• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takajarru tehokkaammaksi Hondaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja spete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omassa cbr 600f3 vm 95, on myös takajarru suhteellisen tehoton. Sitä on siis vaikea saada kohtuullisella voimalla lukkoon kuivalla asvaltilla(miksi edes pitäisi saada?), mutta tiukassa "etujarrutuksessa" takajarrun tuntuma on hyvä! Huomioitavaa on myös että ilmeisesti palat helposti lasittuvat koska takajarrua yleensä käytetään vain ihan vähän. Toinen merkille pantava asia on, että levyyn kertyy helposti ketjurasvoja, kun levy ei ikinä kuumene paljoa. Kannattaa siis puhdistaa levyä vaikka jarrucleanerilla. Lasittuneet palat tuskin ovat, kun kerroit käyttäneesi jarrua ahkerasti.

Kannattaa tosiaan harjoitella. Vaikka se takajarru on näennäisen tehoton, niin silti sen saa helposti lukkoon märällä kelillä. Tai yleensäkin tilanteessa, jossa nimenomaan ei pitäisi saada lukkoon. Kokeiltu on.
kaboom.gif
Itse olen pelastunut varmalta kolarilta tuon takajarrun lukkiintumisen ansiosta. Ja nimenomaan sateella. Hidastumiseen siitä ei ole hyötyä, mutta ohjaamiseen kylläkin. En ehtinyt kunnolla ohi ja kilpakaveri lähti kääntämään ihan vierestä päälle (1/4 pyörää edeltä). Olin ihan varma, että nyt mentiin, mutta pyörä oli jo sen verran kallellaan, että sain takajarrulla pyörän samaan linjaan kaverin kanssa. Vain katteet kolisivat.

Normaaliin hidastamiseen en silti sitä suosittele.

Oma mielipide on että yleensä viisaat insinöörit on tarkoituksella laskeskelleet takajarru tehon niin ettei turhan helposti lukkiudu. Eli en lähtisi sen tehoa ainakaan kovin paljon nostamaan. Etujarru on kuitenkin se ehdottomasti tärkein jarrutusväline. Itse pidän näitä Dual-jarruja ihan hyvänä eli tulee tekniikka hoitelee että tiukassakin jarrutuksessa tulee tehtyä se molemmilla.
sport05.gif

2 päällä takajarru kyseisessä pyörässä kyllä toimii hidastimena hyvinkin,mutta vauhdin tappajaksi siitä ei ole yksin kurvaillessa.

2 päällä takajarru kyseisessä pyörässä kyllä toimii hidastimena hyvinkin,mutta vauhdin tappajaksi siitä ei ole yksin kurvaillessa.
Ei 600rr:llä voi kyyditä ketään. Tai voi, mut takana olevalla on polvet korvissa.
No se on kyl tavallaan totta.Parempi puoli oli kerran viime kesänä mukana,kun hänellä oli sellainen olo,että tekis mieli saada kunnon kyytiä nyt,joten ehdotin:Lähe mun kyytiin mopolla,niin pääset tuulettumaan.Aluksi vaikutti ettei oikein ymmärretty toisiamme ja tunne vahvistui 100 kilometrin jälkeen.Vittu! Täällä on hirvee olla kyydis.Tää penkki on aivan vitun korkeella ja erossa kuskista,mun polvet on aivan jumis ja perse puutunut.Ja lopeta tuo keulittelu.Musta tuntuu,että mun perse ottaa maahan!Ja naks.Tämän jälkeen on menty yksin kuin hulvattomat poikamiehet koko viime kesä
cool.gif
062802moto_prv.gif

Nyt kun on tullut ajeltua jonkin verran, niin tein huomion, että tykkään käyttää takajarrua aika paljon. Sen tehohan on tosi huono, joten takajarrun kanssa joutuu sitten käyttämään tuota etujarruakin.

Kuinka "helposti" ja "edullisesti" onnistuisi tuon takajarrun päivitys niin, että se olisi paljon tehokkaampi? Pitäisi varmaan hommata isompi jarrulevy ja palat ja satula. Mitähän muuta pitäisi huomioida?

Pyörähän on Honda cbr 600 rr -06.

Etukäteen
bowdown.gif
Jollei ole niin sintteri palat...

Oikeaoppinen ja TEHOKKAIN jarrutus tehdään molempien jarrujen yhteiskäytöllä ja se on FAKTAA. Se kannattaa myös opetelle sillä vaikka takajarrun merkitys on paljon etujarrua vähäisempi niin joskus vahingolta säästyminen on vähästä kiinni.

Älkää hyvät motoristit suositelko pelkkää etujarrun käyttöä sen vuoksi ettette itse osaa tehokkainta jarrutustapaa
shaun.gif

Olispa kiva tietää mitä orgin kouluttajat opettavat jarrujen käytöstä? Hannula, MadMam ja Pat?

Juuh... Kaksi jarrua on parempi kuin vain yksi... vaikka se toinen ottaisi vain 15-30% jarrutustehosta.

Kehtasi eräs kouluttaja minuakin muistuttaa siitä että taka-jarrun yksi merkitsevä tekijä on se että tehokkaassa jarrutuksessa se hillitsee etupään painumista ja näin ollen ehkäisee etu-pyörän lukkiutumista. Ite kun vedin vedin etusen kiinni Turtsalla viime kesänä harkitsin syvästi taka-jarrun jatkuvaa ja yhtäaikaista käyttöä etujarrun kanssa.
wink.gif

takajarru turha? itse alotin pelkällä etujarrun käyttämisellä kun nilkat ei taivu luonnollisesti polkimelle. Nyt olen väkisin opetellut takajarrun käyttöä ja pitää sanoa että se on kaukana turhasta, aiheuttaa se pikkasen hidastuvuutta, mutta suurin hyöty tulee tasapainotetusta jarrutuksesta pyörä on aivan eri tuntunen molempia jarruja käyttäen. Itse käytän aina takajarrua 2 päällä ja nopeammissa vauhdeissa. Mun kiksuttimen takajarru kyllä menee tosi helposti lukkoon että kesti hetken ennenku löyty semmonen hyvä kohta mihin sen voi turvallisesti painaa nopeasti. Joten omien kokemusten perusteella en kyllä suosittele takajarrun herkistämistä tai tehottamista, sen paikka on nimenomaan auttamassa jarrutusta ja hyvän työn tekee siinä.

Oikeaoppinen ja TEHOKKAIN jarrutus tehdään molempien jarrujen yhteiskäytöllä ja se on FAKTAA. Se kannattaa myös opetelle sillä vaikka takajarrun merkitys on paljon etujarrua vähäisempi niin joskus vahingolta säästyminen on vähästä kiinni.

Älkää hyvät motoristit suositelko pelkkää etujarrun käyttöä sen vuoksi ettette itse osaa tehokkainta jarrutustapaa
shaun.gif

Olispa kiva tietää mitä orgin kouluttajat opettavat jarrujen käytöstä? Hannula, MadMam ja Pat?
Ei kyykkypyörässä hyödy takajarrusta juurikaan. Aiheuttaa enemmän ohjelmaa vaan kun yrität tunnustella oikeaa jarruvoimaa taakse. Oikein käytettynä etujarru on tehokkain tapa pysäyttää pyörä. Tarkoittaa sitä että takapää pysyy asvaltin pinnassa, mutta vain nimellisesti. Eli takarenkaan pito on olematon.

shaun.gif

Ei kyykkypyörässä hyödy takajarrusta juurikaan. Aiheuttaa enemmän ohjelmaa vaan kun yrität tunnustella oikeaa jarruvoimaa taakse. Oikein käytettynä etujarru on tehokkain tapa pysäyttää pyörä. Tarkoittaa sitä että takapää pysyy asvaltin pinnassa, mutta vain nimellisesti. Eli takarenkaan pito on olematon.
Kun ei osaa niin ei osaa
biggrin.gif

Tottakai kannattaa käyttää ennemmin etujarrua kuin takajarrua kun ei hommaa hallitse. Selittely ei muuta sitä tosiasiaa, että kyykylläkin takajarrulla on merkitystä.

Ja kun näitä Esson baarin juttuja jatkuvasti kuulee niin kannattaa käydä vaikka Kallion opeissa kuuntelemassa mitä hän sanoo asiasta. Orgin kouluttajat eivät näköjään osaa/halua vastata tähän asiaan.

Tuolta sivun lopusta löytyy, miten Kallion Mika jarrailee....

Kallion Mikan jarrunkäyttö

lainattua tuosta ketjusta:
--------------------------------------

Moi Petri,
Jos puhutaan Mikasta itsestään niin hän ei käytä lainkaan takajarrua. Tehokkaassa jarrussa takapää kevenee jopa nousee ilmaan ( kuten varmaan olet tv.stä havinnut )
jolloin tietenkin takajarrun merkitys pienenee jopa täysin tarpeettomaksi.Toiset kuljettajat käyttävät takajarrua varsinkin isommissa luokissa, mutta suhde on kyllä huomattava etujarrulla jaruttajien eduksi. Lisäksi kesken mutkaa jarrutettaessa vaara kaatumisesta piilee huomattavasti
suurempana. Toiset kuljettajat kuitenkin " sitovat " mutkassa pyörää takajarrun avulla, mutta uskoisin tuonkin olevan yksilöpohjalla eli kuka nyt mitäkin tyyliä pitää parhaana.
Mitään todistettavaa oikeata tapaa ei ainkaan meillä ole tiedossa, joten kuskit itse löytävät itselle parhaiten sopivan tyylin.

Toivottavasti näistä muutamista sanoista on jotain apua esittämillesi kysymyksille !

Katsellaan taas viikonloppuna onko Mikan jarrupaikat kohdillaan Kiinassa !

Terveisin
Sami Kaivola
Management
www.mikakallio.com

----------------------------------------------------

kannattaa käydä vaikka Kallion opeissa kuuntelemassa mitä hän sanoo asiasta.
Toivottavasti puhut jostain muusta Kalliosta kuin foorumin Kalliosta..
biggrin.gif

Orgin kouluttajat eivät näköjään osaa/halua vastata tähän asiaan.
Tai kokevat sen turhaksi koska täällä on joku (ketään sormella osoittelematta) joka "tietää" aina kaikesta kaiken?

Ei, radalla en käytä takajarrua lainkaan. Kadulla etujarrun apuna mikäli tarpeen.

Tuolta sivun lopusta löytyy, miten Kallion Mika jarrailee....

Kallion Mikan jarrunkäyttö

lainattua tuosta ketjusta:

Moi Petri,
Jos puhutaan Mikasta itsestään niin hän ei käytä lainkaan takajarrua. Tehokkaassa jarrussa takapää kevenee jopa nousee ilmaan ( kuten varmaan  olet tv.stä havinnut )
jolloin tietenkin takajarrun merkitys pienenee jopa täysin tarpeettomaksi.Toiset kuljettajat käyttävät takajarrua varsinkin isommissa luokissa, mutta suhde on kyllä huomattava etujarrulla jaruttajien eduksi. Lisäksi kesken mutkaa jarrutettaessa vaara kaatumisesta piilee huomattavasti
suurempana. Toiset kuljettajat kuitenkin " sitovat " mutkassa pyörää takajarrun avulla, mutta uskoisin tuonkin olevan yksilöpohjalla eli kuka nyt mitäkin tyyliä pitää parhaana.
Mitään todistettavaa oikeata tapaa ei ainkaan meillä ole tiedossa, joten kuskit itse löytävät itselle parhaiten sopivan tyylin.

Toivottavasti näistä muutamista sanoista on jotain apua esittämillesi kysymyksille !

Katsellaan taas viikonloppuna onko Mikan jarrupaikat kohdillaan Kiinassa !

Terveisin
Sami Kaivola
Management
www.mikakallio.com

----------------------------------------------------
Ratamopottimet rakennetaan kullekin kuskille sopivaksi ja mieltymysten mukaisiksi. En ihan lähtis vertailemaan muutenkaan tavismotoristeja Mika Kallioon. Ei vaikka olis nahkapuvussa kyttyrä ja ajokkina standardikiokyykkypulunkakkimislaudalla.

Mitähän Kallio mahtaakaan opettaa tavallisille motoristeille
wink.gif

Orgin kouluttajat eivät näköjään osaa/halua vastata tähän asiaan.
Tai kokevat sen turhaksi koska täällä on joku (ketään sormella osoittelematta) joka "tietää" aina kaikesta kaiken?

.
En minä käsityksiäni ole luonut ominpäin. Olen hiukkasen tutustunut aiheeseen ja käynyt ennakoivan ajon kurssinkin. Vaikka tunnetusti en niele kaikkea sellaisenaan niin tämän asian olen kokenut järkeväksi ja oikeaoppiseksi asiaksi.

Minä taas veikkaan orgin kouluttajien hiljaisuuden johtuvan siitä, että he eivät halua olla julkisesti eri mieltä "vetomiesten" kanssa. Tai sitten he eivät kehtaa myöntää osaavansa käyttää vain etujarrua
biggrin.gif

Tietääkö kukaan ketään oikeaa kouluttajaa, jonka mielestä ei tarvitse käyttää kuin etujarrua?

Täällähän on taas vääntöä enemmän kuin org:n torstai-ajelujen mopoissa yhteensä
tounge.gif

Mikäs siinä jos haluaa tuntoa takajarrulle. Vanha matkalehmä 1100 ärrä sai n. 50% enemmän tuntoa takajarrulle pelkällä teräspunosletkulla. Tiedä sitten miten noissa uudemmissa...

Back