PoS sanoi:
Ei. Näillä perusteluilla en vittu maksaisi yhtään mitään.
Suomi on aivan vitun kusessa ja päättäjät ei saa muuta aikaan kuin tällaista saatanan näpertelyä. Kuinka vitun toimimaton järjestelmä siellä oikein on? Jumalauta kukaan ei saa mitään aikaan ja politiikka on pelkkää teatteria ja pelleilyä. Lisää veroja vaan joka asiaan, niin perkele kyllä se siitä. Seuraavaksi voisi verottaa polkupyöriä, ja kun pyöräily on saatu lopetettua, sitten lenkkitossuja.
Eihän tähän oikein voi sanoa muuta, kuin että
Koko homma tuntuu olevan vähän sellaista "perse edellä puuhun" -tyylistä touhua. Mä olen taas n+1:n kerran täysin kyllästynyt täysin koko politiikkaan ja varsinkin nykyiseen "ei nähdä metsää puilta" -ilmiöön. Ihan vitun sama ketä äänestät (no ehkä joku vihervasemmistolainen hallitus voisi saada asiat vielä enemmän perseelleen), enkä ainakaan itse osaa nähdä asiaan mitään parannusta, ainakaan niin kauan, kun meillä on olemassa ammattipolitiikkoja (suomeksi poliittisia broilereita) ja ihan saatanan iso ja liian hyvin suojeltu virkamieskunta tekemässä broilereiden kuukautiskiertoa sopivasti mukailevia ehdotuksia.
Yllä olevalla (kliseisellä, mutta moneen asiaan sopivalla) ilmiöllä tarkoitan siis sitä, että tehdään omalla kaudella jotain lyhytnäköisiä, näennäisesti kansantaloutta (eli siis lyhyen aikavälin budjetissa sekä iltapulujen otsikoissassa näkyviä lukuja) parantavia toimenpiteitä, kuten erilaiset veroluonteiset maksut ym. ja samalla hoetaan jotain jargonia kuten "yhteiset talkoot" ja "pienistä virroista syntyy suuri puro".
Fakta on kuitenkin se, että jos halutaan elää nykysen kantaisessa järjestelmässä, kansantalous saadaan sisämarkkinoiden osalta (ja pidemmällä tähtäimellä myö viennin osalta) kestävästi hyvään kuntoon ainoastaan nostamalla ostovoimaa. Ostovoiman lisääminen tulisi toki tehdä, työntekijäkulujen lisäämisen sijasta, alentamalla työnantajapuolen kustannuksia niin, että kaikenlaisten kuluttajahyödykkeiden sekä palveluiden tuottaminen loisi markkinoille oikeaa kilpailua.
Tämän hetkinen älytön verotus pitää huolen siitä, että suuri osa pikkufirmoista ei pärjää kilpailussa näitä isompia "duopoleja jne." vastaan, koska firman pyörittämiseen menevistä kuluista ja veroista johtuen homma ei vaan kannata.
Voihan näitä juttuja paikkailla vaikka MP- ja veneveroilla, ylinopeussakotuksella ym. yhdentekevillä jutuilla. Vanhan auton vaihdelaatikosta ja kytkimestäkin saa myynnin ajaksi ihan hyvä kokiksella ja pellit näyttää ihan hyvältä ilmastointiteipillä ja maalilla. Se ei toki poista sitä tosiseikkaa, että kosla hajoaa millä hetkellä hyvänsä. Sitten vaan selvitellään, että maksaako artisti, vaiko joku muu.
Nyt vain odottelen kommentteja, että jos on varaa asiaan x, on silloin varaa myös maksaa x+1.
Niin ja homma ei toki ole käytännössä niin helppoa mitä asian kirjoittaminen keskustelufoorumille, mutta mä en vain osaa nähdä juttujen menevän oikeaan suuntaan kestävän kehityksen kannalta. Voi toki olla, että olen vain tyhmä enkä tajua nykyisen "SUUREN SUUNNITELMAN" tms. hienoutta.
</AVAUTUMINEN>