• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Taka-akseli ei pysy paikallaan -> ketjut löystyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antti78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laitoin tämän aluksi Honda Blackbird threadiin (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST;f=19;t=83291;st=400), mutta ehkä tämä on parempi paikka:

"Mikäköhän on kun ei Blackbirdin ketjut meinaa pysyä kireenä? Ongelmana on, että takarenkaan akseli luisuu ketjujen puolelta moottoria päin jo 20km tai lyhyemmässäkin ajossa - rengas menee vinoon ja ketjut löystyy selvästi.

Voiko syynä olla mikään muu kuin taka-akselin mutterin löysyys? Olen kokeillut kiristää mutterin rannetuntumalla sekä momenttiavaimella (noin 93Nm momenttiin), sama tulos. Kun olen kiristänyt taka-akselin mutterin sekä kireydensäätöpultit molemmin puolin niin rengas on vielä kohdillaan joten akselin siirtyminen tapahtuu ajossa.

Kuinkahan kireälle taka-akselin mutterin uskaltaa vääntää ilman että tulee vahinkoa?"

Kuis se noin pieni momentti on bläkkärissä?

Pikkufasussani oli muistaakseni 120nm - hujakoilla oikea momentti ja rykkösessä se on 150nm..

onko momentti oikea?...omassa cb 1300 takapyörän axelin mutterin momentti on 113N-m(11.5kgf-m)...
wink.gif

omassa VTR ssä on 94 nm momentti. Katso tarkkaan kuinka se stoppari, mikä estää taka-akselin liikkumisen, säädetään. Itsellä oli kanssa ongelmaa saman asian kanssa ja vika löytyi sieltä.

onko momentti oikea?...omassa cb 1300 takapyörän axelin mutterin momentti on 113N-m(11.5kgf-m)...
wink.gif
Kyllä se momentti on juuri tuo 93Nm bläkkärissä. Kerran kävi vastaavasti itselle, vaikka momenttiavaimella laitoin mutterin kiinni. Silloin syynä oli se, että olin ruuvannut ne säätimet väärään laitaan. Eli olin vetänyt tyhjät pois myötäpäivään, kun olisi pitänyt vääntää vastapäivään. Siinä kun on sellainen muutaman millin välys, jonka ketjuveto saattaa vetää pois, jos on väärällä puolella stopparia.

Eli ketjut sopivaan kireyteen, mutteri momenttiin ja sitten niistä säätimistä löysät pois vastapäivään kiertämällä.

...oliko riittävän epäselvästi sanottu  
tounge.gif

wink.gif
Kyllä se momentti on juuri tuo 93Nm bläkkärissä. Kerran kävi vastaavasti itselle, vaikka momenttiavaimella laitoin mutterin kiinni. Silloin syynä oli se, että olin ruuvannut ne säätimet väärään laitaan. Eli olin vetänyt tyhjät pois myötäpäivään, kun olisi pitänyt vääntää vastapäivään. Siinä kun on sellainen muutaman millin välys, jonka ketjuveto saattaa vetää pois, jos on väärällä puolella stopparia.

Eli ketjut sopivaan kireyteen, mutteri momenttiin ja sitten niistä säätimistä löysät pois vastapäivään kiertämällä.

...oliko riittävän epäselvästi sanottu  
tounge.gif
No perkele, olen tähän mennessä aina kiristänyt ne säätimet myötäpäivään, jo Honda Monkeysta alkaen
biggrin.gif
Myös Hondan ja Husqvarnan piikeissä kiristys on tapahtunut myötäpäivään (tai ainakaan ketjujen kireyden kanssa ei ole ollut ongelmaa). Bläkkärin ohjekirjassa ei sanota kumpaan suuntaan säätimien kiristys tapahtuu - vois olla paikallaan mainita meitä avuttomia varten
tounge.gif

Kiitoksia vastanneille!!

No mutta eihän ne kiristimet vedä/kiristä kuin yhteen suuntaan. Millä te ne ketjut saatte kiristettyä, jos ette alun perin tuohon suuntaan ole ketjuja kiristäneet, Suunta siis sama kuin akselia "lukittaessa".

No mutta eihän ne kiristimet vedä/kiristä kuin yhteen suuntaan. Millä te ne ketjut saatte kiristettyä, jos ette alun perin tuohon suuntaan ole ketjuja kiristäneet, Suunta siis sama kuin akselia "lukittaessa".
Samaa minäkin mietin.
nixweiss.gif

Muuten minun edellisessä XX:ssä merkit eivät olleen aivan kohdallaan eripuolilla joten niihin ei ole luottamista.

Minkäslainen systeemi Blackbirdissa sitten on, Firebladessa oli kaks mutteria kierretangossa molemmin puolin haarukkaa, joista toinen työntää taka-akselia taaksepäin(ketjua kireämmälle) ja toinen lukitsee säätömutterin paikoilleen? Eiväthän ne ketjut ole koskaan olleetkaan kireällä, jos ne kummatkin mutterit pyörittää sinne kierretangon etupäähän?

Aika pieni momentti, tais olla 115 bladessa jos oikein muisti pelaa.

Kuten tuossa Timberline mainitsikin; akselin kiristämisen jälkeen "kiristetään" vielä ne säätöpultit ns. vetämään akselia taaksepäin kiristämään ketjua. Näin pitäisi pyörä pysyä kohdillaan.

Sama systeemi ja momentti kuin Varaderossa. Minutkin hämäsi aluksi tuo vääränkätisyys kiristettäessä, mutta tuon kun huomaa, niin homma on selkeä.

Olen seurannut ketjuja / taka-akselia joitakin päiviä ja nyt pysyy kireällä. On se helppoa kun osaa! Kiitoksia vielä opastuksesta.

sanoi:
Muuten minun edellisessä XX:ssä merkit eivät olleen aivan kohdallaan eripuolilla joten niihin ei ole luottamista.
Juu, tällaista olen lukenut muiltakin. Omassa pyörässäni tuntuisi kuitenkin olevan suunnilleen kohdillaan mittanauhan ja silmämäärän perusteella.

Back