Ajotarpeet on oikeastaan seuraavat:
- 50% yksin sorateitä ja huonosti päällystettyjä P-Pohjanmaan pikkuteitä
- 25% paremman puoliskon kanssa edellämainittuja teitä
- 25% leveämmällä asfaltilla työmatkoja ja siirtymiä
Eli valkokilpinen tai sellaiseksi rekisteröitävä pitää olla. Mitään pitempiä matkoja kakspyöräsellä ei ole suunnitteilla, mutta kertalaakista pitäis kuitenkin tankkaamatta semmonen 150-200km mielellään päästä. Reittejä kun ei tule huoltoasemien ehdoilla suunniteltua.
Melko tiiviisti on nettimotoa, tätä palstaa ja kurapyöräilijäfoorumia tullu nyt seurailtua ja oikeastaan muutama ehdokas on valikoitunut listalle:
- Husqvarna TE 410/450/610
- Husaberg FE 450/650
- KTM LC4 640
- Yamaha XT
Jos ei budjetti tulisi vastaan, ylivoimaisesti paras vaihtoehto kuvailemaasi käyttöön olisi Kotarin Super Enduro. Mutta useimmillahan meillä on rajalliset budjetit, joten ei siitä sen enempää.
Omien kokemusteni perusteella jättäisin pois kaikki ns. kisaenskat. Edes 530-Kotari ei ollut mukava joutuisimmilla sorateillä. Pienillä poluilla ja maastossahan tilanne on täysin toinen mutta ne eivät ilmeisesti ole listallasi kovin korkealla. En ole koskaan kokeillut, millainen joku FE650-Husaperi on, joten en osaa sitä sen enempää kommentoida. Mutta jätä suosiolla pois kaikki nykyaikaiset alle 600-kuutioiset. Vaikka niissä huipputehoja onkin, ne ovat mielestäni liian huudatettavia soratieajeluihin. Eikä niitä sellaiseen ole tehtykään vaan puunkiertoon.
Arvelisin, että joku LC-4 640 tai SXC625 voisi olla käyttöösi sopiva, mitä Kotareihin tulee. Vastaavista japsipeleistä itselläni on kovin vähän kokemusta mutta arvelisin, että esimerkiksi nykyaikaisesta XT:stä putkella ja kommanderilla saisi käyvän pelin tarkoitukseesi.
Minulla oli taannoin Jammun 700 Raptor, mönkkäri siis, ja siinä kone käsittääkseni on pitkälle samanlainen kuin XT:ssä, iskutilavuutta on vähän enemmän ja vaihteistoa on muutettu ainakin sen verran, että pakki löytyy. Laitoin siihen kommanderin ja oli ehdottomasti hintansa arvoinen, vaikkei aivan halpa osa olekaan. Olen joskus koeajanut vakio-XT:n ja silloin jäi sellainen tunne, että sen kone kaipaisi hiukan lisää terävyyttä. Mutta kone varmasti on hyvin huollettuna pitkäikäinen ja varmatoiminen, mitä ei välttämättä LC4-koneista täysin voi sanoa. Toisaalta, ne kyllä vievät pyörääkin sitten melko lailla eri tavalla.
Laitetaanpa oma lusikka tähänkin soppaan...
Nuo mainitut pyörät on varmasti melkosen kamalia ajella kaksi päällä! Tosin jampista ei ole kokemuksia.
Listalta puuttuu tuosta kategoriasta mielestäni yksi varteenotettava vaihtoehto, nimittäin Honda XR650.
Itse en välttämättä ostaisi ainoaksi pyöräksi mitään noista mainituista (jampista en osaa sanoa) JOS tarkoituksena on ottaa satunnaisesti emäntä mukaan.
Kannattaisi varmaan miettiä oikeen "kunnon" matkaenduroa, etenkin jos ajelut on pääasiallisesti rauhallista hiekkatiekruisailua ja leppoisaa mutkatieajelua.
Jos ajohalut vetää enemmän "urheilulliseen" ajoon ja räppäilyyn, niin silloin kyllä oikea pyörävalinta olisi juurikin joku tuollainen ns. kisamoto, vaikka sellaisessa ne 2-päällä ominaisuudet on sitten vielä olemattomammat...
Itselläni on kokemusta eniten juuri noista kisamotoista, sillä nuo painavammat ja tehottomammat laitteet ei vaan ole minun juttuni. Itse tykkään välillä ajaa (omasta mielestäni) lujaa kesällä pikkuteillä ja välillä radallakin, sekä talvella ajella joko pikkuteitä tai jäärataa oikeen niin kuin (omasta mielestäni) tosissaan.
Tuollaisella kevyellä kisapelillä pärjää hiekkatiellä mainiosti ihan katukumeilla, vaikka vauhti nousisi hieman kovemmaksikin.
Metsään sileillä renkailla sitten taas ei kannata lähteä, se on ihan eri maailma.
Nopeus metsäteille noissa vehkeissä kyllä pääsääntöisesti riittää ihan siinä missä noissa isommissa ja painavammissakin vehkeissä.
Voimaahan noissa kisapeleissä on pääsääntöisesti enemmän kuin isommissa ja painavammissa peleissä ja sitä on mukava käyttää pyörän ketteryyden takia, eli siitä tulee harhaluulo, että pyörää "pitää" huudattaa.
Niin ainakin luulisin?
Huollontarve noissa kisapeleissä on tietysti hieman suurempi, mutta ei se minua ainakaan ole haitannut, sillä öljynvaihtoon menee aikaa noin 10min. ja öljyjä menee reilu litra, eli kalliiksi perus öljyhuolto ei tule.
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja saattaapa joku olla kiinnostunut jopa tyttären isoveljestä.
Siksi noita pyöriä on monenlaisia, että jokainen löytää varmasti itselleen parhaiten sopivan pelin.