajaa. Kantteja ei kyllä saa millään pois...järkevästi ainakaan.

Juuri näin. Alhaiset paineet aiheuttaa "pussin" syntymisen renkaan eteen ja se jauhaa sen keskeltä sileäksi. Niinkuin tuossa lontoon kielen pätkässä sanottiin, pieni ylipaine on paikallaan suurissa nopeuksissa ja kovemmalla kuormalla. Kääntäen sanoisin että aina 0.2 - 0.3 ylipaine jos et ole radalle menossa tai muuten tarvitse aivan maksimi sivuttaispitoa.
sport05.gif
No katos taas oppi uutta, elikkä mp rengas kuluu eri lailla kuin auton  
idea3.gif
,no onhan profiilikin eri,jotakuinki kaikissa mp renkaissa.

Back