• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomipyörä vs. saksapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon kuullu et jos on tuontipyörä et ois joutunu vääntämään takuun kanssa jossain paikoissa + yhdessä liikkeessä sanottii suoraa että he eivät ota vastaan ollenkaan tuontipyöriä ja toisessa että eivät kovinkaan mielellään ota vastaa ja jos ottaa ni kyllä hinnassa on sit eroja ja paljon "suomipyörään".

En sit tiiä kuinka yleistä noi on mut jos joku tietää ni vois informoida asiasta.

Olin aluks vähä vastaa noihi tuontipyörii siis ei oikee luottamusta mutta nyt tuntuu jo et seuraava pyörä ehkä sit sellanen.
wink.gif

Voisin noin äkkiseltään heittää syyn kauppiaiden tuontipyöräkielteisyyteen: Raha.

Harmaatuodut pyörät ovat pois "virallisilta" kauppiailta, ainakin näennäisesti. Eivät pääse itse tekemään bisnestä, ja sekös harmittaa. Ehkä samasta syystä kieltäytyvät ottamasta niitä vaihdossa.

Tosiasia on myös se, että tuontipyörän hankkinut saattaa huomata hankkineensa jotain joka ei olekaan sitä mitä piti. Kallis remppa edessä tai muuten vain huono hankinta. Näistähän pääsee helposti eroon kun vie sen vaihdossa kauppaan. Kauppias sitten myy sen edelleen ja joutuu korvaamaan rempan seuraavalle omistajalle.

Jos joku tietää muita syitä niin kertokaa, mielenkiinnolla odotan.

Siltikään en ymmärrä kauppiaiden tuontipyörävastaisuutta, harrastajien määrän kasvaessa bisneksen teon mahdollisuus kasvaa. Kaikki harrastajat eivät huolla pyöriään itse, ja varaosiakin niihin tarvitaan. Jos kauppias antaa tylyn vastaanoton tuontipyörän omistajalle niin kynnys asioida kaupassa muissa asioissa nousee myös. Ei pyörien tuominen lopu sillä että kieltäydytään niitä myymästä ja huoltamasta, se vain siirtää bisneksen muiden tehtäväksi. Näin kauppiaaat lyövät kirveellä omaan jalkaansa.

Tämäkin asenne on kai jo muuttumassa, onhan?

Kun täällä nyt näistä saksa-pyöristä puhutaan, niin onko kenellään tullut vastaa huonoa saksa-yksilöä? vai onko kaikki olleet ihan suomi-pyörien veroisessa kunnossa? Itelläni olis aikeissa vaihtaa keväällä pyörää(
062802jumpie_prv.gif
), suomesa kun on hinnat korkeella niin saksastahan kiinnostaisi lähteä hakemaan.

itellä 4-saksan pyörä menossa kaikissa ollut ns:perusvikoja,nykyinen pyörä vm90 ostaessa 25600km ja ostin pyörän pilvipoutaisena päivänä mutta kun tuli ensimmäinen kirkas päivä niin siinä se oli.

oli veli germaani unohtanut mittaria "huoltaessa" pyyhkiä sormenjäljet mittarilasin sisäpinnalta siinä ne komeilevat vieläkin (muistona)

mitä tulee suomi/saksa pyörien vertailuun,olen muutaman kerran joutunut? tai sattumalta kurkkinut kun suomipyörään tehdään takuuhuoltoja jotka ovat vielä kuulemma aika tyyriitä,ne ovat aika "valohoitoja" tulpat ja öljyt vaijerin kiristys (ei varmaan tehdä) ym....
ja onhan noista tehty testejäkin.
tällä maahantuojat mainostavat että pitävät pyörästä "huolta" ainakin asiakkaan kukkarosta pitävät huolta.

sitten on vielä tämä kumma juttu jos on myynnissä "suomipyörä" jossa on vielä takuuta jäljellä tai on mennyt esim. vuositakaperin "vanhaksi" niissä on ymmärrettävät kilometrit mutta kun on kyseessä vanhempi pyörä niin johan se kilometriluvut ovat aivan toisilla lukemilla,eli jos vertaa uudemman ja vanhan pyörän kilometrimääriä per.vuosi, ero on aika silmiinpistävä,olen seurannut hyvinkin tarkasti noiden hintojen ja kilometrien kehitystä ennen "harmaatuontia"liikkeistä löytyi vanhoja paljonajettuja pyöriä mutta eipä löydy enää.

eli jos minä (toiveissa on hyvä elää) joskus ostaisin ihan uuden pyörän se olisi aivan varmasti tuontipyörä,siinnä "säästää" huomattavan summan rahaa.
thumbs-up.gif

Tosiasia on myös se, että tuontipyörän hankkinut saattaa huomata hankkineensa jotain joka ei olekaan sitä mitä piti. Kallis remppa edessä tai muuten vain huono hankinta. Näistähän pääsee helposti eroon kun vie sen vaihdossa kauppaan. Kauppias sitten myy sen edelleen ja joutuu korvaamaan rempan seuraavalle omistajalle.
Niin ja mitenkäs tämä eroaa "suomipyörän" hankinnasta?

Niin ja mitenkäs tämä eroaa "suomipyörän" hankinnasta?
Siten että tuontipyörän ostaja ei välttämättä ole itse kauppaa tekemässä, vaan asialla saattaa olla välittäjä. Itse pyöräthän ovat samaa kamaa.

Käytettyjen hinnoista vielä sen verran että olen valmis luopumaan omastani samalla summalla jolla vastaavan saa tuontikuluineen ja veroineen Suomessa kilpiin.

Käytetty on aina käytetty, oli se sitten Suomesta tai jostain ulkomaanelukalta ostettu. Turha odottaa täydellistä ja inistä kilometreistä, pikkuvioista tms. kun aina voi jotain olla tai jotain sattua. Jos halajaa vähiä takuukilsoja, lienee ainoa varma konsti hommata uusi.

Itsellä toinen Saksasta tuotu ja toistaiseksi ei valittamista. Kamppeet ovat olleet ikäisekseen suht koht ok, ja kohtuuhintaisia. Mielestäni kaupat ovat olleet kannattavia. Seuraavakin hankinta voisi hyvinkin olla ulkomailta tuotu, ellei sitten peräti uusi sattuisi olemaan. Toki nk. suomipyöräkin kelpaisi, jos hinta/ikä/laatu on kohdallaan, mutta ei minkään periaatteen vuoksi.

Aika jännä homma sinänsä että Suomessa ovat monet 'tusinapyörätkin' vielä aika hinnoissaan, vaikka juuri niissä ihan kotikutoinenkin kunto- yms. hajonta on varmaan suurinta ja tarjonta runsasta...

Tjaah. Yks seikka sorsimiseen saattaa olla paperi/vero -sotkut tai niiden pelko. (vrt. osanvaihtoprosentit). Samoten eri maiden mallit on jossain vaiheessa olleet erilaisia, niin koneen speksit saattaa olla mitä lienee. Toisaalta nykyään internetin ja EU:n aikakaudella on todella helpompaa löytää muukin osalähde kuin "virallinen maahantuoja".

No, mä ostin Englannista tuodun pärrän just ja sanoin, että hoitaa rekisteriin sen eka niin raha liikkuu. Ketutuksen hinta on kääntäen verrannollinen paperisoden määrään. Nyt taitaa olla enää 1 auto jota ei ole uitettu nimissä...

Yhden pyörän olen ostanut saksasta ja sen jälkeen pari suomesta liikkeestä
smile_org.gif

saksantuonti oli 93 mallia ja 7500km mittarissa, kulutusosiltaan kuin uusi ja yhdellä naisella ollut papereiden mukaan.
seuraavaksi oli meininki hommata 9r saksasta, päädyin kuitenkin ostamaan sen suomesta liikkeestä vaikka maksoikin noin 1500e enemmän. tosin samaan kauppaan sain 500e maksavan huollon kaupanpäälle, takuuseen kerran vaihettiin 500e jarrulevyt jne.. saksanpyörässä noi ois saanut maksaa ihan itte eli taas erotus oli pienempi ~500e halvemmal ois saanut saksasta...
Sitten lunarin sattuessa korvaushintaan vaikutti aika paljon se että oli "suomipyörä" kyllä tarkastajatkin sen päälle ymmärtävät mistä on ostettu, huomioitiin korvauksessa
smile_org.gif

eli maksoin enemmän ja sain ajokauden mittaisen takuun joka toimi.. oisiko siin saksanpelissä ollu takuuta? tai lähellekään vastaavaa? tai uusia renkaita jne.. ei voi tietää

Seuraavaksi ostin uuden zx10r liikkeestä "suomipyörä" sekin, en viittiny alkaa maksamaan harmaatuojille parii satasta enemmän siit hyvästä et oisin saanu "harmaatuodun" ja päässy huonolla tuurilla vänkäämään takuista ja huollon tekopaikoista

tottahan se on et saksa on iso maa.. mut hullulta tuntuu jos sieltä niitä 10-13v vanhoja 600cebareita löytyy loputtomiin 30tkm ajettuina, itte en suosi tuollaista ja ajan 2kk/12tkm ajetulla joka voi vaikka 3v iässä olla myynnissä 100tkm ajettuna.. sigmaa ei huijauksen takia tuohon tule
bowdown.gif

"mut hullulta tuntuu jos sieltä niitä 10-13v vanhoja 600cebareita löytyy loputtomiin 30tkm ajettuina"

Mielestäni taas näyttää siltä että suomessa näitä on paljon....eikä pelkästään Cebareita.Missä on kaikki yli 60tkm ajetut pyörät?

Itselläni ei ole saksanpyörää ollut(tosin entinen pyörä oli ollut Makedonian kilvissä), mutta ei ole mitään niitä vastaan, samanlaisia lienevät kuin "suomipyörätkin".

Vaikka asia ei ehkä ole ihan suoraan vertailukelpoinen, niin parin tutun autokauppiaan kanssa olen jutellut noista "saksa-autoista"
Kummallakin erittäin huonoja kokemuksia, ja nimen omaan niiden kilometrimäärien paikkansapitävyyden kanssa. Toiselle oli sattunut myös tapaus, jossa uudehkoon autoon oli vaihdettu vanhemman mallin kone yms. muuta mukavaa.
Kumpikin oli sitä mieltä, ettei heile kelpaa tuontiautot vaihdossa ollenkaan. Totta, vai tarua, en tiedä.

Tuossa jokin aika sitten katselin huvikseni just tuotua pikku Mazdaa. En muista mallia, kuitenkin sellainen pikkusportti kutoskoneella. Mittarissa jotain 150.000 km, mutta paljon enemmän ajetulta se kyllä vaikutti. Penkin jousitus kuoleutunut, kakkosen synkronointi jne.. Huoltokirja oli, mutta ainoa merkintä oli luovutushuolllosta. Siis ei ensimmäistäkään leimaa koko kirjassa. No, vähäinenkin kiinnostus lopahti siihen.

Ei kannata antaa mopon lähteä käsistä.

Olen ostanut ajoneuvoja suomesta ja saksasta ja milloin mistäkin, tilanteen mukaan. Ei voida sanoa, onko kannattavaa hakea kaikkia malleja saksasta, mutta tietyissä malleissa säästöä saattaa tulla.

Suomipyöräni ostin uutena suomesta, kilpurin ensi kesäksi ehkä haen saksasta vähän ajettuna. Saas nyt nähdä...

Uutta en saksasta tuo.

Ehkäpä syynä on se että saksantuonneissa harvoin voi olla varma ajetuista kilometreistä. Jostakin syystähän nyt on tilanne, että iästä riippumatta saksantuontipyörällä on ajettu aina n.30tkm...
Juu, ja eihan armaassa suomenmaa-lintukodossa kukaan koskaan ruuvaa mittaria, hauskaa on etta myytavissa pyorissa on aina matalat kilsat, ja sitten kehutaan etta kuinka monta kymmenta tuhatta kilometria kauteen taas tuli  
baaa.gif
Jeespä jees.

Saksassa(kaan) ei ole hyvää JA halpaa. Jos hinta on poikkeuksellisen halpa yleiseen hintatasoon nähden niin jotain yleensä vialla (ruuvattu, mällätty jne.).

Monet jobbarit tuovat kalustoa rekkalasteittain joten kovin yksilöllistä arviointia autoista / pyöristä ei ole tehty. Ja osalla toiminta perustuu lyhytnäköiseen katteen maksimointiin eli myydään tietoisesti p*skaa täyteen hintaan.

Prätkien tuonnista ja sen kannattavuudesta ei ole kokemuksia. Auton tuonti omaan käyttöön kannattaa, kun veroprosentit on kohillaan. Hinta on hieman edullisempi ja kunto parempi. "Suomiautoksi" mainostaminen lähinnä naurattaa, sen kyllä peltipinnoista huomaa ilman mainostamistakin.

Kilometreistä:

Oman mopon kun myyntiin pistäis ois esim. tän pörssissä ikäisekseen (-01) toiseksi eniten ajettu (44 tkm). Ajokauden kilometreissä jään kuitenkin tilastossa puolivälin tienoolle...

Itse kun katselin pyörää joskus Saksasta, niin oli tosiaan vaikeata löytää yli 40 000 ajettua 10 vuoden ikäistä, parin vuoden ikäisiä löytyi helpommin. Onhan se vähän epäilyttävää..
Toisaalta, se minkä sain, oli kyllä tosi siisti, eikä vaikuttanut kilsojaan (28 tkm) enempää ajetulta. Ekalta omistajalta oli vieläpä.

Ja kun aikoinaan myin GPZ 500:aa, (12 v vanha, 76 tkm mittarissa), niin omani oli eniten ajettu sellainen kaikissa ilmoituslehdissä. Ja suuri enemmistö muista oli kuitenkin suomipyöriä... Hmmm...

Mä ostin Ninjan viime kesänä 95 mallinen ajettu jotain 48 tkm kaks omistajaa oli Saksan päässä ollu näky papereista. Sit ajoin kuukauden ja vein huoltoon tarkistettavaksi. Jakopään ketju ja kiristin meni vaihtoon mut muuten loistokunnos. Ja firma jolta ninjan ostin makso reilut puolet tosta huolto/korjauskuluista. Täs on kyseisen liikkeen osoite: http://www.panthermann.com/  todella hienoo kaupan tekoo ainaski mun mielestä. Ja tinkimisen varaa löytyy.. jos osaa sen taidon...Seuraavan mopon ostan mitä todennäköisimmin sieltä.
sport05.gif

sanoi:
tosin samaan kauppaan sain 500e maksavan huollon kaupanpäälle, takuuseen kerran vaihettiin 500e jarrulevyt jne.. saksanpyörässä noi ois saanut maksaa ihan itte eli taas erotus oli pienempi ~500e halvemmal ois saanut saksasta...

No jaa, noita huoltojakin tosiaan saa eri hinnoilla eri paikasta, varmaan riippuu ja roikkuu monesta eri asiasta. Itse kyselin tuossa tietyntyyppistä huoltoa parista eri paikasta ja hinta kutakuinkin samalle työlle oli 300 ja 80 eemeliä. Eli joku x00 euron arvoinen huolto voi olla suhteellista sekin, vaikka tietysti varmaan ihan hyvä lisäetu sinänsä.
Lisäksi monella paikkakunnalla on myös päteviä yksityisyrittäjiä, jotka tekee saman työn kuin merkkihuoltokin, ilman pelkoa merkittävästi huonommasta laadusta. Kun siis puhutaan 2v vanhemista peleistä, ei tehdastakuun alaisista vehkeistä.

Samoten jarrupaloja saa varsinkin näin syksyllä monesti kohtuuhinnalla, ja itse vaihtamalla tai tarjouksia vaihtotyöstä kyselemällä voi saada ihan kohtuullisiakin summia näkyviin. Ei tainnut kovin montaa satasta nuo jarrupalatkaan maksaa...

Eli pointti on siis se että se mahtaa olla varsin tapauskohtaista ja hiukka suhteellista tuo saatu 'säästö', ja sitä myötä suomipyörän hankkiminen tai siitä saatavat edut makuasioita. Omien kokemusten perusteella ei ulkomailta tuotuja pyöriä kannata vierastaa ainakaan periaatteen vuoksi. Omalla kohdalla ainakin ollaan vielä selvästi säästön puolella, vaikkei 500 eemelin huoltoja kaupanpäälle tullutkaan.

Tärkeintä lienee se että itse peli on mieleinen ja toimii olosuhteet ja ikä huomioiden hyvin, ensirekisteröintipaikasta riippumatta. Sillä ajettavaksihan niitä kait pääasiassa hommataan, ei niinkään jälleenmyyntiarvon takia. Nooh, mersumainokset on sitten ihan eri juttu...

Toivotaan että meilläkin pyörien hintataso alkaisi laskea, ja mieluiten tietysti verotuksen muutoksen kautta. Voi olla että ei ihan hevillä verot meillä laske, mutta aina voi toivoa ja jatkaa lobbaamista.

Kokeilen tässä nyt kepillä jäätä, pitäkää hatusta kiinni.

Entäs jos ostan seuraavaksi ihan helevetin paljon ajetun suomalaisen niin siinäkö ei kilsat näy..
Sitten joudun uusimaan kaikki kulutusosat ja sylettää kova paikallisen maahantuojan hintataso. No olenpahan varma että hieno suomalainen on varmasti kulkenut ne kilsansa. Ehkäpä päälle määräaikais huoltona auringonpaistetta.
Siis jos minun käsittääkseni ei ajeta paljoa niin vekotin ei kulukkaan. (mittarin ruuvaajat vietävä pellon laitaaan)

Saksasta tai mistä vaan voi onnistua ostamaan huonon yksilön. Tämä on aika kipeetä että pitäs vääntää joku 15tkm per kesä että olisi "normaalia" ajoa
lookaround_orig.gif

No joo taas kerran, en nyt jaksa taistella tuulimyllyä vastaan,olkoon

Entäs kun autoista puhuttiin, suomi-auto ja sikaFlex+bitumi ruoste pohjat? Nekö on reilua kauppaa.
Sori.

Kokeilen tässä nyt kepillä jäätä, pitäkää hatusta kiinni.

Entäs jos ostan seuraavaksi ihan helevetin paljon ajetun suomalaisen niin siinäkö ei kilsat näy..
Sitten joudun uusimaan kaikki kulutusosat ja sylettää kova paikallisen maahantuojan hintataso. No olenpahan varma että hieno suomalainen on varmasti kulkenut ne kilsansa. Ehkäpä päälle määräaikais huoltona auringonpaistetta.
Siis jos minun käsittääkseni ei ajeta paljoa niin vekotin ei kulukkaan. (mittarin ruuvaajat vietävä pellon laitaaan)

Saksasta tai mistä vaan voi onnistua ostamaan huonon yksilön.  Tämä on aika kipeetä että pitäs vääntää joku 15tkm per kesä että olisi "normaalia" ajoa  
lookaround_orig.gif

No joo taas kerran, en nyt jaksa taistella tuulimyllyä vastaan,olkoon

Entäs kun autoista puhuttiin, suomi-auto ja sikaFlex+bitumi ruoste pohjat? Nekö on reilua kauppaa.
Sori.
Onneks sentään pyysit anteeks
wink.gif

Back