• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suomipyörä vs. saksapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On tässä pistänyt silmään esimerkiksi myynti-ilmoituksia lukiessani, että porukat tuntuu pitävän myyntivalttina sitä, että myytävä peli on "Suomipyörä". Kiinnostaisi vain tietää ihmisten mielipiteitä, mikä siitä "Suomipyörästä" paremman tekee kuin vastaava "Saksapyörä"? Samalta tehtaalta ne lähtevät ja samanlaisina, paitsi väriskaalassa saattaa olla eroja. Suomeenkin uudet pyörät tuodaan Euroopan keskusvarastolta, joten pyörät kulkevat konteissa pidemmän matkan kuin esim. keski-Euroopan maihin vietäessä. Ja käytetyt "Saksapyörät" ovat olleet järjestään parempikuntoisia (lähes uutta vastaavia) kuin vastaavat "Suomipyörät", mitä minä olen vertaillut. Tietysti poikkeuksia on..

Itselläni on ollut yksi Sakuista uitettu peli, 4 vuotta vanha ja oli täysin uutta vastaava. Nykyinenkin laitos on Sakuista harmaatuotu, eikä eroja tietysti ole muuta kuin hinta.
biggrin.gif

Mulla ei ollut minkäänlaisia epäilyksiä Saksan pyöriä kohtaan, kun rupesin mopoa etsimään. Omani on Gerrylandiasta tuotu ja oli tosiaan kuin pakasta vedetty, aivan uutta vastaava. Luulenpa että tuo "Suomipyörä" myyntivalttina menettää merkitystään koko ajan. Pyöriä ja hintoja vertailemalla huomaa miksi.

Ehkäpä syynä on se että saksantuonneissa harvoin voi olla varma ajetuista kilometreistä. Jostakin syystähän nyt on tilanne, että iästä riippumatta saksantuontipyörällä on ajettu aina n.30tkm...

Heh, tietty poislukien uudehko kalusto! Itse kun tutkailen aina vanhempaa kalustoa (5v->)...

Minulle ei henk.koht ole mitään merkitystä, onko peli paljon puhuttu "Suomi-pyörä" tai saksa-pyörä. Ei se pyörän toimintaan vaikuta, onko se ostettu uutena suomesta tai saksasta, vaan se, miten pyörää on käytetty. Itse tulen persaukisena ostamaan käytettynä yksityiseltä tulevatkin pyörät, joten tällöin kannan vastuun pyörän toimintakunnon toteamisesta. Oli se sitten "suomi-pyörä" tai saksa-pyörä
smile_org.gif

Ehkäpä syynä on se että saksantuonneissa harvoin voi olla varma ajetuista kilometreistä. Jostakin syystähän nyt on tilanne, että iästä riippumatta saksantuontipyörällä on ajettu aina n.30tkm...
Juu, ja eihan armaassa suomenmaa-lintukodossa kukaan koskaan ruuvaa mittaria, hauskaa on etta myytavissa pyorissa on aina matalat kilsat, ja sitten kehutaan etta kuinka monta kymmenta tuhatta kilometria kauteen taas tuli
baaa.gif

Vanhalla "Saksapyörälläni" oli ajettu ostovaiheessa 9500km ja nykyisellä harmaatuodulla 3140km..
biggrin.gif
Juu kyllä niitä poikkeuksiakin on, miun -99 pyörällä oli ajettu huikeat 5500 km
cool.gif

Juu, ja eihan armaassa suomenmaa-lintukodossa kukaan koskaan ruuvaa mittaria, hauskaa on etta myytavissa pyorissa on aina matalat kilsat, ja sitten kehutaan etta kuinka monta kymmenta tuhatta kilometria kauteen taas tuli  
baaa.gif
Eikö Sigman asentaneena voi ajella ilman, että kilometrit kertyvät, kunhan ottaa samalla muutaman vaijerin irti..?

Eiköhän tämä Saksapyörä ilmiö ole ihan Suomalaisten kauppiaitten kehittämä sanonta, kun muualta saa pyörät edullisemmin kun Suomen kiskurihinnoilla kyllähän se kauppiaiden katteeseen vaikuttaa, jolloin ollaan luotu sanonta huonommista laitteista. Tosin myönnättäköön että kilsoja voidaan hyvinkin rustaa myös Suomessa ei se niin iso operaatio ole, joskus oli kansanperinne myös autoissa.
Mulle on aivan sama mistä mopo on kunhan sen saa halvalla ja hyvä kuntosena.
biggrin.gif

> Kiinnostaisi vain tietää ihmisten mielipiteitä, mikä siitä "Suomipyörästä" paremman tekee kuin vastaava "Saksapyörä"?

Termi "suomipyörä" on sellaisenaan vain sanahelinää, jota tekee mieli käyttää, jos ja kun haluaa saada oman pyörän vaikuttamaan houkuttelevalle muihin verrattuna. Tätä termiä voi käyttää herättämään epäluuloa pyörän ulkomaista taustaa kohtaan, ikään kuin mutiaispyörä, joka vie kaikki rahat ja naiset. Tuontipyörien etu on halvempi hinta. Ennakkoluuloiset todennäköisesti maksavat ennakkoluulostaan, eikä se ainakaan mun yöunia vie.

> Samalta tehtaalta ne lähtevät ja samanlaisina, paitsi väriskaalassa saattaa olla eroja.

On niissä joskus myös teknisiä eroja, tosin tokko mitään kovin merkittäviä, toisin kuin monien jenkkiversioiden kohdalla. Jos muiden juttuja oikein muistan, niin esim. Blackbirdissä on ainakin joskus ollut erilainen saastesysteemi saksalaisten ja suomalaisten käyttämien versioiden välillä (toisessa oli lamda-anturi, toisessa ei).

Jos mopo tulee kuitenkin samasta tehtaasta ja tekee pienen koukkauksen Saksan tai jonkun muun maan kautta niin mitä sille tapahtuu siellä?
Joku ajaa sillä ja ne saatetaan jopa KATSASTAA siellä...
Oma Revere on Saksan tuliainen ja hyvin on kaks kautta palvellut, hintoja vertailemalla huomaa että kolmannen kauden jalkeenkin saan omat pois.
biggrin.gif

Germaniasta on minunkin Drag Starini tuotu tänä vuonna ja suomalaisen asianharrastajan löytämä.  Siellähän näitä on hieman enemmän valittavana! Uudeksi ovat lähes kaikki kyselijät puhutelleet (v. 2001)! On tosiaan huollettu (laskut ja kuitit töistä + osista mukana) ja katsastusvirkailijan kutsupaperitkin mukana. Ajettu oli 8500 km eikä minulla eikä muillakaan ennen ostoa pyörää katsoneilla tullut epäilyksiä lukemasta. Eikös ne ala pikku hiljaa laskemaan "suomipyörienkin" hinnat?
idea3.gif

Halpaa on ja mitä vain löytyy, Saksassa... Siitäkin huolimatta tulen varmaankin jatkossakin ostamaan ns. "suomipyöriä". Entisiin omistajiin on helppo olla yhtydessä, historia on selvä, mallit ovat tarkasti niitä, joihin täältä pitäisi saada osia ja Suomessa esim. digitaalisen mittarin ruuvaaminen on toistaiseksi harvinaisempaa.

Enkä kuvittelisi ihan heti ostavani käytettyä mopoyksilöä, jota en ole aikaisemmin edes nähnyt luonnossa...

Joo, tuota suomipyörä sanaa saa kuulla ihan tarpeekseen kun Mp-liikkeissä kauppiaiden kans rutisee. Täysin suomalaisten kauppiaiden kusi sukassa lanseeraama termi...

Euroopassa on paljon Mp-ystävällisemmät kelit ja varaosa ym. hinnat. Niimpä oletankin että sieltä tulleita pelejä on varmasti huollettu tunnollisesti, toisin kuin täällä missä huolloistakin rokotetaan satoja euroja.
033102ass_1_prv.gif

Itselläni on ns. suomipyörä mut minulla ei todellakaan ole mitään saksapyöriä ym. vastaan, päin vastoin...Hyvä että nämä usein ylimieliset Mp-kauppiaat laitetaan kilpailulle alttiiksi täälläkin. Jospa asiakasta alettais kuunteleen ja palveleenkin pikkuhiljaa eri malliin...
confused_orig.gif

Mittarin ruuvailua varmasti esiintyy täälläkin, vai moniko uskoo näitä 80-luvun matkapyöriä joilla on ajettu 25000km? Tietty voipi olla mittari ruuvaamattakin mut ainaki ympäri on menny ja monesti, se tietty jätetään kertomatta.
wink.gif

Eiköhän tämä suomipyörä-sana ole vastaava kuin vanhoja jenkkipelejä myytiin suomiauto/kalifornia-auto tms. Enpä käy sanomaan mitään että kumpi on parempi tms. kun on olemassa huonosti pidettyjä ja huollettuja yksilöitä oli sitten kummasta maasta uutena ostettu
wink.gif
Ns. suomipyörillä olen ajanut mutta ainakin omat pyörät olivatkin japseja
tounge.gif
ja isäukon pyörät on taidettu italiassa koota
baaa.gif
Joten suomipyöriä ei taida olla olemassakaan jotain winhaa lukuunottamatta
lookaround_orig.gif

Suomipyörässä taitaa olla ne kovemmat kotimaan verotukset hinnassa. Siis jos käytetystä puhutaan ja enempi kilsoja. Saksasta saa uudemman samaan hintaan. JA Saksassa ei ole pakko ajaa räntäsateessa.

Tuo on kanssa valtuutettujen maahantuojien jippo että et saa tuontipyörään täältä varaosia, kuin tilaamalla kotimaasta (?)
Siis haloo jos samaa mallia myydään suomessa kuin leipää. Tietty eri juttu voi olla jos jonkin sukupuuttoon kuolleen ufon menee ostamaan
wink.gif

Onko jollain tietoo miten takuu toimii uudessa Saksasta tuodussa pyörässä? Jos ostaa CW:stä (tai vastaavalta harmaatuojalta) pyörän niin toimiiko takuu vain niinkauan kuin huollot tekee CW?

Mitä maahantuojan valtuuttama huoltoliike sanoo, tai maahantuoja, jos pyörän huollattaa valtuutetulla huoltoliikeellä?

Kyllähän edelleen näkee yksityisissäkin ilmoituksissa tämän tapaista asennevammaisuutta:

Vaihdossa voi tarjota esim. samalla tavalla pidettyä vähän ajettua/virheetöntä -03-04 GSXR-1000 Suzukia tai 1000RR Hondaa. 600-kuutioiset, Saksa-pyörät sekä muut pommit ei kiinnosta!

Noh, hyvin on mp-kauppiaiden opit ja asenteet menneet perille.

Itse olen 3 viimeistä tuonut belgiasta (eli "saksanpyöristä" en mitään tiedä) ja jokaisessa on hinta/laatusuhde ollut enemmän kuin kohdallaan.

Tietty joku vääräleuka voi huomautella jotain meikäläisen pyörien laatukriteereistä, mutta pers aukiselle on hintakriteeri edelleen tärkein.
tounge.gif

Tietty joku vääräleuka voi huomautella jotain meikäläisen pyörien laatukriteereistä, mutta pers aukiselle on hintakriteeri edelleen tärkein.
tounge.gif
Niinpä, maksaako 2k€ suomipyörästä enemmän josta on myös huoltokirja hukassa vai saman saksan/belgian/tms. pyörästä joka on yhtä hyväkuntoinen/parempi kuin suomipyörä, niin ei sitä halvemman pyörän ostoa tarttee paljoa perustella, saa välirahalla aika paljon maksettua bensoja ja vakuutuksia.

Kyllähän edelleen näkee yksityisissäkin ilmoituksissa tämän tapaista asennevammaisuutta:

Vaihdossa voi tarjota esim. samalla tavalla pidettyä vähän ajettua/virheetöntä -03-04 GSXR-1000 Suzukia tai 1000RR Hondaa. 600-kuutioiset, Saksa-pyörät sekä muut pommit ei kiinnosta!

Noh, hyvin on mp-kauppiaiden opit ja asenteet menneet perille.

Itse olen 3 viimeistä tuonut belgiasta (eli "saksanpyöristä" en mitään tiedä) ja jokaisessa on hinta/laatusuhde ollut enemmän kuin kohdallaan.

tounge.gif
Heh, Itseasiassa tuota ilmoitusta itsekin naureskelin ja sen pohjalta tämän ketjun aloitinkin. Tuo on oikein hyvä esimerkki aiheeseen.
biggrin.gif

Back