• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

T-ajot 16.6.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Komppaan! Pienestä nakusta tuntu ominaisuudet loppuvan siinä kyydissä ja riepotuksetkin oli ihan kiitettävät, MUTTA kannatti "kärsiä" motarin kyyti. Loppumatkasta tuli koettua liito-ominaisuuksia, siinä ei häirinny heikko alusta
biggrin.gif

Kiitokset kaikille muille, paitsi niille sinivuokoille, jotka aiheutti hetken hämmennyksen letkan perässä :P Mansessa ilmeisesti interflora toimii ilta-aikaanki kiitettästi ;)
Et ollukkaan kermaperse
tounge.gif

Ei hei, pitää mun si tännekkii... Kiitos vauhtinaiset JGo ja Jane
bowdown.gif
Nooh, Tampesteri voitti määrässä mutta Hesa laadussa
tounge.gif
(hyyyyi mua...) No ei sentäs, me ollaan sankareita kaikki jne. Otetaan uusiks eiks je? Ja anteeks kun karattiin Tammelan Nesteeltä, rupesin vaan pohtiin notta jos motari halutaan välttää niin siitä se on kurvattava kotia päin... Ja voi jösses mimmoset kurvit se riisor taas löysi
inlove.gif
Harjoteltiin sekä korkeus- että pituushyppyä... Mites Turun edustajat, teijän ajoille voitas kaikki tulla joku päivä? Kutsua kehiin sitten vaan
thumbs-up.gif

Laitetaas tännekki: http://picasaweb.google.fi/ahyppon....ectlink

Omasta puolestani myös kiitokset.

Parasta antiahan tällaisessa on se että tavataan yhteisen harrastuksen parissa haahuilevia ihmisiä. Sosiaalinen kanssakäyminen kun on sitä parasta antia hyvien mutkien jälkeen.

Itse asiassa, mielestäni on turhaa riepoa sillä kuka lähti missäkin vaiheessa kotisuuntaan. Reittivalinta oli veturilta suorastaan nerokas, sillä niin taitavasti ja hienoja reittejä meidät Tsadilaiset vietiin tuttujen mansikkapaikkojen äärelle, ja juuri sopivaan aikaan. Upea finaali kivalle tapahtumalle että saatiin ryskiä kotiin maan parhaita kurveja nuollen.

Uskonkin että näistä vierailuista tulisi paljonkin suositumpia tapahtumia, jos reitti aina valittaisiin siten että vierailijat tavallaan "saatettaisiin" kotimatkalle esittelemällä omia pätkiä, ja näin se konetien puuduttava paukutus jäisi iltamyöhään vierailta pois.

^ T-ajoista ei ainakaan ole näillä näkymin tulossa vieraiden ehdoilla tehtyä tapahtumaa, vaan ajatuksena on pitää tämä niille paikallisille, ketkä nyt sattuu tykkäämään moottoripyörällä ajelusta ja käydä tsekkaamassa uusia reittejä tai lähiseudun kahvipaikkoja. Vieraat otetaan vastaan oikeinkin mielellään, mutta mulla itselläni ei ainakaan ole kiinnostusta yrittää kasvattaa tästä mitään lauma-ajelua, johon väki tulee mukaan vain siitä syystä, että siellä on muutkin. Silloin kun minä olen veturina, tyylinä tulee edelleenkin olemaan se, että ajetaan kertarysäyksellä noin 100 km, sitten pidetään tauko ja heti perään uusi 100 km:n setti. Nyt jäi kuitenkin vähän huono maku tästä eilisestä, kun letkassa taisi olla ihmisiä, jotka eivät tajunneet olevansa vieraina vaan alkoivat säätämään omiaan. Ennenkuin oltiin ajettu kymmentäkään kilometriä, joku vierailevä tähti oli ehtinyt ohittaa minut pari-kolme kertaa, kun vauhti ei tainnut olla mieleinen.

Toinen asia mikä jäi vähän tökkimään, oli tämä peekoolaisten omatoiminen letkan kasausoperaatio linja-autopysäkille 3 km ennen kahvipaikkaa. Omasta (veturin) näkökulmasta tuo oli aivan tarpeeton, sillä niitä risteyksen merkkaajia oli mun perässä vielä melkoinen lauma eikä enää olisi tullut yhtään risteystä. Kaiken lisäksi tuo stoppi sekoitti pahasti aikataulun.  Ihan hyvin mulla oli tiedossa, ettei me taukopaikalle asti päästä yhtenä letkana, mutta se Tammelaan menevä tie on liian mutkikas pitkän letkan kasaamiseen turvallisesti. Tarkoitus oli viedä eka setti huoltikselle ja nyt sinne sitten pamahdettiin kaikki 37 samaan aikaan, mikä tarkoitti sitä että ensimmäiset oli jo juoneet kahvinsa kun viimeiset oli vielä jonottamassa. Muutenkin paikkana pysäkki oli todella huono, koska lähtiessä kaikki eivät olleet ilmeisesti tajunneet että ollaan ison tien varrella, jossa on 100km/h rajoitus. T-ajojen ensimmäiset raadot oli tosi lähellä syntyä kun osa letkasta lähti tuolta pysäkiltä älyämättä että sieltä tulee autoja satasen vauhdilla.

Ja sitten niitä kuvia. Picasa.

Puhut vähän mutta asiaa. Veturi vetää ja muut seuraa. ja jos ei yhteiset säännöt kiinnosta on suomessa muitakin teitä.

sanoi:
Muutenkin paikkana pysäkki oli todella huono, koska lähtiessä kaikki eivät olleet ilmeisesti tajunneet että ollaan ison tien varrella, jossa on 100km/h rajoitus. T-ajojen ensimmäiset raadot oli tosi lähellä syntyä kun osa letkasta lähti tuolta pysäkiltä älyämättä että sieltä tulee autoja satasen vauhdilla.

Innostus on kova kun porukalla liikkuu, pitää silti katella kaikkien oman olkapäänsä taakse ja peiliin, toivottavasti ite tuli kateltua edes suunnilleen riittävästi, ei ainakaan auton valot välkkyny peiliin eikä torvi soinut..*.  

Yksin kun liikun niin pää kyllä aina pyörii Jokilammen Jammun oppien mukaan.

...Oli lievä yllätys 10-tien risteyksessä, ennen kun tajusin että ollaan 10-tiellä, tuttu tie mutta en ole aiemmin juuri tuota reittiä siihen päätynyt, mahtava vaihtoehto mennä niille nurkille..
smile_org.gif

Itse en letkan puolenvälin paikkeilla ajaneena ollut tapahtuneesta edes tietoinen,
ennenkuin JGo:n kommenttia aiheestasta juuri äsken luin...

Pahoittelut ja anteeksipyyntö Tamperelaisille omasta ja muidenkin
PK-seutulaisten puolesta aiheuttamastamme mielipahasta.

- Kari

Kiitos vain reittisuunnittelusta ja veturin kommenteista
wink.gif

Taitaa tuo veturin kommentti kohdistua Turun suuntaan.

Muutama asia tuli koettua eri tavalla. Ensiksikin ei turkulainen ollut mikään tähti noissa ajoissa. Toiseksi en mielestäni kyllä ohittanut veturia kertaakaan. Kolmanneksi veturi mielestäni päättää vauhdin. Neljänneksi vauhtia oli mielestäni ennemmin liikaa kuin liian vähän. Viidenneksi voisin vielä todeta, että kun asiasta huomautit (n. 40 km jälkeen) jäin ajelemaan letkan puoliväliin ja vauhtia oli sielläkin ihan riittävästi ellei ennemmänkin.

Tuosta bussipysäkiltä lähtö oli kyllä mielestäni aika vaarallinen, mutta onneksi ei sattunut mitään vakavaa.

Mielestäni noissa muissa kaupungeissa, kun ajelee paikkakuntatalaisten kanssa tulee parempia/erilaisia reittejä ajettua, mutta ei tässä itsellä ole tarkoitus enää tänä kesänä lähteä Tampereen ajoja häiritsemään, joten voitte rauhassa kokoontua ilman häiriötekijöitä.

Nesteeltä lähdettiin Rusko+Turku kotia kohti.

Mutta ei muutakuin hyvää kesänjatkoa, kelejä ja  
062802moto_prv.gif

No hard feelings  
buttrock.gif

^ T-ajoista ei ainakaan ole näillä näkymin tulossa vieraiden ehdoilla tehtyä tapahtumaa, vaan ajatuksena on pitää tämä niille paikallisille, ketkä nyt sattuu tykkäämään moottoripyörällä ajelusta ja käydä tsekkaamassa uusia reittejä tai lähiseudun kahvipaikkoja. Vieraat otetaan vastaan oikeinkin mielellään, mutta mulla itselläni ei ainakaan ole kiinnostusta yrittää kasvattaa tästä mitään lauma-ajelua, johon väki tulee mukaan vain siitä syystä, että siellä on muutkin. Silloin kun minä olen veturina, tyylinä tulee edelleenkin olemaan se, että ajetaan kertarysäyksellä noin 100 km, sitten pidetään tauko ja heti perään uusi 100 km:n setti. Nyt jäi kuitenkin vähän huono maku tästä eilisestä, kun letkassa taisi olla ihmisiä, jotka eivät tajunneet olevansa vieraina vaan alkoivat säätämään omiaan. Ennenkuin oltiin ajettu kymmentäkään kilometriä, joku vierailevä tähti oli ehtinyt ohittaa minut pari-kolme kertaa, kun vauhti ei tainnut olla mieleinen.

Toinen asia mikä jäi vähän tökkimään, oli tämä peekoolaisten omatoiminen letkan kasausoperaatio linja-autopysäkille 3 km ennen kahvipaikkaa. Omasta (veturin) näkökulmasta tuo oli aivan tarpeeton, sillä niitä risteyksen merkkaajia oli mun perässä vielä melkoinen lauma eikä enää olisi tullut yhtään risteystä. Kaiken lisäksi tuo stoppi sekoitti pahasti aikataulun.  Ihan hyvin mulla oli tiedossa, ettei me taukopaikalle asti päästä yhtenä letkana, mutta se Tammelaan menevä tie on liian mutkikas pitkän letkan kasaamiseen turvallisesti. Tarkoitus oli viedä eka setti huoltikselle ja nyt sinne sitten pamahdettiin kaikki 37 samaan aikaan, mikä tarkoitti sitä että ensimmäiset oli jo juoneet kahvinsa kun viimeiset oli vielä jonottamassa. Muutenkin paikkana pysäkki oli todella huono, koska lähtiessä kaikki eivät olleet ilmeisesti tajunneet että ollaan ison tien varrella, jossa on 100km/h rajoitus. T-ajojen ensimmäiset raadot oli tosi lähellä syntyä kun osa letkasta lähti tuolta pysäkiltä älyämättä että sieltä tulee autoja satasen vauhdilla.

Ja sitten niitä kuvia. Picasa.
Tanakka kommentti ja hyvä niin.

Otan täysin kontolleni tuon viittomisen veturille siitä että letka on ainakin kolmesta kohtaa katki. Anteeksi siitä.

Reilussa 35 pyörän letkassa oli paikkakuntaa tyystin tuntemattomia ihmisiä noin puolet. Jos veturin perässä oli näköetäisyydellä enää 4 mopoa (yli kilometrin peltoaukealla takana ei näkynyt enää ainuttakaan pyörää), lienee se merkki siitä että A) joku on pannuttanut B) Jollain on teknisiä ongelmia C) letka on eksyksissä.

Näinhän ei toki ollut, vaan risteykset oli onneksi merkattuina ja siitä kiitos kaikille osallistujille. Lähes joka kerta isossa letkassa kuitenkin tapahtuu vähintään se yksi risteyksenmerkkausvahinko, ja tässä tapauksessa se olisi laittanut maastoa tuntemattomilta paketin tyystin sekaisin. Määränpäästä kun ei ollut mitään tietoa. Pahoittelen vielä kerran että asiasta sinulle ilmoitin, mutta katsoin että turvallisuussyistä veturin on hyvä tietää mitä tämän letkassa takana tapahtuu. Veturin perässä oli jäljellä siitä 35 moposta tasan 5 risteyksen merkkaajaa, enkä vaan tajunnut että tapana on ripotella koko letka seisomaan omiin risteyksiinsä. Kuinka monta risteystä oli enää jäljellä ? Siitä ei ollut kenelläkään muulla tietoa kuin veturilla ja vissiin pukamalla, kai ?

Lisättäköön että veturi ei kasannut letkaa 25 metrin päässä olevalle pysäkille, vaan tienlaitaan heti risteyksen tuntumaan. Vinkki edessä olevasta pysäkistä tuli kyllä veturin takaa letkalaisilta  
wink.gif
Oma ideani oli se että olisimme seisseet siinä pikkutiellä (missä ilmoitin veturille että letka on poikki) hetken ennen valtatielle menoa että muut ehtii perään, mutta hyvinhän se siinä valtatien pysäkilläkin meni. Itse en jaksa uskoa että risteyksessä ja bussipysäkin kohdalla olisi 100 km/h nopeusrajoitus ?

"Turkulainenhan" oli selvä tähti  
tounge.gif
mukava heppu, upea mopo ja joka vaivautui ajamaan turusta asti, moikkaamaan porukkaa treelle saakka, oli mukava tavata. Jos nyt lähiössä 30 km/h nopeudessa tapahtuikin rinnalle liukuminen, niin mitään vaaratilannetta siinä ei ainakaan heti takana ajaneena näkynyt (?).

Itse lupaan että jos koskaan vedän letkaa jossa on toispaikkakuntalaisia kavereita vierailulla, vedän takuulla letkan nimenomaan näiden ehdoilla, eli ottaen huomioon sen ettei vierailla ole paikkakuntatuntemusta, ja välttämättä kokemusta isoista letkoista. Enkä vedä reipasvauhtista lenkkiä 50 kilsaa tietämättä mitä takana tapahtuu. Jos se edellyttää sitä että saan kahvini jonon viimeisenä, niin näin sitten olkoon. Onhan ainakin mukavasti mahdollisuus jutella uusien tuttujen kanssa  
smile_org.gif

Lupaan etten enää toiste meinaa aiheuttaa T-ajojen ensimmäisiä raatoja. Kiitos ja anteeksi.

ps. korostan ettei tässä kerrottu ole mikään "ainut oikea totuus", vaan ainoastaan se miten minä asiat näin ja koin, ja miksi toimin kuten toimin...

Veikkaan että peekoilaisten letkankasausintoon on vaikuttanut se, että juuri edellisen viikon omissa pk-ajeluista annettiin rakentavaa palautetta siitä että liian pitkää siivua vedettiin ilman letkan kasaamista...

Toiselle kun kumartaa, toiselle pyllistää?
tounge.gif

Pääasia ettei sattunut vahinkoja. Ja minäkin allekirjoitan sen että kivempi on vaikka siellä taukopaikan kaffejonossa seistä ja höpöttää (kun kaikki saapuvat kerralla), kuin yksin ajella puolet matkasta ja saapua taukopaikalle kun ekat jo vetelee ajokamoja uudestaan niskaan.

Just my 2 cents
lookaround_orig.gif

Asia on minun puolestani käsitelty ja palaute otettu vastaan. Mietiskellään tätä ja otetaan tästä opiksi puolin ja toisin. Pariin asiaan vielä haluaisin esittää oman mielipiteeni.

tounge.gif
mukava heppu, upea mopo ja joka vaivautui ajamaan turusta asti, moikkaamaan porukkaa treelle saakka, oli mukava tavata. Jos nyt lähiössä 30 km/h nopeudessa tapahtuikin rinnalle liukuminen, niin mitään vaaratilannetta siinä ei ainakaan heti takana ajaneena näkynyt (?).

Liian pienet välit ja rinnalleliukumiset on jo sinällään riski, etenkin jos niitä pääsee tapahtumaan tilanteessa, jossa edellämenijä ei edes paina jarrua. Onhan tämä jo muissa kimppa-ajoissa huomattu, että kun yksi pannuttaa niin toinen menee perässä, jos ollaan niin lähellä ettei reagointikyky yllättävään tilanteeseen riitä. Asiasta oli kuitenkin keskusteltu kasvokkain kyseisen henkilön kanssa jo aiemmin ja uskoisin että vihdoin palaute meni perille. Mies on muuten ihan mukava, pyörä upea ja edelleen tervetullut minun järjestämiin ajoihin. Jos tästä on vielä jotain sanottavaa, niin yv:llä kiitos.

Lupaan etten enää toiste meinaa aiheuttaa T-ajojen ensimmäisiä raatoja. Kiitos ja anteeksi.

Se mitä pysäkillä tapahtui ei ollut sinun vastuullasi, enkä siitä ota veturina vastuuta itsekään. Jokaisen osallistujan velvollisuus on huolehtia omasta turvallisuudestaan ja toivottavasti ensi kerralla kaikki muistaa vilkaista taakseen ennenkuin siirtyy ajokaistalle.

Kartta ajetusta reitistä on tulossa kunhan pääsen yhteisymmärrykseen GoogleMapsin kanssa ja saan linkin toimimaan.

E: Tässä ajettu reitti. GoogleMaps. Pisteet B,C,D,E,F,G,H ja I ovat toteutuneita letkan kasauspaikkoja.

tounge.gif

+1

Se nyt vaan on stetsonin noston paikka kun joku ajaa 400 km rytkösellä yksinään, ajaakseen edes hetken letkassa enimmäkseen tuntemattomien kanssa.

Sitäpaitsi perkeleen hyvä maku mopojen suhteen! Tervetuloa PK-ajoihin vaan...vähänkö me näytettäis samiksilta peräkkäin ajellessa.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Ja jos/kun muutenkin sana on vapaa...on hiukan vaikea nähdä mitä vaikeutta on järjestää poikkeuksellisesti ajoa vieraiden ehdoilla, silloin harvoin kuin sellaisia ilmaantuu. Vieraanvaraisuushan on jotain joka nimenomaan myös antaa eikä pelkästään ota...itse ainakin näkisin suotavana että jatkossa PK-ajoissa nähtäisiin ehdotuksen mukaista toimintaa. Käsitinkin että kyse oli ilmaan heitetystä ajatuksesta meille PK-laisille omien ajojen järjestämisessä, kenties heitto siitä mitä PK-ajoissa vierailevilla voisi olla odotettavissa, mutta ei ainkaan mikään isovelimäinen neuvo T-ajoihin. Jokainen järjestää omat ajonsa niin kuin parhaaksi katsoo, sehän on sanomattakin selvä.

Mitä taas siihen letkan kasaamiseen tulee...olin aivan kantapäillä ja kuulinkin kun sitä ehdotettiin. Eiköhän se kuitenkin ole veturin asia se päätös tehdä ja jos veturi tietää että taukopaikka on vain parin minuutin päässä, niin sanottakoon että ei se nyt ole mitenkään veturilta pois suljettua että jatkaa letkan viemistä, riippumatta siitä mitä takana tulevat, taukopaikasta tietämättömät, ehdottelevat.

Kun letkan pituus kasvaa, kasvaa myös viemisen vaikeus eksponentiaalisesti. Silloin tulee aivan uusia ja ennen kokemattomia haasteita eteen. Tämä lienee PK-ajoissakin viime aikoina havaittua, kuten Taajuus tuossa teroitti. Ja viimeaikaiset kokemukset ja palautteet vaikuttavat ilman muuta toimintaan, eihän nämä mitään aikojen alusta kiveen hakattuja asioita ole?

Haluan kuitenkin korostaa että yllä sanottu on puhtaasti oma henkilökohtainen mielipiteeni eikä millään lailla edusta muiden PK-vierailijoiden mielipidettä - saati konsensusta. Mahdollinen kritiikki takaisin siis suoraan minulle, ilman yleistyksiä, kiitos.

Sitäpaitti mää niin perhanasti tykkään teistä Tampesterilaisistaakin  
inlove.gif

Back