• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Supermoto vs Katupyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Kotka
Tälläinen asia häirinnyt minua nyt sitten pidemmän aikaa (kokeilin haulla mutta vastaavaa aihetta ei löytynnyt).

Eli löytyykö tältä foorumilta sellaisia jotka ovat vaihtaneet katupyöränsä Supermotoon/valkokilpienduroon tai toisinpäin.
Itse jos saisin päättää ottaisin smoton toiseksi pyöräksi mutta eipä ole tulot niin hyvät että siihen mahdollisuus olisi.

Kertokaa mielipiteet/kokemukset puolesta ja vastaan.

Painin tässä just tuon ongelman kanssa.. Mieli halajaa smotoa, ja päivä päivältä alkaa tuntua enemmän siltä että vois kyykky vaihtua smotoon. Taloudellisen tilanteen mukaan vois sitten hankkia radalle 600cc kyykyn, jos vielä tekee mieli kun smotoiluun pääsee kunnolla sisälle..

Harmillista on, ettei tuttavapiirissä pahemmin löydy noita vekottimia.. Mopolla kikkailu on aina mukavampaa porukassa..

Painin tässä just tuon ongelman kanssa.. Mieli halajaa smotoa, ja päivä päivältä alkaa tuntua enemmän siltä että vois kyykky vaihtua smotoon. Taloudellisen tilanteen mukaan vois sitten hankkia radalle 600cc kyykyn, jos vielä tekee mieli kun smotoiluun pääsee kunnolla sisälle..

Harmillista on, ettei tuttavapiirissä pahemmin löydy noita vekottimia.. Mopolla kikkailu on aina mukavampaa porukassa..
Juuri tuon takia haen valaistusta tältä foorumilta.
Omat syyt kuumeeseen listaan tähän

1.Nopeurajoitukset eivät yksinkertaisesti ole tehty kyykyille (ajokortti pakollinen työssä).
2. Metsääkin sopivasti ympärillä.
3.Työn takia ajan todella vähän kadulla.
4.Kadulle kuitenkin joskus päästävä
5.Keuliminen on kivaa
6.Tuolla pyörällä voisi harrastaa sekä maasto että katuajoa.
7.Kyykkyjä joka toisellä jätkälla ja ei porukka enää muuta tee kun vertailee kyrpää hevosvoiomilla ja jollain masterbike testeillä
8.Vakuutusmaksut
9. Vaihtelu virkistää.
10. HINTA!!

Toki Smotot on hieman mopon oloisia ja näköisiä
tounge.gif

Mutta! JOS vaihdan niin kuin moni teistä on esim kyllästynnyt laitteeseen muutaman tuhannen kilsan jälkeen ?

no siinä oli 10 syytä puolesta. Performance Bike luetteli 7 syytä vastaan.

Muistankohan ne oikein..

1. teho. Supermoto on kertakaikkiaan liian tehoton. Maantie on tuskaa ja suorat liian pitkiä.
2. huollon tarve. 1000km huoltovälit
3. epäluotettavuus, huolimatta tiukoista huoltoväleistä, motti poikii ennemmin tai myöhemmin.
4.epämukavuus, satula on kapea ja mukava kuin teräs tangat.
5.monikäyttöisyyden puute. Ei voi kyytsätä yms.
6.tank range. Bensatankki ei riitä mihinkään.
7.hinta. Kunnon supermoto maksaa samanverran kuin moni iso pyörä. esim ison banditin saa hyvä moton hinnalla.

Mutta onhan niissä puolensa. Toisaalta jos haluat hiekkatie ominaisuuksia, niin motorengastusta ei tarvitse. Hommaa enska, se on ihan hyvä kadullakin.

Itse olen pikkuhiljaa kallistumassa DRZ400SM:ään juuri tuon huoltovälin ja hinnan vuoksi..

Kyllästymisestä en tiedä, mutta ei vaihtopäätös varmaankaan tarkoita että sillä pitää ajaa koko loppuelämä
tounge.gif
Vaihtelu virkistää aina, ja eri pyörätyyppejä on terveellistä kokeilla.

Itse olen kallistumassa KTM LC4:n suuntaan koska ei se 5000km huoltoväli nyt niin kauhean tappava ole sillä sen verran tulee suurinpiirtein kilsoja kaudessa jos ei nyt mitään reissua ala heittämään

5000km on ihan normaali huoltoväli.. Noissa kisavehkeistä muunnetuissa peleissä saa öljyt vaihtaa ja venat tarkistaa muutaman sadan kilsan välein
sad_orig.gif

Teillähän on molemmilla kalliit katupyörät... Vaihtakaa ne halvempiin ja sitten moto lisäksi. Vaikkapa joku 2-kilpinen kusiainen katupyöräksi ja joku käytetty moto, niin kummassakaan ei tarvi välttämättä kaskoa ja ei voi vakuutusmaksujen suuruuttakaan valitella.
thumbs-up.gif

Näin helppoa se on. Kysykää vaan jos on jotain muitakin ongelmia, niin ratkaisen samalla nekin.
tounge.gif

Supermotoista en voi sanoa mitään,kun ei ole kokemuksia(samannäkösiä vehkeitä pyörii 50cc koneella) mutta enduroa voin suositella. Suiza dr 650:ssa on huoltoväli 6000,tankki 20 l, nopeus riittää moottoritiellekin(tosin ajo on  
033102ass_1_prv.gif
) voit ajella samoja teitä kun katuvehkeilläkin, mut voit myös poiketa aika surkeillakin teillä rypemässä. Mielestäni ykspyttysen äänet ja vibrat tuo kivan fiiliksen ja  
biggrin.gif
. samaa mieltä on ollut jokanen,kun on testannut tohtoria. Naama on ollu leveessä hymyssä koelenkin jälkeen ja tiliotetta on alettu katselemaan sillä silmällä. No, kai toi superikin ihan kiva vehje on jos ei paljon metässä ajele.  
sport05.gif

Jos ei jatkuva remppaaminen ja öljyjen vaihtelu kiinnosta ja haluaa ajaa motolla joskus pidempää matkaakin, niin tuommonen MZ baghira on ihan hyvä vaihtoehto. Siinä on jammun pomminvarma 660-kone ja WP:tä ja marzokkia alustassa...

Tossa kuvassa on mun vanha jonkun verran rakenneltu pyörä. Vakiona se on aika hirveän näköinen vessa...

Niin oikastaan nyt sitten takaisin vertailuun jos sellaista nyt järkevästi pystyy tekemään.

Wannabemodet iskee!!
baaa.gif
Okei, meni varmaan väärään paikkaan... Meinasin kyllä laittaa sen eka tuonne toiseen threadiin, mutta sinne ei pystynyt liittämään kuvaa jostain syystä
nixweiss.gif

LC4:ssä 5000km huotovälit - ei ole ongelma minulle. Bandiitin vaihdoin Dukeen enkä hetkeäkään ole katunut - japsipyörät ovat kestävämpiä, mutta tuollakin on pärjätty.

En ole koskaan nähnyt suoran tien ajamista minun juttuna moottoripyörällä - ellei aja helvetin kovaa. Kortin säilymisen kannalta vaihdoin supermotoon ja ajamisen ilo on moninkertaistunut.

+ Keveys
+ Mutkaominaisuudet
+ Kikkailu on helppoa
+ Jos kaatuu - ei ajokausi lopu siihen
+ Kaupungissa ehdoton
+ Voi ajaa huoletta rotvallin yli / oikaista liikenneympyrän kukka-asetelman yli (hyi-hyi) tai poistua vaikka ojan kautta ruuhkista.

- Moottoritiellä / moottoriliikennetiellä tuo on paska laite.
- Pieni huippunopeus, jos mieli tekee pari kertaa kesässä tempaista yli 200 mittariin, niin tuolla se ei onnistu.

Heinäkuun alussa viimevuonna sain mopon liikkeestä, nyt on 13000 km nakkikioskipyöritystä takana (kolme kertaa olen pienen matkan moottoritiellä ajanut)

Ensi vuonna tarkoitus olisi vaihtaa "kunnon supermotoon" = kevyempi & tehokkaampi. (piilomainontaa, Duke II myytävänä)

1. teho. Supermoto on kertakaikkiaan liian tehoton. Maantie on tuskaa ja suorat liian pitkiä.
2. huollon tarve. 1000km huoltovälit
3. epäluotettavuus, huolimatta tiukoista huoltoväleistä, motti poikii ennemmin tai myöhemmin.
4.epämukavuus, satula on kapea ja mukava kuin teräs tangat.
5.monikäyttöisyyden puute. Ei voi kyytsätä yms.
6.tank range. Bensatankki ei riitä mihinkään.
7.hinta. Kunnon supermoto maksaa samanverran kuin moni iso pyörä. esim ison banditin saa hyvä moton hinnalla.

Mutta onhan niissä puolensa. Toisaalta jos haluat hiekkatie ominaisuuksia, niin motorengastusta ei tarvitse. Hommaa enska, se on ihan hyvä kadullakin.
hahah.. epämukavuus, tank range, monikäyttöisyyden puute, huollontarve, epäluotettavuus.

mitä saatanan goldwing ominaisuuksia jossain motossa pitäisi olla, ne on huligaani vehkeitä, eikä mitään v*tun matkasohvia.
tounge.gif

ja motoilla vedellää kaupungissa, joten noi suorat ei oo ongelma, pitäisi kattoo vähän ympäristöäkin mihin tarkotukseen hommaa vehjettä.

Eli noista allekirjottaisin vain hinnan, muut on goldwing kamaa ja tehon puute tarkoittaa väärää ympäristöä
biggrin.gif

Mikäs lehti se olikaan joka vertas niitä "uusia" -04 1000cc? Siinä oli haukuttu jossakin niistä 4 pyörästä MATKATAVAROIDEN TILAA tai jotain?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
?
biggrin.gif

No, jos rakentaa itse superin, niin voi valita hiukan ominaisuuksissa, kuten esim. tankin tilavuus, jättää Dr750;een alkuperäisen, niin pääsee tosi pitkälle. Ja satunnaista reissaamista varten on esim. TOURATECILLA pikakiinnitteinen tuulilasinpalanen.

noista itserakennetuista motoista on oma näkemys se, että vertasin omaa dominaattoria kaverin supermoto lc4:seen. Se pieni eturengas ei auta juuri mitään. Kun ei ne kuitenkaan kulje niin paljon, että hyrrävoimat olisi ongelma, joten 21" enska etuvanne on ihan ok, valitsemalla sopivat renkaat saa ihan riittävät ominaisuudet mikroautoradallekkin ja 21 on parempi hiekkatiellä. Keulaputkia voi pudottaa, niin saa nopeemmaksi ohjausta, oikeastaan etujarru se enskan ongelma on. Itse päivittäisin etujarrulevyn supermotoluokkaan, mutta pitäisin 21:sen eturenkaan. Ajelin dominaattorilla ahvenistollakin, eikä siinä ole mitään ongelmaa.

Painavia noista tulee kun enskasta rakentaa, mutta on siinäkin puolensa, kun on vanha raskas kone, joka kestää ja on edes 3000km huoltoväli.

Olen aika varma että supermotolla loppuis ajaminen aika nopeasti kun ei kiinosta keulimiset sun muut paskan temppuilut yhtään
033102ass_1_prv.gif

Kun ei ne kuitenkaan kulje niin paljon, että hyrrävoimat olisi ongelma, joten 21" enska etuvanne on ihan ok, valitsemalla sopivat renkaat saa ihan riittävät ominaisuudet mikroautoradallekkin ja 21 on parempi hiekkatiellä. Keulaputkia voi pudottaa, niin saa nopeemmaksi ohjausta, oikeastaan etujarru se enskan ongelma on. Itse päivittäisin etujarrulevyn supermotoluokkaan, mutta pitäisin 21:sen eturenkaan. Ajelin dominaattorilla ahvenistollakin, eikä siinä ole mitään ongelmaa.
Menee vähän OT, mutta nakkien takiahan noihin motoihin just vaihdetaan ne leveämmät 17" vanteet. Vai saako nykyään johonkin 21" ja 1.5" leveeseen vanteeseen kunnon ratakumeja tai taakse johonkin 2.5" leveeseen vanteeseen?

Täytyykin ens vuodeks laittaa jotku kunnon rata slicksit kadulle, laite on muutenkin niin outlaw, että ei tunnu missään
smile_org.gif
Prkl kun menin polttamaan ihan bränikän diablon, piti ajaa sillä vielä ens vuosikin
sad_orig.gif

Back