Eli.... tästä kysyin ja sain sen vastauksen, jonka nyt muistan muistavani

Siis jostain syystä akun kennojen levyt - ja + saavat kosketuksen toisiinsa.Syynä voi olla 1.tärskäys, joka liikuttaa levyjä ja saa ne kosketuksiin toistensa kanssa, tai
2.suolojen ja epäpuhtauksien kertyminen pohjalle, luo "sillan" levyjen väliin ja yhdistää ne.
Yleensä näin tapahtuu vanhoille akuille, kertyy nähnää pohjalle.
Eli akku menne niinsanotusti oikoseen.
Akkumies painotti minua kertomaan, että olkaa varovaisia niiden vanhojen akkujen kanssa.Räjähdysvaarakin on olemassa.
Mutta totuushan on , et jos akku on vanha ja talven yli sitä ei ladata säännöllisesti...se joko tyhjenee, jolloin isommalla käynnistysvirralla sen saa vielä herätettyä.Tai sitten se on mennyt oikoseen, jolloin mikään ei enää auta.Itse pidän et jos akku ei käynnistyskaapeleista ole moksiskaan,niin se on oikosulussa.
Silloin akun on oikosulussa, antaa lukemia alle 12 V, siitä sen kuulema tunnistaa.Sanoo akkumies.Pelaava akku antaa virtaa sen 12 V.
Sanoisin noin omana kokemuksenani, et jos akku on herkkä tyhjenemään, kannattaa vaihtaa.Silloin ainakin tietää, ettei se tyhjene jossain kriittisessä paikassa ja jätä sinua tien päälle....
itse en noista mittauksista ymmärrä, mut huonon akun kyllä tunnen