• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

SV650 ensipyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Räkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä se on kiva pyörä! Oman hommasin tuossa 3 viikkoa sitten ja pari tuhatta kilsaa kurvailleena on makoisaa menoa! Eiku satulaan ja hanaa niin fiilistä löytyy!
033102beer_1_prv.gif

E: Aiiniiin, itellä on vanhempaa -99 mallia nakuna

Ja huoltaminen on helppoa, apuna mulla oli netistä löytyvä huoltomanuska, no problemo!

Tässä on monet puhuneet, että SV:ssä on löysä etupää. Onko siis vakiokeulalla epämukava ajella kaksipäällä?
Vääntöjen puolesta kuitenkin taitaa olla ihan mukava kyytsätä.

Sitten - onkos tässä olemassa jotain tiettyjä tyyppivikoja (vm. -03-) joita tulisi ottaa huomioon?

Itsellä ensipyöränä juuri tämä uudempimalli vm03. Mitään varsinaista tyyppivikaa ei pitäisi olla vaan pari ominaisuutta: nokkaketju pitää monesti ääntä koska kiristäjä on löysä (joku asiata paremmin tietävä voisi selittää paremmin), ja keula on löysä mutta itse olen pärjännyt sen kanssa yksipäällä ilman mitään ongelmia.

Omalla kokemuksella voin sousitella ensipyöräksi. Mukavan vääntäväkone joka on myös suht "tehokas" ja mukava mutkapätkillä. Sopii parhaiten rennon letkeään ajoon josta voi välillä poiketa mutkapätkille hauskanpitoon.

Peli on hyvä, varsinkin hintaansa nähden. Moottori on ihan paras tuossa kokoluokassa. Minulla oli vm2003 S-malli.

Keulaa on hyvä saada vähän jämäkämmäksi paksummalla öljyllä ja/tai jousten vaihdolla, ja teräspunosletkut sekä paremmat jarrupalat eteen ei myöskään haittaa. Vakiosatulassa riittää myös parantamisen varaa melkomoisen paljon, vakio on matkaajossa aika kamala. Tarvikevalmistajilta saa vaihtopenkkejä. Ohjaustangon korotuskaan ei haittaa jos tourinkia meinaa harrastaa.

Saakelin toimintavarmoja myöskin, oikein huollettuina. Jos lompuuki kestää, K7 mallissa on tuplatulpat ja täyttää Euro3, ainakin Vstromissa tippui myös kulutus K6-->K7 ihan selvästi (vanhakaan ei tosin ollut janoinen mutta uusi on tosi bensapihi). ABSitkin taitaa uusimpiin saada, ja ne on ilman muuta plussaa katuajossa. Eivät maksakaan Suzukilla kuin 500 erkkiä ekstraa, superhalpa henkivakuutus.

Minusta 4-pyttyiset kuten FZ6:t, Hornetit ja GSR:t tuntuu kovin hengettömiltä SV:hen verrattuna.

Tosta etupään löysyydestä sen verran et onko porukka säätäny esijännityksen piukalle niistä sinisistä muttereista etupumppujen päässä? Mulla ainakin vaikutti tosi sopivasti jäykkyyteen
smile_org.gif

Tässä on monet puhuneet, että SV:ssä on löysä etupää. Onko siis vakiokeulalla epämukava ajella kaksipäällä?
Vääntöjen puolesta kuitenkin taitaa olla ihan mukava kyytsätä.

Sitten - onkos tässä olemassa jotain tiettyjä tyyppivikoja (vm. -03-) joita tulisi ottaa huomioon?
Itsellä on -99 SV ja N-malli. Ensimmäinen pyöräni, ensimmäinen ajokausi, joten kokemusta ei ole hirveän paljon mihin verrata.

Mutta, itseä ei ainakaan ole haitannut etupään löysyys
nixweiss.gif
, en ole huomannut mitään erikoista mikä haittaisi ajelua. Kaksi päällä ajeltu ja ei mitään ongelmia. Ja eihän sen pyörän tarvitse kaksi päällä lähteä raketin lailla.
wink.gif

Itsellä pituutta ja massaa löytyy, mutta pyörä tuntuu sopivan itselleni kaikinpuolin hyvin.

Olen ollut erittäin tyytyväinen pyörääni, varsinkin kun ostin sen täysin sikana säkissä.
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif

Suosittelen edelleen. Olen käynyt jonkun verran kokeilemassa muita pyöriä, mutta en ole vielä löytänyt sellaista josta tulee samanlaiset fiilikset.
Ne äänet, ne äänet!
buttrock.gif

Esijännityksen kiristäminen vaikuttaa vain jouseen, ja kun pehmeys luonnehtii myös puristus- ja paluuvaimennusta, eikä niihin ole säätöjä, ei tuo jousen rukkaaminen hirveästi auta.

Astetta jäykemmän vaimenninöljyn käyttö voi hieman parantaa tilannetta. Tai hei, onhan näihin maailmalla vaihdeltu jopa kokonaisia GSX-R:ien keuloja etupamppuineen, jarruineen kaikkineen!

Joku joskus ihmetteli, että eikös sitten kantsisi ennemmin jo ostaa SV1000 - rahallisesti ehkä joo, mutta sitten jäisi paitsi tuosta laittelun hauskuudesta. Ja kyllä 650 tuollaisella keulalla olisi myös aika killeri laite!!

Jousituksestahan voi olla montaa mieltä.
Itse sain sopivasti progressivesuspensionin jouset eteen mallia progressiivinen ja uudet öljyt muuttui keula paremmaksi ja tukevammaksi.
Taakse löytyi eBaystä saman valmistajan taka pumppu sekin tosin progressiivisella jousella, mutta mm. paluuvaimennuksen säädöillä. Noilla muutoksilla jousitus parani kivasti ainakin kuskin vinkkelistä ja kyytiläisiä ei oteta kun taka penkki ja taka tapit on tallissa hyllyllä.
Teräspunos letkut eteen paransivat jarrujen tuntumaa kivasti.

Parhaimmillaan toi SV on mutkatiellä oikeella vaihteella ajellessa ei tarvitse jarrua hirveesti tempoo kun antaa moottorin kiihdyttää/jarruttaa sopivasti.

Mulla on ns. curvy eli SV650S -02 kaasareilla.

Minkälaisista hinnoista puhutaan näissä SV:n alustan parannusprojekteissa? Ja kun olette niitä tehneet, kannattiko eli kohtasko hinta/hyöty? Itsellä vakio SV650S -00 mallia ja olen ihan ok tyytyväinen kun en tiedä paremmasta. Pääasiassa pyrin ajamaan yksin, mutkaista tietä näkymättömiin
smile_org.gif
!

Jäykemmät jouset tai spacerit keulaan, tai jäykemmät keulaöljyt ei vielä paljon maksa, tietysti työtunteja tulee muutama, ellet sitten itse touhuile noiden kanssa. Ja teräspunosletkut eteen on myöskin vielä huokea muutos, se ainakin kannattaa tehdä.

Kokonaan paremman etujousituksen vaihto alkaa sitten maksamaan jo vähintään nelinumeroisesti, sama koskee jarrujen vaihtoa, eikä ole kokemusta tuommoisista niin en osaa sanoa, kannattaako. Veikkaisin, että kannattaa sitten, jos harrastaa esim. säännöllisesti rata-ajoa, kadulla niillä tuskin on kovin suurta merkitystä.

Ja jos laite tuntuu käteen sopivalta nyt, niin sitten ei ainakaan noin kalliisiin muutostöihin kantsi ruveta. Sitäpaitsi suurin osa meistä varmaankin huomaisi selvän eron vain silloin, jos pääsisi ajamaan vakiolla ja modatulla peräjälkeen.

Kiitos pecha.  
smile_org.gif
Taitaa noi vanhemmat SV650S mopot pyöriä hinnaltaan siellä n. 4000€ +/- jotain joten tuskinpa mitään tuhatlappusia kannattaa noihin muutoksiin sijoittaa. Eroja toki alustan muutoksilla varmaan saa, huomasin selvää parannusta niinkin normaaleilla "huolloilla" kuin eturenkaan vaihto ja rengaspaineiden tarkistus/korjaus. Eli jos hyvää saa paremmaksi vielä järkevillä kustannuksilla niin tottakai sitten..  
sport05.gif

Terve vaan kaikille.

Eka viesti tälle foorumille.

Kai tää tästä.

Kortin pitäisi ilmestyä taskuun ensiviikon aikana jos inssillä on sama näkemys ajotaidoistani kuin minulla.
Eli ekaa pyörää sitten mopoaikojen olen hommaamassa ja SV650S on väräyttänyt viisariani kovimmin.

Ummikkona olen liikkeellä ja 4000e olisi sijoittaa näin alkuun pelkästään pyörään, varusteet on jo hallussa.
Mitä mallikohtaista kannattaa ottaa huomioon kaupoille lähtiessä?
Mieleen tulee ainakin;
-onko isommat huollot tehty, eli millä km-lukemilla sveessä on nuo kalliimmat huollot ajankohtaisia
-paljon on liikaa kilometrejä, tuo kone taitaa kuitenkin olla niin pomminkestävä että kilometrejä kannata liikaa säikähtää?
-liikkeestä kalliimmalla vai yksityiseltä halvemmalla?

Nettimotossa näyttää haarukka lähtevän n. 3.5k€:stä, kannattaako noita hinnat-alkaen-malleja edes miettiä?

Kaikki hyvät vinkit käytetyn sveen ostoon ovat tervetulleita,

Nimimerkillä: "Nyt on mies mäessä ja haluaa sieltä suzukilla pois"

Moi,

Mulla oli SV 1.pyöränä - hyvä peli se on. Mun ex on näköjään yhä Frank Nymanin vaihdokkina, se jäi sinne kun lähdin Thunderacella pihasta.

Tuo on yksilönä hyvä, vaikka kilometrejä on kertynyt. Keula on huollettu ja jäykistetty. Kone toimii hyvin - varmaan hintaa saa tingattua lähemmäs budjettia tarvittaessa. Tuolla ajettiin avovaimon kanssa viime kesänä vähän matkaa jne. Kaikenkaikkiaan taisi tulla jotain 9tkm.. Ainoa 'vika' oli, että mulle tuo oli asennoltaan aika ahdas, pituutta kun on lähemmäs 190 niin ajoasentoa ei voinut paljoa vaihdella.

Vähän tuota tuli jo ikävä. Ukkosässällä tuntuu olevan kortinlähtö turhan herkässä.

http://www.motopalsta.fi/kauppiaat/Frank+Nyman+Oy/3/0/79047/0

t.Ville

Ittellä ollut sv650s viimeset 3 kesää ajossa. Erinomainen pyörä ajaa, varsinkin mutkapätkää. V2 jaksaa vääntää mukavasti ja oikealla putkella saa ne äänetkin kohilleen  
tounge.gif
Ollut huoleton peli ajella, ei ole tarvinnut jäädä tielle tms. Keula laitettiin ennenkuin olin ajanut sillä metriäkään, joten ei voi verrata alkuperäiseen. Nyt se on myynnissä nettimotossa , aika keksiä jotain muuta, tietäs vaan mitä...
confused_orig.gif

Ittellä ollut sv650s viimeset 3 kesää ajossa. Erinomainen pyörä ajaa, varsinkin mutkapätkää. V2 jaksaa vääntää mukavasti ja oikealla putkella saa ne äänetkin kohilleen  
tounge.gif
Ollut huoleton peli ajella, ei ole tarvinnut jäädä tielle tms. Keula laitettiin ennenkuin olin ajanut sillä metriäkään, joten ei voi verrata alkuperäiseen. Nyt se on myynnissä nettimotossa , aika keksiä jotain muuta, tietäs vaan mitä...
confused_orig.gif
No Kawana hommaa itselleen tietysti SV1000S:n, ehkäpä jonain päivänä pääsee siihen kiinni itsekkin..

Mitenkähän tuo SV:n madaltaminen onnistuis helpoiten? Löytyykö kotimaasta valmista sarjaa takapään pudottamiseen? Vielä jos joku on moisen homman tehnyt niin oliko isokin homma ja paljon tuli kustantaa....?

tounge.gif
confused_orig.gif
Pidäpä se nyt vielä 2 kuukautta, ni ostan sen sitten pois sulta.
tounge.gif

Siistissä kunnossa näytti olevan.
thumbs-up.gif

En ole madaltanut SV:tä, mutta muistaakseni ainakin Tuusmotorissa ovat tehneet kyseisenlaisia operaatioita moniin erilaisiin pyöriin, sieltä kannattaisi varmaan kysäistä.

Back