• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sveitsiläispariskunta suistui tieltä moottoripyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pale78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sveitsiläinen vuonna 1939 syntynyt mies menetti sateen liukastamalla nelostiellä moottoripyöränsä hallinnan Simossa Viantien kohdalla perjantaina aamupäivällä.
Mies oli matkalla paria vuotta nuoremman vaimonsa kanssa 1500-kuutioisella pyörällä etelän suuntaan.

Kumpikaan ei loukkaantunut ulosajossa pieniä nirhaumia lukuunottamatta.

Moottoripyörä vaurioitui kuitenkin niin pahoin, että pariskunta joutui jatkamaan Suomen matkailua vuokra-autolla.

Alkoholilla ei ollut osuutta ulosajoon.

-Tympeitä tollaset loman "pilaantumiset", onneksi selvisivät kuiten vähillä naarmuilla.

Tuo kohta nelostiellä on tosi vaarallinen.
Se on hassua, sillä tie on suora ja ainoa vaarallinen juttu ovat liittymät mökki/asuntoteille.
Siinä on tapahtunut lukemattomia yliajoja, peräänajoja yms.
Liekö se yllyttää liikaan vauhtiin vai mikä syynä, varokaa kuitenkin.

Hitsi kun meillä olis suomessa joku systeemi joka tommosessa tilanteessa tois heti muita alan harrastajia avuksi - oishan se turistillekin paljon helpompi kun läjä motoristeja kiirehtii apuun tuommosen jälkeen kuin että pelkästään virkavalta opastaa lähimmän puhelimen luo tai mikä pahinta, meille suomeen tullut vieras jää oman onnensa nojaan.

Sehän ei tarttis muuta kuin että on alueellisia "toimintajoukkoja" joille saadaan tieto esim. jonkun valtakunnallisen systeemin kautta minne poliisi ilmoittaa ensin. Aattele jos ittelles kävis vastaavasti jossain hornantuutissa niin miten kivaa se olis kun paikalliset mopoilijat tulis tueksi, opastaisi hotellin yms. yms.

Vai aattelenko liian hienosti/vaikeasti, tuli vain mieleen ??

Se on hassua, sillä tie on suora ja ainoa vaarallinen juttu ovat liittymät mökki/asuntoteille.
Itse ajelin tuota samaista tietä samaan suuntaan eilen illalla, ja kaatosateessa, tietty. Menomatkalla huomasin että sillä tiellä on paikkapaikoin inhoja pikiuria, eli railoja on paikkailtu sileällä 'liukasteella', jotka kyllä kuivalla kelillä huomaa helposti, mutta sateella ei välttämättä, ja varmaan ovat märkänä melkoisen liukkaita. Siinä sateessa olin huomaavinani ajoittain myös jotain muuta vaaleampaa töhnää, tosin se saattoi toki olla vain sivutieltä kantautunutta kuraa tms, jota rekat sun muut isommat ajokit leipovat uriksi märän tien pintaan.
Enivei, tuli heti mieleen että oiskohan tuo pariskunta vaan osunut vaikka ohitukseen lähtiessä johonkin liukumiinaan, öljyiseen kuoppaan tms. Hyvä ettei pahemmin käynyt.

Itse ajelin tuota samaista tietä samaan suuntaan eilen illalla, ja kaatosateessa, tietty. Menomatkalla huomasin että sillä tiellä on paikkapaikoin inhoja pikiuria, eli railoja on paikkailtu sileällä 'liukasteella', jotka kyllä kuivalla kelillä huomaa helposti, mutta sateella ei välttämättä, ja varmaan ovat märkänä melkoisen liukkaita. Siinä sateessa olin huomaavinani ajoittain myös jotain muuta vaaleampaa töhnää, tosin se saattoi toki olla vain sivutieltä kantautunutta kuraa tms, jota rekat sun muut isommat ajokit leipovat uriksi märän tien pintaan.
Enivei, tuli heti mieleen että oiskohan tuo pariskunta vaan osunut vaikka ohitukseen lähtiessä johonkin liukumiinaan, öljyiseen kuoppaan tms. Hyvä ettei pahemmin käynyt.
Se voip olla.Olisko se vaalea kura ollut sivuteiden päällystettä.Kalkkimaasta ajettua hienoa mursketta, josta lähtee pöly ensimmäisenä kesänä renkaiden matkassa kauemmaskin?
Liukasta se on sekin.
Tuttava asui juuri sillä pätkällä aiemmin ja sanoi, että niin monta kertaa oli tulla yliajetuksi.Ja jatkuvasti jonkilaisia kolareita.

Hitsi kun meillä olis suomessa joku systeemi joka tommosessa tilanteessa tois heti muita alan harrastajia avuksi - oishan se turistillekin paljon helpompi kun läjä motoristeja kiirehtii apuun tuommosen jälkeen kuin että pelkästään virkavalta opastaa lähimmän puhelimen luo tai mikä pahinta, meille suomeen tullut vieras jää oman onnensa nojaan.

Sehän ei tarttis muuta kuin että on alueellisia "toimintajoukkoja" joille saadaan tieto esim. jonkun valtakunnallisen systeemin kautta minne poliisi ilmoittaa ensin. Aattele jos ittelles kävis vastaavasti jossain hornantuutissa niin miten kivaa se olis kun paikalliset mopoilijat tulis tueksi, opastaisi hotellin yms. yms.

Vai aattelenko liian hienosti/vaikeasti, tuli vain mieleen ??
Kannatetaan
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif

...Onpas Wingistä lähteny maali...
Oispa hienoo kun ois saanu loppureissun ajaksi lainaan jostain vastaavan pyörän jonkin systeemin tai organisaation kautta, kuten jotkut ehdotti...
idea3.gif

Yks sadepäivä ajeltiin Säkylästä Euraan päin, tie oli kuin jotakin vaahtoa olisi levitetty, en sitten tiijä mitä oli ja oliko liukastakin.

Eräällä porukalla on semmonen käytössä, että kaikilla on lista keheen ottaa yhteyttä milläkin paikkakunnalla jos tulee lomareisulla tai muutoin ongelmia. Ei ehkä passaa näin isolle ja sekalaiselle joukolle.

Oon mä silti toivottannu aina tervetulleeksi XJR- ja FJ-harrastajat jos sattuvat liikkumaan täälläpäin, niin ja joitain muitakin.
biggrin.gif

Pitää kehittää sisäpiiri - heh...
Eikun ajatus olikin että joku org tai Smoto tai vastaava mobilisoi tämmösen touhun joka olisi kaikkien käytettävissä.

...Onpas Wingistä lähteny maali...
Oispa hienoo kun ois saanu loppureissun ajaksi lainaan jostain vastaavan pyörän jonkin systeemin tai organisaation kautta, kuten jotkut ehdotti...
idea3.gif
Oltiin taannoin kaverin kanssa iltalenkillä ja tien varressa seisoi motoristi apean näköisenä. Oli uusi ameriikan ihme jättänyt tielle ja matkaa lähimpään kylään oli muutamia kymmeniä kilometrejä. No, sanottiin kuskille, että seiso tässä, we'll be back. Haettiin auto ja kärry, vietiin "potato-potato" yhteen talliin seisomaan ja kuski oli onnellinen, pääsi jatkamaan matkaa autolla sinne "ralliinsa"

Eipä tullut tarjottua Hondaa tilalle. Ei pidä laatuun opettaa liian äkkinäiseti
biggrin.gif

En ollut minä, joka sitä apua sai...
Iin pohjoispuolella 12.7. parikymmentä motskaa ajoi ohi. Mulla oli punainen huivikin stongassa kiinni merkkinä avun tarpeesta.
Soittamalla parikymmentä puhelua ja odottelemalla aikansa kärrykyyti tuli kyllä hakemaan.
Sitä sanotaan, jotta kun on kännykät niin apua saa. Vaan eipä auta 800 kilsan päästä kotoa soitella kotiin apuja. Kyllä apua on lähempää saatava.
Toivottavasi seuraavaa kertaa siellä tien laidassa ei tule, mutta jos tulee, niin toivoisimpa jotta seuraavan kerran joku edes tervehtisi...
sad_orig.gif

En ollut minä, joka sitä apua sai...
Iin pohjoispuolella 12.7. parikymmentä motskaa ajoi ohi. Mulla oli punainen huivikin stongassa kiinni merkkinä avun tarpeesta.
Soittamalla parikymmentä puhelua ja odottelemalla aikansa kärrykyyti tuli kyllä hakemaan.
Sitä sanotaan, jotta kun on kännykät niin apua saa. Vaan eipä auta 800 kilsan päästä kotoa soitella kotiin apuja. Kyllä apua on lähempää saatava.
Toivottavasi seuraavaa kertaa siellä tien laidassa ei tule, mutta jos tulee, niin toivoisimpa jotta seuraavan kerran joku edes tervehtisi...
sad_orig.gif
Mikä yleismaailmallinen tunnus se huivi siinä tangossa on? Kokeilitko viittoilla kellekään ohimenevälle motoristille? En minä ainakaan pysähdy jos tienvarressa joku pyöränsä kanssa seisoo, olipa tangossa minkäväristä riepua hyvänsä. Jos kuski viittilöi siihen malliin, että olisi asiaa tai tarvis avulle, niin pysäytän kyllä.

Ennenvanhaan (ennen muovipyöriä
wink.gif
) se oli merkki avuntarpeesta....

Tosin tapana on kyllä pysähtyä kysymään ongelmista jos näyttää vähääkään siltä että niitä olisi. Huivin nähdessään sen pitäisi olla automaattista!

En oikein usko, että kaikki 20 ohiajajaa oli niin aloittelijoita (
wink.gif
) etteivät tunteneen yleistä tapaa näyttää avuntarpeen merkkiä.
Juu ja pakkohan siinä oli ruveta heilumaan, tosin samalla kun sain ekan pysähtymään, sain tiedon että apua olisi tulossa.
Ja kyllähän sitä kanssasisaret ja -veljet aivojakin saa käyttää. Jos seisoo huuli pyöreenä raaputtaen aivokoppaa keskellä ei mitään, lähimmälle huoltsikalle 20 kilsaa - niin voi sitä kysäistä tai ainakin hiljentää vauhtia.
peace  
nixweiss.gif

Minä olisin varmaankin kuulunut siihen aloittelijoiden joukkoon. Tosin eipä sitä ohiajaessa kovin paljoa tule pantua merkille mitä siitä tangosta mahtaa riippua jos kuski ei viittilöi tai makaa maassa. Pari vuotta sitten itseltäni loppui bensa harmittavasti bensa-asemien välille ja piti hommata kyyti seuraavalle asemalle ja sopivasti huitomalla kyyti irtosi melko pian. Vaikka olisinkin tuolloin tiennyt tuollaisesta huivisignaalista, niin en olisi pelkästään sen varaan jättäytynyt. Kyllä sitä avuntarvettaan voi minun mielestäni heti tuoda aktiivisesti esille.

Itse ajelin tuota samaista tietä samaan suuntaan eilen illalla, ja kaatosateessa, tietty. Menomatkalla huomasin että sillä tiellä on paikkapaikoin inhoja pikiuria, eli railoja on paikkailtu sileällä 'liukasteella', jotka kyllä kuivalla kelillä huomaa helposti, mutta sateella ei välttämättä, ja varmaan ovat märkänä melkoisen liukkaita.
Näin on. Tämä hölmöys on kyllä kopioitu "isosta maailmasta". Samaan idiotispiin, siis pikipaikkauksiin, syyllistyy saksalainenkin. Se pitäisi saada EU:ssa kriminalisoitua.
kaboom.gif

Back