• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Suitsa teki kyl ny viimesen tempun.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dago
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään jouduin hakee muijan töistä kotiin ku prätkä ei suostunu lähtee käyntiin. Siis koko peliin ei tullu mitään virtoja, ihan mykkä koko laitos. Sulakkeet tarkastettu yritin vetää piuhoilla autostaki virtaa, mut ei mitään eloa. Mulla on ollu tosi hyvä tuuri ton pyörän kaa, 100km pyörällä takana, pyörä ei siis oo uusi (30 000km ajettu).
Eilen jouduin vaihtaa öljyt ja tulpat ku oli päässy 2L bensaa konehuoneeseen. Rupee kyl vituttaa niin kybällä tää touhu.

Niin mikäköhän pyörässä vois olla ku ekaks tuli valot ja virrat päälle, mut ei startannu. Seuraavaks ku kokeilin pistää pyörää päälle ni oli ihan mykkä ei mitään eloa missään. Kaapeleilla yritetty käynnistää mut ei mitään eloa.

mistä ostit? kai siinä joku takuu on!?!?
omg.gif
omg.gif

Oiskos akku oikosessa? Silloin kaapelihässäkkäkään ei auta mitään....

Kosketushäiriö akulta tulevissa piuhoissa
talktohand.gif
Näin ainakin itsellä on käynyt. Viimeksi kävi näin, kun valoista lähdin. Ajoin n. 100m ja virrat simahti. Tuli sitten takaisin, kun piuhoja liikutteli. Pitäs laittaa itsellä paremmin johdot kiinni
blush.gif

Kosketushäiriö akulta tulevissa piuhoissa
talktohand.gif
Näin ainakin itsellä on käynyt. Viimeksi kävi näin, kun valoista lähdin. Ajoin n. 100m ja virrat simahti. Tuli sitten takaisin, kun piuhoja liikutteli. Pitäs laittaa itsellä paremmin johdot kiinni
blush.gif
jos piuhat olis huonosti kiinni akuissa ja piuhoissa kiinni myös auton akku, ni tuskin se toi ongelma sillon on.

V*TTU!!!
veryangry.gif
Teki sitten pyörä taas mulle reilut. Nyt lähde virrat päälle ollenkaan. Eli sama homma kuin tuossa yläpuolella! Tällä kertaa ei vain auttanut tuo johtojen laittelu. Myös samanlaisia oireita on ollut kuin dagolla.
bawling.gif

Mitä muuten Kawasaki ZL tarkoitit että akku oikosulussa? Ei itsellä oikein sytytä. Kuitenkin itellä on viikko sitten ostettu uusi akku. En tiedä miksi pyörän omat virrat ei lähde päälle, vaikka varashälytin toimii? (Siinä on kyllä patteri varmennus, eli en tiedä ottaako se nyt virran akulta vai patterista).

Koittakaa nyt joku auttaa. Ajatelkaa kaksi samaan hintaan.

ei se tartte kun yhden johdon + puolelta jos on kuori rikki ja otta kiinni koneen runkoon niin varppina on akku oikosulussa ja äkäseen tyhjä. kokeile seurata kaikki + navalta lähtevät johdot. mulla otti kiinni kuluneeseen vaijerin suojukseen ja tenän teki, nyt ok

ei se tartte kun yhden johdon + puolelta jos on kuori rikki ja otta kiinni koneen runkoon niin varppina on akku oikosulussa ja äkäseen tyhjä. kokeile seurata kaikki + navalta lähtevät johdot. mulla otti kiinni kuluneeseen vaijerin suojukseen ja tenän teki, nyt ok
Eikös akku oikosulussa ala kiehumaan tai räjähdä? No pitää mennä vielä tarkistelemaan nuita piuhoja. Kuinkas kauan suunnilleen menee, että on tyhjä. Itsellä kun ei ole laturi kuin vaivaisen 115km päässä.

EDIT:
Vika paikallistettu virtalukon johtoihin. Niitä oli vedetty ja kosketus oli hävinnyt. Työntämällä niitä takaisin sisään (oikeaan paikkaan) tuli virrat takaisin.

No onneksi toimii, mutta mietityttää että onko tuo voinut tulla itsestään vai olisikohan kyseessä ilkivalta? Oireita kun on ollut pitempään, niin en välttämättä usko ilkivallan olleen mahdollista.

Hmmm....
Itseasias en oikein tiedä mitä se OIKEIN todella tarkoittaa, kun akku on oikosessa.Tai jos alan selittämään, niin se ei varmaan mene oikein.
Muutaman kerran auton kanssa käynyt niin.Akku kun on vanha ja tyhjenemään pääsee muutaman kerran, niin tuo on sit seurauksena...
Mut älkääpä huoliko, panen meidän akkumestarin selittämään sen minulle juurta jaksain huomenna ja kerron teille.
Oireena on kuitenkin, ettei se enää ota virtaa vastaan ja vaikka kaapeleilla yrittää, niin tulosta ei tule.
Nopeimmin saa selville, jos pystyy mittaamaan akun.
Toki täällä on kyllä viisaita, jotka pystys tuonkin selittämään ihan lonkalta.

Akku oikosulussa tarkoittanee sitä että akussa yksi tai useampi kenno tuhoutunut niin että kennon varaus ja virranottokyky 0.
Johtuu vanhemmissa akuissa kennon pohjalle varisseesta sulfaatti(sulfidi?)kerroksesta tai kennon levyjen vääntymisestä.Vääntyvät helposti jos ylikuormittaa esim. juuri tuo eristevika tms. ulkoinen oikosulku. Oikosulku akussa aiheuttaa että ehjätkin kennot purkautuu heti latauksen jälkeen. Jos esim.valot jää päälle pitkäksi aikaa akku tod.näk. kaput, voi kyllä elpyä jollain "älykkäällä" laturilla, tavallisella huoltiksen laturilla en ainakaan itse ole saanut mitään tuloksia aikaan.

Juu ja akkuhan menee pikkuhiljaa aikaa päälle oikkariin myös itsessään. Eli varaus ei akussa pysy ja jossain vaiheessa se on sit lopullisesti kaput. Akun pitäminen koko ajan hyvässä varauksessa hidastaa tätä prosessia. Liityiskö tuo sit just siihen suureen lataustehoon ja kennoihin..

Eli.... tästä kysyin ja sain sen vastauksen, jonka nyt muistan muistavani ;)
Siis jostain syystä akun kennojen levyt - ja + saavat kosketuksen toisiinsa.Syynä voi olla 1.tärskäys, joka liikuttaa levyjä ja saa ne kosketuksiin toistensa kanssa, tai
2.suolojen ja epäpuhtauksien kertyminen pohjalle, luo "sillan" levyjen väliin ja yhdistää ne.
Yleensä näin tapahtuu vanhoille akuille, kertyy nähnää pohjalle.
Eli akku menne niinsanotusti oikoseen.
Akkumies painotti minua kertomaan, että olkaa varovaisia niiden vanhojen akkujen kanssa.Räjähdysvaarakin on olemassa.
Mutta totuushan on , et jos akku on vanha ja talven yli sitä ei ladata säännöllisesti...se joko tyhjenee, jolloin isommalla käynnistysvirralla sen saa vielä herätettyä.Tai sitten se on mennyt oikoseen, jolloin mikään ei enää auta.Itse pidän et jos akku ei käynnistyskaapeleista ole moksiskaan,niin se on oikosulussa.
Silloin akun on oikosulussa, antaa lukemia alle 12 V, siitä sen kuulema tunnistaa.Sanoo akkumies.Pelaava akku antaa virtaa sen 12 V.
Sanoisin noin omana kokemuksenani, et jos akku on herkkä tyhjenemään, kannattaa vaihtaa.Silloin ainakin tietää, ettei se tyhjene jossain kriittisessä paikassa ja jätä sinua tien päälle....
itse en noista mittauksista ymmärrä, mut huonon akun kyllä tunnen
biggrin.gif
tounge.gif

Akun kenkä irti? Mulla teki bandiitti ton. Sitten ihmeteltiin että mikä mikä mikä on kun sähköä ei ole...

Eli nyt on prätkä huollossa ja nyt vaan kysyisin et kandeisko hakee pois ja kokeilla tota akku jutuu? Huollossa 3vk. jono.

Mites Dago sitä bensaa konehuoneessa oli? Eli siis öljyn seassa?Vuotaako alipaine bensahanan tiiviste? Jos ei ees yritä startata,akku tosiiankin voi olla sökö,tai startti.

TÖSÖS !
Toinen syy miksi akku pimenee on "sulfatoituminen " !
Eli huonossa varaustilassa oleva akku on käyttämättä kuukausia .
Nesteessä leijuu valkoista töhkää josta tuon huomaa .
Akku varautuu kyllä muttei säilytä tehoa eli lamppu voi palaa kirkkaana vähänaikaa mut startti vaan naksahtaa jos sitäkään .
Apuvirtaa annettaessa on syytä muistaa että heti kun mopo käynnistyy an kaapeli saatava välittömästi irti !!!!!
Mopon pieni laturi kun hullaantuu ja etsii käämilöistään viimeisetkin amppeerit yrittäessään ladata suuritehoista auton akkua ja ylikuumenee nopeasti ja voi polttaa eristeetkin ja vaurioitua pahoin .
Varsinkin magneetot ovat herkkiä kärähtämään jos apukaapelit ovat liian kauan kiinni.
Parempi olisi vain painaa akunkenkää vasten kaapeli ja heti irti kun mopo käynnistyy .

niin...toi sulfatoituminen on just sama ilmiö....suolat tekee sillan - ja + levyjen välille....
Eli akku on oikoses
smile_org.gif

Niinku meilpäin sanotaan
smile_org.gif

Back