^ T-ajoista ei ainakaan ole näillä näkymin tulossa vieraiden ehdoilla tehtyä tapahtumaa, vaan ajatuksena on pitää tämä niille paikallisille, ketkä nyt sattuu tykkäämään moottoripyörällä ajelusta ja käydä tsekkaamassa uusia reittejä tai lähiseudun kahvipaikkoja. Vieraat otetaan vastaan oikeinkin mielellään, mutta mulla itselläni ei ainakaan ole kiinnostusta yrittää kasvattaa tästä mitään lauma-ajelua, johon väki tulee mukaan vain siitä syystä, että siellä on muutkin. Silloin kun minä olen veturina, tyylinä tulee edelleenkin olemaan se, että ajetaan kertarysäyksellä noin 100 km, sitten pidetään tauko ja heti perään uusi 100 km:n setti. Nyt jäi kuitenkin vähän huono maku tästä eilisestä, kun letkassa taisi olla ihmisiä, jotka eivät tajunneet olevansa vieraina vaan alkoivat säätämään omiaan. Ennenkuin oltiin ajettu kymmentäkään kilometriä, joku vierailevä tähti oli ehtinyt ohittaa minut pari-kolme kertaa, kun vauhti ei tainnut olla mieleinen.
Toinen asia mikä jäi vähän tökkimään, oli tämä peekoolaisten omatoiminen letkan kasausoperaatio linja-autopysäkille 3 km ennen kahvipaikkaa. Omasta (veturin) näkökulmasta tuo oli aivan tarpeeton, sillä niitä risteyksen merkkaajia oli mun perässä vielä melkoinen lauma eikä enää olisi tullut yhtään risteystä. Kaiken lisäksi tuo stoppi sekoitti pahasti aikataulun. Ihan hyvin mulla oli tiedossa, ettei me taukopaikalle asti päästä yhtenä letkana, mutta se Tammelaan menevä tie on liian mutkikas pitkän letkan kasaamiseen turvallisesti. Tarkoitus oli viedä eka setti huoltikselle ja nyt sinne sitten pamahdettiin kaikki 37 samaan aikaan, mikä tarkoitti sitä että ensimmäiset oli jo juoneet kahvinsa kun viimeiset oli vielä jonottamassa. Muutenkin paikkana pysäkki oli todella huono, koska lähtiessä kaikki eivät olleet ilmeisesti tajunneet että ollaan ison tien varrella, jossa on 100km/h rajoitus. T-ajojen ensimmäiset raadot oli tosi lähellä syntyä kun osa letkasta lähti tuolta pysäkiltä älyämättä että sieltä tulee autoja satasen vauhdilla.
Ja sitten niitä kuvia.
Picasa.
Tanakka kommentti ja hyvä niin.
Otan täysin kontolleni tuon viittomisen veturille siitä että letka on ainakin kolmesta kohtaa katki. Anteeksi siitä.
Reilussa 35 pyörän letkassa oli paikkakuntaa tyystin tuntemattomia ihmisiä noin puolet. Jos veturin perässä oli näköetäisyydellä enää 4 mopoa (yli kilometrin peltoaukealla takana ei näkynyt enää ainuttakaan pyörää), lienee se merkki siitä että A) joku on pannuttanut B) Jollain on teknisiä ongelmia C) letka on eksyksissä.
Näinhän ei toki ollut, vaan risteykset oli onneksi merkattuina ja siitä kiitos kaikille osallistujille. Lähes joka kerta isossa letkassa kuitenkin tapahtuu vähintään se yksi risteyksenmerkkausvahinko, ja tässä tapauksessa se olisi laittanut maastoa tuntemattomilta paketin tyystin sekaisin. Määränpäästä kun ei ollut mitään tietoa. Pahoittelen vielä kerran että asiasta sinulle ilmoitin, mutta katsoin että turvallisuussyistä veturin on hyvä tietää mitä tämän letkassa takana tapahtuu. Veturin perässä oli jäljellä siitä 35 moposta tasan 5 risteyksen merkkaajaa, enkä vaan tajunnut että tapana on ripotella koko letka seisomaan omiin risteyksiinsä. Kuinka monta risteystä oli enää jäljellä ? Siitä ei ollut kenelläkään muulla tietoa kuin veturilla ja vissiin pukamalla, kai ?
Lisättäköön että veturi ei kasannut letkaa 25 metrin päässä olevalle pysäkille, vaan tienlaitaan heti risteyksen tuntumaan. Vinkki edessä olevasta pysäkistä tuli kyllä veturin takaa letkalaisilta
Oma ideani oli se että olisimme seisseet siinä pikkutiellä (missä ilmoitin veturille että letka on poikki) hetken ennen valtatielle menoa että muut ehtii perään, mutta hyvinhän se siinä valtatien pysäkilläkin meni. Itse en jaksa uskoa että risteyksessä ja bussipysäkin kohdalla olisi 100 km/h nopeusrajoitus ?
"Turkulainenhan" oli selvä tähti
mukava heppu, upea mopo ja joka vaivautui ajamaan turusta asti, moikkaamaan porukkaa treelle saakka, oli mukava tavata. Jos nyt lähiössä 30 km/h nopeudessa tapahtuikin rinnalle liukuminen, niin mitään vaaratilannetta siinä ei ainakaan heti takana ajaneena näkynyt (?).
Itse lupaan että jos koskaan vedän letkaa jossa on toispaikkakuntalaisia kavereita vierailulla, vedän takuulla letkan nimenomaan näiden ehdoilla, eli ottaen huomioon sen ettei vierailla ole paikkakuntatuntemusta, ja välttämättä kokemusta isoista letkoista. Enkä vedä reipasvauhtista lenkkiä 50 kilsaa tietämättä mitä takana tapahtuu. Jos se edellyttää sitä että saan kahvini jonon viimeisenä, niin näin sitten olkoon. Onhan ainakin mukavasti mahdollisuus jutella uusien tuttujen kanssa
Lupaan etten enää toiste meinaa aiheuttaa T-ajojen ensimmäisiä raatoja. Kiitos ja anteeksi.
ps. korostan ettei tässä kerrottu ole mikään "ainut oikea totuus", vaan ainoastaan se miten minä asiat näin ja koin, ja miksi toimin kuten toimin...