• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Supersport renkaat 2014

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Testeistäkin kannattaa lukea parin eri lehden versiot ja katsoo onko yhteneviä kommentteja tai tuloksia, jolloin ne lienee totta. Lisäksi kannattaa painottaa omia ajotapoja ja -olosuhteita. Jos ajaa vain kuivalla ja joskus radalla niin tuijottaisin kierrosaikoja kuivalla. Joillekin tärkein ominaisuus on kestävyys jne. Esim. mulle ei märänkelin ominaisuuksilla ole paljoa painoarvoa kun vain kuivalla tulee ajettua. Sitten jos lopputuloksissa märänkelin ominaisuudet on vaikka 50% kokonaistuloksesta niin lopputulos voi vääristää tilannetta omaa ajelua kohtaan.

Mutta kyllähän nuo renkaat menee joka vuosi eteenpäin. Rosso Corsakin joku 4-5 vuotta vanha nyt.

Woe Helew***n kuustoista taas kun meinaa ollla valinnan vaikeutta. Rääräässä nyt PP3, jotka jo saattohoidossa ja seuraajat tarttis keksiä. Vähän olisi tarkoitus eksyä radallekkin jatkossa. Nyt on mielessä samat kuin nykyiset + Misukan Supersport, Dunloppi, ehkä tuo uusi Metzeler ja jopa Supercorsa SP. Mut ku ei osaa päättää. Hitto pitäis olla kolmet vanteet niin vois vaihdella kumeja ees taas. Ei kyllä tämmöiset testit helpota yhtää oloa, sanoisivat mieluummin että kaikki on kelvollisia...

MattiRK sanoi:
Woe Helew***n kuustoista taas kun meinaa ollla valinnan vaikeutta. Rääräässä nyt PP3, jotka jo saattohoidossa ja seuraajat tarttis keksiä. Vähän olisi tarkoitus eksyä radallekkin jatkossa. Nyt on mielessä samat kuin nykyiset + Misukan Supersport, Dunloppi, ehkä tuo uusi Metzeler ja jopa Supercorsa SP. Mut ku ei osaa päättää. Hitto pitäis olla kolmet vanteet niin vois vaihdella kumeja ees taas. Ei kyllä tämmöiset testit helpota yhtää oloa, sanoisivat mieluummin että kaikki on kelvollisia...

Niin ne onkin. Pitää valita ne, jotka takaa parhaat unet. (toisin sanoen uskot eniten)

MattiRK sanoi:

Kaikilla noilla kumeilla mennään vähintään keskiryhmän kärkipään vauhteja ja esim supersorsalla pärjännee nopean ryhmän puoleen väliin asti. Toisaalta sitten mitä rataisempi rengas niin sen huonommin se soveltuu esim. hitaaseen ryhmään. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä rataisampi rengas, sen enemmän lämpöä se vaatii toimiakseen optimaalisesti. Lämmön syntyminen sitten vaatiikin vauhtia. Lisäksi märkäpito ja pito kylmässä korreloivat yleensä melko hyvin. Eli laita ne mitkä soveltuu omaan vauhtiin, "liian hyvät" renkaat voivat olla ihan yhtä huono valinta kuin "liian tourinki" jos ajattelee renkaan pitoa. Esimerrkinä noista liian hyvistä renkaista on esim Dunlopin sliksien käyttö keskiryhmässä. Monet noita siellä käyttävät ja valittelevat, että rengas lipsuu. Lipsuminen ei ole mikään yllätys, koska rengas jäähtyy ajossa niin paljon, ettei se enää pidä.

Erittäin tyhmä kysymys mutta olkoon. Onko Misukan PP3 supersport-rengas?
Mä kun sellaisia aloin harkitsemaan seuraaviksi kumeiksi nykyisten heikossa hapessa olevien PR2 tilalle mutta mä en kyllä ole supersport. :blink:

Silver Bride sanoi:
Erittäin tyhmä kysymys mutta olkoon. Onko Misukan PP3 supersport-rengas?
Mä kun sellaisia aloin harkitsemaan seuraaviksi kumeiksi nykyisten heikossa hapessa olevien PR2 tilalle mutta mä en kyllä ole supersport. :blink:
Eikös tuo PP3 luokitella siihen supersport -luokkaan. Nämä nyt ovat meikäläisen kohdalla tosi mutu juttuja, mutta omassa pyörässä on PP3:t alla ja olen ollut tosi tyytyväinen. Nöyrästi kääntyy ja kestää kilometrejä samaa luokkaa kun tourinkikummitkin joita alla on ollut. On ollut niin kiva gummi että seuraatkin ovat todennäköisesti PP3:t.

Minkälaisia kilometrimääriä olette tehokkailla pyörillä ajaneet Misukan PP3:lla? Ja mikä on oma ajotyyli, tasakaasulla enimmäkseen vai agressiivisia kiihdytyksiä/jarrutuksia harrastava...???

En ole Michelineillä ajanut vuosikausiin ja aika lailla paljon tuo uusi PP3 kiinnostaa...

Karza sanoi:
Minkälaisia kilometrimääriä olette tehokkailla pyörillä ajaneet Misukan PP3:lla? Ja mikä on oma ajotyyli, tasakaasulla enimmäkseen vai agressiivisia kiihdytyksiä/jarrutuksia harrastava...???

En ole Michelineillä ajanut vuosikausiin ja aika lailla paljon tuo uusi PP3 kiinnostaa...

6000km nyt takana PP3:lla, pyöränä R1. On käyty muutama kerta radalla ajamassa kuumaksi, sekä pääosa melkoisen urheilullista mutkatie ajoa. Takana on keskellä noin 2mm uraa, reunoilla hieman enemmän. Eturenkaassa on pintaa jäljellä mallia reilusti:thumbup: Itse kyllä tyytyväinen ollut renkaisiin, niin radalla kuin kadulla. Crossipyörissä aina ollut misukat, eikä silläkään puolella ole tarvinnut pettyä. Seuraavat renkaat on myös PP3 jotka minulle tulee.

S1000RR + PP3, viime kesänä taisi tulla noilla jotain vajaa 4 tkm ja tälle keväälle nyt tonni, mutkatietä ja matkaa. Takasella ei tuhatta enää pääse, edessä pintaa ihan ok vielä. Ei noista nyt pahemmin moitittavaa ole löytynyt.

Lupaavaa. Juuri tuo PP3 tourinkigummia parempi kurvikäytös ja pito sekä kuitenkin kohtalainen kulutuksenkesto kiinnostaa. Tuo pyörä kun on sellainen että se oikein huutaa sportimpaa rengasta alleen.

Pistinpäs Michelin-miehelle hintatiedustelun sarjasta (olen rengasliikkeessä töissä). Vastausta odotellessa...

Oon ny ajanu reily kymppitonnin PP3:lla RSV4Factorylla eikä gummit ole vielä sakkorajoilla, tosin eturenkaan kuviossa on jo sellaista epätasaisuutta mitä eturenkaisiin tuppaa tulemaan.
On toimiva rengas katuajossa ja riittää mun vauhdille radallakin, tosin minäkin huomaan että pito ei ole yhtä hyvä kuin alkuperäisissa Supercorsissa oli.
Tosin kokokin (takana) on eri, pp3 on 190/55 kun 200/55 ei ole tarjolla kuin oikeastaan enemmän radalle tarkoitetuista rengasmalleista.
Olen noin yleensä ollut "Michelin-mies" mutta taidan suraaavaksi kokeilla Dunloppeja kun saan sellaiset sopuhintaan tutulta pajalta.
Muuten olisin seuraavaksi testannut Misukan Pilot Supersporteja, enemmän rata-ajoon suunnattu rengas kuin pp3.

Kiitos kommenteista, jos tuo PP3 menee takana reilun 5000 km se on hyvältä sporttikumilta ihan riittävä määrä. Bridgen uusi (viime kaudella) S20 kesti takana reilun 3800 km, pitoa oli kyllä kuin liimattuna...:):orgmp2: ...myös märällä...

Nyt on alla Pilot Power3, Pilot Road2 oli siis entinen rengas. Vasta alkulämmittelykilometrit on takana mutta pieniä huomioita on tullut jo tehtyä siitä miten tuo sportimpi rengas eroa touringista.

Plussia:
Jumaliste että kääntyy hienosti.
Näyttää hyvältä.
Menee isolla tielläkin kohtalaisen hyvin suoraan.

Miinus:
Wobblausherkkyys kasvoi helvetisti. Entisillä renkailla en ilmiöstä kärsinyt kertaakaan, nyt meinaa tulla ravistuksia isommissa vauhdeissa jos tiessä on pomppuja.

Ohjausiskaria taitaisi Bulu tahtoa nyt... Mutta kaiken kaikkiaan vaikuttaa oikean luontoiselta mun pyörään tuo PP3. :)

PB testas Rockinhamissa sporttirenkaita. Pyörä hieman laitettu +180 bhp Kawasaki 10R. Avut pois ja kuskina Jeremy McWilliams. Radan Brittein superbike-ennätys: 1.24.25.

Tässä tulokset:

Michelin Power Supersport: 1.36.11
Bridgestone S20 Evo: 1.34.26
Dunlop Sportsmart 2: 1.31.29
Metzeler Sportec M7 RR: 1.31.11
Pirelli Diablo Rosso Corsa: 1.29.68

Oliko noilla Dunlopeilla joku toinen nimi Amerikan puolella? Q2 mutta joka siis ei ole sama kuin Qualifier2. (Vai oonko taas ihan sekasin?)

JMH sanoi:
PB testas Rockinhamissa sporttirenkaita. Pyörä hieman laitettu +180 bhp Kawasaki 10R. Avut pois ja kuskina Jeremy McWilliams. Radan Brittein superbike-ennätys: 1.24.25.

Tässä tulokset:

Nyt alla Metzeler Sportec M7 RR ja olen kyllä todella tyytyväinen renkaisiin sillä niillä on hyvä tuntuma ajamiseen. Aivan eri luokan renkaat verrattuna Dunlopin Sportsmart 2 varsinkin radalla .

shyhander sanoi:
Oliko noilla Dunlopeilla joku toinen nimi Amerikan puolella? Q2 mutta joka siis ei ole sama kuin Qualifier2. (Vai oonko taas ihan sekasin?)

Eikös Q2 ollut sportsmart1 mut vähä paskemmat? Murica foorumilla jengi tilas euroopasta sportsmartteja ennenkuin sportsmart 2 tuli.
Halpoja noi Q2 ainaki on.

Oisko Q3 sit niinku "sportsmart2"?

Lowkku sanoi:
Eikös Q2 ollut sportsmart1 mut vähä paskemmat?

Mutta monet lyhenteli Qualifier 2 kirjoittaessaan virheellisesti Q2:ksi… Toi ekamainittu kai se tourinkityyppisempi kumi. Toi Q3 voi olla sit toi mitä sanoit.

JMH sanoi:

Tässä tulokset:

Korjataan tuo enkka. Ei siis ole BSB mopolla ajettu, vaan Thundersport-sarjan superbikella (slicksit siinäkin).

Linkki vielä sarjan tietoihin:

http://thundersportgb.com/index.php/classes-2014/thundersport-gp1

JMH sanoi:
Tässä tulokset:

Ymmärsinkö nyt oikein, että tuo testin power supersport on astetta rataisampi kuin saman valmistajan pilot power3 ?

Ja vastaavasti tuo rossocorsa on astetta katuisampi kuin supercorsa?

Eli jos pannaan osaava kuski puikkoihin niin ajeleeko hän 10 s parempia aikoja kun vastakkain on supercorsa vs pp3?

Entä korostuuko vai väheneekö renkaan merkitys jos tehoa kuristetaan sadasta viidestäkymmenestä sataan?

Back