• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suzuki SV 1000S ketjujen vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SV1000S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin katjuratas paketin tuohon Suzukin SV 1000S malliin ja ketjut ovat päättymättömät. Kysymys siis kuuluukin kannattaako tuossa pyörässä perää purkaa, jotta saa ketjut paikoilleen vai ostaa lukko (ilmeisesti kyseisiin ketjuihin myydään vain niitattavaa lukkoa).

Mietin ketjujen vaihtoa itse, mutta jos päädyn vaihdattamaan nuo liikkeessä niin vaihtavatko liikkeet ketjut yleensä purkamalla takapäätä vai laittavatko lukolla?

Niin onko joku vaihtanut kyseiseen pyörään itse kutjuja ja kummalla tavalla tuon teki?

Olen irroittanut takapyöräni muista syistä eikä se ole mikään amerikantemppu. Biltemasta tai Motonetistä vaan semmoinen takahaarukan alle sopiva huoltopukki niin pysyy pyörä pystyssä. Eikse ketju mene sen takahaarukan yläpuolella kokoajan noin muuten et ei kai ketjua sen takia pidä katki saada...

Siinä vasta amerikantemppu onkin jos päättymättömän ketjun vaihdat irroittamatta takahaarukkaa kokonaan
biggrin.gif

Osta niittaustyökalu, vanha ja uusi ketju rälläkällä poikki, vanha pois, uusi tilalle, niittaus---> valmis

minä vaihdoin juurikin vessaan ketjut ja rattaat tässä kesällä. Minulla oli tosin aukinainen ketju minkä niittasin itse pistepuikkoa, vasaraa ja isoa lekaa vastineena käyttäen. Ainakin DIDin lukossa on tappien päissä sellaset kolot mihin puikon kärki uppoaa ja levittää sitä päätä. Kuulemma kymmenyksen (0,1mm) leviäminen riittää pitämään lukon kasassa. itse en tosin älynny ottaa mittaa ennen niittausta mutta muutama napakka lyönti per niitti on ainakin riittäny pitämään nuo kasassa viimiset 10tkm
smile_org.gif
. Sen lukon sivulevyn paikalleen puristamiseen löytyy ainakin stormilta näpsäkkä asiaa varten tehty puristin muutaman egen hintaan. Voi olla ilman oikeaa työkalua aikamoinen tappelu saada se levy paikalleen (ei sitten saa puristaa sitä liian tiukkaan vaan samanlevyiseksi kuin muutkin lenkit).

Niin ja eturattaan kiinnitysmutteri löysälle ennenkuin irrotat takapyörän. Saattaa nimittäin olla aivan tautisen tiukassa. Joku sopiva pehmustettu rautaputki tai puukappale takavanteen puolien välistä swingiä vasten pitää voimansiirron liikkumattomana. Huomasin että mikään harjanvarsi ei siinä kestä  
tounge.gif
. Takajarrukaan ei välttämättä riitä jos on kaveri sitä painamassa.

Mitkäs rattaat muuten hommasit. Mie otin 17/43 eli taaksen +3. 110 lenkkisellä ketjulla akselivälikin pysyi liki samana kuin vakiossa. Vakionahan noissa on 108 lenkkiset.

toimiihan toi leka hommakin niitatessa mutta kun kokeilee noita huippuja niin pari kertaa kävi mielessä että leviskö tarpeeks
biggrin.gif

No eihän ne tehot sun niittauksen päälle käy.
Kunhan tappi pysyy paikallaan...

joo se olikin 600gsxf mihin niittasin tolla leka hommalla ketjut,kulkihan se mittarin mukaan 220 muistaakseni ja siinä tärinässä tolla vehkeellä kävi mielessä että pysyykö se lukko paikalla
biggrin.gif
ei tarvi miettiä tommosia kun käyttää kunnon työkaluja

Kiitokset vastauksista! Taidan hakea niittilukon ja ostaa vaikka varoiksi niittaustyökalun, onpahan sitten olemassa tulevaisuudenkin varalle. Setissä tuli ihan vakio rattaat, eli niillä nyt mennään
smile_org.gif

Täytyykö kytkinkahva todella puristaa kiinni kumilenkillä kun irrottaa kytkinkoppaa rattaanvaihtoa varten? Tuntuisi että juuri noin sieltä tulisi mäntä ulos.

Muoks. Ei tullut mäntä ulos. Kahva nipparilla kiinni ja sylinteri irti.

Viimeksi muokattu:
Tuossa on se taika, että pohjaan painetulla kahvalla yhteys nestesäiliöön on poikki, joten työsylinterin mäntä ei pääse ulos. Itse aikanaan tuota tietämättä vedin sen nipparin työsylinterin ympäri, toimihan se niinkin. :paikallatuulee:

Back