• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Takaiskarin huoltaja?

Nitrous sanoi:
Osaavalla pajalla on kyllä tiedossa, että saako ko. iskariin osia vai ei ja osaavat ohjeistaa asiakasta sen mukaan. Iskari on kuitenkin aika bulkkituote ja ainakin yleisimpiin merkkeihin osia saa suht hyvin.

Toki kyllähän sitä tästäkin saa ongelman aikaiseksi jos haluaa.

Ongelman vm 93:n Jammun orkkiskepin stefojen vaihtamiseen ja vaimennusten entraamiseen on tainnut japsi-insinööri tehdä ihan tehtaan puolesta, ainakin ajatuksella, että asiantunteva iskarirakentaja, esim Moto-Ville sen tekisi 27 vuotta myöhemmin 100 - 150€:n kokonaisveloituksella.

Varmasti onnistuu, Ville osaa rakentaa vaikka uuden samalaisen, mutta mitä maksaa, on toinen juttu ja senkin jälkeen kokonaisuus on mitä on verrattuna 2020-luvun jälkiasennusiskareihin.

Aina ne "huoltovapaat" vähän harrastuneisuutta vaatii. Vaimennuksien kanssa pelaamisessa on harvoin mitään ihmeellistä, shimmejä löytyy eri kokoisia. Männänrengas voi olla vaikea löytää, tosin sitä vaihtamattakin paranee vanha iskari paljon kun saa uudet öljyt sisään, jos ei ihan tohjoksi ole ajettu. Ja jos on, turha korjata.
Toinen mahdollinen riesa on varren tiiviste. Joskus löytyy sopivia esim tiivistekeskuksen hyllystä, joskus ei. 80-luvun Jammu TT350:n iskarin varren tiivisteen löytäminen teetti joskus ison salapoliisityön ja lopulta vähän koneistushommiakin. Siihen ei ammattimiehet koskeneet, tajusivat varmaan että kauhea savotta, tehtiin sitten itse. Se varsi oli tuossa tapauksessa jollain tuumamitoituksella ja tiivistepesäkin aika erikoinen viritys. Kuin myös tiiviste.
Täyttöventtiilin joutuu monesti virpomaan kun käyttökelpoista sellaista ei välttämättä ole. Jos on lisäsäiliö, sen saa yleensä aika helposti mutta halukas sen tekee säiliöttömäänkin.
Ei tuollaista perushuollon tuntihinnalla voi tehdä, karkaa helposti uutta tarviketta kalliimmaksi. Mutta talvikaudella jos ei ole jonossa pitkää työlistaa, tuollaisen saattaa hyvinkin kohtuu hinnalla utelias seppä tehdä. Purkamisen jälkeen sen tietää, mitä sinne tarvitsee. Siitä parin puhelinsoittoa myöhemmin selviää osien saatavuus. Harvaa iskaria montaa minuuttia purkaa.
Eli: Suattaa suaha halvalla tai suattaa olla suamatta. Kysymällä selviää. Jos veikata pitää, niin varsin hyvät mahdollisuudet.

Nopealla googletuksella ihan peruspumppu. Lisäsäiliö letkun päässä ja täyttöventtiilikin näkyisi olevan. Tuskin mahoton rasti.

https://www.ebay.com/itm/1994-YAMAH...PENSION-AHRMA-ROADRACER-YZF-750-/333620981798
Tommonen jos on niin juu. Näyttäisi neulalla täytettävältä typpipönttö, Öhlins ja Fox ainakin käyttää neulaa, paineistus menee siis ilman säätämistä. Tiivisteet kun löytää niin ei paha.
Edit: kovasti on samaa näköä kuin siitä TT:n iskarista jääneissä muistikuvissa. Jos ei meinaa tiivistepää painua sisään sokkaa irrottaessa niin siinä voi olla toinen sokka sisäpuolella. Painuu vaan sen verran että juuri saa sokan pois. Muistikuvat on kyllä vanhoja.

Viimeksi muokattu:
vstrom sanoi:
Ongelman vm 93:n Jammun orkkiskepin stefojen vaihtamiseen ja vaimennusten entraamiseen on tainnut japsi-insinööri tehdä ihan tehtaan puolesta, ainakin ajatuksella, että asiantunteva iskarirakentaja, esim Moto-Ville sen tekisi 27 vuotta myöhemmin 100 - 150€:n kokonaisveloituksella.

Varmasti onnistuu, Ville osaa rakentaa vaikka uuden samalaisen, mutta mitä maksaa, on toinen juttu ja senkin jälkeen kokonaisuus on mitä on verrattuna 2020-luvun jälkiasennusiskareihin.

Se on vissiin talvi tulossa...

skuikka sanoi:
https://www.ebay.com/itm/1994-YAMAH...PENSION-AHRMA-ROADRACER-YZF-750-/333620981798
Tommonen jos on niin juu. Näyttäisi neulalla täytettävältä typpipönttö, Öhlins ja Fox ainakin käyttää neulaa, paineistus menee siis ilman säätämistä. Tiivisteet kun löytää niin ei paha.
Edit: kovasti on samaa näköä kuin siitä TT:n iskarista jääneissä muistikuvissa. Jos ei meinaa tiivistepää painua sisään sokkaa irrottaessa niin siinä voi olla toinen sokka sisäpuolella. Painuu vaan sen verran että juuri saa sokan pois. Muistikuvat on kyllä vanhoja.

Tämän näköinen iskari se on. Koittomoto ainakin vastas jo että onnistuu joten eiköhän tämä saada huollettua talven aikana kuntoon. Huollettu orggis riittää kyllä tähän laitteeseen mulle. Enempi tällä varmaan katua tullaan ajeleen kuin rataa ja pyörän hintaan nähden tuo huoltohinnan arvio kuulostaa paljo paremmalta kuin uusi tarvike.

Se pelkkä uusi öljykin tekee isoja. Tuossa https://www.youtube.com/watch?v=T_9MsqXbAKY on Redlinen takaiskariöljyä verrattu. Samasta pullosta, likaisella olen ajanut 60h enskaa. Mittari on hiukka epätieteellinen mutta olen samalla öljyllä verrannut ruutat keskenään,samaan tahtiin virtaa. Tuon videon vertailun tein useampaan kertaan ja vuoron peräään eri ruutissa, samaa luokkaa ero joka kerta.

vstrom sanoi:

Halvat tarvike iskarit ei juurikaan eroa mekaniikalta -93 vuosimallin iskarista muuten kun onhan se puhdas ja kiiltävä. Jos vanhan saa huollettua ja samalla mahdollisesti shimmattua puoleen hintaan uuteen halpikseen verrattuna niin en ostaisi uutta halpis iskaria.

Koheltaja sanoi:
Halvat tarvike iskarit ei juurikaan eroa mekaniikalta -93 vuosimallin iskarista muuten kun onhan se puhdas ja kiiltävä. Jos vanhan saa huollettua ja samalla mahdollisesti shimmattua puoleen hintaan uuteen halpikseen verrattuna niin en ostaisi uutta halpis iskaria.

Olet varmaankin oikeassa!
Vm 93 Jammun alkuperäisiskari, joka vuotaa ja josta uupuu vaimennustehoa ( yllätys yllätys ) on 100 - 150 euron huoltohinnalla paljon parempi kuin joku uusi halpisiskari, kuten YSS.

Ilmeisesti sinulla on oikeaa kokemusta pienen halpisiskaripajan, nimeltä YSS, tuotteista vai sittenkin lähinnä 2020-luvun Jammun hienotoimisista alkuperäisiskareista, joiden puutteellisiin ominaisuuksiin nimimerkki "Koheltaja" on yrittänyt jatkuvasti eri nettisaiteilla löytää toimivia säätöjä?:;):

Kyllä mä tiedän mitä olen kirjoittanut, siitä huolimatta en mene henkilökohtaisuuksiin vaikka miten yrität provosoida.

Koheltaja sanoi:
Kyllä mä tiedän mitä olen kirjoittanut, siitä huolimatta en mene henkilökohtaisuuksiin vaikka miten yrität provosoida.

Taisit sinä olla nimimerkki, joka aloitti provoilun.

No, minä olen nimimerkki, joka lopettaa puolestaan tämän turhan jauhamisen.

Tästä sivusta, Koheltajan juttu on ihan asiaa. Perusmekaniikka ei eri valmistajien halvemman pään iskareissa juurikaan eroa. Valmistustarkkuus ja kuluminen tekee sitten eroja. Tuon vakion kunnon näkee kun sen avaa ja siitä harva ilkeää laskuttaa. Vuotava varrentiiviste ei automaattisesti tarkoita että sisäkalut on loppu, se tarkoittaa vain että varren tiiviste vuotaa.

skuikka sanoi:
Iski uteliaisuus noita YSS:ejä kohtaan, en purkukuvia löytänyt mutta tuohon aloittajan pyörään tarkoitetun iskarin myynti-ilmoituksen löysin. Ihan itse mainostavat emulsioiskariksi, eli ei erotusmäntää/kalvoa öljyn ja typen välissä. Halpa konstruktio, vaahtoaa ja kavitoi herkemmin kuin erotettu.
Suomeksi sanottuna, ihan vitun paska vehje, ei todellakaan kannata sekaantua noihin.

Back