• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Superfastilla vai ei?

Toukokuun lopulla olen aikeissa tehdä noin viikon reissun mamman kanssa Saksaan. Ennen kuin Superfast muutti aikataulujaan oli kuvio suurin piirtein selvä.
- ti 23.5 illaksi Hyvinkäältä Hankoon
- ke 24.5 iltana ”ihmisten aikoihin” n. 20 Rostockista etelään ( ja mitähän reittiä kokeneemmat suosittelevat? Näyttää ainakin Google Earthin kuvien perusteella kovasti yksitotiselta tienoolta…)
- yötä jossakin Parchim – Dannenberg –seudulla
- seuraavana päivänä eli torstaina tavoitteena päästä Lindlariin (hieman Kölnistä itään)
- paluumatkalle noin Luxembourgin rajalta kohti Rostockia piti lähteä sunnuntaiaamuna ja olla Rostockissa tiistain aamulaivalle, joka nyt sitten muutettiinkin lähtemään jo klo 05.
Aikataulu ei siis ole mikään ylettömän haastava, joten pienempiäkin teitä voisi hyvin ajella ja sitä paitsi mamma ei kumminkaan päästä autobahnilla kokeilemaan kelaako LT kahden kuormalla parisataa eli ei…  
blush.gif

Kysymykseni siis ovat:

a) onko ajallisesti järkeä mennä Ruotsin kautta, jos lähtöaika kotoa on sama eli ti-iltapäivä? ( ja sitten lautoilla Trelleborgista tms.)
b) Onko Rostockista etelään mennessä mitään ”maisemareittiä” vai onko ex-DDR:n alueelta vain viisainta hankkiutua pois asap? Niin, ja nythän se Superfast saapuisi Rostockiin vasta klo 21:00, joten mihin asti sitä ehtisi hämärän / pimeän tullen kaahata yöpymään…?
c) Mopolle sopiva (maisema)reitti Kölniin?
d) Olisiko kellään koettua / ajettua ei-autobahn-reittiä sieltä Luxembourgin tietämiltä Rostockiin ( jos sitten sillä Superfastilla ylipäänsä on järkeä mennä…)

Kiitoksia etukäteen

t. pozo

062802moto_prv.gif

luxemburgista moselia pitkin viinitarhoja vilkuillen,jokunenen linnakin matkalla, kaunista on mammakin tykkää

Superfast’in järkevyys on todella kyseenalainen –pitkälti mainitsemistasi syistä. Typerintä on tulla satamaan klo 21.

Ruotsi on h..tin hyvä ajaa: liikennekulttuuri ja tiet, mutta mikäli olet jo sen lenkin heitäny, niin boring. Ajallisesti useimmat sanoo sen hakkaavan laivan. Seawind vie halvalla hurreihin.

Trelleborgin lautoilla on vekkulit aikataulut. Aina on jääny menemättä aamu-unisuuden vuoksi. Tanskan kautta on helpompi kiertää ja esim. Rodbyn reitti on nopea.

Jos päädyt Rostockiin jompaankumpaan suuntaan ja haluat rauhallisia teitä, valitse Wismar’in suunta. Tsekkaa tie 105 ja 209…

Meen ny ittekkin toukokuun puolessa välissä Rostock'ista kohti Berliiniä, tosin sen ohi, kohti Dresdeniä. Tylsää se on seuduks. No Magdeburg’ia on jaksanu joskus katella. Siitä vaan pääsee sutjakkaan kohti Prahaa ja vielä keväällä voi olla kylmä.

Superfast’in hylkäsin minäkin…
062802moto_prv.gif

Ruotsi on h..tin hyvä ajaa: liikennekulttuuri ja tiet, mutta mikäli olet jo sen lenkin heitäny, niin boring. Ajallisesti useimmat sanoo sen hakkaavan laivan.
Ja jos ei ole tulenpalava kiire, voi Ruotsin läpi ajaa useampaa reittiä, esim. itärantaa alas. Itse olen käyttänyt sitä sekä mennyt Vätternin länsipuolelta, kertaalleen menin Vänernin etelärantaa Göteborgiin ja sieltä lautalla Frederikshavniin ja Tanskan länsirantaa alas. Moni ei vain tunnu haluavan viettää yhtään ylimääräistä minuuttia pohjoismaissa.

Ja jos ei ole tulenpalava kiire, voi Ruotsin läpi ajaa useampaa reittiä, esim. itärantaa alas. Itse olen käyttänyt sitä sekä mennyt Vätternin länsipuolelta, kertaalleen menin Vänernin etelärantaa Göteborgiin ja sieltä lautalla Frederikshavniin ja Tanskan länsirantaa alas. Moni ei vain tunnu haluavan viettää yhtään ylimääräistä minuuttia pohjoismaissa.
Tota sun viimeistä en ole koskaan mennyt, itäreitin kyllä. Trelleborgiin on yllättävän paljon matkaa. Oltiin silloin customeilla, eikä kuitattu siivua ihan päivässä.

Ruotsi on ihan ok matkareitti, jos ei oo sahannu sitä useempaa kertaan. Sit se rupee nyppiin
lookaround_orig.gif

Kiitoksia kaikille tähänastisista kommenteista.
Selvennyksenä sen verran, että ei oo Ruotsi läpikään kaahattu mitenkään kyllästymiseen asti. Näyttäisi tuo Tukholma -Trelleborg väli olevan noin 720 km:n luokkaa.

Ei se matkasohvalle mikään paha siivu olisi, mutta ongelmaksi saattaa muodostua mamman oikea polvi, joka ei ole vielä ihan kunnossa lokakuisen auton allejäännin jälkeen. Se saattaa ruveta vihoittelemaan pitkästä istumisesta, joten täytyy vielä ihmetellä tuo Finnlinesinkin Travemünde -vaihtoehto. Harmi, ettei niillä vielä ole niitä nopeita laivoja käytettävissään. Vasta kuulemma heinäkuusta...

Katsellaan ja kuunnellaan kevättä. Sehän tulee ihan kohisten...
veryangry.gif
vooihan vinetto. Viime vuonna oli jo tälle päivälle ehdittäessä pari tonnia takana....

t. pozo  
062802moto_prv.gif

Itselleni Ruotsin läpiajo ei ole vaihtoehto, koska firman piikkiin menee laivaliput. Olin jo varannut Superfastille siten liput, että saapuminen Rostockiin aamulla. Peevelit sitten muutivat yritysoston myötä aikatauluja siten että vaihtoehdoksi olisikin tullut myöhäinen ilta saapuminen, eli ei kiitos. Liput vaihtui Finnlinesille, mikä kylläkin hidasta (2 yötä laivalla), mutta eka yö sit dokataan ja toka nukutaan, pääasia ettei tarvi heti ekaksi Saksassa majoituspaikkaa etsiä.

Saksassa tietty pitää kyläillä Louisilla yms.

Nürburgring on tarkoitus myös ajaa muutamaan kertaan, siitä sitten Mosel jokilaaksoon ja myös se Romantic Strasse pitää kokeilla *clicks*

Superfastin aikataulu muutokset aiheutti meikäläisellekkin matkasuunnitelmien muutoksen. Tarkoitus oli käyttää lauttaa mennen tullen, mutta nyt paluu taitaa olla Puolan ja Balttian kautta, vaikka mielestäni Puolan liikenne on p*****stä, mutta itäpuolen tiet ovat vielä kuulemma suht rauhallisia.
Saapuminen on tosiaan klo 21.00 eli enää ei ehdi Berliinin kulmille eka yöpymiseen, kannattaa ehkä jäädä Rostocin kaupunkiin.
Jotenkin järjettömän tuntoinen tuo paluu aikataulu, laivaan pääsee joskus illalla mutta lähtö 05.00 ei oikein mene kaaliin että miksi näin.

Eihän Ruotsin läpi ajaminen paha ole, vähän alle 6 tuntia. Lisäksi toinen moottoritiettömättömistä pätkistä näytti olevan rakenteilla moottoritieksi, toinen on suurelta osin ohituskaistallista, joten rekkojen tai asuntovaunujen taakse ei tarvitse jäädä viipyilemään.

Itäreitti on jonkun verran pitempi, mutta paljon hitaampi. Erityisesti Blekingessä tie on paikoitellen erittäin hidas (mutta kaunis).

Vinkki tylsyyden vähentämiseksi: muistele mikä ...köping tulee seuraavaksi; oliko se Lin-, Ny-, Jön- vai joku muu -köping.
biggrin.gif

Älkää unohtako uusia finnlinesin laivoja !
ja pyörä on vielä ilmainen (edellyttää SMOTO jäsenyyttä)
biggrin.gif

Jos laiva on noin myöhään Rostockissa, niin kannattaa ehdottomasti harkita autozugia (autojunaa). Esim. Rostock-Frankfurt, matkaa yli 700km maksaa kahdelta hengeltä sänkyineen ja aamupaloineen 152€. Ei mikään paha hinta, kun toinen vaihtoehto on viettää yö Rostockissa ja matkustaa seuraavana päivänä satoja kilometrejä tod.näk. autobahnia. Muistaakseni juna taisi lähteä joskus klo 22.00 tjsp Rostockista, en jaksa nyt tarkistaa.

edit: Tarkastin sittenkin. Lähti 21.10.. ei taida ehtiä.
nixweiss.gif

Vaihdettiin kans superfast, sea windiin ja ajo Ruotsin läpi kohti Saksaa. Ollessamme välillä Hampuri-Hannover on superfast vasta satamassa ja olemme säästäneet (4 henk+2 mopoo), pelkällä menomatkalla 458€. Kyllä sillä juurikin bensat saa ja ajaa 2 pv motaria suuntana Dolomiitit.
Yötä ajateltiin olla Etap-hotellissa (edullinen pääteitten varrella). Löytyy Googlesta

kaboom.gif

Tohon Etap-hotelliin vaan mielipiteenä että motarilta veks ja lähimpään kylään: ei tarvi paljoo rahaa enempää laittaa kun saat huoneen gasthausista, tasoltaan ihan eri luokkaa ja viihtyvyystaso jo moninkertainen.
smile_org.gif

Ja palvelut juoma ja ruoka löytyy läheltä, yleensä samasta talosta. Itse ihmettelen porukoiden intoa käyttää Etap- ym. halpispaikkoja, on sen verran karua(olen 1 kerran yöpynyt enkä enää yövy)mestaa, ei vastaa mun mielikuvaa lomamatkan yöpymispaikasta. Mut jokainen tyylillään, ilmanmuuta.
tounge.gif

Sorry, tämä on vasta ensimmäinen viestini tänne, mutta jostainhan sitä pitää lähteä liikkeelle. Pitkään olen sivuja seurannut ja lukenut, jo ennen ensimmäisen pyörän hankkimista. Nyt on tallissa Varadero ja viime kesänä tuli ajeltua 15 tkm eli vuoden verran sivustoja on tullut seurailtua suhteellisen tiiviisti. Paljon täältä on löytynyt neuvoja, kiitos kaikille niistä. Erityisesti olen viime aikoina ollut kiinnostunut mp-matkailusta eurooppaan, ehkäpä ensi syksynä saan kirjoittaa tänne oman matkakertomukseni euroopan matkalta. Mutta sitten asiaan.

Voihan se olla puuduttavaa ajaa Ruotsin läpi, mutta ajatelkaa ajaessanne, että olette lomalla, silloinhan se on ihan se ja sama, missä olette !

Itse nautin ajamisesta missä vaan - siis vasta viime kesänä ensimmäisen pyörän hankkineena - varmasti nautin ajamisesta jopa Ruotsissa. Kotilolla olen lukuisia kertoja Ruotsin läpi ongelmitta ajanut, miksi en siis mopollakin.
Ja mieluummin pyörän päällä satulassa kuin laivalla tylsistyneenä.

Näitä orgin sivuja tiiviisti seuranneena on tullut selväksi, että superfast ei todellakaan ole mikään edullinen vaihtoehto, joten mieluummin sitten menemme ajamalla Ruotsin kautta.

Eli vastaus kysymykseen: Ei Superfastilla vaan Ruotsin kautta !

ps. nyt selvisi sekin, mistä nämä kaikki hauskat hymiöt on kotoisin.

Sorry, tämä on vasta ensimmäinen viestini tänne, mutta jostainhan sitä pitää lähteä liikkeelle. Pitkään olen sivuja seurannut ja lukenut, jo ennen ensimmäisen pyörän hankkimista. Nyt on tallissa Varadero ja viime kesänä tuli ajeltua 15 tkm eli vuoden verran sivustoja on tullut seurailtua suhteellisen tiiviisti. Paljon täältä on löytynyt neuvoja, kiitos kaikille niistä. Erityisesti olen viime aikoina ollut kiinnostunut mp-matkailusta eurooppaan, ehkäpä ensi syksynä saan kirjoittaa tänne oman matkakertomukseni euroopan matkalta. Mutta sitten asiaan.

Voihan se olla puuduttavaa ajaa Ruotsin läpi, mutta ajatelkaa ajaessanne, että olette lomalla, silloinhan se on ihan se ja sama, missä olette !

Itse nautin ajamisesta missä vaan - siis vasta viime kesänä ensimmäisen pyörän hankkineena - varmasti nautin ajamisesta jopa Ruotsissa. Kotilolla olen lukuisia kertoja Ruotsin läpi ongelmitta ajanut, miksi en siis mopollakin.
Ja mieluummin pyörän päällä satulassa kuin laivalla tylsistyneenä.

Näitä orgin sivuja tiiviisti seuranneena on tullut selväksi, että superfast ei todellakaan ole mikään edullinen vaihtoehto, joten mieluummin sitten menemme ajamalla Ruotsin kautta.

Eli vastaus kysymykseen: Ei Superfastilla vaan Ruotsin kautta !

ps. nyt selvisi sekin, mistä nämä kaikki hauskat hymiöt on kotoisin.
No niin, tervetuloa vaan sekaan.  
033102beer_1_prv.gif

Kyllä tuo Ruotsin läpi ajo itselle vielä passaisikin, mutta mamma takasitsillä ei-täysin-terveen-jalkansa kanssa voi ruveta protestoimaan. Ja puuduttavasta ajosta varmaan tulee ihan tarpeeksi kokemuksia elokuisella parin viikon Calgary - Atlanta - Toronto -turneella...
Alkaa nyt hahmottua tuo suunnitelma sellaiseksi, että Finllinesillä (ei vielä toukokuussa nopeita laivoja  
sad_orig.gif
) Travemündeen ja siitä sitten saman päivän aikana Lindlariin. Siinä joutunee väkisinkin autobahneille, mutta jospas se mamma kyydissä hiljallen turtuu siihen vauhtiinkin.  
biggrin.gif
(ainakin tällä kotimaan teillä tuntuu aina käyvän niin...)

Ja jos se jalka ei tule ajokuntoiseksi toukokuun loppuun mennessä niin varasuunnitelmana on sitten se, että mamma Ryanairilla Frankfurt-Hahniin ja sieltä sitten kyytiin ja mukaan LT-Treffeniin...ja itse ajan vaikka Ruotsin läpi. Tosin päätöksiä ei parane jättää viime tippaan tai ei saa pian mihinkään kulkineeseen lippuja.

t. pozo

062802moto_prv.gif

Jep, jep, lopulta päädyin Finnlines’iin minäkin. Liput on kyllä melko rasvasen hintaset, vaikka safkat sun muut sisältyy, mutta ku joutuu rekkakuskeja kuunteleen, ni kyllä se kuulemma on sen väärtti.

Lähden jo toukokuun puolessa välissä –ja kas kummaa, viimeisen hytin sain. Mulla paino vaa’assa aiemmat kokemukset kylmistä ajokeleistä. Olen palellut niin Via Balticalla, kuin Ruotsin läpiajossakin toukokuussa, joten meinasin nyt jättää sen väliin. Jatkan siitä kohti välimerta ja alkumatkalla flunssan hankkiminen on hölmöä. Voi mennä alku matkakuukaudesta ketuilleen.

viaMichelin on esimerkiksi hyvä treenialusta, ku reittiä suunnittelee. Se ei sisällä ”avoid motorways” optiota, mutta vähän karttaa vilkuilemalla sellainenkin reittisuunnitelma onnistuu.

Samalla voi tsekata ne baanojen tietyöt! Sitä tuntee ittensä aina yhtä tyhmäksi törmätessään sellaiseen, helteessä, kun vauhdin tuoma etenemisnopeushyöty lisäksi häviää hetkessä.
lookaround_orig.gif

edit (lisäys): ei tosin pitäis antaa paljon ohjeita reittisuunnittelusta, kun itse yleensä hyvin vähän suunnittelen etukäteen. Ajan intuitiolla
062802moto_prv.gif

Hei vaan.Mekin vaihdoimme Superfastin Finnlinesiin matkalla Kroatiaan kesäkuun lopulla.Superin aikataulut muuttu aivan p*****stä.Hyviä kesämatkoja kaikille
062802jumpie_prv.gif

Jep, jep, lopulta päädyin Finnlines’iin minäkin. Liput on kyllä melko rasvasen hintaset, vaikka safkat sun muut sisältyy, mutta ku joutuu rekkakuskeja kuunteleen, ni kyllä se kuulemma on sen väärtti.

Lähden jo toukokuun puolessa välissä –ja kas kummaa, viimeisen hytin sain. Mulla paino vaa’assa aiemmat kokemukset kylmistä ajokeleistä. Olen palellut niin Via Balticalla, kuin Ruotsin läpiajossakin toukokuussa, joten meinasin nyt jättää sen väliin. Jatkan siitä kohti välimerta ja alkumatkalla flunssan hankkiminen on hölmöä. Voi mennä alku matkakuukaudesta ketuilleen.

viaMichelin on esimerkiksi hyvä treenialusta, ku  reittiä suunnittelee. Se ei sisällä ”avoid motorways” optiota, mutta vähän karttaa vilkuilemalla sellainenkin reittisuunnitelma onnistuu.

Samalla voi tsekata ne baanojen tietyöt! Sitä tuntee ittensä aina yhtä tyhmäksi törmätessään sellaiseen, helteessä, kun vauhdin tuoma etenemisnopeushyöty lisäksi häviää hetkessä.
lookaround_orig.gif

edit (lisäys): ei tosin pitäis antaa paljon ohjeita reittisuunnittelusta, kun itse yleensä hyvin vähän suunnittelen etukäteen. Ajan intuitiolla  
062802moto_prv.gif
Kiitoksia tuosta Finnlines vinkistä.
smile_org.gif
Ei sitten kannattane jahkailla enää pitkään niiden varausten kanssa...

Tuosta kylmäajosta sen verran, että voin "lämpimästi" suositella Gerbingin sähkölämmitteistä väliasua. Taitaa olla Xenonvalojen jälkeen fiksuin mopon lisähärpäke, jonka olen asentanut. Tämä mokoma on johtanut siihen, että kaikkein mieluiten ajelenkin keväisin ja syksyisin (kunhan vaan tiet ei oo jäässä), jolloin voin itse säätää olotilani sopivaksi sen sijaan, että tuskailen yli kahdenkympin lämpötiloissa hikisyyttä vastaan...
Ja mammalla on tietysti oma lämpöpuku ja omat säätimet...
biggrin.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Back