• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suosituksia pyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PantseK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Useassa matka-enskassa (luulen niin) melko korkea istumakorkeus, saattaa olla 173cm:lle aika korkeita.
Vaikka sanotkin "luulen" ja "saattaa olla", kommentoin silti.
tounge.gif

Jos "ajelu" keskittyy pääsääntöisesti kylmätyyppeihin, niin korkeudella onkin merkitystä. Tien päällä seikalla ei mielestäni ole mitään väliä. Kaikki markkinoilla olevat menopelit ovat kuitenkin käsittääkseni ihmisten ajettaviksi suunniteltu.
Ajeluun kuuluu olennaisesti myös pyörän pysäyttäminen risteyksissä sekä peruuttaminenkin. On se vaan vittumaista, jollei tennari ylety kunnolla maahan. Toki on mahdollista varvastella ja kävelyttää mopotinta sivulla kävellenkin, mut vaikeaa ja vittumasta ähellystä se on...

Persjalkaisena 174-senttisenä luomakunnan kruununa jätän matkaenskat muille, valitettavasti.
Itse olen 175 cm lyhyt ja ajokkina Bemun R1200GS Adventure, jossa istuinkorkeus "pykälästä riippuen" 890/910 mm. Helpotusta toki edelliseen matkaenskaan, jossa satula huiteli vielä puolenkymmentä senttiä korkeammalla. Satulassa istuessa yltävät maahan yhtäaikaa lähinnä varpaankärjet, mutta perskannikoita liikauttamalla saa liikennevaloissa toisen jalan tukevasti maahan (toinen sitten huitelee ilmassa). Peruuttelut nyt hoituvat joko varvastellen tai talutellen; eipä tuommoiseen juuri parkkiruudusta pakituksia useammin joudu (tietysti nakkikiskakredibiliteetti kärsii vekslaillessa). Pääasia, jotta jalat yltävät tapeille!

Eli ei kannata kuunnella pelotteluja, että matkaenska olisi vain yli 190 cm kuskeille tai ikänsä crossia ajaneille. Sopii vallan mainiosti myös meille äijänpätkille!

EDIT: niin ja onnea PantseK:lle oivasta valinnasta, Transalpista!
smile_org.gif

Back