• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Stonge vinossa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Forssa
Mistä mahtaa johtua kun stonga näyttää hivenen ojaan päin ja eturengas oli kulunut vasemmasta syrjästään enemmän kuin oikeasta. Vaihdoin juuri uuden etusen ja ajattelin että nyt se tankokin varmaan asettuu, mutta vinossahan se on edelleen...
nixweiss.gif

Mopo kulkee kuitenkin ihan suoraa eikä vedä mihinkään suuntaan. Jos esim.  irrottaa kädet tangolta niin suoraan se menee.
Tanko on ollut tuollainen koko sen ajan kun on mulla ollut. Pyörä on FZS1000.

jos siinä on raiserit mallia "tein itse ja säästin" niin ne voi olla porattu vituralleen tai normi raiserit tai jopa yläkolmio voi olla porattu huti...

tai sitten stonga on vaan yksinkertasesti saanu liikaa hellää jossain vaiheessa ja vaatii suoristusta tai mielummin vaihdon..

jos siinä on raiserit mallia "tein itse ja säästin" niin ne voi olla porattu vituralleen tai normi raiserit tai jopa yläkolmio voi olla porattu huti...

tai sitten stonga on vaan yksinkertasesti saanu liikaa hellää jossain vaiheessa ja vaatii suoristusta tai mielummin vaihdon..
Ei oo mitään viriviri -juttuja. Tangon vaihdoin viime kesänä Yamahan orggis (matalampaan) tankoon, mutta se ei vaikuttanut suoruuteen tai vinouteen mitään.
Viime talvena oli etuputket irti öljynvaihdon takia, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta...

Tuo on ihan normaalia että rengas kuluu enemmän vasemmalta.. veikkaan että siihen on syynä liian pienet rengaspaineet yhdistettynä tien kaltevuuteen

Jos kumi kuluu vinosti niin veikkaan notta sillä on ajettu mälli ja pumput on aavistuksen kierot. Toimivat mutta vääntävät rengasta hiukan. Saman tekee myös se jos kolmiot on antanu periksi. Kolarista kuitenkin veikkaan että tuo on tullu. Samoin itsellä jossain niittipelissä joskus.

[/QUOTE]
Ei oo mitään viriviri -juttuja. Tangon vaihdoin viime kesänä Yamahan orggis (matalampaan) tankoon, mutta se ei vaikuttanut suoruuteen tai vinouteen mitään.
Viime talvena oli etuputket irti öljynvaihdon takia, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta"

johtuu melko varmasti siitä että etuputket on ollu irti. löysää kolmiot --> suorista tanko
smile_org.gif

Lisää niitin todennäköisyyttä jos on maalattu yli ja vielä orggisväreihin ja teippeihin. Pumput irti ja heittokellolla tarkistus. Veikkaan että ovat menneet ihan aavistuksen notkolle (se vasen kuskin näkövinkkelistä luultavasti enemmän) siitä alakolmion alta, jolloin ei vielä vaikuta iskarien toimintaan. Tai sitten se kolmio on pettäny. antingen eller, mutta kuitenkin näin. Uusia putkia ei sitten tarvitse hakea vaan meet johonki sepälle, joka painaa ne prässilä suoraks. Liukuputki tulee ihan hyväks jos ei oo vekkiä/ryppyä eikä liukukohdalta kiero.

Mopo kulkee kuitenkin ihan suoraa eikä vedä mihinkään suuntaan. Jos esim. irrottaa kädet tangolta niin suoraan se menee.
Tanko on ollut tuollainen koko sen ajan kun on mulla ollut.
Minulla on ollut monen monta erilaista pyörää. Useimpien kanssa - kaupan uusien ja käytettyjen - on ollut tunne, että stonga on aavistuksen verran vinossa. Yleensä keskiviivan puolelle. Eikä se stonga tietysti mitään mutkalla ole ollut, silmissä viiraa. Tervetuloa vertaistukeen.

Jos se pyöräsi kerran käyttäytyy ajossa moitteettomasti eikä vetele mihinkään, anna mennä vaan.

Mopo kulkee kuitenkin ihan suoraa eikä vedä mihinkään suuntaan. Jos esim.  irrottaa kädet tangolta niin suoraan se menee.
Tanko on ollut tuollainen koko sen ajan kun on mulla ollut.
Minulla on ollut monen monta erilaista pyörää. Useimpien kanssa - kaupan uusien ja käytettyjen - on ollut tunne, että stonga on aavistuksen verran vinossa. Yleensä keskiviivan puolelle. Eikä se stonga tietysti mitään mutkalla ole ollut, silmissä viiraa. Tervetuloa vertaistukeen.

Jos se pyöräsi kerran käyttäytyy ajossa moitteettomasti eikä vetele mihinkään, anna mennä vaan.
samaa oiretta täällä mutta toiselle puolelle. Olen funtsinut tuota jotenkin että jos on oikea silmäinen niin tuo oikea tangonpää näyttää olevan lähempänä kun katsoo johonkin kaukaisuuteen tai jotain luulotautia tiedä si
tounge.gif
kevarilla kun lippojen jälkeen eturengas oli hiukan vinossa laitettiin se puuta vasten ja käännettiin vieterit takasin suoraksi ja taas mentiin
wink.gif

Olipa minullakin kerran 1000F seebra ja siinä kans tanko vinossa.
Tilanteen korjasin löysäämällä ylä ja alakolmion pultteja ja sitten menin seisomaan pyörän eteen rengas jalkojen välissä.
Siitä vaan armotonta vääntöä tangosta tilanteen korjaamiseksi ja samalla kaveri kiristää niitä löysäiltyjä pulttia.. En muista käytinkö sitä isoa kruunumutteriakin löysällä...
Tilanne korjaantui kokonaan tällä toimenpiteellä.

Tarkistin tilanteen äsken rouvan 6000 km ajetusta banditista. Sinne ojanpuolelle sekin oli näköjään vinossa. Aiemmassa lisäyksessäni oli ilmansuunta väärin.

Jos laitat ajaessasi vasemman käden etujarrun nestesäiliön päälle, näyttääkö tanko suoremmalta?

'Vika' korjattu.
Löysäsin yläkolmion mutterin sekä iskareiden kiinnitysmutterit ja väänsin stongan suoraan.
Just niinkuin mukulana polkupyörässä aina kaatumisen jälkeen.

Back