jaulis sanoi:
Jaa, kyllä minä sen fefen taas ottaisin riemusta kiljuen, vaikka sellaisenkin jättää taakseen lähes joka asiassa vaikka onnettomalla japanilaisella muovikotterolla...
M-bemmit taas on hyviä juurikin sellaisina rauhallisina matkalehminä. Hieman kuin SMC-kottaraiset motoina.
Itse olen ajanut ja omistanut joitain 690, 990 ja 1190 kotareita.
Kaikki hauskoja laitteita, ehdottomasti hauskin soratie, metsätie ja kaupunki käyttöön ollut 690. Jos ajettava tienpinta on päällystetty ja matkaa kertyy yli 200 km / päivä on valinta helposti jokin 990 koneellisista.. jos taas mennään radalle niin 1190 on siellä ihan eri luokassa kuin kaksi edellä mainittua.
Jos taas haluaa kevyen enskan / crossin, niin ostaa sellaisen sitten erikseen. Ne EI sovi tuohon kaupunki kikkailuun tai edes sen 100 km asfaltilla ajeluun. Kiva käydä kirkkonummelta tankilla kivenlahdessa ja vaihtaa reissun jälkeen öljyt ja huomata, että tankki on taas tyhjä..
Tällä hetkellä itseltä löytyy 690 Enduro ja 1190 RC8R Track. SuperDuke sai siirtyä RC8R edestä pois, kun ei sillä enää kadulla tullut paljoa ajeltua ja itse lähti ennemmin 690 Endurolla ajelemaan. Voi olla, että talliin eksyy vielä 250 4T tai 300 4T kottarainen krossi ja harraste enska käyttöön jossakin välissä, ken tietää.
Mutta 690 Enduro + motovanteet on ihan päällikkö laite makkaranpaisto enduroon, satunnaiseen lyhyen matkan reissailuun ja kaupunki ajoon ja jopa kevyeen smoto leikkimiseen.
Ennen tuon enduron ostamista kokeilin seuraavia pyöriä:
- Husqvarna 250 4T (kiva metsässä ja polulla, mutta paska asfaltilla. Hyvä että jaksoin korttelin kiertää)
- Husaberg 650 FE (julmetusti tehoa ja ääntä, mutta huoltovälit ei kiinnostaneet)
- KTM 530 EXC (todella kiva laite, olisi ollut vakava vaihtoehto 690 endurolle, huoltovälit tosin vähän huoletti)
- KTM 450 EXC (sama kuin yllä, ehkä jopa parempi yleispyörä krossiin, enduroon, soratielle jne)
- F 650 GS (liian painava ja huono alusta)
- F 800 GS (aivan liian painava, mutta parempi alusta kuin 650 GS)
- KTM 690 SMC (pintakova alusta, mutta julmetun hauska laite)
690 Enduroon päädyin, kun sain kaksilla vanteilla ja SMC olisi ollut liian likellä 990 SuperDuken käyttöaluetta. Freeride 350 voisi olla kans jännälaite, mutta sekin on taas kompromissi pyörä
-Matti